https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlk-se-snazil-prejit-huste-zastavene-udoli-zachytilo-ho-video
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vlk se snažil přejít hustě zastavěné údolí, zachytilo ho video

9.3.2021 09:52 | PRAHA (Ekolist.cz)
Výskyt vlka na Frýdlantsku potvrdily už dříve snímky z fotopasti.
Výskyt vlka na Frýdlantsku potvrdily už dříve snímky z fotopasti.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Hnutí DUHA
Na základě videa, na kterém prochází vlk ve dne zástavbou poblíž města Raspenava, jel situaci na místo prověřit expert Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
 

Všechno ukazuje na to, že se jedná o zvíře, které se snažilo přejít hustě zastavěné údolí Smědé. Od Bílého Potoka až po Frýdlant je však jen velmi málo míst, která to umožňují. Vlk nevykazoval žádné známky nestandardního chování.

„Jedná se o přirozené chování zvířete, které v zastavěné krajině hledá svoji cestu. Naše krajina je přeťatá hustou sítí silnic, dálnic a staveb – vlk mnohdy ani nemá jinou možnost při překonávání těchto bariér, než se vydat blíže k lidským obydlím. Koneckonců, několikrát jsem přímo v centru Liberce viděl přeběhnout srnky, o víkendu se zase v médiích objevila zpráva o praseti divokém v centru Plzně,“ vysvětluje Jiří Hušek z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Vlk pravděpodobně přišel ze severovýchodu přes louky a pastviny, odkud zástavba není jasně vidět. První místo bez plotů byla stará cesta, která jej navedla přes železniční trať a kolem novostavby rodinného domu, odkud bylo video natočeno. Řeku pak vlk nejspíš překonal přes mostek a pokračoval na jih, tam byly také nalezeny odpovídající stopy. V blízkém okolí pohybu vlka jsou pastviny s koňmi a několik volných chovů slepic, žádný útok však zaznamenán nebyl.

Obzvláště v jarním období dospívající vlci opouštějí své domovské teritorium a putují i stovky kilometrů při hledání nového teritoria či partnera k založení rodiny. V oblasti Jizerských hor a Frýdlantského výběžku se pravděpodobně pohybuje jedna vlčí smečka a jeden pár.

Vlci mohou působit škody na nedostatečně zabezpečených hospodářských zvířatech. Stát chovatelům případné škody hradí, je možné získat finance i na preventivní zabezpečení stád.

„Zkušenosti z Německa ukazují, že dobré zabezpečení dokáže odvrátit 80–95 % vlčích útoků. Snažíme se vysvětlit, že klíčové je, aby si vlci nezvykli chodit do ohrad. Vlci plní v naší přírodě důležitou roli – pomáhají totiž snižovat počty přemnožených prasat divokých, jelenů a srnců, kteří působí škody v lesích a na polích v řádech miliard korun ročně. Divoce žijící zvířata tvoří podle výzkumů více než 98 % vlčí potravy, hospodářská zvířata maximálně 2 %,“ dodává František Pelc, ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny ĆR.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (59)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 09:36
A teď jsem zvědavý na diskusi, která bude zdůrazňovat nebezpečnost těchto zvířat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.3.2021 10:31 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já jsem zvědavý na vlka, který dá přednost divočákovi před mírnou ovcí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.3.2021 10:49 Reaguje na Michal Ukropec
Jmenuje se Kamikadze a byl vyšlechtěn aktivisty k lovu přemnožené černé a k lovu pouze nemocných a přestárlých
zvířat. Březí samice a mláďata obchází obloukem, aby je
nerušil a počká si na jejich nemoci a přestárlost. Píšou
a tom v příručkách a ukazují v pořadech v ČT. Veřejnosti
se nehodí říkat, že preferuje snáze ulovitelnou kořist.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 11:01 Reaguje na Michal Ukropec
Sele uloví v pohodě. Bachyně je stejně všechny nestihne ohlídat. Mě zaráží, jak se tady zdůrazňuje nebezpečnot těchto zvířat, zatímco třeba divočáci jsou v klidu. Minulý týden v centru Plzně divočák těžce poranil staršího muže, loni v půlce prosince zaútočil divočák na lidi na okraji Prahy. Přitom útok divočáka může vést až k úmrtí (rozpárané tělo a rychlé vykrvácení, případně otrava krve). Ale nebezpeční jsou pouze vlci, divočáků se to netýká.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.3.2021 14:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vítejte v ČR... zemi kde neplatí ani logika, ani zdraví rozum... v zemi desinformovaných šiřitelů poplašných správ a demagogie (jako například Macháček), které ohrožují životní prostředí i zdraví lidí...

NEJVĚTŠÍM NEPŘÍTELEM ČLOVĚKA (ALE I CELÉ PLANETY) JE ČLOVĚK... A TO ČLOVĚK HLOUPÝ...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.3.2021 14:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
fujtajbl...... *zpráv
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

9.3.2021 16:34 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Neradujte se, není to všechno.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.3.2021 10:51
Předpokládám, že na počest této události bude jedna z ulic v centru pojmenována Vlčí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 10:53
Taky jsem si vzpomněl na Majku Kletečkovou,horlivou propagátorku pasteveckých psů na ochranu stád před vlky, když jsem sledoval výživné video z bezpečnostní kamery , jak dva vlci našeho supermana roztrhali na hadr.

Tyhle bestie do kulturní krajiny prostě nepatří a kdo nevěří ať jukne na nové zprávy www.vlktravunezere.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.3.2021 11:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
No, k tomu videu šla potom vysvětlující zpráva, že jde o podvrh a bylo natočeno v cizině, takže těžko soudit. Nicméně také jsem ho viděl a jasné je jedno- pes byl uvázaný na řetězu , takže neměl vůbec šanci a za druhé nešlo o pastevecké plemeno, podle mě to byl nějaký německý ovčák či kříženec a to je proti pastevcům tak třetí liga. Ale tím samozřejmě nechci říci, že do kulturní krajiny vlci patří.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 12:31 Reaguje na pavel peregrin
A to je hezké upřesnění, díky za něj.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 12:51 Reaguje na pavel peregrin
nevím,co jste viděl vy, ale mnou sledované video rozhodně upraveno nebylo
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.3.2021 13:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Viděl jsem video, kde dva vlci zabili psa , který ale byl uvázán k řetězu. On ale i bez něj neměl šanci, nejednalo se o pastevecké plemeno. Je tedy možné, že jste opravdu viděl jiné video a v tom případě se omlouvám.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.3.2021 18:10 Reaguje na pavel peregrin
Nevím, jestli máte na mysli video, které jsem před asi měsícem viděla na stránkách „vlk trávu nežere“ a které europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) sdílel na svém na twitteru jako důkaz neefektivity pasteveckých psů (ačkoliv na videu pastevecký pes zabit nebyl)? (https://twitter.com/TomasZdechovsky/status/1353617032932188160 , https://www.youtube.com/watch?v=6gs8tG0AJAo )

Na videu jsou dva vlci, jak zabili psa, uvázaného na dvoře. Na stránkách Duhy jsem se dočetla, že toto video pochází z Ruska.
„Přesto se na mnoha skupinách i v emailech šíří s udáním místa původu v různých koutech České republiky, jako jsou: Pernink (Krušné hory), Český les, okolí Bystřice a Nýdku (Beskydy) apod.
V některých oblastech Ruska, ale i v jiných zemích (obzvláště tam, kde vlci nemají dostatek přirozené potravy, např. v Turecku), je běžné, že část potravy vlků tvoří domácí psi. Vlci jsou velmi inteligentní a proto útočí v noci nebo v brzkých ranních hodinách, kdy se po vesnicích nepohybují lidé. Ačkoliv se to z našeho pohledu může zdát kruté, např. v Turecku toto chování nezpůsobuje větší konflikty a nějaké mimořádné vzrušení jako u některých lidí ve střední Evropě. „Lidé v Anatolii reagují tak, že chovají více psů silnějších plemen, protože osamělí psi nemají proti smečce vlků šanci. Obecně je tento fenomén akceptovatelný a není záminkou k pronásledování vlků,” říká Deniz Mengüllüoğlu, člen Large Carnivore Initiative for Europe, který se věnuje výzkumu šelem v Turecku.“ (https://www.selmy.cz/clanky/ne-v-cesku-ale-v-rusku-zabili-dva-vlci-psa-na-retezu/?utm_source=Odb%C4%9Bratel%C3%A9+zpravodaje&utm_campaign=d310a2be13-E_zpravodaj_selmy_5-6_2019_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_b681e72ea2-d310a2be13-225791373)
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 20:16 Reaguje na Majka Kletečková
Takže vlk může napadnout zvíře na dvoře? A to až dojdou ovce nebo až je budou mít farmáři zabezpečené?
Stačí jeden pes kterého v lese udělá vlk a mají to u nás všichni vlčí spočítané.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.3.2021 20:42 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, to je ono. Jestli je pravdou to, že bylo točeno v Rusku je vedlejší, ale v žádném případě nešlo o pastevce.
Odpovědět
RT

Richard Toman

9.3.2021 21:17 Reaguje na Majka Kletečková
Akceptovalny fenomen je tam ale I to, ze pokud toho vlka nacapou u domu, u stada, tak mu ustreli palici, ze.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.3.2021 14:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proč šíříte nenávist a desinformace? Myslíte si, že tím uděláte ze světa lepší místo? Jo ono vám o to vlastně nejde, že...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 17:40 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Musíte to otočit, dezinformace šíří zvěstovatelé jediné vlčí pravdy, kde je tato šelma líčena jako vítané obohacení našeho života v České republice. Což je prokazatelně lež,která skutečně k nenávisti vede.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.3.2021 18:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dnes jsem se dívala na stránky vlk trávu nežere a toto video jsem tam už nenašla, Místo toho je tam polské video, jak vlčák a voříšek (?) čelili útoku tří vlků.
Odpovědět
Sl

Slovan

9.3.2021 11:11
Naprosto normální chování migrujícího jedince. Raspenavu a okolí mám rád, jezdím tam hlavně v letních měsících do tamních krásných lesů. Vlk do naší krajiny patří a jsem nesmírně rád, že se vrací a daří se mu. Ostatně jak píše správně pan Šeděnka: takový divočák je mnohem nebezpečnější, ale to některé pány netankuje a nezajímá. Což je ovšem pouze ukázka toho, že naprosto zbytečně šíří strach z těchto majestátních zvířat.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 11:23 Reaguje na Slovan
Já bych to doplnil. Vlk do naší přírody patří, ale musí se mu vymezit teritorium, kde může lovit. Současný stav, kdy je abolutně nedotknutelný, je neskutečná pitomost. Stejná pitomost jsou kvóty, které někteří ekoteroristi navrhují. Vlk je teritoriální zvíře a na území svého loviště nedovolí jinému vlkovi nebo jiné smečce lovit. Proto u tohoto druhu existuje něco jako jistá samoregulace. Takže přebyteční jedinci si buď najdou nové loviště a nebo jsou zlikvidování.
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 11:25 Reaguje na Slovan
Normální chování to je. Nemusí se dělat z každého průchodu vlka senzace. Ovšem naprosto nesouhlasím, že divočák je nebezpečnější.
Navíc je velmi vtipné jak ochranáři zmiňují přemnožení nějaké zvěře, když se přiblíží k městům a jaká je to chyba a když to udělá vlk, tak je to naprosto přirozené :)
Dříve jsem zastával názor, že vlk do některých částí naší země patří, ale nelíbí se mi strategie a tlačení vlka ochranáři. Proto jsem změnil názor a říkám, že vlk zde nemá co dělat a peníze na jeho ochranu by se měli věnovat na důležitější druhy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 12:36 Reaguje na DAG
A není to trochu ode zdi ke zdi?

Já jsem zjednodušeně řečeno "pro vlky", protože je naše příroda myslím potřebuje, a jsem současně pro jejich regulaci, protože bez ní se v určité fázi neobejdeme, což samozřejmě platí pro kdejakou žoužel:-).
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 12:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Je to ode zdi ke zdi, ale diktát Eko organizací je prostě otřesný. Oni se nechtějí domlouvat, ale diktovat. S kompromisním řešením nemá cenu vůbec vystupovat.
Několikrát jsem tu psal, že jejich protěžování vlků a neochota ke kompromisu bude nakonec pro vlky fatální.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 13:14 Reaguje na DAG
Já mám pocit, že to bohužel platí pro "oba tábory". Jedni by všechno vystříleli, bo asi Karkulka:-), druzí by zase dostali rozum až kdyby jim ten vlk visel na krku:-).

Přidávat se k jedné či druhé skupině ale není řešení.

Jinak tohle je ale v posledních letech celkem typická situace v celé naší společnosti. Ostatně, řada diskuzí i tady je toho jasným důkazem. Kdo není s námi je proti nám, kupředu, zpátky ni krok a podobně ... a jsme tam kde jsme.

Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 13:55 Reaguje na Svatá Prostoto
A kam patřím já? -)))
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 15:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak historicky se myslivci vždy snažili domluvit se všemi. ČMMJ byla vždy velice submisivní k zemědělcům, lesníkům a eko organizace brali naopak jako možné spolupracovníky. Jenže EKO organizace vznikli z aktivistů, zničit něčí majetek byla jejich cesta. Ano dnes mají peníze z dotací a chovají se učesaně, ale cíle mají pořád stejné.
V posledních letech je vidět, že se konečně ČMMJ probrala a dokáže na lži a pomluvy Eko aktivistů reagovat.
Dle mého je chyba jednoznačně na straně Ekospolků, které si usurpují krajinu a vše v ní ke svým zájmům. Lesníci, myslivci a zemědělci jim v tom překáží.
Očkují lidi nesmyslnými výrazy jako Zemědělská, myslivecká či lesnická lobby a přitom oni jsou ti lobisté tlačící na politiky a sající peníze z rozpočtu.
Odpovědět
Sl

Slovan

9.3.2021 16:41 Reaguje na Svatá Prostoto
Co se týče vlků, myslím si, že se shodneme. AOPK již pracuje na podobném schématu, který používají ve Francii. To znamená, že se určí optimální velikost populace pro naše území a pokud bude tohoto stavu dosaženo, je na stole regulovaný lov. Pokud však ona populace spadne pod, lov se zastaví. Tohle je přeci ten kompromis. Otázka je, zda se s člověkem, který má názor typu: "Tyhle bestie do kulturní krajiny prostě nepatří..." dá vůbec nějak mluvit. Bohužel se mi zdá, že spousta lidí spapala moudrost světa - všechno ví, všemu nejlépe rozumí a pokud něco řekne odborník, tak to pro ně nic neznamená. Nevím jak probíhají jednání mezi AOPK a myslivci nebo chovateli ale upřímně bych se toho někdy chtěl účastnit taky a vidět tu realitu. Bylo by dobré, kdyby alespoň přední představitelé daných stran spolu jednali s úctou, respektem a hlavně tohle chování ukazovali veřejnosti. Nejenom myslivci si však musí uvědomit, že i dravec nebo šelma do naší krajiny patří a že i oni jsou součástí našeho přírodního bohatství. Kompromis typu, že by zde měli žít jen minimální a sotva životaschopné populace těchto zvířat prostě neprojde a ani projít nemůže - to totiž kompromis není. Chraňme si celé naše přírodní bohatství. A jak říká staré Čínské přísloví: "Neboj se tygra, kterému se narodila tři mláďata, ale boj se člověka, který má v hrudi dvě různá srdce." :)
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

9.3.2021 16:57 Reaguje na Slovan
O tom, jak AOPK jednala nejen s myslivci tu psal ing. Janota téměř přesně před rokem.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 17:49 Reaguje na Slovan
Na rozdíl od planých žvástů je nutno teď a ne na sv. Dyndy stanovit počty vlků pro jednotlivá teritoria v ČR.
Dávno se to mělo udělat,ale je lepší brát podpory ze státního rozpočtu na nic neříkající "studie","plány" a hlavně nic reálného nedělat.
Desítky mil. Kč jdou na propagaci čeho?
S Programem péče o vlka obecného nesouhlasí:

Českomoravská myslivecká jednota,

Myslivecká komise Agrární komory ČR,

Asociace soukromého zemědělství ČR,

Zemědělský svaz ČR,

Svaz chovatelů ovcí a koz,

Český svaz chovatelů masného skotu,

Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů,

PRO–BIO – Svaz ekologických zemědělců nebo

Společnost mladých agrárníků ČR.
--------------------------

Pro : pan Kašpárek
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 17:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
A "Slovan" .
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 20:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pro AOPK a Duha. Na dotacích to dělá jejich velký díl ročních příjmu. To víte pořád dokola každý rok sčítat vlky. To je byznys. Směšné
Ale nebojte myslivci ví kolik jich kde je přesně.
Odpovědět
DA

DAG

9.3.2021 20:46 Reaguje na Slovan
Je vidět, že jste čistě na straně ochranářů.
Myslivci už s Duha a AOPK měli trpělivosti dost a dočkali se jen podrazů. A od kdy pracuje AOPK na tom schématu a je snad tajné? Poslední jejich vyjádření jsem zaznamenal, že jediný možný plán péče je absolutní ochrana.
Bohužel ochranáři už toho podelali tolik( komorani, vydry, volavky) že už se s nimi nechce nikdo bavit.
Jejich extremismus ovlivňuje zivivot na vesnicích ve všech sférách.
Pak se všichni diví, že se snaží dravce všichni trávit a odnáší to zbytečně druhý na které to není vůbec miřeno. Viz. Mořští orl.
Ano ochranáři to hází na myslivce, ale jsem přesvědčen, že z 99% to je někdo úplně jiný.
Odpovědět
Sl

Slovan

10.3.2021 00:19 Reaguje na DAG
Jenže tohle je Váš pohled jakožto myslivce. Druhá strana může mít úplně stejné pocity (ona trpělivost) jako Vy jen naopak.

Co se týče tzv. příznivého stavu populace, cituji: "V Programu péče je také zakotven úkol ve spolupráci s Německem a Polskem (resp. v oblasti Karpat se Slovenskem) stanovit do příštího roku tzv. příznivý stav populace – tedy velikost populace (a odpovídající podíl z hlediska území ČR), při jejímž dosažení může ČR společně s okolními státy začít jednat s Evropskou komisí o úpravě evropské legislativy a stanovení případných kvót pro lov vlka."

Zdroj: https://www.mzp.cz/cz/news_20201903-cesko-ma-novy-plan-jak-pristupovat-k-vlkum

Bohužel se s Vámi na dalších bodech neshoduji. Uvědomte si, že extrémní názory jsou slyšet z obou stran a zrovna tady na ekolistu je slyšet spíše extrém ze strany některých myslivců. Bohužel ta léta zakořeněná nenávist k predátorům stále u mnohých existuje a tady je i, bohužel, dost vidět - ochrana přírody hold nerozděluje zvěř na škodnou a užitkovou, což někteří těžce nesou. Tudíž logicky nemohou u ochránců projít snahy !některých! myslivců o RADIKÁLNÍ snížení početních stavů některých dravců nebo šelem. No a pokud si někdo myslí, že svůj problém vyřeší otravami, pak by si dotyčný měl uvědomit, že takové konání celkem logicky vyvolává u laické veřejnosti značné emoce (a naprosto oprávněně!) a bude to tedy automaticky vést k ještě větší ochraně daných druhů zvířat. Moc bych totiž nesázel na to, že se to ututlá. Rozhodně ne vždy. Ostatně o takových lidech, schopných otravy, si myslím své - ty bych bral jako nebezpečné osoby pro celou společnost a podle toho s nimi i konal (tedy natvrdo zavřít a mastná pokuta k tomu). Tohle totiž udělá jen idiot. Věřím a doufám, že by se takového extrému myslivec, hoden tohoto označení, nikdy nedopustil!

Jinak mě ochranáři na vesnici nijak neomezují - podotýkám, že žiju na hranici CHKO.

Ale jinak ano - jsem na straně ochrany přírody. Ostatně Vy předpokládám na straně druhé. No a proto spolu diskutujeme - kdybychom spolu souhlasili, nemělo by to asi moc smysl :)
Odpovědět
DA

DAG

10.3.2021 08:11 Reaguje na Slovan
Je to pohled člověka, který ekoorganizace dříve hájil.
To je fajn prohlášení. Nicméně o plánu péče nikdo nediskutoval z dotčenými stranami. Tak jsem skutečně zvědav jak to proběhne. Svůj tip mám. Navíc ústní prohlášení jsou jasná.
To, že je nejvíc slyšet na ekolistu prohlášení lidí, kteří v přírodě žijí a pracují je dílem toho, že jich je hodně. Vy to paušalizujete jen na myslivce. Jenže problém s výplodky ekoorganizací mají všichni. Zemědělci, lesníci, rybáři. Což jsou statisíce lidí. A to se nebavíme ještě o stavebnictví, energetice a dalších odvětvích.
Věřte, že naprosté většině myslivců je dravá zvěř jedno. Jak vy říkáte škodná. Drobná zvěř se loví jen v pár zbylých oblastech a představa myslivce zabíjejícího vše co má zahnutý zobák je směšná.
A až budou počty vlka omezovat myslivost, tak tu už nebudou žádné ovce a lidi se psy nebudou chodit do lesa. Takže si myslím, že Vaše myšlení ohledně priorit myslivosti zamrzlo před třiceti lety.
Vy jste na straně ochranářů a já na straně ochrany přírody. Naše pohledy jsou prostě jiné já jsem prostě praktik, který se potýká s mnoha sférami přírody a to i legislativně jaké je Vaše zapojení netuším. Vlk mě je v principu jedno, protože vím, že nakonec se stejně masivně odstřílí, protože to ochranáři podělají s jeho managmentem, jako se vším, ale mě jde o principy. Příklad Douglaska. Normální dřevina, když vezmete pilu a uříznete ji, tak nemá výmladky, nešíří se agresivně, lesníci ví, že může být pouze jako příměs, ale ochranáři by ji nejraději zakázali. To prostě nedokážu pochopit. Hnutí Duha vylobuje, po důkladné konzultaci se svými přátelskými lesnickými organizacemi, přílepek do zákona o myslivosti. Všichni na to koukají, odborná veřejnost o ničem neví a to je podle nich v pořádku? Proč tedy protestují proti nečestnému přílepku u zákona o invazivních druzích.
Je naprosto evidentní, že několik málo jedinců chce prosazovat svoje vidění světa na úkor ostatních. Za potlesku lidí, které si mediálně dobře zpracovali a vlastně vůbec nevidí do problematiky.
Odpovědět
Sl

Slovan

10.3.2021 10:10 Reaguje na DAG
Samozřejmě, že se o plánu péče diskutovalo a diskutovat i do budoucna bude. Že s ním některé organizace nesouhlasí je věc druhá, ale nikdy nedokážete uspokojit všechny, to jistě uznáte sám.
Zde jsou slyšet hlavně starší lidé - né pouze myslivci, ale starší generace v důchodovém věku obecně. Není to o tom, zda žijí na vesnici nebo ve městě. To nemyslím nijak zle, já osobně třeba strašně rád poslouchám starší lidi, jejich názory a třeba zkušenosti. Chovám k nim velkou úctu, nicméně fakt je, že každá starší generace (ve většině) nechce měnit to co už má zažito - je konzervativní. A to si prostě myslím, že v ochraně přírody je špatně, protože svět se mění a hlavně se rozšiřují naše znalosti. Né nadarmo se říká, že "moudrý se učí po celý život, hlupák, ten už všechno ví".
Já určitě nemám představu myslivce jako člověka zabíjejícího vše co žere maso. Jinak bych neviděl káně, poštolku nebo jezevce. A musím se pochlubit, že letos k nám zavítal i jeden z luňáků (nejspíš červený) a doufám, že i zahnízdí. Samozřejmě se vše vyvíjí a pokud je tato nenávist k predátorům v myslivecké komunitě alespoň nižší než dříve, jsem samozřejmě velmi rád. Ovšem nevěřím, že vymizela úplně.
Ano, naše pohledy jsou jiné. To ale není nic hrozného v momentě, kdy spolu dokážeme diskutovat a vzájemně se respektovat. Jinak moje zapojení je čistě amatérské - nejsem členem žádného spolku ani organizace. Mám tu tématiku ale rád a není mi jedno, proto čtu odborné články, sleduji situaci v zahraničí a jelikož sem velmi často v lese, (nejenom v osobním volnu ale i pracovně), tak přírodu sleduji po celý rok a občas se zapojím i zde do diskuze. Můj pohled je takový, že ochrana přírody upozorňuje na důležité problémy a proto ji podporuji. Osobně považuji za kritiku (obecně) jako velmi důležitou věc, bez které by se spousta věcí nezlepšila. Pokud by nebyla kritika ze strany ochrany přírody, nemyslím si, že by se druhová struktura nově sázeného lesa takto výrazně měnila. Bez kritiky ze strany ochránců by se možná ani nezačali budovat ve větším množství různé tůně a mokřady, prošlo by mnohem více developerských projektů poškozujících krajinu i přírodu atd. atd.
Odpovědět
DA

DAG

11.3.2021 09:23 Reaguje na Slovan
Bez kritiky opravdových ochránců a opravdové projekty. To je to na co upozorňuji.
Myslím, že naše představy o podobě krajiny, kde chceme žít jsou dost podobné. Cesty zřejmě rozdílné. Kdyby jsme spolu seděli u piva, tak budeme spolu rozhodně v pohodě. Já když ty jednotlivé problémy musím řešit s úřady nebo opravdu organizačně, tak pozná člověk veškerá úskalí a musí si najít cestu jak to udělat a se všemi se domluvit a všechny přesvědčit a udělat ústupky. S některé ekospolky mě přijdou smysluplné jiné naprosto škodlivé. Smysluplné především ty co dělají fyzické projekty. Škodlivé ty které lobují v parlamentu za vizi 30ti lidí(to jest vize zaměstnanců ekospolku).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.3.2021 13:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Vlk v kulturní krajině nemá co dělat a v ČR prakticky jiná než kulturní krajina není už dávno. Souhlasím ovšem s tím, že by se té české krajině nemělo říkat kulturní, protože zastavět a zabetonovat, či aspoň turisticky využít (jde spíše o zneužití), kdejaký kousek vloného prostoru, není nic moc kulturního. Správně by bylo psát "nekulturní krajina".
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.3.2021 13:52 Reaguje na Jiří Daneš
volného
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.3.2021 14:17 Reaguje na Jiří Daneš
Mě vždycky pobaví to slovní spojení kulturní krajina... :D myslíte ty stohektarové lány chemizované až na kost, ty lesáky zlikvidované lesy, nebo snad kulturní města, kde by takovým jako jste vy nevadilo vykácet cokoliv okolo jakýchkoliv inženýrských sítí?

Jste si jistý, že se oba bavíme o stejné zemi, tedy ČR?

Vlk se k této zemi chová kulturněji a spořádaněji než většina jejich lidských obyvatel.....

Chce to méně podléhat pohádkám a více se zajímat o realitu a její výzkum...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 16:03 Reaguje na Jiří Daneš
Taky názor.
Ale nemusím jej sdílet, že ne:-).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

9.3.2021 13:44 Reaguje na Slovan
Jediný problém Vašeho prohlášení o nebezpečnosti divočáků a vlků je v tom, že divočáci neloví ovce, telata, ani kozy, ale ani jeleny,srnce, nebo jiné divočáky. Prostě divčáci jsou spíše býložravci se sklonem k všežravosti, ale rozhodně nejsou lovci jiných hospodářských,či divoce žijících zvířat.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 13:56 Reaguje na Jiří Daneš
Ten pán v Plzni, kterého minulý týden napadl divočák, vypadal jako rostlina?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

9.3.2021 14:23 Reaguje na Jiří Daneš
Je vidět, že jste "opravdový" znalec..
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.3.2021 14:55 Reaguje na Jiří Daneš
„U nás tedy prasata, pokud se přemnoží, dokáží zdecimovat významnou část našich biotopů.
... prasata jsou velmi inteligentní zvířata, pokud se dostatečně namnoží a objeví nějakou zvířenu, savce, ptáky, hmyz, kterou dokáží snadno ulovit, mohou tento druh plošně velmi zdecimovat.“ (Radim Polášek 7.3.2021 8:24)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.3.2021 19:11 Reaguje na Jiří Daneš
Doporučuji si ve slovníku dohledat, co znamená termín omnivor.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.3.2021 12:26
Ty peníze za škody způsobené vlky, jsou zde/v ČR směšně malé, oproti Německu. A dotace na ohrady, psi, to nezachrání.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 12:53 Reaguje na smějící se bestie
Ano, a vlk do české krajiny patří stejně dobře jako rozhledna na Králický Sněžník.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 13:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ta neva, bo je v Polsku;-))).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 13:22 Reaguje na Svatá Prostoto
:-) , je to prostě internacionální šelma. :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.3.2021 16:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dravá rozhledna:-)))
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 17:51 Reaguje na Svatá Prostoto
A žere trávu babkám z nůší... :-)
Odpovědět
SB

Stanislav Bojko

9.3.2021 14:04
Z 90% nejde o ochranu jako takovou ale o bezpracné finance. Kdyby ochránci všhokoliv v naši přírodě byli také chovateli hospodářských zvířat a ptáku tak by určitě „ nechtěli omezení v chovech a také žádné kompenzace jelikož by byli rádi, že vlk, nebo dravec roztahal chovného housera nebo berana“ Dle mých informaci největší ochránci jsou ti, kteří nemají doma ani křečka jelikož by jeho chov nezvládli. Kolik taková ochrana celkem stojí to nikoho, až na výjimky nezajímá, jelikož je to zahrnuto, jako celek o sponzorech nikdo se moc nedozví. Za to na nemocné dítě se vybírají finanční dary, aby mohlo podstoupit léčbu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.3.2021 14:55 Reaguje na Stanislav Bojko
A o tom to je ! Protože se zapomíná na tu všechnu práci, starosti okolo a vlastně živobytí chovatelů.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.3.2021 15:11 Reaguje na smějící se bestie
Podle AOPK mají chovatelé hospodářských zvířat ve vlčích oblastech vedle finanční úhrady škod za stržená zvířata nárok na dotace na prevenci (https://www.navratvlku.cz/prevence-ochranna-opatreni/). Řadu z nich ale pravděpodobně odrazuje hodně náročná administrativa a byrokratické obstrukce při podání žádosti o tyto dotace. Takže podle informací, které jsem někde na ekolistu četla, těchto dotací využilo zatím jen málo chovatelů. Tady by to chtělo, aby byl ten administrativní systém mnohem více user friendly.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.3.2021 15:31 Reaguje na Majka Kletečková
A já bych zase chtěl, aby z peněz MŽP/AOPK byla vypracována nezávislá, nestranná studie o soužití vlka a člověka založená na skutečných datech a informacích z ČR. Včetně návrhů jak dál.
A předložena k veřejné diskuzi.
Odpovědět

Jirka Černý

9.3.2021 19:18
Srovnávat vlka a divočáka z bezpečnostního pohledu je blbost. Divočák se útokem brání protože z jeho pohledu je v situaci kdy nemá jinou možnost, u vlka je jen otázkou času kdy mu sepne že to čeho se až tak moc nebojí jde navíc i sežrat.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.3.2021 20:52 Reaguje na Jirka Černý
Ten divočák v Plzni se fakt nebránil. Nebo snad máte pocit, že ho ten pán ve středu města napadl sám?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist