Výrobce tubusů pro větrné elektrárny z Chrudimi očekává tržby přes miliardu korun
"I přes všechny krize je naše výrobní vytíženost velká, poptávka je obrovská. Se zákazníky se snažíme najít cenový kompromis, není jednoduché ho vzhledem k současné době najít. Občas to ztroskotá na ceně," řekl Tatíček.
Firma vyrábí tubusy, vnitřní sestavy nebo generátory větrných elektráren, instalují se na moře i na souši. Obvykle mají kolem 140 metrů, ale dělá i vyšší, a váží okolo 120 tun. Tubusy se vyrábějí na dílce, na jednu věž větrné elektrárny je obvykle potřeba pět segmentů. "Ročně vyrobíme 400 segmentů, týdne jich je osm až devět," dodal Tatíček.
Hlavním zákazníkem je dánská firma Vestas, která je největším výrobcem větrných turbín na světě. Tubusy a komponenty k nim se v Chrudimi podílejí na celkové výrobě zhruba ze 70 procent, zbytek připadá na výrobu ocelových konstrukcí pro potravinářský nebo chemický průmysl.
Rozvoj větrné energie v Česku podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) dosud stagnoval. Povolovací proces zatím "drhne", jeho resort se to snaží změnit, řekl ČTK ministr, který dnes firmu Siag navštívil. "Na ministerstvu životního prostředí se zabýváme takzvanými akceleračními zónami pro urychlení výstavby obnovitelných zdrojů z větru," řekl Hladík.
I přes velkou poptávku po komponentech pro větrné elektrárny se podnik musel vyrovnávat s negativními okolnostmi. Výrobu v chrudimském závodě v minulých letech ovlivňovala doba covidu, od loňska zdražovaly energie, výroba chrudimské firmy je energeticky náročná. Potřebuje velké CNC stroje, svařovací automaty mají velkou spotřebu. Kvůli inflaci rostly ceny materiálu a příslušenství. Většinu potřebného vozí převážně z evropských států.
"Také nebyl dostatek vlaků kvůli válce a dovozu zbraní na Ukrajinu, museli využívat kamionovou dopravu, která je zdlouhavější a dražší. A přeprava dlouhých tubusů je nákladná a komplikovaná, vyžaduje doprovod policie," řekl Tatíček. Právě nadměrné náklady se vozí v noci, aby co nejméně zatěžovaly provoz v Chrudimi, dodal.
Firma patří stejnojmennému německému koncernu. Podniká v chrudimské průmyslové zóně od roku 2000, dřív tam bývala Transporta. Jednu opuštěnou halu společnost přestavěla, od města také koupila pozemky a postavila lakovnu. Sklady mají kapacitu 110 dílců, podle výrobního ředitele by firma uživila i větší skladovací prostory.
"V Česku máme tři závody, hlavní je v Chrudimi, zaměstnanců máme okolo 400," řekl výrobní ředitel. Podnik není jediný, který má nedostatek technických odborníků jako například svářeče nebo zámečníky. Školy mladé lidi na provoz nepřipraví, neakcentují výrobní požadavky. Na podnik to klade větší nároky na zaučení nových pracovníků. Průměrný věk zaměstnanců se tak prozatím zvyšuje, dodal Tatíček.
reklama