https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vyzkum-cesi-i-slovaci-aktivne-tridi-pouzivaji-vlastni-nakupni-tasky-a-snazi-se-zbytecne-nevyhazovat-jidlo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výzkum: Češi i Slováci aktivně třídí, používají vlastní nákupní tašky a snaží se zbytečně nevyhazovat jídlo

3.8.2018 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Až 90 % respondentů třídí papír a necelých 90 % sklo. / Ilustrační foto
Až 90 % respondentů třídí papír a necelých 90 % sklo. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
85 % Čechů a tři čtvrtiny Slováků, kteří jsou aktivní na internetu, zaznamenali problém se zamořením planety plastovým odpadem. I kvůli tomu jsou aktivní ve třídění odpadu. V Česku netřídí jen 2 % dotázaných, na Slovensku 4 %. V minimalizování své ekologické stopy jsou ale respondenti aktivní i v jiných oblastech. Polovina si například vždy do obchodu nosí vlastní tašky. Výsledky přináší aktuální výzkumy společnosti Nielsen Admosphere, které se uskutečnily mezi pětistovkou českých a pětistovkou slovenských respondentů z aktivní internetové populace starší 15 let.
 

Odpad dnes třídí téměř každý. Pouhé jednotky procent respondentů z Česka i Slovenska ve výzkumu přiznaly, že netřídí. Okolo 95 % procent dotázaných přitom vždy nebo většinou třídí plast. 90 % respondentů třídí papír a necelých 90 % sklo. Právě kontejnery určené na tyto materiály patří k nejfrekventovanějším.

Vysoké procento dotazovaných třídí také železný odpad a baterie. Na Slovensku recykluje obojí shodně 72 %, v Česku je silnější recyklace baterií (76 %) než kovového odpadu (66 %). Recyklace biologického odpadu, prostřednictvím speciálních kontejnerů či vlastního kompostování, je v obou zemích na posledním místě. Recyklaci tohoto materiálu se více věnují Slováci (63 %) než Češi (55 %).

Výzkum třídění odpadu Čechy a Slováky.
Výzkum třídění odpadu Čechy a Slováky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Nielsen Admosphere

V souvislosti s šetrností k životnímu prostředí vznikl v posledních letech životní styl zero waste. Nulový odpad, který podporuje myšlenku maximálního (znovu)využití všech materiálů bez vytváření odpadu. O této myšlence už slyšelo 30 % dotázaných internetových uživatelů v Česku a 38 % internetových Slováků.

Sami respondenti v obou zemích také mimo třídění využívají celé řady dalších způsobů, jak minimalizovat odpad, který produkují. Více než čtyři pětiny Čechů a Slováků si například pravidelně nosí do obchodu vlastní tašky, okolo 50 % to dokonce dělá vždy. Necelé tři čtvrtiny se snaží zbytečně nevyhazovat potraviny. Poměrně oblíbeným způsobem je také používání zařízení jen s nabíjecími bateriemi. To pravidelně dělá 53 % respondentů v Česku a 63 % na Slovensku. Okolo poloviny dotázaných se také snaží obecně kupovat méně věcí.

Další aktivity spojené s minimalizací odpadu, kterým se pravidelně věnuje okolo 40 % respondentů, se v obou zemích mírně liší. Zatímco v Česku je v žebříčku takto vysoko omezení kupování balených vod, na Slovensku se snaží vybírat produkty se šetrnými obaly nebo kupovat nebalené potraviny. Respondenti z obou zemí se snaží také omezovat používání jednorázových výrobků a minimální používání tiskárny v práci.
reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist