Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů: Změny územního plánu - nekoncepční přístup škodí životnímu prostředí i fungování města
19. června 2009 | Arnika - Centrum pro podporu občanů
Autor: Zora Kasiková, tel: zora.kasikova@arnika.org
Autor: Zora Kasiková, tel: zora.kasikova@arnika.org
Předimenzovaná výstavba a úbytek zeleně, to jsou hlavní charakteristiky navrhovaných změn územního plánu, ke kterým se do včerejška mohla vyjadřovat veřejnost. Jedná se již o druhou vlnu takzvaných celoměstsky významných změn, mezi nimiž je například zástavba Trojmezí, rozšíření skládky v Ďáblicích, nové čtvrti v Modřanech a Pitkovicích nebo paralelní letová dráha letiště v Ruzyni. "Jedná se o natolik zásadní změny využití pozemků o celkové velikosti 273 hektarů, že by si zasloužily projednání v rámci příprav nového územního plánu Prahy. Jedině tak je možné komplexní posouzení dopadů tak velkých změn na složitý organismus města, jeho životní prostředí a životní podmínky obyvatel,“ upozorňuje mluvčí Arniky Zora Kasiková.
V připomínkách, jež Centrum pro podporu občanů sdružení Arnika zaslalo magistrátu, je proto požadavek na stažení devíti z celkem 22 změn územního plánu této „druhé vlny“ z projednávání. „Přesunutí velkých projektů typu zástavba Trojmezí do nového územního plánu by mimo jiné umožnilo je lépe projednat s občany,“ doplnila Kasiková. Developerské záměry podle ní v řadě případů překračují limity území a dostávají se do rozporu i s návrhy ukotvenými v Zásadách územního rozvoje Prahy i v konceptu nového územního plánu.
„Paralelní projednávání několika změn starého územního plánu současně s přípravou nového územního plánu a nových zásad územního rozvoje je nekoncepční a proti smyslu stavebního zákona. Zastupitelé zde zcela převracejí logiku zákona, podle něhož se zpracovává nejprve obecnější dokument, poté konkrétní územní plán respektující obecné zásady a až po ověření plánu v praxi se případně pořídí jeho změna. Takto se stává projednání nepřehledné a neurčité, což je v rozporu se základní zásadou územního plánování, že se ho účastní veřejnost přímo,“ řekl Lukáš Matějka, právní expert Centra pro podporu občanů sdružení Arnika. „Je to pouze způsob, jak vyjít vstříc investorům na úkor potřeb města a jeho obyvatel a jak co nejvíce veřejnost zmást,“ upozorňuje Martin Skalský z Arniky.
Z 22 navržených změn má jen 5 pozitivní dopad - ke zlepšení životního prostředí směřuje například zalesnění pozemků v Běchovicích nebo revitalizace Kopaninského potoka. V 9 případech jde ale o velké rozvojové záměry s potenciálně značnými negativními vlivy na okolí, například s úbytky zeleně. Ve dvou případech se jedná o založení nových čtvrtí Prahy, což je zásadní urbanistický počin, který výrazně ovlivní podobu města. Součástí návrhu jsou také významné infrastrukturní projekty (mimoúrovňové křižovatky a výstavba nové letové dráhy na letišti Ruzyně) a rozšíření skládky komunálních odpadů Ďáblice. V jednom případě má být zrušena plocha určená k výstavbě sportovišť, v dalším případě se ruší územní rezerva určená pro výstavbu školských zařízení. Dalších 8 změn se týká v měřítku města spíše menších akcí.
Pro každé rozvojové území je nezbytné stanovit maximální možnou míru zastavěnosti, výšku budov a jejich funkce. Neexistují-li jasná regulační opatření, investoři usilují o maximální vytěžení pozemků, což vede ke zhoršování životního prostředí. To se dnes ukazuje například na Pankrácké pláni nebo v oblasti Budějovické, podobný osud by kvůli navrhovaným změnám mohl postihnout i oblast Smíchovského nádraží nebo Újezda. Nezbytné je stanovit závazný podíl veřejné zeleně. "Zeleň nesmí být zaměňována se zelenými střechami a střešními zahradami, které plní jinou funkci. Domníváme se, že v případě nových čtvrtí je vhodný podíl zeleně nejméně 30–50 % rozlohy území," upřesňuje mluvčí Arniky Zora Kasiková. Dále je nutné u podobně rozsáhlých záměrů určit rozsah veřejného vybavení, zohlednit potřeby obyvatel daného území, zachovat objekty, které uchovávají historickou paměť místa, investovat do rozvoje veřejné dopravy a omezovat další nárůst individuálního automobilismu..
V rámci dvou vln celoměstsky významných změn chce magistrát přeměnit území o velikosti 1 449 hektarů, tj. téměř 3 % rozlohy města (velikost 230 Strahovských stadionů). Pražané prakticky nejsou o tomto procesu informováni. "Vzhledem k významu navrhovaných změn pro budoucí vzhled města jsou namístě opatření nad rámec zákona, například veřejné debaty, prezentace formou výstav, webové rozhraní pro podávání připomínek a aktivní informační kampaň," uvedla Kasiková. Vedle dvou vln tzv. celoměstsky významných změn územního plánu projednává magistrát ještě změny 07, 08 a změnu Z 1000. Zároveň se zpracovávají Zásady územního rozvoje Prahy a Koncept nového územního plánu. Všechny dílčí změny a koncepce jsou přitom mezi sebou částečně propojeny. Pro běžného občana je takřka nemožné se v tomto procesu zorientovat. Došlé připomínky magistrát nyní posoudí a rozhodne o dalším postupu.
Přílohy:
Stručný přehled hlavních výhrad Centra pro podporu občanů k 2. vlně tzv. celoměstsky významných změn územního plánu (kompletní a podrobné připomínky najdete na http://www.arnika.org/res/data/059/006329.pdf?seek=1245414686 , přehled navrhovaných změn na http://www.mestaprozivot.arnika.org/ii-vlna-zmen
Realizace letové dráhy RWY 06R/24L – změna časového horizontu, vyhlášení veřejně prospěšné stavby
Praha 6, Praha – Přední Kopanina, Praha – Nebušice / rozsah 275 435 m2
Návrh je jako změna územního plánu předložen již potřetí a ve srovnání s předchozími pokusy v prakticky nezměněné podobě. Přitom oba předchozí pokusy o prosazení záměru do územního plánu Prahy byly zrušeny rozhodnutím soudu.
„Trojmezí“ mezi ulicemi Záběhlická – Práčská a Mírového hnutí – K Horkám
Praha 10, Praha 11, Praha 15 / rozsah 950 956 m2
V současné době slouží toto území obsahující různé kategorie zeleně jako významné rekreační a sportovní zázemí přilehlých sídlišť. Zároveň tudy prochází ÚSES. Část pozemků slouží také jako orná půda. Návrh změny předpokládá vymezení části pozemků pro obytnou výstavbu a výstavbu sportovních zařízení. To považujeme s ohledem na vysokou hustotu osídlení v okolních čtvrtích i vzhledem k nenahraditelné rekreační funkci „Trojmezí“ za zcela nevhodné.
Výstavba obytného domu s parkovištěm na ploše zeleně
Praha 11 / rozsah 5 956 m2
Návrh zadání změny předpokládá změnu využití pozemků vymezených jako zeleň (ZN, NL) na funkci čistě obytnou a výstavbu parkoviště. Přestože z návrhu není jasný celkový záměr, pravděpodobně má dojít k úplné zástavbě řešených pozemků, protože jinak by tuto změnu zřejmě nebylo nutné provádět.
Rozšíření skládky Ďáblice a posunutí biokoridoru
Praha – Březiněves, Praha – Ďáblice / rozsah 90 293 m2
Předchozí rozšíření skládky mělo být definitivně posledním a po zaplnění měla následovat rekultivace celé skládky do roku 2014. Plánované rozšíření skládky se jeví z hlediska odpadového hospodářství v Hlavním městě Praha jako nevhodné. Skládkování je totiž nejhorší možný způsob likvidace odpadu, který představuje značnou zátěž pro životní prostředí. V dnešní době se v různých zemích světa prosazují moderní přístupy, jako je např. koncept „zero waste“ – „nulového odpadu“, podpora maximální míry recyklace apod.
Obytná zástavba
Praha 22 (Pitkovice) / rozsah 125 931 m2
Změna řeší výstavbu nové části Pitkovic, kde mají vzniknout zřejmě rodinné domy. Území je dnes tvořeno převážně ornou půdou, částečně jsou zde pozemky vymezené jako louky (NL). Výhled platného územního plánu přitom předpokládal v tomto místě mimo jiné vznik kulturních a církevních zařízení. Vzhledem k rozsahu záměru by bylo nepochybně vhodnější jej projednat v rámci příprav nového územního plánu, kdy bude možné také lépe vyhodnotit jeho širší dopady na prostředí města.
Obytná výstavba
Praha 12 (Modřany) / rozsah 6 778 m2
Návrh zadání předpokládá změnu funkčního využití pozemků určených pro sport (SP) na všeobecně obytné území. Taková změna je zcela nevhodná, protože sportovních zařízení je na území Prahy nedostatek. Území je navíc v současné době fakticky zelenou plochou.
Výstavba komunikace – změna časového horizontu a její vyhlášení veřejně prospěšnou stavbou, výstavba administrativních budov, bytová výstavba
Praha – Újezd / rozsah 132 164 m2
Ze zákresu vyplývá, že hlavním předmětem změny, na rozdíl od názvu, je nepochybně rozsáhlá výstavba znamenající fakticky založení nové čtvrti. Přestože v titulu změny je uvedeno také „bytová výstavba“, v textu návrhu je celé území označeno jako smíšené obchodu a služeb (SVO), tudíž by v něm na bytovou výstavbu nebylo místo. Celý návrh zadání změny tak působí poněkud zmatečně. Území je dnes navíc částečně vymezeno jako zeleň v různých kategoriích (přírodní nelesní plochy – ZN, izolační zeleň – IZ).
Výstavba administrativních objektů, zrušení a zmenšení ploch určených k výstavbě mateřských, základních a středních škol
Praha 13 (Stodůlky) / rozsah 75 756 m2
Zrušení územní rezervy pro výstavbu školských zařízení je zcela nevhodné. Je obtížné předpovídat demografickou situaci, a proto dnes nelze s určitostí říci, že rezerva pro tyto účely nebude v budoucnosti potřebná. Vzhledem k neustálému zahušťování města a odprodávání obecních pozemků ve velkém rozsahu soukromým developerům pak plochy, potenciálně vhodné k výstavbě veřejného vybavení, mizí.
Rozšíření veřejné prospěšné stavby „Optimalizace traťového úseku Praha Hlavní nádraží – Praha Smíchov“ v celém rozsahu, úprava hranic funkčního využití drážních ploch
Praha 5, Praha 4, Praha 2 / rozsah 244 215 m2
V území má vzniknout polyfunkční a bytová zástavba, náměstí, pěší zóna a centrální park, obchodně zábavní centrum, administrativní budovy, budovy několikapodlažního parkingu a nový autobusový terminál. Smíchovské nádraží jako jedna z nejcennějších rozvojových ploch na území Prahy však vyžaduje projednání v rámci příprav nového územního plánu, stanovení regulačních parametrů, důraz na dopravní obslužnost veřejnou, pěší a cyklistickou dopravou a stanovení dostatečného podílu zeleně.
Vybudování odbočovacího pruhu kruhové křižovatky mezi ulicemi Kosteleckou a Tupolevovou, výstavba rodinných domů, administrativního objektu, protihlukového valu a sportoviště
Praha – Čakovice / rozsah 77 229 m2
Změna navrhuje obytnou a administrativní výstavbu na místě, jež je dnes částečně vymezeno jako zeleň v různých kategoriích (přírodní a nelesní plochy – ZN, sady a zahrady – PSZ, lesní porosty – LR). Zástavba zeleně na území Prahy obecně je dlouhodobým trendem, který má negativní vliv na kvalitu životního prostředí.
Další tiskové zprávy Arniky k dané problematice:
Magistrát zahájil novou vlnu změn územního plánu. Arnika tvrdí: úřední zmatek nahrává developerům.
17. 3. 2009
http://www.mestaprozivot.arnika.org/tiskove-zpravy/dalsi-vlna-zmen-up-zmatek
Zítra budou projednávány zásady rozvoje Prahy. Arnika chce prosadit zachování zeleně.
1. 4. 2009
http://www.obcan.arnika.org/tiskove-zpravy/zasady-uzemni-plan-praha
Změny územního plánu – mrakodrapy, dopravní zácpy a úbytek zeleně. Praha se má stát největším staveništěm Evropy
20. 11. 2008
http://www.mestaprozivot.arnika.org/tiskove-zpravy/zmeny-uzemniho-planu-mrakodrapy-dopravni-zacpy-a-ubytek-zelene-praha-se-ma-stat-nejvetsim-staveniste
Oficiální informace ke druhé vlně celoměstsky významných změn na webu magistrátu:
http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/uzemni_plan_hmp/zmeny_08_uphmp_celom2/zmeny_08_celom2.htm
Podrobnosti též na stránce kampaně Arniky Města pro život:
http://www.mestaprozivot.arnika.org
V připomínkách, jež Centrum pro podporu občanů sdružení Arnika zaslalo magistrátu, je proto požadavek na stažení devíti z celkem 22 změn územního plánu této „druhé vlny“ z projednávání. „Přesunutí velkých projektů typu zástavba Trojmezí do nového územního plánu by mimo jiné umožnilo je lépe projednat s občany,“ doplnila Kasiková. Developerské záměry podle ní v řadě případů překračují limity území a dostávají se do rozporu i s návrhy ukotvenými v Zásadách územního rozvoje Prahy i v konceptu nového územního plánu.
„Paralelní projednávání několika změn starého územního plánu současně s přípravou nového územního plánu a nových zásad územního rozvoje je nekoncepční a proti smyslu stavebního zákona. Zastupitelé zde zcela převracejí logiku zákona, podle něhož se zpracovává nejprve obecnější dokument, poté konkrétní územní plán respektující obecné zásady a až po ověření plánu v praxi se případně pořídí jeho změna. Takto se stává projednání nepřehledné a neurčité, což je v rozporu se základní zásadou územního plánování, že se ho účastní veřejnost přímo,“ řekl Lukáš Matějka, právní expert Centra pro podporu občanů sdružení Arnika. „Je to pouze způsob, jak vyjít vstříc investorům na úkor potřeb města a jeho obyvatel a jak co nejvíce veřejnost zmást,“ upozorňuje Martin Skalský z Arniky.
Z 22 navržených změn má jen 5 pozitivní dopad - ke zlepšení životního prostředí směřuje například zalesnění pozemků v Běchovicích nebo revitalizace Kopaninského potoka. V 9 případech jde ale o velké rozvojové záměry s potenciálně značnými negativními vlivy na okolí, například s úbytky zeleně. Ve dvou případech se jedná o založení nových čtvrtí Prahy, což je zásadní urbanistický počin, který výrazně ovlivní podobu města. Součástí návrhu jsou také významné infrastrukturní projekty (mimoúrovňové křižovatky a výstavba nové letové dráhy na letišti Ruzyně) a rozšíření skládky komunálních odpadů Ďáblice. V jednom případě má být zrušena plocha určená k výstavbě sportovišť, v dalším případě se ruší územní rezerva určená pro výstavbu školských zařízení. Dalších 8 změn se týká v měřítku města spíše menších akcí.
Pro každé rozvojové území je nezbytné stanovit maximální možnou míru zastavěnosti, výšku budov a jejich funkce. Neexistují-li jasná regulační opatření, investoři usilují o maximální vytěžení pozemků, což vede ke zhoršování životního prostředí. To se dnes ukazuje například na Pankrácké pláni nebo v oblasti Budějovické, podobný osud by kvůli navrhovaným změnám mohl postihnout i oblast Smíchovského nádraží nebo Újezda. Nezbytné je stanovit závazný podíl veřejné zeleně. "Zeleň nesmí být zaměňována se zelenými střechami a střešními zahradami, které plní jinou funkci. Domníváme se, že v případě nových čtvrtí je vhodný podíl zeleně nejméně 30–50 % rozlohy území," upřesňuje mluvčí Arniky Zora Kasiková. Dále je nutné u podobně rozsáhlých záměrů určit rozsah veřejného vybavení, zohlednit potřeby obyvatel daného území, zachovat objekty, které uchovávají historickou paměť místa, investovat do rozvoje veřejné dopravy a omezovat další nárůst individuálního automobilismu..
V rámci dvou vln celoměstsky významných změn chce magistrát přeměnit území o velikosti 1 449 hektarů, tj. téměř 3 % rozlohy města (velikost 230 Strahovských stadionů). Pražané prakticky nejsou o tomto procesu informováni. "Vzhledem k významu navrhovaných změn pro budoucí vzhled města jsou namístě opatření nad rámec zákona, například veřejné debaty, prezentace formou výstav, webové rozhraní pro podávání připomínek a aktivní informační kampaň," uvedla Kasiková. Vedle dvou vln tzv. celoměstsky významných změn územního plánu projednává magistrát ještě změny 07, 08 a změnu Z 1000. Zároveň se zpracovávají Zásady územního rozvoje Prahy a Koncept nového územního plánu. Všechny dílčí změny a koncepce jsou přitom mezi sebou částečně propojeny. Pro běžného občana je takřka nemožné se v tomto procesu zorientovat. Došlé připomínky magistrát nyní posoudí a rozhodne o dalším postupu.
Přílohy:
Stručný přehled hlavních výhrad Centra pro podporu občanů k 2. vlně tzv. celoměstsky významných změn územního plánu (kompletní a podrobné připomínky najdete na http://www.arnika.org/res/data/059/006329.pdf?seek=1245414686 , přehled navrhovaných změn na http://www.mestaprozivot.arnika.org/ii-vlna-zmen
Realizace letové dráhy RWY 06R/24L – změna časového horizontu, vyhlášení veřejně prospěšné stavby
Praha 6, Praha – Přední Kopanina, Praha – Nebušice / rozsah 275 435 m2
Návrh je jako změna územního plánu předložen již potřetí a ve srovnání s předchozími pokusy v prakticky nezměněné podobě. Přitom oba předchozí pokusy o prosazení záměru do územního plánu Prahy byly zrušeny rozhodnutím soudu.
„Trojmezí“ mezi ulicemi Záběhlická – Práčská a Mírového hnutí – K Horkám
Praha 10, Praha 11, Praha 15 / rozsah 950 956 m2
V současné době slouží toto území obsahující různé kategorie zeleně jako významné rekreační a sportovní zázemí přilehlých sídlišť. Zároveň tudy prochází ÚSES. Část pozemků slouží také jako orná půda. Návrh změny předpokládá vymezení části pozemků pro obytnou výstavbu a výstavbu sportovních zařízení. To považujeme s ohledem na vysokou hustotu osídlení v okolních čtvrtích i vzhledem k nenahraditelné rekreační funkci „Trojmezí“ za zcela nevhodné.
Výstavba obytného domu s parkovištěm na ploše zeleně
Praha 11 / rozsah 5 956 m2
Návrh zadání změny předpokládá změnu využití pozemků vymezených jako zeleň (ZN, NL) na funkci čistě obytnou a výstavbu parkoviště. Přestože z návrhu není jasný celkový záměr, pravděpodobně má dojít k úplné zástavbě řešených pozemků, protože jinak by tuto změnu zřejmě nebylo nutné provádět.
Rozšíření skládky Ďáblice a posunutí biokoridoru
Praha – Březiněves, Praha – Ďáblice / rozsah 90 293 m2
Předchozí rozšíření skládky mělo být definitivně posledním a po zaplnění měla následovat rekultivace celé skládky do roku 2014. Plánované rozšíření skládky se jeví z hlediska odpadového hospodářství v Hlavním městě Praha jako nevhodné. Skládkování je totiž nejhorší možný způsob likvidace odpadu, který představuje značnou zátěž pro životní prostředí. V dnešní době se v různých zemích světa prosazují moderní přístupy, jako je např. koncept „zero waste“ – „nulového odpadu“, podpora maximální míry recyklace apod.
Obytná zástavba
Praha 22 (Pitkovice) / rozsah 125 931 m2
Změna řeší výstavbu nové části Pitkovic, kde mají vzniknout zřejmě rodinné domy. Území je dnes tvořeno převážně ornou půdou, částečně jsou zde pozemky vymezené jako louky (NL). Výhled platného územního plánu přitom předpokládal v tomto místě mimo jiné vznik kulturních a církevních zařízení. Vzhledem k rozsahu záměru by bylo nepochybně vhodnější jej projednat v rámci příprav nového územního plánu, kdy bude možné také lépe vyhodnotit jeho širší dopady na prostředí města.
Obytná výstavba
Praha 12 (Modřany) / rozsah 6 778 m2
Návrh zadání předpokládá změnu funkčního využití pozemků určených pro sport (SP) na všeobecně obytné území. Taková změna je zcela nevhodná, protože sportovních zařízení je na území Prahy nedostatek. Území je navíc v současné době fakticky zelenou plochou.
Výstavba komunikace – změna časového horizontu a její vyhlášení veřejně prospěšnou stavbou, výstavba administrativních budov, bytová výstavba
Praha – Újezd / rozsah 132 164 m2
Ze zákresu vyplývá, že hlavním předmětem změny, na rozdíl od názvu, je nepochybně rozsáhlá výstavba znamenající fakticky založení nové čtvrti. Přestože v titulu změny je uvedeno také „bytová výstavba“, v textu návrhu je celé území označeno jako smíšené obchodu a služeb (SVO), tudíž by v něm na bytovou výstavbu nebylo místo. Celý návrh zadání změny tak působí poněkud zmatečně. Území je dnes navíc částečně vymezeno jako zeleň v různých kategoriích (přírodní nelesní plochy – ZN, izolační zeleň – IZ).
Výstavba administrativních objektů, zrušení a zmenšení ploch určených k výstavbě mateřských, základních a středních škol
Praha 13 (Stodůlky) / rozsah 75 756 m2
Zrušení územní rezervy pro výstavbu školských zařízení je zcela nevhodné. Je obtížné předpovídat demografickou situaci, a proto dnes nelze s určitostí říci, že rezerva pro tyto účely nebude v budoucnosti potřebná. Vzhledem k neustálému zahušťování města a odprodávání obecních pozemků ve velkém rozsahu soukromým developerům pak plochy, potenciálně vhodné k výstavbě veřejného vybavení, mizí.
Rozšíření veřejné prospěšné stavby „Optimalizace traťového úseku Praha Hlavní nádraží – Praha Smíchov“ v celém rozsahu, úprava hranic funkčního využití drážních ploch
Praha 5, Praha 4, Praha 2 / rozsah 244 215 m2
V území má vzniknout polyfunkční a bytová zástavba, náměstí, pěší zóna a centrální park, obchodně zábavní centrum, administrativní budovy, budovy několikapodlažního parkingu a nový autobusový terminál. Smíchovské nádraží jako jedna z nejcennějších rozvojových ploch na území Prahy však vyžaduje projednání v rámci příprav nového územního plánu, stanovení regulačních parametrů, důraz na dopravní obslužnost veřejnou, pěší a cyklistickou dopravou a stanovení dostatečného podílu zeleně.
Vybudování odbočovacího pruhu kruhové křižovatky mezi ulicemi Kosteleckou a Tupolevovou, výstavba rodinných domů, administrativního objektu, protihlukového valu a sportoviště
Praha – Čakovice / rozsah 77 229 m2
Změna navrhuje obytnou a administrativní výstavbu na místě, jež je dnes částečně vymezeno jako zeleň v různých kategoriích (přírodní a nelesní plochy – ZN, sady a zahrady – PSZ, lesní porosty – LR). Zástavba zeleně na území Prahy obecně je dlouhodobým trendem, který má negativní vliv na kvalitu životního prostředí.
Další tiskové zprávy Arniky k dané problematice:
Magistrát zahájil novou vlnu změn územního plánu. Arnika tvrdí: úřední zmatek nahrává developerům.
17. 3. 2009
http://www.mestaprozivot.arnika.org/tiskove-zpravy/dalsi-vlna-zmen-up-zmatek
Zítra budou projednávány zásady rozvoje Prahy. Arnika chce prosadit zachování zeleně.
1. 4. 2009
http://www.obcan.arnika.org/tiskove-zpravy/zasady-uzemni-plan-praha
Změny územního plánu – mrakodrapy, dopravní zácpy a úbytek zeleně. Praha se má stát největším staveništěm Evropy
20. 11. 2008
http://www.mestaprozivot.arnika.org/tiskove-zpravy/zmeny-uzemniho-planu-mrakodrapy-dopravni-zacpy-a-ubytek-zelene-praha-se-ma-stat-nejvetsim-staveniste
Oficiální informace ke druhé vlně celoměstsky významných změn na webu magistrátu:
http://magistrat.praha-mesto.cz/uzplan/uzemni_plan_hmp/zmeny_08_uphmp_celom2/zmeny_08_celom2.htm
Podrobnosti též na stránce kampaně Arniky Města pro život:
http://www.mestaprozivot.arnika.org
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

