https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cykliste-projeli-prahou-za-lepsi-podminky-pro-sebe-i-chodce
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřCyklisté projeli Prahou za lepší podmínky pro sebe i chodce

24.9.2007 10:50 | PRAHA (Ekolist/ČTK)
S požadavkem lepších podmínek pro cyklisty a chodce v Praze vyrazili v sobotu jezdci na kolech na projížďku metropolí. Trasa cyklojízdy začala na Staroměstském náměstí, vedla po magistrále, za Nuselským mostem se jízda obrátila směrem na náměstí Jana Palacha a Smetanovo nábřeží, které pro tento den bylo jen pro pěší a městskou hromadnou dopravu. Cyklisti měli zajištěn hladký průjezd městem na zelenou.
 

Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu se přesný počet cyklistů neví. "Odhady jsou kolem tří tisíc lidí. Přesně to ale nevíme a chceme to spočítat podle záznamu z kamery," říká Křivohlávek. Miroslav Prokeš, člen magistrátní komise pro cyklistickou dopravu se na začátku cyklojízdy, na odjezdu ze Staroměstského náměstí, dopočítal 1503 cyklistů a 5 psů. "Když jsme poprvé v roce 1991 na kolech blokovali magistrálu, tak nás bylo 65. Tenkrát to bylo opravdu ostrý," vzpomíná na počátky cyklojízd Prokeš. (oprava 25.9.2007: Miroslav Prokeš se nejmenuje Prošek, jak jsme původně chybně uváděli. Za chybu se čtenářům i Miroslavu Prokešovi omlouváme.)

Mezi jezdci na kolech byly i rodiny s dětmi a lidé z jiných měst. Na kopii historického kola jel mladý muž z Tanvaldu. "Měl jsem za to, že je to proti ježdění auty," řekl ČTK. Požadavky sdružení na masivnější výstavbu stezek a tras však také podpořil, ač prý po Praze jezdí na kole minimálně.

"Není to nátlaková akce. Nemáme nic proti automobilům," zdůrazňovali v projevech organizátoři. Chtějí však, aby se cyklistika stala v Praze plnohodnotným druhem dopravy. Stavba stezek a tras pro cyklisty přitom podle iniciativy téměř nepokračuje.

"Automobilová doprava zahltila již v roce 2000 všechny ulice pražského centra a dále narůstá. Magistrát tento trend podporuje miliardovými investicemi do tunelů a dálnic, zatímco vytváření infrastruktury pro cyklistickou dopravu se prakticky zastavilo," uvedl Michal Křivohlávek z Auto*matu.

Podpořil ho i ministr životního prostředí Martin Bursík (Strana zelených), podle něhož Praze chybí síť stezek, na nichž jsou cyklisté chráněni před automobily. V metropoli také neexistuje systém půjčoven kol, postěžoval si ministr.

Organizátoři vyzývali jezdce k ohleduplnosti, aby neomezovali automobily, a k tomu, aby měli na kolech povinnou výbavu, jako jsou osvětlení a odrazky. Řada cyklistů tak však kola vybavená neměla.

Pořadatelé jsou s organizací letošní cyklojízdy spokojeni. "Bylo vidět, že jsou cyklisti z jízdy nadšeni. I organizačně se jízda povedla zatím asi nejlépe," hodnotí za Auto*Mat Křivohlávek. Na hodnocení toho, jaké bude mít cyklojízda dopady na magistrát, je podle něho ještě brzy. Cyklojízda byla navíc jen jeden z impulzů. Do příště by Křivohlávek chtěl zlepšit komunikaci z řidiči. "Je potřeba dát spěchajícím řidičům vědět, že se cyklojízda koná a že je lepší danou lokalitu někudy objet," říká Křivohlávek.

Auto*mat žádá to, aby magistrát do roka zpracoval koncepci rozvoje cyklistické a pěší dopravy, aby jezdcům na kole umožnil obousměrný provoz v některých jednosměrných ulicích a budoval stezky při opravách všech současných a při výstavbě nových ulic. Ve prospěch cyklistů by se měly podle iniciativy upravit některé křižovatky a ve prospěch chodců intervaly semaforů na vybraných přechodech.

Cyklisty podpořil i Cyril Svoboda Nizozemský velvyslanec v Praze Jan Lucas Inayat Van Hoorn a ministr životního prostředí Martin Bursík
Zpěvačka Monkey Business Tonya Graves
Nájezd na Nuselský most
Magistrála
Velociped
Policista
Pohoda na nábřeží
Cyklojízdu podpořili vedle politiků Cyrila Svobody a Martina Bursíka také nizozemský velvyslanec Jan Lucas Inayat Van Hoorn nebo zpěvačka skupiny Monkey Business TOnya Graves. Cyklojízda na několik minut zabrala pražskou magistrálu. V cíli cesty, na Smetanově nábřeží, vládla pohoda.
Foto: Martin Mach/Ekolist

reklama

 
mm, mbc, rot
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist