http://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/co-se-deje-s-autovrakem-pri-likvidaci-a-jak-se-zbavit-vlecneho-voziku-ci-karavanu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Co se děje s autovrakem při likvidaci? A jak se zbavit vlečného vozíku či karavanu?

19.4.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Mezi nejčastěji likvidované vozy patří u nás značka Škoda. Na snímku v pozadí zelená Škoda Felicia kombi.
Mezi nejčastěji likvidované vozy patří u nás značka Škoda. Na snímku v pozadí zelená Škoda Felicia kombi.
Co se děje s autovrakem při likvidaci? A jak je to s likvidací karavanu nebo přívěsného vozíku? Jaké všechny doklady potřebuji pro odhlášení vozu? A za co musíte a za co nemusíte platit?
 

To, jak se mají autovraky likvidovat, předepisuje legislativa. Ta říká, že 85 hmotnostních procent automobilu se musí buď znovu použít, zrecyklovat nebo energeticky využít (priority podle pořadí). Zbylých 15 hmotnostních procent se smí skládkovat.

V praxi to podle Milana Petra, šéfa Sdružení zpracovatelů autovraků, znamená, že pokud to stav součástek a dílů umožňuje, prodávají se jako náhradní díly. V mnoha případech to má smysl, například pokud jde na likvidaci nějaké těžce havarované zánovní vozidlo, lze z něho znovu použít celou řadu součástek: světlomety, nárazníky, kola, někdy motor, prostě cokoliv, co přežilo a je funkční.

Drtivá většina likvidovaných aut jsou ale staré vozy. Podle statistik společnosti Alfa šrot, která se likvidací vraků zabývá, je letos průměrný věk vraku 20 let. Nejčastěji, skoro z poloviny případů, jde o vozy značky Škoda.

Milan Petr ze své zkušenosti upřesňuje, že nejčastěji jdou na odpis Škody 105 a 120. Ty jsou zpravidla už v takovém stavu, že z nich má smysl vymontovávat leda páčku od blinkru, kterou jiní majitelé škodovek často shánějí, protože ji čas od času ukopnou při nastupování. Motor nebo jiné součástky jsou po tolika letech zpravidla už za hranicí své životnosti.

Ze starých aut lze ještě leccos použít.
Ze starých aut lze ještě leccos použít.
Foto | ifranz / Flickr

Materiálové využití, tedy recyklace, se týká velké většiny materiálů, zejména kovů. Díky nim je likvidace aut pro zpracovatele rentabilní. Jak říká Iveta Lekešová z Recgroup, recyklují se i akumulátory (získává se z nich olovo), sklo (na sklo), pneumatiky (směsný plast pro výrobu např. kanálových vpustí a jiných výrobků). Oleje se regenerují a znovu použijí jako oleje. Recyklují se katalyzátory, olejové filtry. Do spaloven nebezpečných odpadů putují brzdové kapaliny a nemrznoucí směsi. Pokud to jde, pak se pohonné hmoty použijí znovu jako pohonné hmoty. Sedačky a čalounění pak končí na skládkách nebo spalovnách.

Vozík, karavan a maringotka

Jak se zbavit starého přívěsného vozíku, karavanu či maringotky? O tom jsem se informoval na ministerstvu životního prostředí u Marka Livora. A vozík, karavan nebo maringotku musíte odvézt také na autovrakoviště. Rozdíl mezi autem a vozíkem či karavanem je, že za likvidaci úplného automobilu nebudete platit, za likvidaci vozíku či karavanu si může autovrakoviště něco naúčtovat. Bude záležet na tom, zda z vozíku dokáže získat tolik kovů a jiných prodejných surovin, které mu zaplatí jeho práci. Pokud ne, bude chtít nějakou úplatu od Vás. Milan Petr odhaduje, že může jít o částku 2 až 5 tisíc Kč.

Když už mluvíme o penězích: jak je uvedeno výše, likvidace úplného auta je ze zákona zdarma. Firma si ale může naúčtovat poplatky, pokud autu něco důležitého chybí. A platí, že čím víc chybí železa (motor, disky kol, nápravy...), tím dražší to bude. Je proto dobré dát na vrakoviště auto kompletní.

Jak vyplývá z ceníků firem, většinou nabízejí odvoz vraku zdarma. Konkurence je veliká. Někde ale za odvoz zaplatíte.

Za likvidaci karavanu možná budete muset platit. Zjistěte si to předem.
Za likvidaci karavanu možná budete muset platit. Zjistěte si to předem.

O tom, co je potřeba mít za doklady informuje Jakub Pyšný z kovošrotu Alfa šrot. Než autovrak předáte k ekologické likvidaci, musíte si nachystat potřebné doklady. Základem je samozřejmě platný občanský průkaz či jiný doklad vaší totožnosti a originál velkého technického průkazu. Právnické osoby musí kromě zmíněného předložit i výpis z obchodního rejstříku. Likvidujete-li vozidlo z pozůstalosti, nesmí vám při předání vozidla chybět i rozhodnutí o dědictví. „A pokud se zbavujete vraku a nejste jeho majitelem, musíte rovněž předložit plnou moc k likvidaci vozidla,“ vysvětluje Jakub Pyšný.

Potvrzení o ekologické likvidaci

Při předání vozu na příslušné provozovně musíte obdržet protokol o ekologické likvidaci. Bez něho byste totiž nemohli nechat vůz vyřadit z Centrálního registru vozidel. Potvrzení vám mají provozovny povinnost vystavit bezplatně. Podmínkou je shoda údajů v technickém průkaze s identifikačními čísly vozidla (VIN).

Vyřazení z registru vozidel

Poslední krokem v likvidaci vyřazeného vozidla je návštěva dopravního odboru na příslušném obecním úřadu s rozšířenou působností. Automobil je nutné trvale vyřadit z registru vozidel. S sebou si vezměte průkaz totožnosti, technický průkaz a doklad o ekologické likvidaci. Odevzdat tu musíte i osvědčení o registraci a tabulky registrační značky. Po vyplnění žádosti o vyřazení vozidla vám požadavek obvykle vyřídí na počkání. Pak už vám jen udělí záznam do technického průkazu o výmazu z registru a tím pro vás celý proces končí.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist