Jiří Malík: Kde bychom byli bez nevládek?
Tím zároveň říkají, že jim je jedno, zda budou lidé zdraví, zda budeme mít dost zdravých potravin a zda budeme mít dostatek nejen kvalitní pitné vody, zdravé lesy, dobrou zemědělskou půdu. Kdo a proč takovou protistátní, protiústavní a protidemokratickou lůzu volí, mi je záhadou. Stejně tak i to, že tito lidé mohou beztrestně takové názory hájit.
Navíc se dneska ví, že investice do (preventivní) ochrany přírody a vody i zdraví lidí se vyplatí. Zejména to platí i pro změnu klimatu. Čím později budeme finance na snížení skleníkových emisí a adaptaci na klima zavádět, tím větší budou náklady a ty budou obrovské, takže zchudnou všichni a hodně.
Jedním z příkladů, jak jsou ekologické nevládky užitečné i ekonomicky, je konečná stopka zcela nesmyslnému kanálu Dunaj-Odra-Labe (DOL), jehož velkým propagátorem byl mj. pohrobek socialismu exprezident Zeman.
Díky této stopce se ušetří do budoucna cucání financí ze státního rozpočtu, na který bylo přes Ministerstvo dopravy napíchnuto nemálo firem, které za drahé peníze (celkem za několik dekád se tu vyhodilo z okna celkem za cca 600 mil Kč) lživě dokazovaly prospěšnost této stavby (i když samy dobře věděly, že to je ekologický, hydrologický i ekonomický nesmysl).
Dále se ušetří za investici na stavbu DOL, která měla dosahovat kolem 600 mld Kč!
Takže nevládní sektor zde splnil nejen skvěle roli hlídacího psa demokracie, ale nakonec utnul i tento neustále tekoucí finanční proud peněz daňových poplatníků.
K tomu nikdo neuváděl, kolik by tato obří vodní cesta v době změny klimatu, která by stejně neměla vodu, což nikoho s prosazovatelů netrápilo, spolkla financí na údržbu.
Kolik by tedy jeho údržba stále dle CHAT GPT?
Když počítáme jen „každodenní provoz a běžnou údržbu“: cca 1 mld. Kč ročně (řádově 0,7–1,5 mld.).
Když započítáme i velké rekonstrukce a obnovu v průběhu desetiletí, dostáváme se na pásmo cca 6–18 mld. Kč ročně, nejpravděpodobněji kolem 10–15 mld. Kč ročně.
Za 50 let fungovaní by tedy v horním odhadu D–O–L spolykal zhruba 1,5 bilionu Kč, když započítáme jak stavbu, tak drahou dlouhodobou údržbu (v tom nejsou započítány v ČR oblíbené vícepráce).
Všechny nevládky, vědci, rozumní vodaři a politici, včetně řady měst a obcí, kteří stáli dekády proti DOL by od státu měly dostat vyznamenání za zásluhy a tučnou finanční odměnu. A ne je vláčet žumpou a omezovat jim již tak bídné finanční prostředky.
reklama

Dále čtěte |
Nikdo nezná krajinu lépe než místní. Klima-adaptační diagnostika pomáhá posílit odolnost krajiny na Jesenicku
EU chce vybírat uhlíkovou daň u více druhů dováženého zboží s vysokými emisemi
Mezi významnými zdroji emisí ve Španělsku budou letos i lesní požáry
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (72)
smějící se bestie
21.11.2025 06:20Tak v dopravní infrastruktůře už dávno daleko dál -
všechny dálnice plánované před 50roky, by byly v provozu a to nejpozději před vstupem ČR do EU, k tomu i ty okruhy, obchvaty měst a samozřejmě D-O-L + 2jezy pod Ústí, na Labi - vše ku prospěchu ekonomiky/průmyslu, turistiky,
jako to mají na tom obdivovaném Západě,
no !
Milan Dostál
21.11.2025 06:57Jarka O.
21.11.2025 07:28 Reaguje na Milan Dostálpepa knotek
21.11.2025 07:53Petr Elias
21.11.2025 10:33 Reaguje na pepa knotekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
smějící se bestie
21.11.2025 11:47 Reaguje na Petr Eliassamozřejmě pro ty, co si stále užívají socialismus
státní správy, že !
Petr Elias
21.11.2025 13:19 Reaguje na smějící se bestiePříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Zbyněk Šeděnka
21.11.2025 12:46 Reaguje na pepa knotekJarek Schindler
22.11.2025 10:48 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaV Německu přepraví vodní cesty ročně až 240 milionů tun zboží, s výkonem 60 až 65 miliard tunokilometrů. To odpovídá téměř 90% výkonu sítě spolkových železnic, respektive asi 14 milionům jízd plně naložených kamionů. Dále přepraví říční doprava asi 1,5 milionů kontejnerových jednotek, což odpovídá dalším 700 000 jízd kamionů. To je skutečně značný přínos jak z hlediska objemu přepravy, tak i úspory paliv a ekologie.
Na říční plavbě je v Německu závislých 40 000 pracovních sil. Výčet dopravy vodní cestou je třeba ukončit výletními loděmi s několika miliony cestujících ročně na palubách a jejich přínosem k zaměstnanosti a hospodářskému výsledku.
Jsou to sice informace staršího data ale řekl bych, že jsou pořád zajímavé.
https://21stoleti.cz/2006/05/19/mokrou-nohou-po-evrope/
Zbyněk Šeděnka
22.11.2025 10:58 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
22.11.2025 12:06 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
22.11.2025 19:01 Reaguje na Jarek SchindlerP.S. S tou zarputilou obranou lodní dopravy u nás mi připomínáte sovětské ideology, kteří Stachanovovu metodu aplikovali i na hlubokou orbu, případně výrobu hodinek.
Jarek Schindler
23.11.2025 12:37 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJo ekonomika je někde úplně jinde než tvrdíte. Například v porovnání v rámci Evropské unie dosahují vedlejší náklady na silniční dopravu 24,12 € na tunokilometr. Železnice má vedlejší náklady skoro poloviční (12,35 €), zatímco říční nákladní doprava nepřekračuje ve vedlejších nákladech na tunokilometr ani částku 5 €. Atd. Jste další koho se ptám jestli by Krčín vybudoval Třeboňskou rybniční soustavu kdyby ji měl budovat dnes s dnešními ekology za záda? To by bylo keců o nerentabilitě atd. A zarputilá obrana? Spíš nesmyslné ekofráze proti DOL o ekologické katastrofě. Ona se snad někde jinde v Evropě v případě kanálů ( a Evropa jich má celkem dost) jednalo o ekologickou katastrofu?.
Jiří Kvítek
21.11.2025 07:57Ekologie je pro ně jenom trapná zástěrka. Jediné, o co jim jde, jsou peníze. Nevěříte?
Tak proč se autor v závěru článku sám dovolává požadavku "vyznamenání za zásluhy a tučnou finanční odměnu".
Je úplně jedno, co chcete změnit, jim vadí úplně všechno. A pak se ještě najde někdo, kdo napíše podobný článek, jako je tento. Jejich ješitnost je až neuvěřitelná.
Ale nenechte se mýlit - je jenom divadýlko = naprosto účelový tlak.
Znám případ, kdy si místní tzv. "ekologické hnutí" řeklo o výpalné a bylo to. Za pravidelný roční příspěvek už investorovi neškodí. Najednou jim přestalo všechno vadit. Že by něco podstatného ve svém provozu změnil? Ne, proč? Prostě zaplatil a od té doby má klid! Kdyby platit přestal, peklo začne znovu!
Ano, můžeme diskutovat o smyslu jednotlivých projektů, kde výše popisovaný projekt D-O-L patří mezi pomyslného vítěze ankety "Nesmysl století", což asi jako jediné z celého článku dává autorovi za pravdu. Ale otázka je, jestli to nejde i jinak. Jiným způsobem.
Otázka autora: Kde by stát byl bez těchto nevládek?
Odpověď zní:
o pěkný kus vpřed a nemusel by platit vícenáklady, které převyšují cenu zmíněných projektů!
Divím se státu, že tyto škody soudně nevymáhá. Měl by na to plné právo.
Já osobně bych takovým nevládkám v první řadě odříznul penězovod státu. Úplně.
Chceš škodit státu, pak nebudeš pobírat jeho dotace!
Chceš škodit? Fajn, ale za svoje peníze!
A co vzkázat samotnému autorovi?
Jak je správně uvedeno ve Wikipedii:
Spasitelský komplex (také nazývaný mesiášský komplex, božský komplex nebo spasitelský syndrom) je stav mysli, při kterém se osoba domnívá, že jejím osudem či určením je zachraňovat a zachránit.
Nejedná se o zvláštní psychiatrickou diagnózu či duševní poruchu. Diagnostický a statistický manuál duševních poruch ani Mezinárodní klasifikace nemocí takovou samostatnou diagnózu neobsahuje, spasitelský syndrom se však může objevit jako součást psychotických onemocnění.
Nebojte se navštívit lékaře-specialistu. Ten stát, kterému ve skutečnosti tak moc škodíte, Vám i vám podobným garantuje odbornou péči, která může mnohé změnit k lepšímu.
A věřte, že to budou státem dobře investované peníze na léčbu lidí, kteří škodí, aniž si to sami uvědomují.
Třeba jednou pochopí, že to jde i jinak...
Lukas B.
21.11.2025 09:51 Reaguje na Jiří Kvíteksmějící se bestie
21.11.2025 10:06 Reaguje na Lukas B.pumpy českých firem - nevidět, no !
Lukas B.
21.11.2025 11:03 Reaguje na Petr Elias2. otevřené zdroje, např. registr smluv.
Lukas B.
21.11.2025 13:42 Reaguje na Petr EliasJarek Schindler
21.11.2025 13:15 Reaguje na Petr EliasNebo: Moravskoslezští kriminalisté po několika letech ukončili rozsáhlé vyšetřování případu, na jehož počátku stálo obvinění dvou zástupců karvinských ekologických spolků z vydírání firem při stavebním řízení. https://www.novinky.cz/clanek/krimi-policie-ukoncila-vysetrovani-kauzy-v-niz-meli-zastupci-ekologu-vydirat-firmy-40320565
Stačí?
Jarek Schindler
21.11.2025 13:16 Reaguje na Petr EliasPetr Elias
21.11.2025 13:30 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
21.11.2025 14:47 Reaguje na Petr Eliasvaber
21.11.2025 17:26 Reaguje na Jiří KvítekBřetislav Machaček
21.11.2025 10:13podléhat ekonomickým zákonům o efektivní činnosti nesoucí zisk. Pokud vám
pane Malík usoudí vlastníci pozemků a zemědělci usoudí, že vaše zásahy mají
efekt, tak je budou sami investovat, ale nečekejte, že vaše pokusy zaplatí
i ti, kteří s nimi nesouhlasí. Vím, že se vám a vám podobným vysychání
pramenů PŘÍJMŮ nezamlouvá, ale dobrý hospodář v krizi peníze nerozhazuje.
Břetislav Machaček
21.11.2025 12:11 Reaguje na Petr Eliasideologů majících radost, když se nepodaří soupeřům prosadit to,
co by mělo význam i do budoucna a ne jen s výhledem pár let moci
nějaké strany. Kdyby císař pán poslouchal dnešní ekology a své
kritiky, tak dodnes nejsou ani železnice a budou dál tahat koně
povozy se zbožím. Celý svět už kanály stavět nemusí, protože je
m a my diskutujeme o DOLu od konce 19. století. Přes pole mého
dědy na soutoku Odry a Olše byla už v roce 1920 vytýčena jeho
trasa a dodnes NIC! Za komunistů odplulo z Kopytova na Odře 6 říčních lodí se zbožím z Vítkovic a dodnes tam jsou zbytky
přístavního mola. Tehdy se to zadrhlo na dohodě s Poláky, kteří
by ale nyní o splavněné Odry alespoň do Ostravy stáli taky.
Je vám dobře, že se to budovat nebude, protože to prosazoval
vámi nenáviděný Zeman? Vám stačí vyhrát nad Zemanem a prohrát
v ekonomickém soupeření s ostatními zeměmi? Ubohá ideologická
válka zase jednou zvítězila nad zdravým rozumem a ekonomikou.
Petr Elias
21.11.2025 13:33 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jarek Schindler
21.11.2025 15:38 Reaguje na Petr EliasJan Šimůnek
21.11.2025 10:55MMCH, stejně tak Němcům (a nikomu jinému) prospěl zákaz frakování.
A na ekologické nevládky do toho zapojené je třeba hledět jednoznačně negativně, jako na nepřátele státu i jeho občanů.
Lukas B.
21.11.2025 11:07 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
21.11.2025 11:51 Reaguje na Lukas B.náspy dálnic?
Budou jako u nás na Ostravsku z haldoviny a odpadů, aby se
vlnily jako housenková dráha? Odkud budete brát kvalitní
kamenivo do betonu budov, mostů a tunelů? Dovezou ho
kamiony a nebo vlaky po přetížených železnicích? A co
naše produkce a nebo třeba díly pro JE Dukovany a Temelín?
Víte kolik budou stát úpravy cest, aby se ty celky dovezly
od splavných řek? Zajímavé, že vám nevadí nové přístavy
a prodloužení na Baťáku POUZE K TURISTICE a totéž na
Vltavě pro hausbóty a výletní lodě. Vám nejde totiž o
prosperitu celé společnosti, ale pouze o zájmy úzké
skupiny ochranářů a zbohatlíků užívající si rekreační
plavby. Kanál mohl být zdrojnicí vody tam, kde schází.
Mohl mít i rekreační funkci pro tu plavbu a rybaření.
Navíc mohl sloužit místy jako obtok původního toku
při povodních, jako třeba v Hraničních meandrech Odry
u Bohumína, kde už několik let po sobě spláchne hnízda
kulíků, břehulí atd. povodeň. Část vody mohla téci tím
kanálem a meandrům by se v době hnízdění ulevilo. Kdo
nic nedělá, tak nic nemá a o tom to je!
Lukas B.
21.11.2025 12:21 Reaguje na Břetislav Machaček2. vozit kamenivo přes půl planety je fakt blbost. to by muselo stát výrazně víc.
3. v současné době funguje v čr jedna jediná doprava nákladů po vodě, a to zásobování betonárky na rohanském ostrově v praze kamenivem těženým v polabí.
4. železnice by potřebovala radikální řez. zrušení všech nevyužitých a nevyužitelných lokálek (kralovická trať kupříkladu) a pořádné zkapacitnění páteřních tratí (třeba labská pravobřežka je chronicky přetížená už půl století) a vybudování VRTek pro náhradu krátkých "meziměstských skoků" letadel.
Jarek Schindler
21.11.2025 13:03 Reaguje na Lukas B.2- ano pokud bylo dříve někde potřeba kamení otevřel se lom. Chcete snad tvrdit, že ten lom dnes jen tak otevřete? po stovce obstrukcí možná tak v době až to kamení již v místě nebude potřeba.
3- Proč by toho nemohlo fungovat víc. Ekologicky jde o nejčistší dopravu.
4- Ty nevyužitelné lokálky jsou v mnohých místech a pro mnohé lidi jedinou možnou veřejnou dopravou. Tím že zrušíte ty lokálky snad nezkapacitníte páteřní tratě. A ty vaše krátké meziměstské letecké či vrtulníkové skoky? S tím běžte někam. Hlavně že vám vadí DOL či Baťův kanál. Na meziměstské skoky máte tu železnici.
Lukas B.
21.11.2025 13:40 Reaguje na Jarek Schindler2. ano, otevírání lomů je v dnešní obstrukční nymbíčkový době průšvih. skoro všude v civilizované evropě. v našem okolí je to relativně snadné pouze v polsku, ale většina polska je rovina na písku a polské kamení stačí sotva pro to polsko.
3. ano, doprava po vodě má svá nesporná pozitiva. určitě by dávala smysl třeba popelářská loď, loď vyvážející kaly z čističky a podobně (mluvím o praze, která leží na funkční vodní cestě)
4. ty lokálky jsou černou dírou na peníze a nahradil by je mikrobus za zlomek ceny.
5. vrtky jsou vysokorychlostní tratě. pokud by byla praha-mnichov za tři hodiny centrum-centrum, potom by to bylo výrazně rychlejší než letadlo a výrazně rychlejší než auto. pokud ten vlak jede šest hodin, potom nemá šanci uspět.
Jarek Schindler
21.11.2025 14:44 Reaguje na Lukas B.2- Je zajímavé že nyní jsou pozůstatky starých lomů NPR , PR nebo NPP , PP. Řekl bych že můžeme poděkovat překům že je míme a ty dnešní ochraníře poslat někam.
3- Díval jsem se na sousední Německo a tam je z celkového počtu 74 německých krajských měst 56 napojeno na vodní dopravní cesty.
1- Po povodních v roce 1996 byly opravena lokálka Šumperk -Kouty. Vzali si to na starost obce a pry to co vy nazýváte černou dírou na peníze prosperuje. Občané jsou spokojeni.
4- Netrvá náhodou autem cesta Praha- Mnichov ty 3,5 až 4 hodiny?
Lukas B.
21.11.2025 15:23 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
21.11.2025 15:34 Reaguje na Lukas B.vaber
21.11.2025 17:07 Reaguje na Lukas B.Co by se vozilo, určitě veškerý obchod po Dunaji na sever. Myslím, že časem by se našlo dost zboží a i kdyby ne, mohl by být i dobrá zásobárna vody.
Otázka je, zda by bylo pro plavební komory dost vody , na to dojíždí Panamský průplav.
Viktor Šedivý
23.11.2025 16:39 Reaguje na vaberJan Šimůnek
21.11.2025 11:00Důkazy o tom výpalném, vybíraném třeba formou placené účasti ekologických organizací na EIA a podobné posudkové činnosti, jsou známé, opakovaně prošly zpravodajskými prostředky vč. denního tisku a některé jsou (pro odborníky) i dohledatelné v různých rejstřících smluv a podobných dokumentech.
Popírání těchto faktů je prostě marné.
Ekologičtí aktivisté jsou ryzí zlo a jako na takové je na ně třeba pohlížet a jako s takovým je třeba s nimi zacházet.
Lukas B.
21.11.2025 12:29 Reaguje na Radim Polášeksmějící se bestie
21.11.2025 17:04 Reaguje na Lukas B.politická neziskovka,
bez kladných výsledků pro společnost,
no !
Jarek Schindler
21.11.2025 12:45Kdy dokončilo Německo kanák Mohan-Dunaj? Dle informací z roku 2006 čítá síť německých vodních cest asi 7300 km splavných vodních cest, z nichž cca 75% je přirozenými splavněnými toky a 25% jsou uměle vybudované kanály. V Německu přepravíly vodní cesty ročně až 240 milionů tun zboží, s výkonem 60 až 65 miliard tunokilometrů. To tenkrát odpovídalo téměř 90% výkonu sítě spolkových železnic, respektive asi 14 milionům jízd plně naložených kamionů. Dále přepravíla říční doprava asi 1,5 milionů kontejnerových jednotek, což odpovídalo dalším 700 000 jízd kamionů. To je snad skutečně značný přínos jak z hlediska objemu přepravy, tak i úspory paliv a ekologie.
Na říční plavbě je v Německu závislých 40 000 pracovních sil. Do výčtu plusů vodních cest je třeba započítat výletní lodě s několika miliony cestujících ročně na palubách. To vše asi na obrovské výdaje s ještě obrovštější ztrátou , jak tady píše pan Malík asi nevypadá.
https://21stoleti.cz/2006/05/19/mokrou-nohou-po-evrope/
No tak kde je ta pravda? U nás je problém jeden jez na Labi a modernizace přístaviště na Baťově kanále. Tam se samozřejmě zase různými odvoláními zdržuje Patrik a ti jeho Děti země.
Dlouhodobě zastávám myšlenku, že pokud by Štěpánek Netolický s Jakubem Krčínem měli budovat Třeboňskou rybniční soustavu dnes, tak s takovým Malíkem, Patrikem, Bláhou, Vlašínem a podobnými eko... nic nevybudují. Nemohou být nahodou tyto kanály bnapříklad i jedním z receptů jak připravit krajinu na klimatickou změnu?
Petr Elias
21.11.2025 13:27 Reaguje na Jarek SchindlerPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jarek Schindler
21.11.2025 14:28 Reaguje na Petr EliasViktor Šedivý
23.11.2025 16:41 Reaguje na Jarek SchindlerJiří Svoboda
21.11.2025 13:38Lukas B.
21.11.2025 13:55 Reaguje na Jiří Svobodau toho jádra je podpora z rakouské strany poměrně známá, nicméně není jasné, do jaké míry byla ta rakouská strana korumpovaná ruskem (to, že rakousko nechtělo bejt za idiota se zwettendorfem je poměrně jasné a za to rusko fakt asi nemůže).
u toho fotovoltaického tunelu; jestli něco těm řvounům a propagátorům pořádného káplo od těch solárních baronů není zatím úplně jasné, nějaké ty drobky padlé pod stůl dostali rozhodně.
vaber
21.11.2025 17:22 Reaguje na Jiří SvobodaJan Šimůnek
21.11.2025 14:09to Lukas B. 21.11.2025 12:21
ad 1. Pokud z těch rekreantů bude veřejný prospěch, tak je to rozumná investice. I pro stát.
ad 2. Vozit kámen po Evropě se může v případě vodních cest vyplatit, protože těžitelných ložisek je málo a řadu z nich blokují ekologické organizace, takže se v mnoha případech vyplatí dovézt kámen z ČR oproti uplácení místních ekologů.
ad 3 Tohle by se dělo prostě ve větším měřítku.
ad 4 Lokálky jsou ekologické, minimálně sezónní doprava by se na nich zachovat měla. Ono by to chtělo ovšem vybudovat jakousi infrastrukturu ve smyslu "zaparkuji na hlídané parkoviště (za rozumnou cenu) a objedu X destinací po železnici (za natolik rozumnou cenu, aby to konkurovalo autu)".
Ty "meziměstské skoky letadel" jsou opět zajímavé z hlediska turistiky.
Lukas B.
21.11.2025 15:43 Reaguje na Jan Šimůnek2. vy se zabýváte dopravním stavitelstvím a jeho praktickou ekonomickou stránkou? já ano.
3. ono fakt není co vozit. i ty teoretické popelářské lodě to nemají kam vozit, neboť pražské zevo je v malešicích na kopci a ne u mělníka na labi. ještě tu a tam, se podaří z nějaké stavby v centru odvézt inertní suť nebo zavézt nějaký nadrozměrný díl mostu (či jeho podpěrnou konstrukci). ostatně už jsem jeden most přivážel a jeden demontoval na lodičce.
4. o "ekologičnosti" (enviromentální neškodnosti) lokálek si myslím svý. osmsetdesítka s předpotopním nafťákem a v ní tři babičky. nebylo by jim líp v mikrobusu, který nepotřebuje svou vlastní dopravní cestu (respektive sdílí cestu s auty) a může zastavit u baráku, a ne někde tam, kde vedou koleje?
5. meziměstské skoky letadel žerou jak aeroplán a nahradit je komfortní rychlou železnicí v dostatečně hustém taktu dává smysl.
Majka Kletečková
21.11.2025 16:40https://hlidacipes.org/nejbohatsi-neziskovky-v-cr-v-cele-jsou-sportovci-pres-pul-miliardy-jde-na-fotbal/?hilite=neziskovky
smějící se bestie
21.11.2025 17:06 Reaguje na Majka Kletečkovávidět kladné výsledky pro společnost a nepolitické !
pavel peregrin
21.11.2025 19:47Tonda Selektoda
22.11.2025 09:40Před převratem jsme měli ekologické hnutí Brontosaurus. To nebyla výdělečná obchodní organizace, která měla své zaměstnance. Jeho členové a příznivci měli své zaměstnání jinde a bylo mezi nimi i hodně studující mládeže.
Po převratu, skončila povinnost prokazování zdroje svého příjmu, tedy kde je kdo zaměstnán, zda není příživník. Za příživnictví totiž bývalo vězení.
V nových ekonomických podmínkách, postupně skončila i přezaměstnanost. Mnoho lidí tak nemá uplatnění na trhu práce. Některé z nich absorbují neziskovky různého zaměření, jejichž činnost je dotována zejména ze státního rozpočtu, Unií, sponzorskými dary...
A zde pak pravidelně vzniká problém, při stanovování státního rozpočtu, nebo při povolebních změnách. V případě eko-spolků, se tedy nejedná o ekologii, ale zejména o peníze k jejich financování a osobní spotřebu jejich členů (výplat). Proto ten povolební křik lidí, po desetiletí navázaných na státní dotační podporu, kteří se děsí možné změny priorit nově vznikající Vlády.
Martin Juchin
22.11.2025 11:22Břetislav Machaček
23.11.2025 11:27 Reaguje na Martin JuchinMilan Daneš
23.11.2025 20:52měli by se ucházet o místa ve státní správě a nahradit všechny ty "neschopný grázly".
Ono se to kecá bez jakékoliv odpovědnosti a za státní peníze. Ještě tak jít do nějaké volené funkce za dobré peníze. Musím se s vámi podělit o zkušenost se zásahem "ekologů"
Někdo dostal geniální nápad , že prosadí stavbu ostrova uprostřed jihočeského rybníka.
Důvod? Bude tam hnízdit Bukač. Bukače tam nikdo nikdy neviděl, ani vidět nemohl , protože asi 200metrů nad rybníkem už léta hnízdí Orlovec říční. Na hrázi rostly veliké chráněné lípy.
Když říkám veliké tak veliké .Tři lidi je neobjali. Rybník vypustili a dva roky se tam bořily Tatry až po okýnka, při navážení kamení na budoucí ostrov. Po dvou letech rybník napustili a lípy uschly. Celkem logicky . Protože když měly vody málo sáhly si pro ni hlouběji a když rybník napustili ,lípy se utopily.
Břetislav Machaček
24.11.2025 09:53 Reaguje na Milan Danešalespoň tu zodpovědnost za špatná rozhodnutí, kterou v neziskovkách
žádnou nemají. Jinak u nás při odbahnění rybníka s nemožností odvozu
údajně kontaminovaného bahna to bahno nahrnuli jako ostrovy, což
chápu jako logické využití bahna. Následně jejich břehy zalesnili
vrbovými výmladky a pro některé druhy ptáků vhodné jsou, ale pro
jiné nikoliv. Dobrou praxí jsou plovoucí ostrůvky, ale záleží na
způsobu konstrukce a cíle komu mají sloužit. Plovoucí ostrov taky
eliminuje riziko kolísání vody a nehrozí zaplavení hnízd na těch
plochých pevných ostrůvcích. Jinak máte pravdu, že ani sebelepší
lokalita k hnízdění nenaláká ptáky někam, kde hrozí predace. Pokud
pták zjistí, že každoročně na tom místě přichází o snůšku, tak to
místo opustí a hledá místo jiné a pokud je tam ohrožen i on, tak
se tam ani nezdržuje. S nárůstem predace zákonitě klesá bezpečných
míst k životu pro kořist a ta rapidně mizí, ale to zastánci ikon
ochrany přírody ve formě predátorů nevidí a nebo vidět nechtějí.
U těch stromů jste to popsal zcela přesně, protože se zbavily těch
kořenů v minulosti mimo dosah hladiny vody a nahradily je těmi
hlubšími a po jejich zaplavení jim scházel vzduch u kořenů jako
v minulosti. Strom se zbavuje kořenových vlásečnic, které mu
nedodávají vodu a živiny a vytváří nové, které to dokážou. Jen
málo druhů stromů snáší kolísání hladiny spodní vody a toto
bývá důvodem jejich živoření a úhynů. Adaptabilita je možná
postupná, ale skok stromy zahubí. To projektanty asi nikdo
nenaučil a dotazem u praktiků by snížili svoji důležitost, že
všemu rozumí nejlépe. Mimochodem nejhorší je po dvouletém
vysušení to zatopení na zimu, kdy se růst vlásečnic zastaví
a na jaře už je pozdě. Takto v mém okolí zlikvidovali stromy
na novém mokřadu, když ty stromy doslova utopili.
Jan Šimůnek
24.11.2025 15:14ad 1 Z plavebního kanálu má prospěch celá společnost, z cyklostezky jen pár excentriků
ad 2 Vím, že se vyplatí vozit kamenivo až stovky km.
ad 3 Když nejsou lodě, není co vozit
ad 4 I na kolejích může fungovat něco jako "mikrobus".
ad 5 Železnici a další liniové spoje blokují ekologové, na blokování letadel zatím nejsou vybaveni

Jiří Malík: Pokud ministr životního prostředí popírá změnu klimatu, žádám, aby byl odvolán
Jiří Malík: Dobrá zpráva nejen o jednom potoku
Jiří Malík: Bahno z polí dokolečka dokola?


