Petr Palacký: Letiště Praha, paralelní přistávací dráha a železniční spojení
Klíčem bylo, jestli současný projekt odpovídá názoru Prahy 6, a jestli s ním tedy „souhlasíme s připomínkami“, anebo jestli máme natolik velké výhrady, takže slovo „souhlas“ použít nemůžeme. Protože ta zcela základní podmínka Prahy 6, podmíněnost paralelní dráhy železnicí, v současném projektu splněna není.
Názor, že městská část má s paralelní drahou „souhlasit s připomínkami“, při hlasování početně převážil, můj názor byl ovšem opačný.
Kromě této skutečnosti, která by se při pohledu z dálky někomu mohla zdát jako technikálie, má můj nesouhlas s projektem paralelní dráhy i spoustu dalších důvodů. Paralelní dráha byla schválena pro maximální kapacitu 21,2 milionu cestujících. Jenže za tu dlouhou dobu, co je projekt na stole, se změnila průměrná kapacita letadel. Kapacity 21,2 mil. cestujících je bez problémů možné dosáhnout i se současným systémem drah. Aby se stavba paralelní dráhy ekonomicky vyplatila, bylo by nutné celkový počet cestujících zásadně navýšit, státní plány operují s kapacitou 30 mil. cestujících. Na takovou kapacitu ale letiště nikdy posuzováno nebylo, proto musí být posouzeno znovu. Tenhle nezávislý proces posuzování vlivů na životní prostředí máme ukotvený v českém zákoně, jmenuje se EIA.
Jsem velmi zvědavý, jaké bude vyjádření Rady hlavního města Prahy. I ta je totiž vázána usnesením „svého“, celopražského zastupitelstva, které vůči projektu paralelní dráhy vzneslo poměrně zásadní podmínky a připomínky. Pevně věřím, že hlavní město Praha připomínky svého zastupitelstva v probíhajícím územním řízení potvrdí.
Že jo, Petře Hlaváčku a Zdeňku Hřibe? Že jo?
PS: Vím, že část obyvatel Prahy 6 je jednoznačně pro výstavbu paralelní dráhy, protože se těší, až bude zrušeno používání stávající tzv. záložní dráhu 12/30, která v některých dnech vede letadla nad jejich bydliště. Nijak to nezpochybňuji, pokládám ale za naši úlohu u všech velkých infrastrukturních projektů kromě případných pozitiv pečlivě řešit i negativa. Jak to dopadlo, když se řešení negativ zanedbalo, nám ukazuje tunel Blanka.
PS2: V politice pokládám za extrémně důležité nejenom umět se shodnout, ale umět se i kultivovaně neshodnout, jako se nám uvnitř koalice stalo v této otázce.
reklama
Další informace |
Text vyšel na facebooku Petra Palackého.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Jaroslav Řezáč
22.10.2024 10:42Megalomanství by mělo mít svoje meze, protože pak se to co vybudujeme budeme muset udržovat v provozu a to platí i o liniových stavbách.
Si zaděláváme na budoucí problémy a ničíme u toho nerostné bohatství státu.