https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/petr-palacky-letiste-praha-paralelni-pristavaci-draha-a-zeleznicni-spojeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Palacký: Letiště Praha, paralelní přistávací dráha a železniční spojení

21.10.2024
Letiště Václava Havla v Praze. Ilustrační snímek.
Letiště Václava Havla v Praze. Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Rada městské části Praha 6 tento týden schválila své připomínky ke stavbě paralelní ranveje Letiště Praha. Potvrdili jsme námitky, které vůči letišti vznášíme dlouhodobě, v první řadě to, že bezpodmínečně trváme na tom, aby nebyla paralelní dráha zprovozněna dřív, než bude funkční železniční spojení letiště s městem.
 
Popravdě, moc manévrovacího prostoru jsme neměli. K tématu rozšiřování letiště existuje usnesení zastupitelstva Prahy 6 z června 2020 a tento názor zastupitelstva musí rada městské části respektovat. Přesto jsme se nakonec v rámci rady na jednotném názoru neshodli a já jsem hlasoval proti schválenému usnesení.

Klíčem bylo, jestli současný projekt odpovídá názoru Prahy 6, a jestli s ním tedy „souhlasíme s připomínkami“, anebo jestli máme natolik velké výhrady, takže slovo „souhlas“ použít nemůžeme. Protože ta zcela základní podmínka Prahy 6, podmíněnost paralelní dráhy železnicí, v současném projektu splněna není.

Názor, že městská část má s paralelní drahou „souhlasit s připomínkami“, při hlasování početně převážil, můj názor byl ovšem opačný.

Kromě této skutečnosti, která by se při pohledu z dálky někomu mohla zdát jako technikálie, má můj nesouhlas s projektem paralelní dráhy i spoustu dalších důvodů. Paralelní dráha byla schválena pro maximální kapacitu 21,2 milionu cestujících. Jenže za tu dlouhou dobu, co je projekt na stole, se změnila průměrná kapacita letadel. Kapacity 21,2 mil. cestujících je bez problémů možné dosáhnout i se současným systémem drah. Aby se stavba paralelní dráhy ekonomicky vyplatila, bylo by nutné celkový počet cestujících zásadně navýšit, státní plány operují s kapacitou 30 mil. cestujících. Na takovou kapacitu ale letiště nikdy posuzováno nebylo, proto musí být posouzeno znovu. Tenhle nezávislý proces posuzování vlivů na životní prostředí máme ukotvený v českém zákoně, jmenuje se EIA.

Jsem velmi zvědavý, jaké bude vyjádření Rady hlavního města Prahy. I ta je totiž vázána usnesením „svého“, celopražského zastupitelstva, které vůči projektu paralelní dráhy vzneslo poměrně zásadní podmínky a připomínky. Pevně věřím, že hlavní město Praha připomínky svého zastupitelstva v probíhajícím územním řízení potvrdí.

Že jo, Petře Hlaváčku a Zdeňku Hřibe? Že jo?

PS: Vím, že část obyvatel Prahy 6 je jednoznačně pro výstavbu paralelní dráhy, protože se těší, až bude zrušeno používání stávající tzv. záložní dráhu 12/30, která v některých dnech vede letadla nad jejich bydliště. Nijak to nezpochybňuji, pokládám ale za naši úlohu u všech velkých infrastrukturních projektů kromě případných pozitiv pečlivě řešit i negativa. Jak to dopadlo, když se řešení negativ zanedbalo, nám ukazuje tunel Blanka.

PS2: V politice pokládám za extrémně důležité nejenom umět se shodnout, ale umět se i kultivovaně neshodnout, jako se nám uvnitř koalice stalo v této otázce.


reklama

 
Další informace |
foto - Palacký Petr
Petr Palacký
Autor je radní pro životní prostředí a klima na Praze 6, je členem Strany zelených.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 10:42
se mi líbí Švýcarsko, mají tři větší letiště a nestaví ze sebe letecké přístavní molo pro všechny a všechno.
Megalomanství by mělo mít svoje meze, protože pak se to co vybudujeme budeme muset udržovat v provozu a to platí i o liniových stavbách.
Si zaděláváme na budoucí problémy a ničíme u toho nerostné bohatství státu.
Odpovědět
ig

24.10.2024 11:44
A nestačilo by aby Praha 6 přestala sabotovat automobilovou dopravu v Praze?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.10.2024 12:51 Reaguje na
proč? veřejný zájem není, aby na hlavu měl každý auto, ale aby využíval veřejnou dopravu, proto žijí ve městě a ne na vesnici.
Odpovědět
ig

24.10.2024 20:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mám takovou představu, že je ve veřejném zájmu konkurovat autům tím, že bude lidem nabídnuta lepší doprava než IAD. Ale nepředstavuju si to tak, že toho bude dosaženo zhoršováním podmínek pro IAD :D
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist