Radomír Dohnal: Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?

V polovině ledna 2020 odstavila porucha sítě od elektřiny 6,8 milionů lidí v Indonésii. V květnu téhož roku tornádo odpojilo od sítě na 3 dny 9,3 milionů lidí v USA, převážně v Texasu. Hurikán Isaias se v srpnu propsal do odstavení 14 milionů lidí od energie, od Jižní Karolíny přes stát New York až po Kanadu. V říjnu pak zůstalo 400 000 lidí bez elektřiny kvůli mrazem popadaným drátům v Oklahomě. Řada z nich musela vydržet bez proudu 10 dní. V lednu 2021 dost fatálně zasáhl výpadek v dodávkách energie 200 milionů Pákistánců, v únoru skončilo bez elektřiny 4,3 milionů lidí – opět v Texasu, a v květnu „vypnulo“ desetimilionové Jordánsko.
V aktuálním výčtu výpadků dodávek elektřiny by asi neměly zapadnout extrémy minulé. Ten z roku 2019, který odstavil od sítě 48 milionů lidí v Argentině, Paraguayi a Uruguayi, turecký z roku 2015 (70 milionů lidí bez elektřiny) nebo v úhrnu zatím asi nejextrémnější, z Indie a června 2012, který ponechal bez proudu dva dny 670 milionů lidí. O kvalitě rozvodné sítě a elektráren v Asii nebo na jihu Ameriky asi můžeme smýšlet různě nehezky, ale jen z hrubého přehledu těch nejvýznamnějších událostí plyne, že se výpadky nevyhýbají ani zemím s dobře rozvinutou energetickou infrastrukturou.

Výpadky se nevyhýbají nikomu. Ani Evropě
Ostatně, Evropu podobné zásadní výpadky postihly v roce 2003 a 2006 (kdy skončilo bez proudu 15 milionů domácností), a letos v lednu nás od podobně masivní události dělily jen vteřiny, neuvěřitelné štěstí a kouzelnický um energetiků. To, co můžeme vnímat jako drobnou komplikaci a pobídku k romantickému večeru, místo televize stráveného u svíček, ale dostává dočista jinou perspektivu v kontextu stovek nejedoucích vlaků, nefungujícího dopravního značení nebo nešťastníků, uvíznutých ve výtahu. Něco jiného taky je, když podobný několikahodinový výpadek zažijete v létě, nebo v zimě.
On to taky nemusí být výpadek na pár hodin, ale třeba na pár dní. Jak dlouho by měl takový návrat do normálu trvat, dnes bez připojení k síti zjistíte jen těžko. A v únorovém Texasu, v Kanadě nebo himálajském podhůří Pákistánu či Indie umí být opravdu pořádný mráz. Nemusí, ale může jít o život. Když například v důsledku přírodní katastrofy, která za výpadkem stojí, musíte někomu vyhledat lékařské ošetření. Asi není nic snazšího, ve světě, kde po silnicích jezdí 1 miliarda aut, do jednoho takového sednout a vyrazit pro pomoc. Tedy pokud to, k vaší smůle, nebude elektromobil.
Typická dojezdová vzdálenost většiny elektrických vozů se pohybuje v rozmezí 150 až 400 kilometrů na jedno nabití. Což je víc než dostatečné pro pojezd v podmínkách Evropy, plně funkční v parametrech USA, lehce limitní v Kanadě a na hranici praktičnosti v podhůří Himálají. Všude ovšem za předpokladu, že máte plně nabito. A to pravidlem být nemusí. S vozem na konvenční pohon totiž obvykle večer nezaparkujete do garáže, když má nádrž prázdnou nadoraz. Zastavíte se cestou u benzínky, případně uchováte v nádrži pod čarou ponoru aspoň tolik, abyste druhý den na benzínku dojeli.
U elektromobilu to neplatí, protože váš dům a garáž, jeho elektřina, je vaší „soukromou benzínkou“. Auto připojíte k síti a je to. Pokud ale malou náhodou, která se nicméně stává, dojde k výpadku proudu, ráno nemáte nabito. A jste slušně řečeno… bez auta. V Čechách to problém nebude. Když si sbalíte batůžek a zamíříte 20 kilometrů libovolným směrem, bude s podivem, když do civilizace a k pomoci ještě tentýž den nedorazíte. Zkuste to ale v Kanadě, Texasu, Indonésii, Pákistánu.

Kalifornské odtržení od reality
Osobní mobilita je skutečně výdobytkem, který má tu a tam schopnost zachraňovat životy. Když funguje a není „na baterky“. Na černo malované vize s plošnými výpadky elektřiny a scénáře přírodních katastrof teď odložme stranou a podívejme se, jaká praktická doporučení nabízí pro dobíjení elektromobilů v časech výpadků dodávek elektřiny David M. Kuchta z Wesleyanské University v kalifornském Berkeley. Z místa, kde elektromobilitě fandí z celých Spojených států nejvíc (polovina EV aut v USA, cca 850 000, jezdí v Kalifornii).
V první řadě máte zachovat klid, protože výpadek proudu neznamená konec světa. A pokud nemůžete nabít svůj elektromobil doma, můžete ho klidně dobít jinde. Kde? Třeba u nejbližší dobíjecí stanice, kde proud funguje. Že je to dál, než kolik vám vaše momentálně prázdná baterie dovolí? Pak máte na střechu svého domu instalovat malou solární farmu, která vám dobití umožní. Je to jednoduché. A že střešní fotovoltaiku nemáte? Pak by se asi hodilo zmobilizovat vaše sousedy a vytvořit spolu komunitu, která bude zásobována OZE v rámci lokální mikrosítě.
Že vám jsou takové rady, kdy potřebujete zmizet ze sněhové vánice, místa zasaženého záplavami nebo odvézt ženu do porodnice platné jako mrtvému zimník? Nic si z toho nedělejte. Kuchta totiž velkoryse počítá s tím, že doma máte pro svůj elektromobil v pohotovosti alespoň jednu baterii záložní. Co na tom, že taková baterie stojí jako čtvrtina/třetina celého elektromobilu. Pokud chcete jezdit ekologicky, musíte přeci nést nějaké investice, ne? A pořád je to prý lepší a bezpečnější než skladovat ve své garáží benzín a další výbušné a toxické substance.
Štěstí, že kdybyste skutečně měli nějaké trable, sanitka nebo hasiči k vám i ve Státech s pomocí zatím dorazí, bez ohledu na počasí. Jezdí totiž na špinavý benzín a naftu. Teď jen, jestli máte při výpadku elektřiny pořád nabitý telefon…
reklama
Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (100)
Jirka Černý
2.8.2021 07:05Pavel Hanzl
2.8.2021 08:26 Reaguje na Jirka ČernýA vždycky máte souseda, který má ještě benzínové auto, takže tu řeší úplné ptákoviny.
V Argentině, Paraguayi a Uruguayi, hornatém Turecku a podhůří Himálaje je daleko větší problém sehnat benzín, zatímco Slunce tam svítí každý den.
smějící se bestie
2.8.2021 13:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.8.2021 14:58 Reaguje na smějící se bestieJirka Černý
2.8.2021 17:11 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
3.8.2021 09:58 Reaguje na smějící se bestiePokud by ale byla bezemisní elektroenergetika postavena hlavně na jádru, možná by takovéto šachy nebyly potřeba.
Pavel Hanzl
3.8.2021 10:06 Reaguje na Jiří SvobodaKarel Ploranský
6.8.2021 13:11 Reaguje na Pavel HanzlVaše neochvějná víra v soláry a OZE obecně je obdivuhodná, ale bohužel naivní až slepá.
Pavel Hanzl
8.8.2021 17:29 Reaguje na Karel PloranskýJirka Černý
3.8.2021 12:02 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
3.8.2021 12:37 Reaguje na Jirka ČernýKarel Ploranský
6.8.2021 14:02 Reaguje na Pavel HanzlTa pravda spočívá v tom, že skutečně mám sousedy, kteří mají ještě benzínové auto (a někteří i dýzlákové!).
A díky Bohu, budou ho mít, dokud budou schopni udržet v provozu.
Protože:
a) jen málokterý z nich je tak blbý, aby si sám od sebe a dobrovolně koupil takovou kravinu jako je elektromobil,
b) jen někteří ze sousedů si budou moci elektroauto dovolit, i kdyby ho snad chtěli.
Ti sousedi přejdou na elektroauta teprve až se jejich benzinové a naftové vehikly rozpadnou stářím.
Nebo až je k tomu moudří soudruzi z Brusele donutí ouředním fermanem nebo nějakou uměle nastavenou absurdní daní, kvůli níž bude pro obyčejné lidi ježdění s jejich dosavadními auty stejně nedostupné jako koupit si drahé elektroauto a draze platit i jeho dobíjení elektřinou.
Což bude opravdu úžasná ukázka demokracie - po které jsme před lety volali, ale dostali místo ní ten dnešní "demokratický" Brusel...
Pavel Hanzl
8.8.2021 17:43 Reaguje na Karel PloranskýSkutečně není jeho problém, že náš propadlý babišistán je totálně neschopný a tlačí do svých občanů ropácké demagogie.
Zkuste si všimnout, že normální, západní státy Evropy s tím problémy nemá. Čím to asi tak bude? Bruselem nikoliv.
Pavel Hanzl
8.8.2021 17:45 Reaguje na Karel PloranskýNikdo vám žádného dýzla nazakazuje a zakazovat nebude, jenom bude elauto prostě výhodnější. Tak to bylo v historii zcela normálně.
Pavel Hanzl
2.8.2021 08:20Jmenuje se to střešní fve a nemůže se nikdy stát, že máte pár dní tmu. Nabíjíte elauto vždycky doma nebo v práci, vyjímečně někde venku na delší cestě a vůbec si nevšimnete, že vypadla síť. Samozřejme máte v garáži malou elektrocentrálu a kanystry s benzínem, může se stát porucha na domácí elektrárně nebo cokoliv jiného.
Emil Novák
2.8.2021 08:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.8.2021 09:57 Reaguje na Emil NovákŘešením je více. Akumulovat elektřinu z léta na zimu (což je stále problém), mít náhradní zdroj (agregát), nebo kupovat ze sítě.
Pokud bychom neměli babišistán, stát s tím bude počítat (nastane to vždy ve stejnou dobu) a při masivním využitím FVE na zimu spustí náhradní zdroje (nejlépe paroplyny).
Západní Evropa jede hlavně na vítr a ten v noci a v zimě nevypadává, ale stejně budují čistě špičkové paroplyny na vykrývání výpadků OZE.
My stabilizujeme síť jádrem, takže nebýt blbí, můžeme využít těch 180 mld. Evropských dotací na mohutnou výstavbu OZE.
Emil Novák
2.8.2021 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl2) A teď výroba elektřiny v západní Evropě v roce 2020 z jednotlivých zdrojů:
1) Jádro: 641 TWh
2) Plyn: 582 TWh
3) Vítr: 431 TWh
4) Voda: 314 TWh
5) Uhlí: 187 TWh
6) Biopaliva: 169 TWh
7) Slunce: 142 TWh
Západní Evropa tedy nejede hlavě na vítr, jede hlavně na jádro a plyn.
3) Žádných 180 miliard evropských dotací na mohutnou výstavbu OZE využít nemůžeme, můžeme na ni maximálně tak využít část peněz, které jsme sami zaplatili jako pokutu za vypouštění emisí skleníkových plynů.
Emil Novák
2.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.8.2021 11:19 Reaguje na Emil Novákad 1). Píšu ve svém příspěvku, že existují a jsou pužívaná TŘI základní řešení, právě při výpadku nebo v zimě. Stačí si to přečíst.
Ad 2) Omlouvám se, měl jsem místo "jede na vítr..." napsat "rozvíjí hlavně vítr....".
Ad 3) Těch 180 mld. dotací využít můžeme a EU to po nás chce.
Plést do toho nějaké pokuty a Paroubkovy Marťany a vůbec původ těch peněz je přece zbytečné, je to jiná otázka.
Ad 4) Dobře, asi je špičkový paroplyn nesmysl, když to píšete, špatně jsem použit technický termín.
Celové zhodnocení: TREST SMRTI!!
Emil Novák
2.8.2021 11:49 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
2.8.2021 12:34 Reaguje na Emil NovákPokud máte na střeše fve, vůbec si žádného výpadku sítě nevšimnete.
Pokud nabíjíte ze sítě (nejhorší varianta), tak se musí ten výpadek trefit jak na potvoru zrovna do doby, když nabíjíte a ještě musí být tak dlouhý, aby vás to nějak fatálně zablokovalo, takže pravděpodobnost blízká nule.
Prostě menší, než že normální auto ráno nenastartujete z důvodu jakékoliv poruchy.
Ta demagogie se dělá taky tak, že se budou stále dokola omílat okrajové jevy, až bude mít každý pocit, že je to to nejdůležitější.
Já tomu říkám "záměna hladiny významnosti".
Představte si, že se bude stále omílat, že když vám v autě dojde benzín, nehnete se vůbec. Nebo vám chytne, takový požár s plnou nádrží je tisíckrát horší, než když chytí baterie.
Emil Novák
2.8.2021 12:57 Reaguje na Pavel HanzlPokud máte na střeše FVE, tak si pravděpodobně výpadku všimnete už proto, že podstatná část FVE při výpadku prostě NEFUNGUJE.
Připomínám, že téma článku je "Čím nabíjet elektromobily při výpadku sítě?", což původně označoval pan Hanzl za jednoduché a rozšířené řešení. Když se ukázalo, že to jeho řešení ve skutečnosti řešení není, tak mění taktiku a bagatelizuje rovnou uvedený problém tím, že je "okrajový".
Jiří Svoboda
2.8.2021 13:28 Reaguje na Emil NovákPouze špatná media nás neinformují dostatečně vyčerpávajícím způsobem o úspěších odborníků pod vedením moudrých západních politiků v komplexním boji za přechod do uhlíkové neutrality.
Pavel Hanzl
3.8.2021 08:09 Reaguje na Jiří SvobodaKdyž se podívám na babišistán, který se propadá už snad ve všech měřitelných parametrech, který není schpen vyřešit primitivní podvod jménem Čapí hnízdo, otravu Bečvy a gigantické tunely soudruha vedoucího, tak skutečně mám pocit, že jsme zamrzli v bolševistánu.
Medialita je u nás ohýbána velmi solidně, ale svoboda slova pořád ještě existuje.
Jiří Svoboda
3.8.2021 11:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2021 12:41 Reaguje na Jiří SvobodaRopáci nikdy nic nevymyslí, jen kritizují a zeleňáci vymysleli tu uhlíkovou neutralitu, nikdo nic jiného nepředložil. Na Paroubkově Marsu ani telefon neberou.
Jiří Svoboda
3.8.2021 13:42 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
3.8.2021 16:50 Reaguje na Pavel HanzlProblém je, že politici rozvinutých zemí budou řvát první, že to nechtějí, protože by nemohli dál dojit své občany a strkat prachy zkamaráděným firmám.
Pavel Hanzl
3.8.2021 19:46 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
3.8.2021 19:48 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
3.8.2021 08:18 Reaguje na Emil NovákAsi musím znovu napsat, čím nabíjet elauto při výpadku sítě: Ze střešní fve nebo záložního zdroje. Je to tak složité??
Zkuste ale napsat, z čeho natankujete benzín, když stojíte u pumpy a nastane výpadek sítě.
Ale zkuste si představit, že vypadne celé zásobování ropnámi palivy.
To bude čurina!! Ze Sluníčka ani z větru si dýzl nenakrmíte, na louce ho nenapasete a ani dřevo z lesa na zaferování pod kotlem vám nepomůže.
Emil Novák
3.8.2021 08:52 Reaguje na Pavel Hanzl2) Měl bych takový nápad, z čeho natankovat když nastane výpadek sítě. Co třeba použít to palivo do toho vašeho záložního generátoru a rovnou ho nalít do nádrže, místo toho abyste z něj neefektivně vyráběl elektřinu, kterou budete dobíjet toho vašeho elektrického miláčka. Myslíte že by to šlo? Mělo by to i takovou výhodu, že takové palivo je možné průběžně obměňovat, protože uskladněné jaksi nevydrží věčně.
Pavel Hanzl
3.8.2021 10:21 Reaguje na Emil Novákad 2) Psal jsem, že stojíte u pumpa a kanystr máte v garáži.
Ale zkuste vymudrovat, jak si poradíte s rozsáhlým výpadkem zásobování ropnými palivy.
Emil Novák
3.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.cleanenergywire.org/news/number-residential-solar-batteries-increases-50-germany
https://www.pveurope.eu/markets-money/eupd-research-germany-huge-solar-potential-residential-rooftop-installations-still
Ad 2) Poradím si s ním daleko lépe než vy s tím vaším drahým a neefektivním řešením. Nepotřebuji ani drahý fotovoltaický systém s baterií, ani drahou elektrocentrálu. Vy vezmete např. deset litrů benzínu, nalijete do elektrocentrály a budete deset hodin čekat, než se vám nabije 16 kWh na 100 km jízdy. Já vezmu stejných deset litrů benzínu, naliju do nádrže a zhruba dvojnásobný dojezd mám k dispozici okamžitě.
Pavel Hanzl
3.8.2021 11:16 Reaguje na Emil Novákad 2) Vy především propálíte tisíc litrů benzínu za rok, kdežto já jen těch 20, kdyby náhodou vypadla síť, kdybych to ze sítě vůbec nabíjel.
Pořád nechápete, že je to podstatný rozdíl??
Emil Novák
3.8.2021 11:31 Reaguje na Pavel HanzlAd 2) Tisíc litrů benzínu za rok nepropálím, takže opět plácáte nesmysly.
Pavel Hanzl
3.8.2021 12:43 Reaguje na Emil NovákPokud vy zrovna ne, tak soused 2x tolik.
Emil Novák
3.8.2021 12:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2021 16:20 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
3.8.2021 16:57 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2021 19:43 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
3.8.2021 19:49 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
3.8.2021 20:47 Reaguje na Pavel HanzlGalipoli Petr
3.8.2021 10:31 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
3.8.2021 11:20 Reaguje na Galipoli PetrTaky může dobíjet doma z fve, když zrovna nerajzuje po světě a okopává vokurky.
Jiří Svoboda
3.8.2021 11:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2021 12:45 Reaguje na Jiří SvobodaFunguje to i jako střecha, zástěna proti slunci i vodu z toho můžete sbírat.
Jiří Svoboda
3.8.2021 13:56 Reaguje na Pavel HanzlZa 160 000 Kč tam máte 5m2 FV panelů v ceně možná 10 000 Kč.
https://autobusovazastavka.cz/produkt/nabijeci-pristresek-alfonzo/?gclid=CjwKCAjw0qOIBhBhEiwAyvVcf6aRhoRjK64KHsAvb7qWNkhFSR9HjrC2Toq_9wYFhwHSYkbyeNfKhxoCyR4QAvD_BwE
Pavel Hanzl
3.8.2021 16:22 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
3.8.2021 16:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.8.2021 19:42 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
3.8.2021 20:23 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
4.8.2021 20:31 Reaguje na Jiří SvobodaNormální pozemní fve má panely na konstrukcích, tohle by stačilo podložit jen sloupkovou konstrukcí s vodorovnými nosníky, vše velmi lehké a tím subtilní.
Prodražení by ani moc nebolelo, protože majitel získá zastřešenou prostoru a může i jímat čistou vodu.
Elektrárnu na nula plostoru a s palivem trvale zadarmo, no, nekupte to!!
Pavel Hanzl
2.8.2021 11:36 Reaguje na Emil NovákNebo je to jinak? Dejte link.
Jaroslav Řezáč
2.8.2021 13:04 Reaguje na Pavel HanzlKarel Ploranský
6.8.2021 15:35 Reaguje na Pavel HanzlStřešní FVE se může NAVZDORY DOTACI (!) vyplatit a dopřát únosnou dobu návratnosti investice jen a výhradně při splnění dvou předpokladů:
1) Když budete prodávat do sítě přebytky; a to ještě jen když se vám podaří uzavřít nadprůměrně výhodnou smlouvu.
2) Když výrazně poroste cena elektřiny.
Tím pádem ovšem můžete zapomenout na ostrovní systém - potřebujete systém S MĚNIČEM. A takový systém vám při výpadku pojede jen když v něm máte i akumulátory. (A jen dokud v nich něco je.)
I když je to už únavné to pořád opakovat:
I když máte tu nejlepší z dostupných sestav s akumulátory, je vám solár na střeše totálně na prd, pokud Slunce UŽ PŘED VÝPADKEM SÍTĚ zrovna nesvítilo tak, abych měl akumulátory plně nabité, a ani při něm nezačalo svítit naplno.
Skoro úplně na prd je to po celou zimu, kdy sice svítí, ale jen krátce; a ke všemu je nízko, takže účinnost přeměny na elektřinu je i za jasné oblohy mizerná vinou ostrého úhlu dopadu záření na panely.
"... nemůže se nikdy stát, že máte pár dní tmu."
To je fakt naivní. K tomu, abyste byl i se solárem na střeše v kýblu a na auto musel zapomenout, nemusí být pár dní tma. Stačí když bude tma v noci a ve dne pod mrakem.
Nabíjet auto jen z FVE připadá v úvahu pouze v den, kdy Slunce pere na 100 %. To můžete počítat s vyrobením cca 80 kWh. Na to elektroauto ujede 200 km. Někdy to stačí, někdy ale ne.
Nabíjet ho Z AKUMULÁTORŮ, které jsou součástí FVE, když Slunce nesvítí naplno, je ovšem z říše pohádek.
Já mám kapacitu 11,4 kWh, což je vlastně luxus (JMENOVITOU kapacitu, čili reálně lze vyčerpat tak s bídou 8 kWh!!!). A to je MAXIMUM pro největší běžnou elektrárnu s MAXIMÁLNÍM výkonem 10 kWp.
Při větším výkonu se to už považuje za podnikání a to je o něčem úplně jiném.
Takže i kdybych se pro provoz domácnosti spokojil jen s polovinou energie, kterou bych měl v plně (!) nabitých baterkách, tak auto bych si vedle toho nabil v nejlepším případě tak na 10, možná snad 12 km jízdy. Což je žalostné (a mimochodem, platí to jen V LÉTĚ; v zimě je dojezd výrazně kratší).
Ani to bych si ovšem nerisknul, protože co kdyby výpadek trval dlouho? Kdybych baterky vybil kvůli autu, zkolabovalo by mi pak v baráku mnohem víc věcí; včetně samotné elektrárny.
Takže ty kanistry s benzínem a elektrocentrálu (A žádnou malou! Nějakou s pořádným výkonem!) by měli prodejci dodávat k elektromobilům už v ceně. Coby příslušenství stejně nezbytné jako náhradní kolo.
Takže konec snění, zpátky do reality, pane Hanzle! FVE na střeše mi může pomoci VYLEPŠIT EKONOMIKU provozu elektroauta - ale nikdy vyřešit jeho PROVOZ jako takový - a už vůbec ne situaci při výpadku sítě.
Karel Ploranský
6.8.2021 15:42 Reaguje na Karel PloranskýPavel Hanzl
8.8.2021 20:35 Reaguje na Karel PloranskýNormální automobil stráví 95% své životnosti na parkovišti. Tam se má nabíjet.
vaber
2.8.2021 08:25všichni řeší jen osobní auta
Pavel Hanzl
2.8.2021 08:29 Reaguje na vaberProvozy, které musí fungovat pořád (nemocnice a určité výroby) mají záložní baterie a agregáty, ostatní se zastaví, než se proud obnoví.
Vůbec žádná změna.
Náklaďáky budou jezdit asi spíš na vodík.
smějící se bestie
2.8.2021 09:44Pavel Hanzl
2.8.2021 10:04 Reaguje na smějící se bestieAle dejme tomu, že by byl průměrně hodinu měsíčně. Takže byste musel jet na baterie a agregáty 1 hodinu a dalších 731 hodin na OZE.
To skutečně na nějaký návrat k uhlí nevidím.
Pavel Hanzl
2.8.2021 10:06 Reaguje na smějící se bestieAle vždy je nutno mít zálohu, tj. agregát nebo benzínový auto u souseda. To má už dávno vesničan stejně tak, jako tak.
Pavel Hanzl
2.8.2021 11:32 Reaguje naPokud najezdíte třeba 12 tis. km ročně malým benzíňákem, spotřebujete 1000 litrů benzínu.
Pokud to samé ujedete elektrikou, tak budete třeba nouzově nabíjet z centrály párkrát ročně a spotřebujete třeba 20 litrů.
Pořád nevidíte žádný rozdíl???
Pavel Hanzl
2.8.2021 12:36 Reaguje naTakže budeme kupovat ze zahraničí za asi dost pěkné peníze.
Kde račte nakupovat křišťálové koule? Jedna by se mi taky hodila.
Pavel Hanzl
2.8.2021 12:58 Reaguje nahttps://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-obnovitelna-energie-uz-je-hlavnim-zdrojem-elektriny-v-eu
Karel Ploranský
6.8.2021 13:36 Reaguje na Pavel HanzlPak se zamyslete, kolik sem k nám (protože Dánsko mne opravdu, ale OPRAVDU nezajímá) asi tak můžeme nastavět fofrníků, aby se pořád ještě dalo zpívat "Čechy krásné, Čechy mé" - a kolik dají elektřiny při průměrných hodnotách rychlostí větru ne někde u moře, nýbrž v Čechách a na Moravě.
Pak si dejte něco na uklidnění a začněte se věnovat něčemu, čemu jste schopen porozumět. Energetika to fakt není.
karel krasensky
2.8.2021 13:11Pavel Hanzl
3.8.2021 07:44 Reaguje na karel krasenskyJirka Černý
2.8.2021 14:34Filip Brněnský
2.8.2021 14:50A když už chce být někdo proti tomuto pojištěn, tak je nejjednodušším řešením mimo fotovoltaiky generátor v garáži, nikoli náhradní akumulátor (ne, opravdu to není baterie, jak autor píše - nezná ani základní názvosloví daného tématu).
smějící se bestie
2.8.2021 15:08 Reaguje na Filip BrněnskýZbyněk Šeděnka
2.8.2021 15:181) FVE pro obyvatele bytového domu nepřipadá v úvahu, protože majitel bytového domu s instalací solárů nebude souhlasit.
2) Nabíjení ze sítě přes noc taky nepřipadá v úvahu, protože auto parkující na ulici s připojenou prodlužovačkou je snadným cílem zlodějů a vandalů.
3) Parkování v podzemních garážích (pokud je bytový dům má) taky nepřipadá v úvahu a roste počet majitelů BD, které parkování elektromobilů ve svých garážích zakazují. Důvodem je nesnadné hašení hořícího elektromobilu.
Vzhledem k tomu, že v bytových domech dneska bydlí asi 55% naší populace, tak jak říkám - pro nadpoloviční většinu se jedná o nerealizovatelné řešení.
Pavel Hanzl
3.8.2021 07:51 Reaguje na Zbyněk Šeděnkaad 3) Požár benzinového auta (nejlépe s plnou nádrží)v podzemní garáži je ovšem brnkačka, že?
Zbyněk Šeděnka
3.8.2021 17:05 Reaguje na Pavel HanzlJo a ještě jste zapomněl zmínit, jak se budou nabíjet ta elaktroauta na parkovišti před firmou v zimě, kdy solární panely nefungují, nebo fungují nedostatečně.
Pavel Hanzl
3.8.2021 19:38 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaRealita je jiná, hoří to pomalu, videa s elkoloběžkou která hoří jak barel s naftou jsou zfalšovaná.
Pokud máte dost velké parkoviště, tak všichni pracovníci nejezdí elektrikou, každý nemusí nabíjet naplno a když by nastala zcela vyjímečná situace, stačí dobíjet ze sítě.
Zbyněk Šeděnka
4.8.2021 06:32 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.8.2021 08:46 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTy baterky jsou málo hořlavé a oheň se šíří pomalu. Ale blbě se hasí.
Pavel Hanzl
4.8.2021 17:34 Reaguje naPavel Hanzl
4.8.2021 21:52 Reaguje naVůbec netuším, že by se dělaly autobusy čistě na baterky, ty tuny akumulátorů za gigapeníze je snad nějaký hoax. Navíc na střeše.
Prostě to řadím do kategorie "asi pitomost celý".
Vítězslav Rybecký
5.8.2021 10:53 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
2.8.2021 17:13je to prostě parazitování. spoléhání, že problém vyřeší někdo jiný.
Zbyněk Šeděnka
2.8.2021 20:02https://www.seznamzpravy.cz/clanek/hasici-tri-dny-bojovali-s-pozarem-nehorely-lesy-jen-obri-baterie-171169#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=pOFk6fM0kbD-202108021754&dop_id=171169&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz