https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/romana-sonkova-velkochovy-ve-spirale-klimaticke-zkazy-nicive-dopady-na-zvirata-farmy-a-potravinovou-bezpecnost
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Velkochovy ve spirále klimatické zkázy – ničivé dopady na zvířata, farmy a potravinovou bezpečnost

30.6.2025
Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Vlády napříč kontinenty jsou dnes vyzývány k rychlé nápravě nefunkčního potravinového systému. Nová zpráva mezinárodní organizace Compassion in World Farming (CIWF) totiž vůbec poprvé komplexně odhaluje, jak extrémní klimatické jevy – způsobené klimatickou krizí – devastují chovy hospodářských zvířat, ohrožují živobytí farmářů a narušují globální potravinovou bezpečnost. Zpráva s názvem Spirála klimatické zkázy: Dopad průmyslových velkochovů na zvířata, farmáře a potraviny vychází právě v době, kdy v Bonnu jednají zástupci vlád zemí z celého světa na klimatické konferenci. Výsledky jednání mohou rozhodnout, zda bude intenzivní živočišná výroba nadále podporována dotacemi, nebo zda se svět konečně vydá cestou udržitelné transformace.
 
Zpráva odhaluje, že v důsledku klimatických katastrof zahynulo jen za poslední roky 14,8 milionu hospodářských zvířat a bylo zasaženo 56,4 milionu lidí. Odhadované globální náklady činí 120 miliard dolarů ročně.

Zpráva přináší alarmující svědectví o rozsáhlém utrpení hospodářských zvířat, která jsou většinou uvězněna uvnitř budov bez možnosti úniku. Při záplavách se zvířata hromadně utopí, při vlnách veder se udusí. Zpráva zároveň zdůrazňuje, že právě průmyslové velkochovy významně přispívají k prohlubování klimatické krize.

Případová studie: Česká republika

V České republice dochází k nárůstu počtu a intenzity vln veder, zejména v posledním desetiletí. Počet teplých dnů se od roku 1960 zdvojnásobil. V létě 2015 vlivem extrémních veder uhynulo více než 70 000 kuřat. V roce 2018 zahynulo na přehřátí 30 000 kusů drůbeže. V roce 2019 se udusilo 1 800 prasat, když ve stáji vypadl proud, a ve stejném roce podlehlo tepelnému stresu 25 000 kuřat na pěti farmách. 

Další příklady z celého světa:

• Itálie (2023): Záplavy v regionu Emilia-Romagna způsobily masivní úhyn prasat a dalších zvířat.

• Francie (2023): 750 000 kusů drůbeže uhynulo během extrémních veder.

• Vietnam (2024): Tajfun zabil přes 5 milionů kusů drůbeže a desítky tisíc dalších zvířat.

• USA (2024): Hurikán Helene zabil odhadem 2–5 milionů kuřat.

• Brazílie (2024): Ničivé záplavy v brazilském státě Rio Grande do Sul způsobily úhyn 1,2 milionu brojlerů, více než 14 000 kusů skotu a 14 000 prasat.

Potravinové systémy jsou zodpovědné za třetinu celosvětových emisí skleníkových plynů. Živočišná výroba – dominovaná průmyslovým zemědělstvím – produkuje více přímých emisí než všechna letadla, vlaky a auta dohromady. Přestože světová populace roste, 200 významných vědců v oblasti klimatu, výživy a zemědělství odmítá řešení v podobě „udržitelné intenzifikace“. Většina (90 %) se domnívá, že nejúčinnějším krokem je snížení spotřeby masa – zejména v zemích globálního Severu.

Každý rok umírají miliony hospodářských zvířat v důsledku záplav, bouří a veder způsobených klimatickou změnou – a přitom právě systém, ve kterém jsou chována, situaci ještě zhoršuje. Jsme zkrátka uvězněni ve spirále klimatické zkázy. Vlády zemí světa musí urychleně jednat – snížit emise, intenzitu živočišné výroby a spotřebu masa v bohatších zemích a zároveň vytvořit plány pro klimatickou odolnost. Je nezbytně nutné, aby zemědělci vyměnili kruté a neudržitelné průmyslové velkochovy za odpovědné hospodaření, které je šetrné k přírodě, klimatu i zvířatům. Hospodářská zvířata, živobytí zemědělců i jídlo na našich talířích jsou vážně ohroženy – musíme jednat dřív, než bude pozdě.

Podpořte změnu

Compassion in World Farming vyzývá veřejnost k podpisu petice END.IT, která požaduje udržitelný potravinový systém chránící zvířata, lidi i planetu.
reklama

foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (75)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

30.6.2025 05:07
asi by jste se měla věnovat v životě něčemu pozitivnímu. A něčemu, co můžete sama za sebe ovlivnit.
Negativní emoce nás ničí víc, než si dokážete připustit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.6.2025 05:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.6.2025 06:05
Díky velkochovům je k dispozici dostatek potravy za přijatelnou cenu. Naivita že to půjde i bez nich je skutečně naivita.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.6.2025 06:58 Reaguje na Richard Vacek
Pane Richarde.To,s čím nesouhlasíme píší lidé dospělí,inteligentní a s nějakým vzděláním.Tedy nebude to naivita.Z té se dá vyrůst dalším poznáním.Toto,podle mého mínění je jakýsi oportunizmus.Stejná autorka,obden.
Odpovědět
su

30.6.2025 15:08 Reaguje na Richard Vacek
Hmmm...za přijatelnou cenu...ale za jakou CENU?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.6.2025 15:34 Reaguje na
Zvířata mají odpovídající péči, neboť majitel dobře ví, že jedině tak mu přinesou zisk. Tedy veterinář, čistota, optimální dávky stravy/vody, teploty, vzduchu.
Odpovědět
su

30.6.2025 17:11 Reaguje na Richard Vacek
Velkochovy ničí planetu - to je bez diskuze - australští farmáři už páchají sebevraždy, protože vyčerpali veškerou vodu a pastviny díky intenzivním velkochovům změnili na poušť - ale dobře jim tak, hlavně že zvířata "mají odpovídající péči majitel dobře ví..."
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 07:01 Reaguje na
Pokud to myslíte dobře a upřímně,tak,prosím,odjeďtě do Austrálie zachránit svět.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.7.2025 19:58 Reaguje na Emil Bernardy
1**
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.6.2025 06:06
Jsem starý dement. Nějak mi uniklo, jak a jakou změnu mám podpořit. Nejsem Eliáš, abych vše " správně " pochopil.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.6.2025 09:19 Reaguje na Michal Ukropec

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2025 15:40 Reaguje na Petr Elias
Proč to redakce smázla? Vždy s ním souhlasím... :D :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.7.2025 20:00 Reaguje na Petr Elias
To se děje nejenom tady,
ale né hned - komis to chvíli trvá !
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.7.2025 14:20 Reaguje na Michal Ukropec
Asi že se stanete veganem.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.6.2025 06:10
Gréta.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2025 07:19
Pokud se nebudou pěstovat a konzumovat domácí zvářata, tak prostě nebudou. Zmizí, vyhynou!!! A s nimi vyhyne celá plejáda rostlin živočichů na ně vázaných přímo a zejména nepřímo. Už teď je problém se zánikem biodiverzity na pastvinách , lukách, mokřadech, neb se neví co s travou a neseká se. Uvědomuje si p. Šonková a kol., jak obrovský skutečně obrovský zásah do biodiverzity světa, do životního prostředí prosazuje????
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.6.2025 07:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Neuvědomuje a ani nehodlá příkladem ukázat, jak se má podle ní vlastně žít -
zatím žije v / z blahobytu předků !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.6.2025 08:46 Reaguje na smějící se bestie
Názory pana prezidenta Klause na přírodu byly a jsou jistě mírně řečeno svérázné,ale to co provádí tyto části naší společnosti lze bez výhrady nazvat terorizmem do vlastních řad.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.6.2025 10:45 Reaguje na Emil Bernardy
1*.
Odpovědět
su

30.6.2025 18:17 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vážený pane Vinklere,
je vidět, že jste úplně blbej.
1. zvířata se chovají, pěstují se rostliny (ale možná, když zasadíte prasečí ocas a budete ho zalévat, tak Vám třeba něco vyroste).
2. Motáte dohromady velkochovy a extenzivní chovy (nastudujte si ten rozdíl)
3. Jak se můžete vyjadřovat k něčemu, čemu vůbec, ale vůbec nerozumíte??????
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2025 19:58 Reaguje na
Vážený pane SU (Soviet Union?), nevíte jak patláte vše dohromady jako trol. Zejména když označujete australské farmáře za velkochov, když je to extenzivní chov na pastvině pro maso. Ale nepleťe sem austrálii nebo ameriku. Zde se bavíme o smysluplné spotřebě biomasy vyrostlé v česku. Zatím to nefunguje. Základní příčina, proč mizí biodiverzita, nejen pastvin, je nadbytek nesklizené biomasy. A to proto, že chybí konzumenti, Herbivoři.
Odpovědět
su

30.6.2025 20:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Hmmm...a jak to souvisí s tématem velkochovů Romany Šonkové????
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2025 21:16 Reaguje na
No to vy jste spatlal vekochov a etenzivní chov.
Odpovědět
su

30.6.2025 21:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ne, to patláte vy.
Odpovědět
su

30.6.2025 20:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jinak Austrálie má hodně intenzivní chovy, vážený pane ... https://www.statista.com/chart/19127/biggest-producers-of-beef/
Odpovědět
su

30.6.2025 20:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jooo a intezivní pastva hoodně ničí biodiverzitu.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8916670/
... a Australské aridní pastviny hoodně trpí nadměrnou pastvou.... https://www.nature.com/articles/s41467-023-40809-6
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2025 21:14 Reaguje na
Ano, to taky. I když se pase moc i když se nepase nebo nesklízí. Všeho moc škodí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 07:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pane Slavomile.Takoví jako autorka si nemusí uvědomovat možné důsledky svých apelů.Máme se hodně dobře a ještě nenastala doba,kdy bychom museli důrazně kárat ty,kteří s naší vratkou lodí úmyslně houpají.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

30.6.2025 11:17
Autorce poněkud uniklo, že zvířata hynou při přírodních katastrofách i mimo velkochovy a je jedno, jestli ve stáji nebo na louce. Třeba při bleskové katastrofální povodni někde v Bangladéši myslíte, že jejich zvířata chovaná v malochovech přežívají? Zajímalo by mě, jak by podle autorky vypadal "funkční potravinový systém", kde by při přírodní katastrofě hospodářská zvířata neuhynula. Leda hospodářská zvířata porazit a už nikdy nechovat. Což by mělo na celosvětové hospodářství a výživu podstatně katastrofálnější dopady než změny klimatu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.6.2025 11:45
Všem panelákovým odpůrcům velkochovů živících města doporučím "léčení" na
nějakém malém statku, kde chovají pár kravek, prasat a slepic. Vše dělají
po staru s vidlemi na hnůj, s ručním dojením a krmením zvířat. V zápachu,
s kvanty much a nyní ve vedru zpocení při té ruční práci. Plácání těch
nesmyslů autorce opravdu jde náramně a jsem zvědav, jak by ji šla práce
po staru, kterou ji rád dohodnu za minimální mzdu, kterou si může statkář
pouze dovolit vyplácet při té efektivitě málochovu. A to prodává údajné
BIOpotraviny bez účtů ze dvora a záruky nezávadnosti. když jsem viděl
starou nemocnou a špinavou selku dojit ručně kravky do upatlaného kýble,
tak mne na BIOmléko přešla chuť. V tom okamžiku mi proběhl pod nohama
potkan, kterého proháněl od hnoje špinavý pes a na dvoře se v hnojišti
cachtaly kachny s kachňaty. Ne. Děkuji, ale raději si koupím mléko z
velkochovu, kde si krávy žijí lépe, než kdysi pacholci a děvečky. Ono
možná se někdo opravdu o zvířata stará vzorně i na malém hospodářství,
ale já takového v okolí neznám, ale spíše naopak. Ti lidé nestačí ani
na těch pár zvířat a děti jim utekly do města. Dožijí i se svými statky
stejně, jako ostatní, co už toho nechali taky. Ta paní by si to měla
vyzkoušet v praxi a pokusit se to provozovat v malém i sama. Pak by
asi mluvila zcela něco jiného. Ve vyspělém světě se jde všude cestou
velkochovů a nikoliv cestou kterou prosazují zpátečníci.
Odpovědět
su

30.6.2025 15:17 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.6.2025 18:54 Reaguje na Břetislav Machaček
1***
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

30.6.2025 20:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming. Z toho pak plyne, kdo tu panenku živí a v čí prospěch proto ta panenka své bláboly zveřejňuje.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.7.2025 12:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Je podivuhodné že stačí poodjet pár km od Ostravy a všude okolo prodávají malí producenti prvotřídní telata za krásné peníze převážně na výkrm do Itálie.
Jestlipak ta špína a všeobjímající bordel nebude tak trochu projevem té vaší věhlasné ostravské "razovitosti"?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 19:08 Reaguje na Jakub Graňák
No a co ?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 14:36 Reaguje na Břetislav Machaček
A nemusela by jezdit až tak daleko. Stačilo by do švýcarských hor do nějakého tamního statku s 10, 20 kravami. Jsou dobře ošetřované, už nedojí ručně, ty statky jsou pěkné, historické, plno muškátů, ke každému asfaltka na náklady státu, 2,3 auta. Celé léto sklízení sena a na takových svazích, kde bych nechtěl chodit ani jako turista. Do města jen mezi raním a večerním dojením, na dovolenou, divadlo rovnou zapomenout. Ale je tam krásně - hory, zelená tráva, modré nebe, čistý vzduch plný ozónu. A až 80% státních dotací, aby v té nádheře přežili.
Názory pí Šonkové mně připomínají rozdíl mezi rodokapsy a realistickými romány sovětských autorů. Rodokaps - vlání koňských hřív, vítr ve vlasech, po boku plavovlasá Maud, kdo by se pro to nenadchl. Že tak ve skutečnosti cowboyové nežili? Koho by to zajímalo, že? Ale takový životopisný, pravdivý, román, Jak se kalila ocel? No, fujky, fujky.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.7.2025 07:14 Reaguje na Jaroslav Pokorný
a přidám.Svážení mléka z kopců na korbě pickupu po konvích z hor,kde budík na palubní desce ukazuje spotřebu paliva v hektolitrech za hodinu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.7.2025 11:22 Reaguje na Emil Bernardy
A já ještě to, že seno navážejí do Alp z Podunají
kamiony, protože pastviny stačí tak leda k pasení
dotovaných krav, kterých by ani tolik neuživily,
když by se na nich mělo sklízet i seno. Je to
ekologie na ruby a přitom tak opěvovaná laiky.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.7.2025 11:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Také se přidám - tam, kde jsou ve švýcarských Alpách ty vychvalované pastviny s kravičkami, jsou na kořínky vykousané porosty řídkých trav s vydupanými "prtěmi" (jedna cestička vedle druhé, jen čekáte, kde se to utrhne). Tohle předvádět u nás, ochránci přírody nás stáhnou z kůže. Být to u nás, místa, kde Švýcar pase těžce dotovaný dobytek (který ale ve skutečnosti nedojí, protože kráva na chudé pastvě s teletem pod sebou by nadojila leda tak kulové) a horské vykousané pastviny mu vysychají pod nohama, by už dávno byla zalesněná. Švýcarsko je obdivuhodná země, pěstují všechno možné, ale co se týká ochrany horských enkláv, my jsme k horám rozhodně šetrnější.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.7.2025 17:12 Reaguje na Marcela Jezberová
Co píšu výše jsem vídal ve Švýcarsku.Desítky,nějaká stovka litrů na pickupu,o hygieně se dá pochybovat.U nás dodávky od 5 tun......
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 14:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Ti lidé nestačí ani na těch pár zvířat a děti jim utekly do města. Dožijí i se svými statky stejně, jako ostatní, co už toho nechali taky. .................
A pole pak prodají nějakému velkoagrárníkovi či spekulantovi, který jim nabídne nejvíce. A co bude s těmi velikými statky?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.7.2025 11:32 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nebojte se, ty velké statky mají lepší ekonomiku provozu
a navíc mají vliv na politiky, aby pro ně vytvářeli vhodné
podmínky. Pokud se jednou plně otevře trh s Ukrajinou, tak
těm tisícihektarovým lánům nuceně rozdělená políčka nebudou
už konkurovat vůbec. Ekologové by si měli zajet na exkurzi
na farmy V USA, Kanadě, na Ukrajině, v Kazachstánu a jinde.
Pak by pochopili, že pokud nelze něčím konkurovat, tak to
musíme chránit dotacemi na které musí někdo vydělat, ale
kdo? Žvanilové z EKOspolků? Asi těžko, protože taky oni natahují ruce pro dotace na svoji činnost.
Odpovědět
PE

Petr Elias

1.7.2025 15:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Když jsem minule projížděl Ostravou a okolím, tak to co popisuješ tam bylo vcelku běžné. Asi se místním ta špína líbí... :D
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 23:17 Reaguje na Petr Elias
A nebo na tu "špínu" už nezbývají síly.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 16:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Znal jsem také rodinnou farmu,mladí chovatelé,snad 5 kraviček,pořádek,dlaždičky,ale zdravotní stav vemen... katastrofa.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

1.7.2025 17:06 Reaguje na Emil Bernardy
Znám také rodinnou farmu, ročně prodají 3-4 kusy do nejluxusnějších pražských restaurací... Hranice mezi dobrým a špatným hospodářem nelze stanovit paušálně podle velikosti hospodářství... tak to vysvětlete tomu velmistrovi na něhož reagujete, evidentně jste kamarádi.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 19:10 Reaguje na Jakub Graňák
S panem Břetislavem si rozumíme.Samozřejmě.Zná o čem je řeč.Nelpká hlouposti.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.7.2025 07:49 Reaguje na Emil Bernardy
Takže souhlasíte s jeho tvrzením, že čím menší, tím horší hospodář?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.7.2025 09:57 Reaguje na Jakub Graňák
Nevím,jestli toto pan Břetislav přímo takto napsal.Chovatelů jsem poznal mnoho.Určitě malochovatelé jsou spíše amatéři,"sedlácký rozum",velké chovy vedeny spíše odborně.Ale to v tomto prostoru neproberem.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.7.2025 11:00 Reaguje na Emil Bernardy
Pan Břetislav napsal a to nejen pod tímto článkem, že všichni malí chovatelé vedou své chovy ve špíně. Taktéž jsem poznal mnoho chovatelů... a proto si dovoluji kritizovat takovéto nemístné generalizování. To je to celé...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.7.2025 10:53 Reaguje na Jakub Graňák
To jste četl vy. Jiní ten text pochopili zcela jinak.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.7.2025 11:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pan Graňák čte tak, jak se mu
to selektivně hodí k mé stálé kritice. Já už to tak beru, protože prapůvod sporu je zcela jiný dávno v minulosti a jeho se to tehdy osobně dotklo. Já
o tom mlčím, ale vím své.
Ano jsou i vzorní chovatelé, ale když jim ubývají síly, tak
i oni slevují a kdysi vzorný chov může být po čase hotová katastrofa. Pokud byli oba zdrávi, tak ta selka taková nebyla a ani ten nepořádek,
jako nyní. Prostě na to už
nestačí, ale neumí si to už
přiznat a raději skončit. Je
to jako u jiných povolání,
kdy i zpěvák má skončit dříve,
než diváci zjistí, že bez
plejbeku se už neobejde. Je
to smutné, když si neumí lidé říci dost a ještě na to navíc doplácejí zvířata, která se nemohou ani bránit.

Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.7.2025 13:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Břetislav Machaček30.6.2025 11:45: "Ono
možná se někdo opravdu o zvířata stará vzorně i na malém hospodářství,
ale já takového v okolí neznám, ale spíše naopak." - tolik k selektivnímu vykládání si po svém... běžte radši dělat marmeládu (já už mám letos 10 kg čtyřech různých druhů) teda pokud vám úrodu nezničili ekologisté...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.7.2025 13:38 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Za poruchy kognitivních funkcí jiných vážně nenesu odpovědnost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.7.2025 20:03 Reaguje na Břetislav Machaček
K TOMU SE NEODHODLAJÍ,
tam se musí pracovat celý den a nic se nedá okecat !
Odpovědět
FB

František Balco

30.6.2025 18:39
Abych byl spravedlivý. V místě, kde bydlím, se dobytek pase na loukách. Ty louky jsou zelené i po vypasení. Navíc lemované dřevinami. Kdo chová zvířata v takových podmínkách, jako jsou na fotce v úvodu, je skutečně hoden kritiky. Bez ohledu na počasí. Chov je vždy vizitkou majitele. Jakákoliv činnost člověka je ve výsledku jeho vizitkou. Co je to ale platné, když pořekadlo "Svůj k svému", platí jako kamenný řád.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 14:46 Reaguje na František Balco
A jsou to dojnice nebo jalovice? Nebo býčci na výkrm? Pro mladá zvířata je pohyb a volná pastva výhodou. Pokud ale chceme po dojnicích 25 l mléka denně, neudělají to jen z pastvy. Musí dostávat i jádro. A pokud chceme vyrovnanou dojivost po celý rok, musí mít stále jednotnou dávku. Jó, už i zemědělství je věda.
Ale souhlasím, i při vysoké dojivosti mohou být dojnice na pastvě, jak vím z Nizozemí a Nového Zélandu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Na foto jsou holštýnské dojnice.Ve hnoji,zasviněné.Ušní známky červené,tedy foto nebude snad ani z Evropy,tu všude samice žluté.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.7.2025 18:01 Reaguje na Emil Bernardy
Ony jsou nejspíš žluté. Ale pro pesimištičtější vyznění fotky byla fotka ztmavená a tónově upravená. Všimněte si, že ta sláma tam je skoro černá, jakoby od plísně. Když fotku zesvětlíte tak, aby ta sláma vypadal trochu "slámově", bílá srst na kravách byla skutečně bílá, ne šedivá, uberete trošku modré, aby fotka vyšla tepleji atd vyjdou Vám barvy známek blízké slámě, žlutooranžové. Mít komerční Photoshop, kde se dají ty odstíny posunout účinněji, vyjde Vám sláma žlutá, jak sláma bývá a známky nejspíš taky žluté.
Neboli fotka je podle mne zmanipulovaná.
A když takhle fotku znova upravíte, tak tam prakticky žádné bláto neuvidíte. Ta plocha je spíš suchá a pokrytá nějakou podestýálkou.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 18:59 Reaguje na Radim Polášek
Ne bláto,výkaly a podestýlka s výkaly.Jsem v tom ještě pořád několikrát týdně...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 23:23 Reaguje na Radim Polášek
Ta plocha je spíš suchá a pokrytá nějakou podestýlkou. ..............
Byl jsem v moderním kravíně a zootechnik nás "zkoušel", zda poznáme, čím podestýlají. Nepoznali jsme. Byla to odstředěná a vysušená kejda.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.7.2025 07:16 Reaguje na Jaroslav Pokorný
tomu se říká separát....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.7.2025 17:15 Reaguje na Radim Polášek
Fotografie z 3.6.2015, Kalifornie,odhalila paní níže.Tomu bych věřil.
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

2.7.2025 00:26 Reaguje na Emil Bernardy
... ach, vy senioři jste jak malé děti.... přečtěte si nápis pod fotkou, že se jedná o "ilustrační fotografii", kliknete na zdroj - tedy jaké fotky od toho autora se prodávají k ilustracím - https://www.flickr.com/photos/russloar/ - a ušetříte si nervy a čas, kteréžto můžete použít k obdobně plodným diskusím pod dalšími články ....
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.7.2025 09:58 Reaguje na Zbynek Ulcak
to tam mohli klidně ukázat tučňáka či klokana ,juniore.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:57 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jo a holštýnky spíše 40-80l denně.... 12 - 18 tis.kg mléka za 305dní.Ale to nechte na chovatelích.Pastva samozřejmě .... bídná zvířata občas s průjmy,střevní paraziti,"pastevní kondice"je slušný výraz pro nic moc.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.6.2025 18:53
Zas další zelený neználkovský blábol.
Odpovědět
MS

Martin Sedlak

1.7.2025 10:47
v CR jsou zemedelci, kteri chteji delat malochovy na pastve, bez velkovykrmen v halach a dovedli by byt konkurencni, kdyby stat a obcane chteli. Vite, ze napriklad zemedelec nesmi vysadit v CHKO/Natura 2000 stromy na TTP, aby adaptoval krajinu na klimazmeny a vytvoril prirozeny stin pro pasouci se zvirata? Organ ochrany prirody (AOPK) odmita vysadbu na techto uzemich (vyminili si k tomu vydavat souhlas) a svuj nesouhlas oduvodnuji tim, ze opad listu ze stromu skodi prirode. Mozna bychom v CR mohli zacit tim, ze by se ochranci prirody v CR poslali nekam na skoleni. A tyto hloupe zakony, kde se ochranci mohou vyjadrovat formou stanovisek, ktere jsou pro obcany zavazne, za ktere ale ochranci nenesou zadnou odpovednost a proti kterym neni mozne se branit a neexistuje opravny prostredek, tak tyto zakony by bylo vhodne zrusit, aby si obcane sami a svobodne mohli oblasti ve kterych po generace ziji, na zmenu klimatu adaptovat a udrzitelne hospodarit a nemuseli poslouchat diktat ochrancu, ze nesmi sazet stromy...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.7.2025 11:19 Reaguje na Martin Sedlak
No, pokud je to trvalý travní porost jako květnatá, stará, udržovaná louka, tak by opad a zastínění změnil skladu chráněných rostlin. Vám by to nevadilo?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

1.7.2025 14:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud by ta louka byla zastíněna příliš - hodně stromů - tak by přiměřeně méně rostla tráva. A zemědělec není tak bl- bý, že by to nevěděl.
Odpovědět
FB

František Balco

1.7.2025 14:49
No, vezmeme to z jiného konce. Ten většině populace uniká. S ohledem na svou profesi, jsem býval denně v terénu. Před rokem 89 jsme byli vyspělá průmyslová ekonomika. Tak to formulují ti, co ji zprivatizovali. Byla tak intenzivní, že jsme byli soběstační ve vytváření skleníkových plynů, ozonových děr, atp.. Již tehdy jsme ovlivňovali počasí tak, že pranostiky byli jen vzpomínkou na "staré dobré časy". Po listopadu proběhl citelný útlum lesku "domácího stříbra". Věčná šedivost oblohy začala ustupovat. Roční období začala nabývat dřívější kontury. Po bouřce jsem cítil ve vzduchu ozón. A na pastviny se sneslo hejno chocholoušů. A co bylo příčinou toho jevu? Většina řekne, to s tím útlumem. Jenže dobře položená otázka, jak ji má rád profesor Klaus, zní: "Proč ten útlum?" Takže ne, pan Klaus ji rád nemá. Odpověď zní, srazit vykřikovanou cenu. Tolik ekonomické diverze. Po odpovídajícím čase se stříbro rozzářilo, tedy jak pro koho. Přidala se mezinárodní autodoprava, hlavně pak individuálně osobní. Občas nějaký ten ohníček... A zase se nám rozchází pranostiky s realitou. Rok 2022? Přišel Kovid. O jeho původu se spekuluje. Realisté jsou si víceméně jisti, že laborantka zapomněla zavřít dveře a dovnitř vlítl netopýr. V důsledku toho nastal útlum všeho. Ten čas mi stačil na to, abych si všiml, že pranostiky začaly opět vystrkovat růžky. Ty zmíněné letopočty jsou důvodem, proč nevěřím, že lidská činnost, zaměřená na tvorbu zisků, má vliv pouze na ekonomiku. Prdlajs! Mimochodem, s gryndílem mě nespojujte. Ten se snaží politicky přejít na jiné zdroje, protože ty tradiční jsou již obsazené. Měli byste vědět, že na svět přichází stále noví a noví maršálové. Vidíte a jsme u válek. Toho dusíku a uhlíku! A žádný katalyzátor! Jak to je? Odvíjí se politika od ekonomiky, nebo ekonomika od politiky? Jinak to má pan Trump a jinak to má pan Fiala. V tom je totiž strašný hokej. Proto mají politika a šoubyznis k sobě tak blízko.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.7.2025 15:50 Reaguje na František Balco
Je horko.U nás 38,0 ve stínu.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.7.2025 11:55
Fotografie z 3.6.2015, Kalifornie. Děkujeme, opravdu "relevantní" fotografie. Jinak těm kravám vlastně nic nechybí. Snad jen tráva na pastvu. Jsou ustájené venku, v suchém a teplém podnebí, bez podestýlky, protože stlát netřeba - výkaly rychle zasychají. Výživný stav odpovídající dojnici plemene Holstein v plné laktaci, dojivost pravděpodobně velmi slušná. Ustájení volné, vzdušné, umožňuje přirozené chování zvířat. Tahle zvířata netrpí a s velkou pravděpodobností ani neuhynou při povodni. Ať už ilustrační fotku vybírala autorka nebo redakce, "trochu" se sekli.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.7.2025 17:21 Reaguje na Marcela Jezberová
Krávy zalehávají do výkalů,znečištění povrchu těla.Jistě horko.U býků je to fuk,u dojnice více mastitidy s původci z prostředí.Co znám slušné chovy tak tam to není,kde je toto znečištění,potýkají se s mastitidami více.Jinak jsou v pohodě.Nebyl jsem tam a co znám z doslechu problém se stelivem řeší tam i pískem a i skartovaným papírem.
Odpovědět
va

vaber

5.7.2025 10:34
Já bych řekl ,že největší velkochov je lidstvo a ve spirále klimatické zkázy na něj také přijde řada . Jen ta zvířátka jsou ve spirále zkázy ,na rozdíl od velkochovu člověka , nevinně.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist