https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/misto-pokaceni-ho-podepreli.nemocny-a-nahnuty-platan-prezil-protoze-je-krasny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Místo pokácení ho podepřeli. Nemocný a nahnutý platan přežil, protože je krásný

9.2.2020 12:28 | PRAHA (Ekolist.cz)
Říká se tu U platanu.
Říká se tu U platanu.
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
U platanu vedle pražské Akademie výtvarných umění se loni v prosinci objevila obří železobetonová konstrukce. Mohutný, krásný, trochu vykotlaný a nakloněný strom je podepřený masivní a ne úplně krásnou konstrukcí. Proč to?
 

Při rekonstrukci Akademie se zjistilo, že část kořenů stromu zasahuje do fasády domu, a bylo nutné je odstranit. Zároveň však ani městská část, ani Akademie nechtěly strom pokácet. Tvoří totiž přirozenou součást křížení ulic U Akademie a Kamenická a je to skutečně krásný strom. Kvůli odstranění části kořenů ale nastaly obavy, že by se mohl vyvrátil. Dostal proto podpěru. Její výroba a instalace stála 210.100 Kč a financovala ji Technická správa komunikací (TSK).

„Strom bylo třeba stabilizovat, aby byl během stavby důkladně ochráněn a přežil v dobré kondici do dalších let,“ komentuje práce radní Prahy 7 Jiří Knitl, který má zeleň na starosti.

Nemusí se vždycky kácet
Nemusí se vždycky kácet
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Městská část Praha 7

Rekonstrukce AVU mohla znamenat, že se strom pokácí a na jeho místo se zasadí nový. Namísto toho se ale TSK, městská část Praha 7 a Akademie dohodli, že mu věnují více péče. TSK zaplatila zdravotní ořez větví, výrobu a instalaci stabilizačního podpěrného systému, Akademie dala peníze na ošetření kořenového systému a na zavlažování stromu. K platanu je nově svedená dešťová vody z okapů budovy Akademie.

„Za investované peníze bychom v této lokalitě dnes těžko vysadili a vypěstovali tak velký strom – v případě, že bychom stávající platan nechali pokácet a vysadili nový,“ komentuje využité náklady Jiří Knitl.

TSK má od loňského července oddělení správy zeleně. Jeho založení je z pohledu stromů zřejmě velmi užitečný počin, protože většina pražských chodníků patří pod správu TSK, a většina stromů v ulicích roste právě v chodníku. A nové oddělení správy zeleně by mělo zajistit, aby v Praze byly podél cest lepší podmínky pro stromy a pro zeleň. Finance investované do platanu šly právě z nového oddělení.

Spolu s péčí o platan se pozornost dostala i jeho okolí. „Křižovatka ulic U Akademie a Kamenické, konkrétně toto místo zvané "u platanu", bylo dlouhá léta místem přistavování kontejneru pro velkoobjemový odpad a občané zde pravidelně tvořili nelegální černé skládky,“ popisuje Knitl. „Městská část Praha 7 proto změnila místo přistavování kontejnerů a minulý rok jsme u platanu vytvořili krásný květinový záhon. Ve spolupráci s TSK jsme nechali změnit dopravní situaci, zakázali jsme zde parkování a vytvořili jen místo pro parkování motocyklů. Místo dostalo novou tvář,“ dodává.

Květiny ze záhonu byly kvůli probíhajícím úpravám odvezeny a uloženy v zázemí zahradnické firmy. Na jaře budou na záhon opět vysazeny.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Kováříková Zdeňka
Zdeňka Kováříková
Autorka je redaktorkou Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

AL

Alena Lyskova

9.2.2020 09:25
To snad nemyslí vážně, nebo je to vtip? To je návod pro ostatní?
To se ti akademici dočista pomátli. Prosím vzbuďte mě asi sním.
To opravdu teď budeme nebezpečné stromy ve městech podpírat železnou konstrukcí?
Odpovědět
ig

9.2.2020 13:15 Reaguje na Alena Lyskova
Proč ne? Já měl na zahradě léta takhle podepřený napůl chcíplý strom, bydlel v něm strakapoud, to jsem mu přece nemoh udělat, že bych strom pokácel :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.2.2020 13:44 Reaguje na
Na své zahradě, pokud tím neohrožuje sousedy, ať si dělá každý, co chce. Veřejné prostranství, kde to může spadnout na hlavu komukoli, je něco jiného.
Odpovědět
ČM

Čech M.

9.2.2020 23:22 Reaguje na Jan Šimůnek
Jsem si skoro jist , že po tomto zásahu, se jedná o nejstabilnější strom v Praze.
Co mě ale zarazilo, je cena za tu jednoduchou konstrukci 210 tis. Někdo si namastil, protože by se to dalo pořídit za pětinu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.2.2020 09:17 Reaguje na Čech M.
proč myslíte, že je to předražené?
projektová dokumentace včetně statického výpočtu, dendrologického posudku a inženýringu, dopravně inženýrské opatření, vytyčení sítí, ruční výkop v ochranném pásmu sítí, odvoz výkopku na skládku, betonáž základových patek, výroba, protikorozní ochrana a montáž ocelové konstrukce, odborné ořezání stromu, výrobní režie, správní režie....

já si to nakalkulovat shodou okolností umím, a částka v řádu několik málo statisíců je v zásadě velmi správně.
Odpovědět
ČM

Čech M.

10.2.2020 13:09 Reaguje na Lukas B.
Já vám zase s jistotou umím sdělit, že jakákoli zámečnická firma dokáže tuhle pozinkovanou konstrukci vyrobit do 15 tis.
Když se dívám na fotky, řekl bych že betonové patky jsou jen volně ložené na terénu.
Prostě cenu tvoří z 80% to, že se kolem muselo motat spousta "odborníků" s posudky, výpočty a razítky, aby nakonec vytvořili primitivní opěru.
Něco podobného, jako nedávné čištění Karlova mostu od graffiti, kdy to plánovali čistit měsíc a maník to pak zvládl za 2hod.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.2.2020 13:15 Reaguje na Čech M.
neumíte náhodou trénovat národní mužstvo? že byste se měl přihlásit....
Odpovědět
ČM

Čech M.

11.2.2020 22:00 Reaguje na Lukas B.
Ne, ale postavil jsem pár plotů z pozinkované konstrukce.
Veřejné zakázky, obzvláště v Praze, to je černá díra na peníze daň. poplatníků.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.2.2020 08:06 Reaguje na Čech M.
tak to se s Vámi nemohu měřit :)
Odpovědět
ČM

Čech M.

13.2.2020 00:54 Reaguje na Lukas B.
Blbost, na Vás tady nikdo nemá.
Odpovědět
MV

Martina Vránová

10.2.2020 19:38 Reaguje na Čech M.
Vidím to stejně. Je jasné, že tak velký strom nešlo podepřít 2 kůly, jako si to udělá člověk s prastarou jabloní v zahradě, ale přiznejme si - na celém díle tvoří nejmíň 3/4 ceny vše jiné, než vlastní konstrukce. Mimochodem ošklivá je opravdu mimořádně! Ovšem celý počin je chvályhodný a staré stromy (zvláště ty zadušené městským provozem) si podobnou péči zaslouží. Nikoli kácení.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.2.2020 09:54 Reaguje na Martina Vránová
promiňte, a to je špatně proč? Vy byste to realizovala bez vytyčení sítí? co byste dělala, až byste překopla (třeba) středotlak plynovod? bez dopravně inženýrského opatření po dobu realizace? Vy byste to postavila načerno a bez statického výpočtu? a co byste dělala, až by to někomu spadlo na hlavu? Vy byste si lajstla vynaložit veřejné prostředky bez odborného posouzení stavu stromu, že je dostatečně životaschopný a s rizikem, že přes všechno stejně nepřežije?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2020 19:53 Reaguje na Lukas B.
Člověče nešťastná, při výkopu pro patku se normálně nepoužívá JCB ani Caterpillar a věřte, nebo ne, ani dynamit. Motykou nebo krompáčem v hloubce 30 cm skutečně žádný středotlak nepřekopnete, i kdybyste se skutečně snažil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2020 19:48 Reaguje na Čech M.
Přesně tak, za čtvrtinu je možné to udělat, další tři čtvrtiny je žvanění a korupce.
Odpovědět
LB

Lukas B.

13.2.2020 11:41 Reaguje na Pavel Hanzl
ano, máte pravdu, bude líp. my to zařídíme. to bylo furt divení, odkud že se berou.

helejďte, já se Vám pokusím vysvětlit, co se rozumí cizím slovem "extrapolace". to je třeba to, že když někdo (jako třeba Vy) sebejistě a bohorovně tvrdí nesmysly o něčem, čemu rozumím (a případně to podpoří sebevědomým sdělením, že už dvakrát stavěl plot, jako ten diskutér hned vedle), mohu s úspěchem dovozovat, že mluví-li o něčem, čemu já rozumím méně, mluví nesmysly jakbysmet.
Odpovědět
ČM

Čech M.

13.2.2020 13:43 Reaguje na Lukas B.
Pane Lukas obhajujete něco, co se obhájit nedá.
Když porovnám tuhle dvojnožku se stavbou třeba toho plotu, což je komplet plot z tvarovek včetně základů, pojezdovou bránou z pozinku, fotobuňky, projektu, mapy inž. sítí, záboru veř. prostoru atd. A cena díla komplet je většinou nižší, než oněch 210 tis, tak lze to vůbec srovnat?
Tohle je možné jen a jen proto, že to TSK (jistě bez soutěže)zaplatila penězma daň. poplatníků. ŽÁDNÁ soukromá osoba by si tohle za tuto cenu nikdy nepořídila, to víte moc dobře!

Odpovědět
LB

Lukas B.

13.2.2020 14:16 Reaguje na Čech M.
ano, s poslední větou souhlasím. ale víte proč by si to žádný soukromník za tu cenu nepořídil? protože jsou to jeho peníze, o kterých rozhoduje sám, a nikdo ho nebude obviňovat z korupce, a tedy může věci řešit jednoduše. to, co veřejné zakázky takhle malého rozsahu prodražuje, je (mimo jiné) právě protikorupční hysterie.

a nemůžete srovnávat plot z prvků co seká výrobce jako baťa cvičky a jsou jich plné stavebniny s atypickou (byť na první pohled jednoduchou) ocelovou konstrukcí.
Odpovědět
ČM

Čech M.

13.2.2020 23:44 Reaguje na Lukas B.
Nevim, řekl bych , že malým zakázkám uškodil hlavně zákon, který umožňuje zastupitelům oslovit přímo jedinou firmu pro tyto práce.
Argument, že s tím měli velkou administrativu, neberu, nikdo je nenutí pracovat jako zastupitel.
Jak to dopadá v reálu vidíme aktuálně ve středočeském kraji, kde jsou vyšetřovány opravy silnic II. a III. tříd., které účelově rozdrobili na menší a následně zfušovali.
Vrchol ledovce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.2.2020 07:52 Reaguje na Lukas B.
Pracoval jsem občas pro městský mobiliář a vím, že vše bylo minimálně 4x předražené. Například zastávky MHD.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2020 15:35 Reaguje na
To bylo od vás velmi hezké
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.2.2020 14:32 Reaguje na Alena Lyskova
Paní vy jste profesinální dendroložka, aby jste dokázala zhodnotit zdravotní stav toho stromu a jeho perspektivu? V této zemi existují specializované firmy schopné velmi fundovaně pomocí exaktních metod stanovit stav stromu.
V Japonsku (i jinde, kde mají lidé vysoce vyvinutý cit pro estetiku) je podobný přístup naprosto běžný, a představte si, že některé z nich takto přežívají po celá staletí.
Odpovědět

Jan Škrdla

9.2.2020 19:18 Reaguje na Alena Lyskova
Ten strom podepřeli, protože byl nebezpečný, a z toho důvodu, aby nebezpečný nebyl.
210 tisíc není málo, ale vypěstovat stejný strom na tom místě je trochu mimo realitu (asfalt z zedné strany a druhé strany asfalt a budova).
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.2.2020 09:21 Reaguje na Alena Lyskova
staré velké stromy, které jsou krajinově významné, si podobnou péči rozhodně zaslouží. nebo soukromé stromy, ke kterým má majitel vztah. jedné známé jsem takhle vyvazoval řetězem kotveným za pahýl jiného stromu polovyvrácenou krásnou starou "rodinnou" jabloň, které to přidalo zhruba deset let života.
Odpovědět
va

vaber

11.2.2020 14:32 Reaguje na Alena Lyskova
na rozdíl od lidí jsou staré stromy krásné a jeden velký strom nenahradí stovky nově vysazených ,které jsou již ze školky degenerované a pořádný strom z nich většinou nevyroste
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

9.2.2020 11:55
Kdyby Ti akademici z AVU udělali nějakou instalaci, bylo by to možná vkusnější, než tato, z dílny TSK.
Odpovědět
MM

Milan Milan

9.2.2020 13:03
Větrná bouře Sabina jejich zlepšovák zítra prověří.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

9.2.2020 17:18 Reaguje na Milan Milan
Přesně, a ještě udělali trativod ze střechy, aby strom rychleji podmáčeli. Jen se bojím, že to někdo nepřežije.
Ještě jednu poznámku musím přidat. Dle mého je to blízko silnice. Kdyby nedej bože přišla sněhová kalamita a rozhrnoval se sníh nebude to monstrum překážet? No víte já jsem z vesnice asi tomu moc nerozumím.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.2.2020 06:35 Reaguje na Alena Lyskova
Na místě, kde stojí ten strom, sníh nikdo už dlouho neviděl. V zimě maximálně 3 cm. je to v pražském tepelném ostrově.
Odpovědět
ad

10.2.2020 16:37
Ta konstrukce není moc pěkná. Hezčí by bylo použít jako podpěru dřevo na nějakém kameno-betonovém základu který příliš nevyčníval nad zem. Pozitivní je na tom snad jen to, že to lidem připomíná, že ne vše staré je potřeba "vykořenit".
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.2.2020 08:01 Reaguje na
na své zahrádce si to podepřete pro mě za mě třeba použitými papírovými platy na vajíčka nebo pazdeřím. ve veřejném prostoru a z veřejných peněz musíte použít něco, co unese statický výpočet, vydrží záruční dobu a je jednoznačně kontrolovatelné.
mimochodem, čistá ocelová konstrukce (svařenec z trubek) včetně metalizace a třívrstvého nátěru a montáže je řádově okolo 150 kč/kg.
Odpovědět
MM

Martin Macek

14.2.2020 11:10 Reaguje na Lukas B.
Jak tak znám tuhle čtvť, tak podpěra bude brzy zkrášlena pleteným svetříkem :)
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist