https://ekolist.cz/cz/kultura/zpravy-kultura/ustavni-soud-odmitl-stiznost-ekologu-kvuli-povoleni-pro-posledni-usek-d1
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ústavní soud odmítl stížnost Dětí Země kvůli povolení pro poslední úsek D1

18.10.2024 12:50 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | ulleo / Pixabay
Ústavní soud odmítl stížnost ekologického spolku Děti Země, kterou napadal platnost stavebního povolení pro hlavní trasu posledního chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova. Napsal to dnes server Zdopravy.cz s odkazem na usnesení Ústavního soudu. Stížnost byla odmítnuta pro zjevnou neopodstatněnost, uvedla na dotaz ČTK mluvčí Ústavního soudu Kamila Abbasi. Roky právních sporů kvůli stavbě tak podle serveru končí.
 
Zhruba desetikilometrový úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je poslední, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a k polským hranicím kompletní. Stavba začala před téměř dvěma lety, hotová má být v roce 2026. Dálnice D1 zatím končí na kraji Přerova.

Děti Země se na Ústavní soud obrátily poté, co v červnu odmítl jejich kasační stížnost Nejvyšší správní soud. Po rozhodnutí Ústavního soudu již Děti Země vyčerpaly možnosti, jak se proti povolení pro hlavní trasu bránit, uvedl server.

Děti Země se snaží stavbu dálnice zablokovat sérií žalob, v této řešily soudy platnost takzvané rozptylové studie. Už dříve žalobu odmítly Krajský soud v Ostravě a Nejvyšší správní soud. Ústavní soud označil stížnost spolku za neopodstatněnou.

"Zásah Ústavního soudu je namístě pouze v případě nejzávažnějších pochybení představujících porušení ústavně zaručených základních práv a svobod, zejména kdyby závěry soudů byly hrubě nepřiléhavé a vykazovaly znaky libovůle. To však Ústavní soud v posuzované věci neshledal," stojí v usnesení soudce zpravodaje Josefa Fialy, které server zveřejnil. V databázi soudu zatím dostupné není.

"Je to pro nás bezesporu úspěch. Už po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsem věřil, že hlavní trasu dostavíme a ta dálnice bude," uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala. Poukázal nicméně na to, že ŘSD vede spory o další stavební povolení, které se týkají drážních a vodohospodářských objektů, polních cest a místních komunikací, ve kterých zatím neuspělo. "Ale i zde věřím, že naše argumentace v dalším kole sporu uspěje," dodal.

Letos v srpnu Nejvyšší správní soud vyhověl kasační stížnosti Dětí Země, která se týkala dvaceti dílčích stavebních objektů v části dálnice D1 v úseku mezi Přerovem a Říkovicemi, například vegetačních úprav a náhradní výsadby. Žalobou proti povolení stavby se tak musí znovu zabývat Krajský soud v Ostravě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

18.10.2024 13:59
Takový rozsudek, měl být hned při prvním stání u soudu !
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.10.2024 16:12
Ano, takto se to běžně dělá. Je to jen jeden z případů, jak v zájmu (neřku-li v žoldu) „někoho v pozadí“ (a tím nemyslím zrovna v zadku), jednoduše zdarma blokovat a zdržovat výstavbu investičního záměru, spadajícího dokonce třeba i do kategorie obecního zájmu. Najít si jakýkoliv argument proti, třeba jen administrativní chybičku (nebo kytičku, broučka, mravenečka, žabičku v daném území) a opakovaně se odvolávat v územním i ve stavebním řízení. Případně i zpochybňovat podjatost starosty a v hierarchii úřadu, všech jeho podřízených. Pak žalovat údajné pochybení u soudů okresního, krajského, nejvyššího správního, kasačního, dokonce i u ústavního. Přidělat tím zbytečnou práci a zahltit správní úřady a třeba, postupně v hierarchii i více soudních instancí, kdy každý úřad i soud, má k projednání a k vydání rozhodnutí, časový limit. Zatím čas běží, průtahy zbytečně zdržují zahájení investice a zvyšují náklady investora. Někdo v pozadí se směje a očekává, že investor tyto obstrukce, táhnoucí se i několik let neustojí a od svého investičního záměru raději odstoupí Vše je legální, dle platné legislativy. Bez možnosti postihu osob, které jsou granty, příspěvky a dary placeny, za úmyslné odložení a zmaření investice…
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.10.2024 21:04
Jak dlouho se stavba toho obchvatu Přerova již táhne? Posledně když jsem o tom něco slyšel byl problém v suché mezi za chemičkou. Jinak standartní chování některých ekospolků jako jsou Děti Země nebo Hnutí Duha. Žaloba, odvolání, žaloba ,odvolání, ustavní stížnost. Na velkých projektech se vždy něco musí najít ( nikdo není tak dokonalý aby se něco nedalo napadnout) no a když se náhodou nic nenajde tak se něco vymyslí. Papír snad nakonec snese všechno. Podobné to bylo i v případě ÚN Nové Heřmínovy, kdy to ÚS ukončil snad až někdy na konci roku 2018. Akorát role užitečného blbce tam byla přidělena obci .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist