V ČR začnou jezdit první bateriové vlaky vyrobené skupinou Škoda Group
Na provozní náklady bateriových vlaků lze podle Ješety pohlížet různě. "Pokud by se počítalo i budování infrastruktury, tedy elektrizace 20 až 30 kilometrů vedlejších tratí, které vedou z hlavní elektrifikované trati, tak to bude stát miliardy. Přitom bateriový vlak stojí o 30 až 40 milionů korun víc než elektrický," uvedl. Současná cena dvouvozového elektrického RegioPanteru je kolem 117 milionů Kč.
Dále je třeba prověřit, zda jsou nutné dobíjecí stanice, anebo se vymyslí spoje, kde být nemusí. Nabíjecí stanice přijde na 50 až 60 milionů Kč a potřebuje příkon vysokého napětí, takže nejde postavit všude.
O nasazení bateriových vlaků jedná s ČD také Plzeňský kraj, který je chce podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) nasadit do čtyř let na vedlejších lokálních tratích, například na linii Plzeň - Bezdružice - Plzeň - Rokycany - Radnice.
Elektrické vlaky mají podle Švehly na rozdíl od klasických RegioPanterů, které jezdí ve většině krajů ČR i v cizině, na střeše boxy s výkonnými LTO bateriemi s dlouhou životností a vysokou bezpečností. Speciální systém ohřevu a chlazení je udržuje v optimální teplotě. Moderní měniče snižují ztráty a prodlužují životnost baterií, které lze nabíjet ze stejnosměrné i ze střídavé sítě, a to zhruba za 30 minut. "Bateriový vlak je i mnohem tišší a neprodukuje lokální emise. Je vybaven evropským zabezpečovacím systémem ETCS," dodal.
Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy. V Turecku od roku 2015 jezdí její tramvaje s bateriovým pohonem, které zvládnou i úseky bez trolejí. Škoda dále vyrábí trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Jaroslav Řezáč
13.12.2024 07:23Bateriový vlaky jsou posun ale asi by se mělo vyřešit dobíjení bez trakce, zejména u tramvají, které se pohybují v intravilánu měst, památkových zónách.
Slavomil Vinkler
13.12.2024 11:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.12.2024 12:27 Reaguje na Slavomil VinklerBaterie mají větší budoucnost v tramvajích než vlacích, kde bych předpokládal spíše že se zaměří na udržitelnost konstantních rychlostí pomocí nízkouhlíkových paliv.
Slavomil Vinkler
13.12.2024 14:15 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
13.12.2024 13:14 Reaguje na Slavomil VinklerPetr
13.12.2024 13:51 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTaktéž výroba a distibuce paliv je mnohem efektivnější na jedno centrální místo, než po celé zemi. O údržbě velkých dieslových motorů nemluvě (takový motor Caterpillar má olejovou náplň asi 300 litrů)
Tonda Selektoda
13.12.2024 18:53 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
16.12.2024 10:49jízdě pod trolejí odstraní dobíjení z nabíječek. Nevzniknou prostoje vozidla při dobíjení a při možnosti rekuperace to lze považovat za
velmi vhodný pohon. Otázkou jsou vstupní náklady a jejich celková
návratnost. Pokud je to založeno pouze na dotacích, tak je to opět
slepá ulička. Vše, co se vnucuje přes dotace je cesta do pekel, až
vyschne pramen dotací a ten vyschne, protože ubývá těch, kteří na ně
vydělávají. EU se shlédla v dotování kdejakých nesmyslů a zapomíná na
zdroje dotační politiky. Hezky to o dluzích ve Švejkovi řekl feldkurát
Katz a taky jeho věřitel, který půjčoval důstojníkům, kteří pak padli
a on ty dluhy musel odepsat. Kdopak odepíše ty dluhy zemím EU? A nebo
bude věřitelům stačit, když bude dlužník splácet pouze úroky z věčného
dluhu, který nebude schopen nikdy splatit?