https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/asz-cr-csop-a-pro-silva-bohemica-spolecna-tiskova-zprava-k-prohlaseni-ceskomoravske-myslivecke-jednoty-a-myslivecke-komise
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

ASZ ČR, ČSOP a Pro Silva Bohemica: Společná tisková zpráva k prohlášení Českomoravské myslivecké jednoty a Myslivecké komise Agrární komory ČR o regulaci predátorů

17.3.2026 | ASZ ČR, ČSOP a Pro Silva Bohemica |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Asociace soukromého zemědělství ČR, Český svaz ochránců přírody a profesní sdružení lesníků Pro Silva Bohemica důrazně odmítá prohlášení Českomoravské myslivecké jednoty a Agrární komory ČR o tom, že predátoři chránění zákonem v naší přírodě decimují biodiverzitu a je třeba je razantně zregulovat. Nejsou to predátoři, ale přemnožená spárkatá zvěř v čele s nepůvodními druhy daňkem a sikou, kdo působí každoročně škody za více jak 5 miliard na polích a v lesích. Nejsou to vlci a medvědi, ale divoká prasata, která decimují biodiverzitu. Tedy zvěř, jejíž početní nárůst se nesprávným výkonem práva myslivosti zcela vymkl kontrole.
 
Českomoravská myslivecká jednota vydala dne 12. 3. 2026 spolu s Agrární komorou ČR prohlášení, v němž kritizují současnou ochranu predátorů jako je například vlk či vydra. Podle jejich vyjádření jsou to právě predátoři, kdo mohou za to, že nám z přírody mizí řada druhů.

Mezi jeden z hlavních důvodů poklesu biodiverzity patří nesprávný výkon práva myslivosti

Na tom, že u nás dochází ke znepokojivému poklesu druhové rozmanitosti, což je jeden z nejzávažnějších problémů ochrany přírody současnosti, se rozhodně shodneme. Neshodneme se však na příčinách tohoto stavu, a tudíž ani na možnostech jeho řešení. Zásadně nesouhlasíme s tím, že by šlo o důsledek nesystémových kroků v ochraně přírody v uplynulých letech. Naopak bychom rádi zdůraznili, že právě dlouhodobě nesprávný výkon práva myslivosti je jednou z významných příčin poklesu biodiverzity u nás.

Ne chráněné druhy predátorů, ale spárkatá zvěř se absolutně vymkla kontrole. Pro představu stačí pár čísel: prase divoké má normovaný (tedy optimální) stav pro Českou republiku stanovený na 11 tisíc kusů. Ve skutečnosti se podle údajů Českého statistického úřadu v roce 2023 zastřelilo cca 260 tisíc kusů, v roce 2024 cca 200 tisíc kusů. Takže jejich skutečný počet lze odhadnout přes 1 milion! Tedy stokrát více než naše krajina snese. A právě prase divoké, všežravec, co doslova vyluxuje vše, co najde, ptáčata, mláďata drobné zvěře, obojživelníky, hlízy orchidejí atd. je dnes hlavním predátorem v české přírodě.

Normovaný stav v České republice nepůvodního daňka skrvnitého je 15,5 tisíce kusů. Ve skutečnosti se jich ale v roce 2023 i 2024 ulovilo 46 tisíc kusů. Z čehož opět po přepočtu podle oficiální metodiky MZe zjistíme, že je daněk přemnožen více jak 20krát. Obdobná alarmující situace je s přemnožením jelena siky. Šíření obou nepůvodních druhů nejsou uživatelé některých honiteb schopni či ochotni zastavit. Přitom způsobují stamilionové škody na polích, neumožňují obnovu lesů, likvidují naše přírodní drahokamy, jako jsou orchidejové bělokarpatské louky, nebo národní přírodní památky ve Slavkovském lese.

Příčinou šíření nepůvodních druhů je také snaha o možnost lovit neobvyklé trofeje cizokrajných jelenů

Úsměvně působí apel na „regulaci stavu nepůvodních druhů“. Ano, i na tomto se v obecné rovině samozřejmě shodneme. Jenže opět to jsou sami uživatelé honiteb, kteří často podporují šíření nepůvodních druhů v naší přírodě a udržují jejich vysoké stavy. Typickým příkladem je jelen sika, jehož „normovaný stav“ byl v předloňském roce 1782 kusů, ovšem každoroční odlov přesahuje 22.000 kusů! Od loňského roku je sika i na oficiálním celoevropském seznamu invazivních druhů, a právě někteří myslivci nechtějí o jeho odstranění z naší přírody a ponechání chovu pouze v oborách ani slyšet. Tak uvidíme, jak se stát k regulaci tohoto druhu, který páchá mimo jiné nenahraditelné škody na biologické rozmanitosti (viz www.casopis.ochranaprirody.cz/z-nasi-prirody/jelen-sika-klicovy-problem/) postaví.

Nechceme z krajiny zařízení pro produkci paroží a zvěřiny

Důkazy o přemnožení prasete divokého, siky, daňka a dalších druhů zvěře (jelena evropského, srnce, muflonů) vidíme každodenně. Na důsledky selhání nesprávného výkonu práva myslivosti proto opakovaně upozorňujeme a mnoho let voláme pro legislativní úpravě, která by dala mnohem větší pravomoci těm, kteří v krajině hospodaří a nechovají se k ní, jak kdyby to bylo chovatelské zázemí pro několik vybraných druhů, které se dají lovit pro trofeje a zvěřinu.

Situace s přemnožením nepůvodních druhů daňka a siky a dalších druhů lovné zvěře je mimořádně vážná, obecně se vymkla kontrole, jak o tom ostatně svědčí statistiky. Každoročně stavy narůstají, daněk a sika se dále šíří do dalších honiteb.

Mimochodem, jedním z důvodů nárůstu populace vlka obecného na současných cca 300 ks je vysoký stav spárkaté zvěře, která tvoří hlavní součást jeho jídelníčku.

Chybně nastavená myslivost stojí společnost miliardy korun

Nejde ale jen o škody na biodiverzitě, ale přemnožená spárkatá zvěř působí každoročně i miliardové hospodářské škody. I ty nejstřízlivější odhady hovoří o tom, že divoká prasata, daňci, srnci, jeleni a mufloni způsobí zemědělcům a lesníkům každý rok škody za více jak 5 miliard korun (https://myslivostudrzitelne.cz/wp-content/uploads/2024/09/Skody_na_lese_VULHM.pdf). Odvážnější odhady hovoří dokonce o 8–10 miliardách. A k tomu se ještě musí připočíst náklady na zalesňování a ochranu stromků před spasením. Tedy náklady, které bychom při normálních stavech spárkaté zvěře mohli ušetřit.

Mnozí myslivci jsou si problémů s přemnoženou zvěří vědomi. Pravidelně na ně upozorňuje například i časopis Myslivost. (viz www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2025/Listopad-2025/Myslivecka-statistika-2025) nebo i jiné profesní lesnické organizace.

Hlavní důvod poklesu biodiverzity: Nemáme zdravou krajinu

Velkým, dlouhodobě neřešeným problémem biodiverzity je pestrost naší krajiny. Mnozí „hospodáři v krajině“ bohužel tento nedobrý stav udržují či dokonce prohlubují, místo aby ho řešili. Řešení přitom existují a nejsou v rozporu s hospodářským využíváním krajiny, jak ukazují mimo jiné právě členové Asociace soukromého zemědělství ČR či lesníci Pro Silva Bohemica (https://prosilvabohemica.cz/wp-content/uploads/2024/01/Jan-Duda-a-kol.-Prestavba-lesa-vyzaduje-lov.-2.-vydani.pdf). Vyzýváme proto ostatní hospodáře, aby následovali těchto příkladů a snažili se v rámci svého hospodaření o pestrou, klimatickým výkyvům odolnou krajinu. Pokud se k tomu připojí i myslivci dlouhodobě udržitelným hospodařením se zvěří, věříme, že velká část problému s úbytkem druhové rozmanitosti bude vyřešena.

Českomoravská myslivecká jednota, která však dnes již zdaleka nezastupuje všechny myslivce volá po diskuzi na půdě parlamentu za účasti ministra zemědělství a ministra životního prostředí. My s tím souhlasíme a chceme být u toho. Jako subjekty, které v krajině hospodaří a žijí. Chceme se konstruktivně bavit o skutečných problémech co nás tíží a působí nám miliardové škody.

ASZ

Předseda ASZ Jaroslav Šebek k tomu říká: „Za tímto prohlášením ČMMJ a AK je čiré zoufalství a pokrytectví. Obě organizace dlouhodobě brzdí potřebné změny jak v zemědělství, tak v myslivosti a brání úpravám, které povedou k většímu posílení práv vlastníků půdy a hospodářů a současně povedou k větší pestrosti, a tudíž i odolnosti přírody. Jejich podíl na zastavení potřebné novely zákona o myslivosti v minulém období bylo jejich Pyrrhovo vítězstvím. Jimi nadále prosazovaný model lidové myslivosti je již zcela mrtvým a příroda to dává stále více najevo. Bez skutečných změn zejména v přístupu myslivců a vůbec v organizování myslivosti se nemůže stav zlepšit, řekl předseda Asociace soukromého zemědělství ČR.“

ČSOP

Předseda ČSOP Libor Ambrozek k tomu říká: „Důvodem celé akce iniciované předsedou ČMMJ Janotou je zjevně snaha zakrýt vlastní selhání. Snaží se odvrátit pozornost útokem na několik nápadných druhů, ale černá a spárkatá zvěř dnes působí v lesích i na polích stonásobně větší škody. Řada myslivců si naštěstí problém uvědomuje a snaží se situaci řešit. Věřím tedy, že i vedení ČMMJ si realitu konečně přizná a postaví se k ní čelem.“

Pro Silva Bohemica

Předseda Pro Silva Bohemica Tomáš Pospíšil k tomu říká: „Velké šelmy vykonávají při svém návratu do české krajiny důležité ekonomické a ekosystémové služby, které naše lesy a společnost v současné situaci potřebují. Proto si přirozený návrat velkých šelem i nadále zaslouží zájem a podporu lesníků i myslivců.“


reklama

 
ASZ ČR, ČSOP a Pro Silva Bohemica

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

vz

vlastimil z.c

17.3.2026 06:45
Chlapci a děvčata kandidujte do sněmovny. Snaha o domluvu a řešení problému vás nezajímá, ale házet špínu jeden na druhého, to by vám šlo. Obě strany máte máslo na hlavě!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.3.2026 07:42 Reaguje na vlastimil z.c
spory byly vždycky a je jedno, kdo kam kandiduje... není kouře bez ohně, je třeba se podívat jak je myslivost vykonávána a pak se třeba zjistí, že myslivci nejsou nebo půjdou do důchodu a někteří zemědělci jsou " myslivci " ze zoufalství, tedy ne proto, že na to mají čas.

problematika vysokého stavu zvěře se nevyskytne z roku na rok...

s rozdáváním másla na hlavě bych byl opatrnější a raději bych se pídil po příčinách...

Odpovědět
Ra

Radek

17.3.2026 07:20
Cituji ,mimochodem, jedním z důvodů nárůstu populace vlka obecného na současných cca 300 ks je vysoký stav spárkaté zvěře, která tvoří hlavní součást jeho jídelníčku.

Je zajímavé jak podle ASZ ČR, ČSOP a Pro Silva Bohemica roste početní stav vlka protože je vysoký stav spárkaté zvěře, má dostatek potravy . Ale počty spárkaté zvěře už podle nich nerostou protože mají prostřený stůl v podobě pěstování energetických plodin . Bylo by mnohem lepší něco dělat ,než pořád volat po posílení práv , všechny práva k honitbám vlastníci mají jsou honební společenstva .

V Srní nedokážou ochranáři spočítat vlky na oplocených 3 ha ale v celé ČR ví že jich je 300 .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.3.2026 07:50 Reaguje na Radek
ono jestli by jste neměl napsat, že více než o posílení práv jde o to, jakým způsobem a jak jsou naplňovány povinnosti v oblasti hospodářské, což je i job myslivců nejen majitelů lesů.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 12:01 Reaguje na Radek
Nedávno bylo uváděno číslo 400.
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 14:32 Reaguje na Jarek Schindler
delší dobu je na čase aby si to ČSOP přiznala a jim podobní ochranáří , postavili se k tomu čelem a už konečně povolili lov problematických vlků . Na místo házení špíny na myslivce , nakonec myslivci jsou jediná skupina vlastníků a lovců co pro to opravdu něco dělá , ve svém volném čase a za svoje finance .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 19:12 Reaguje na Radek
Ne, lov nějakých problematických jedinců nic neřeší. Málo kdy se podaří určit který vlk je a který není problematický. Je to potřeba řešit kvotami v rámci krajů a okresů a udržet stav vlků v nějakých mantinelech. To co tvrdí zemedělští odborníci jak si budou chovatelé sami strážit stáda považuji za naprostý nesmysl. To už zrovna mohou vstoupit do Honiteb a bylo by to pro všechny lepší. Při kolika utocích vlků na stáda byli vlci fyzicky přistiženy tak aby šlo nějakého ulovit?
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 19:56 Reaguje na Jarek Schindler
sohlas
Odpovědět
VN

Vladimír Nechutný

17.3.2026 08:13
Zdravím všechny
Příroda nebude se chovat podle toho co jsem si naplánovali někde v kanceláři nebo paneláku.
Např i normované stavy co to je jakési zamyšlení kohosi o počtu zvířat na 1000 ha. Mít 3 kusy vysoké na 1000 ha To je fakticky cílový stav nula. Oblasti chovu zrušené honitby ve výměrách kde se nedá zvěř normovat tam kde je normovaná je snaha ji mít nenormovanou.(rušení normovaných stavů u LČR. Takže zaklínání normovanými stavy je prosím mimo mísu. Ministerstvo zemědělství není schopné si stoupnout před veřejnost a říci Chci mít tolik zvěře na území státu a k tomu aby jsme toho dosáhli musíme ostatní zabít.
A zabijí ji ti kdo mají honitby v užívání A postaví se za ně mediálně. Je to nutné i když se to mnohým z Vás nelíbí.(Co dopad na hlasy ve volbách ?odkaz téma voleb norování-)
Největšímu množírnami zvěře v minulosti byly režijní honitby státních lesů .Kdo je spravoval a kdo tam lovil ? Spravovali profesionální lesníci a lovila,,vrchnost,.Mnozí z nich dodnes aktivní a vzpomínající na staré dobré časy. Sika je tady pánové cca 120 let , Daněk déle. Pokud se tu narodí tolik generací tak hovořit o nepůvodním druhu je blábol. Křížení mezi sikou a jelenem lesním - Jděte se podívat na přehlídku trofejí do obory v Lánech zda tam najdete odlovené křížence .Oba dva druhy tam již dlouhá léta žijí vedle sebe.
Zvěř má jeden problém vstupuje svými životními nároky do ekonomické sféry lidí.Jedni z toho těží ,druzí si stěžují. Prostoru pro zvěř ubývá , potravní nabídka pro zvěř se zvyšuje a lidé jsou všude.A rozum si bere dovolenou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 09:39 Reaguje na Vladimír Nechutný
To co navrhujete, to úspěšně udělala MT. Jenže to by byl feudalismus.
Daněk skutečně, kdyby nebylo římanů, tak se dostal k nám sám. Nepůvodni je? Na druhé straně je ještě místo v chráněných územích na obory s koňmi, zubry...
Odpovědět
DA

DAG

17.3.2026 08:34
Bože. Zase ty nesmysly s normovanými stavy. Tento článek je vyloženě lež. Jeho jediná snaha je odvést pozornost od problémů s ochranářsky vyvolenými druhy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 09:41 Reaguje na DAG
Normované stavy jsou pomůcka, která se používá u všeho. Například jako míra kdy začít ochranu rostlin před škůdci. NS samy nic nevyřeší, neb uživatele revírů nikdo netrestá.
Odpovědět
Ra

Radek

17.3.2026 10:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud to má sloužit , měli by se NS stanovit podle dnešní úživnosti ŽVP , až poté můžete začít z kontrolou / sankcemi . Lidem co produkují podobné články o ŽVP nejde .
Odpovědět
DA

DAG

17.3.2026 10:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jenže v mysliveckém plánování se s normovanými stavy pracuje jinak. Normované stavy jsou v honitbách, kde je dostatek dané zvěře. Takže ve většině se normuje jen zvěř srnčí. To neznamená, že by v jiných honitbách daná zvěř nesměla být a už vůbec ne, že by v ČR nemělo být více zvěře než normované. Tak jak je to nepsáno v tomto lživém článku. Kde zvěř není normovaná, řídí se její lov jinými pravidly a její odstřel povoluje, ale dříve spíše nepovolovala státní správa na vyjímky. O ty musíte každý rok žádat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 13:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Za co chcete uživatele revírů trestat? Snad za to, že státní správa nejednala či držitelé honiteb nepožádali o normu té které zvěře? Vysvětlete jak je možné, že černá je normovaná pouze na 682 tis. hektarech? ( 9241 kusů) Kdyby byla normovaná alespoň na polovině honební plochy , tak by norma byla kolem těch dnešních +- 50 tisíc. Tem milion z článku je naprostým, ničím nepodloženým nesmyslem. To samé platí i v případě jelení, či dančí zvěře, která je normovaná pouze na 326 tisícich hektarech. To se potom dobře vyřvává jak je zvěř přemnožená když se vyskytuje na ploše 10 x větší.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.3.2026 10:38
Fajn! Nastavme normované stavy spárkaté tak, aby neškodila majitelům lesů
líným oplotit novou výsadbu a zemědělcům. Ale nastavme i normované stavy
predátorů tak, aby to ještě nějaká zvěř přežila! Jaký je cílový stav vlků,
vyder, kormoránů, volavek, lišek, bobrů atd.? Dokud budou mít co žrát? A
co pak? Pak je budete krmit a za vyhubení jejich kořisti obviníte koho?
Ty, co doposud úspěšně udržovali rovnováhu v kulturní krajině, než jste
se jim do toho začali montovat? Vždyť už jste to zbabrali s kormorány,
s vydrami, které by vyhubily potočáky a lipany, nebýt rybářů, kteří je
zoufale stále vysazují s nulovou návratností. Nyní odrazujete pastevce
pomocí vlků od malochovů a co máte v plánu dál? Odradit myslivce od
myslivosti a dospět k utopické samoregulaci stavů zvířat? Pokud se naše
společnost nepostaví takovým jako vy, tak ji zbydou pouze archivní
filmy o myslivosti, rybářství, pastevectví a jiných vámi likvidovaných
obory.
Odpovědět
VK

Vaclav Kavka

17.3.2026 10:54
Taky jste si v poslední době všimli zvýšené pro-myslivecké aktivity na soc sítích? Nasazujou proti všemu - třeba hájení lišek v období mláďat. Sami mají přemnožené velké druhy, které neumí regulovat, ale cokoliv, co v krajině žije aspoň trochu bez jejich dohledu, jim moc vadí.
Místo aby se starali o ochranu krajiny, aby jim nezmizela drobná zvěř, tak křičej, že jim ty králíčky žere zlá liška.
jenže to by se musel narušit společný zájem velkomyslivců (střílet) a agrobaronů (plundrovat).
Zatím postupují ruku v ruce, kryti společnou střechou peněz.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 11:28 Reaguje na Vaclav Kavka
No jenže ti velkomyslivci právě prasata a siky nestřílí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 13:13 Reaguje na Vaclav Kavka
No a myslíte si, že ty zajíčky ta přemnožená liška nežere? Tak starat se aby vaši predátoři měli dost drobné zvěře jako kořist? Nezdá se vám, že pokud mizí ta drobná zvěř, tak z velké části mizí právě v žaludku té hodné lišky či v žaludcích jiných predátorů? Kdo je to ten velkomyslivec? Tento pojem jsem ještě neslyšel. Pane kecale jak plundrovat, co plundrovat? Píšete společný zájem střílet? Měl byste se nejdřív dohodnout s těmi co v článku na který reagujete naopak píší, že se střílí málo. Ale to nakonec takové kecaly nezajímá, že? Hlavně že dostali prostor kopnout si do myslivců.
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 14:37 Reaguje na Vaclav Kavka
Zatím postupují ruku v ruce, kryti společnou střechou peněz.

Tím myslíte ČSOP a další ochranáře co z dotací likvidují naši přírodu ?
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2026 11:01
ČSOP je snad jediná organizace u nás, která se stará o desítky různě velkých oblastí po celé republice a tím pomáhají i stovkám druhů, které jsou na ty oblasti vázané - hmyzu, ptákům, obojživelníkům, savcům, rostlinám, atd.
Malí farmáři jsou těmi, kteří dělají vlastně to samé na pozemcích, kde hospodaří, protože jejich způsob hospodaření je pro krajinu šetrný a díky tomu z toho těží i mnoho divoce žijících druhů.
Lesníci správnou péčí udělají také spoustu dobrého a už to, že nechají stát nějaké staré stromy a neodvezou z lesa úplně všechno je pro přírodu velký přínos.

Když se naopak podívám na myslivce, ti tu nechávají desetitisíce nepůvodních siků ničit naše lesy. A co je snad ještě horší, tak i ničit genofond našeho jelena. K tomu další desetitisíce nepůvodních daňků. Ať si oba druhy chovají v oborách. Nedokáží dlouhodobě držet stavy zejména prasat na udržitelné úrovni. Lišky nebo kuny je možné lovit, přesto to mnoho myslivců nedělá. To pak ale někteří pláčou na špatném hrobě.
Někteří rybáři zase stále vysazují nepůvodní druhy ryb, které mají zcela evidentně negativní vliv na naše původní druhy. Příkladem je třeba pstruh duhový. Velice oblíbená lovná ryba, která však zcela evidentně negativně ovlivňuje naše původní pstruhy. A zajímá to rybářský svaz? Evidentně ne. A těch příkladů je bohužel mnohem víc.
O agrární komoře se snad ani nemá smysl bavit. Ta by měla radši mlčet.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 11:24 Reaguje na Slovan
Soubor pravd, polopravd a nepravd. Sikové a prasata- máte pravdu. Ale pokládat Daňka za nepůvodního je polopravda, neb tady v době meziledové byl a pokud by neexistovaly lidské říše, tak by se znovu vrátil. Lovit lišky, kuny a další přemnožené predátory je sice možné, ale jsou tak významná omezení, že je neúčinné.
Nepůvodní druhy ryb?? Pstruh duhový je znouze ctnost, neb když původní druhy ryb vyžere do zbla kormorám a vydra, tak nasadit lovné duháky přece nemůže vadit. Nemají koho omezovat a do zimy se odloví. Co se neodloví sežere kormorán a vydra. Kormorán a vydra a norek zajímá rybářský svaz, ale jen svaz, nikoho dalšího.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.3.2026 12:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2026 14:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jo, tak to píše ten pravý. Daněk se do konce 19. století choval pouze v oborách, kde měl i zůstat. Že by se sem nakonec rozšířil přirozeně sám je jen vaše představa, jak si jeho takto velkou přítomnost obhájit. Nic víc.
I někteří rybáři si jsou vědomi, jak se rybaření změnilo a jak dnes rybářské svazy kašlou na ochranu původních druhů ryb.

“Důraz se klade především na nákup a vysazování pro rybáře atraktivních druhů ryb jako je kapr, ale i nepůvodní pstruh duhový, siven americký nebo průmyslové formy pstruha obecného. S vysazováním posledního zmíněného dochází k likvidaci původních populací pstruha a hybridní populace nejsou schopny se přizpůsobit podmínkám v našich tekoucích vodách.
Tyto a další druhy se vysazují bez ohledu na to, jaký vliv budou mít na druhy původní.”

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-knap-rybarske-svazy-selhavaji-v-ochrane-puvodnich-druhu-ryb

Nebo:
“A jaký je názor redakce na téma farmových pstruhů potočních ve svazových revírech?
Z hlediska jeho přínosu pro revír, do něhož byl vysazen, hodnotíme přínos existence takové ryby v revíru toliko v dočasném zatraktivnění revíru pro rybáře. Pro revír samotný a původní obsádku v něm je taková ryba spíše přítěží a často i rizikem, ať už jde o zvýšení potravní konkurence, šíření nemocí, predaci nižších ročníků původních ryb, zmaření samovýtěru a nežádoucí smísení nekvalitního genetického materiálu s kvalitní genetikou divokých ryb, což pak vede k degeneraci a záhubě původní obsádky, kdy se rodí potomstvo často neplodné nebo s genetickými defekty.
Taková ryba je do revíru vysazena hospodářem s tím, že se s jejím odnosem počítá. Na druhou strahu vysazování těchto ryb pak znamená i riziko, že neznalý rybář od vody odnese divokou rybu v domnění, že odnáší vysazence.”

https://rybanahacku.cz/blog/pstruzi-potocni-moderni-doby-granulaci-na-mimopstruhovych-vodach-n215

Připočtěme k tomu regulace toků, znečištění nebo naprostou absenci mrtvého dřeva v tocích (a tedy i krytu) tak viníkem je… tadá, vydra a kormorán.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 16:18 Reaguje na Slovan
Již před 7 lety píše vámi uváděný autor: "Bohužel, vzhledem ke změněným podmínkám jako jsou regulace, neprostupné stavby na vodních tocích, úbytek vody nebo vysoké počty rybožravých predátorů je obnova populací původních druhů ryb běh na dlouhou dobu a trvá desítky roků.
Týká se to nejen mníka jednovousého, ale i řady dalších. V současné situaci je obtížné dosáhnout stavu, kdy by byly tyto populace schopny udržovat se pouze samovýtěrem nebo pouze s malou pomocí lidí."
Od té doby se situace zhoršila, rybářské svazy nemají možnost ovlivnit ani regulace, ani rybožravé predátory- zejména kormorána a vydru. Bečí, ale nic platno. Tak se nakonec přizpůsobují, aby nevyhazovali peníze členů jen na krmení. To nevidíte jak jsou pstruhové vody, tedy původní lipan a pstruh obecný každoročně plundrovány kormoránem a vydrou? Rybáři už nemají kde slovit ani mateční rybu na výtěr.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.3.2026 18:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je to tak jak píšete. Přirozený výtěr potočáků už
není, protože se nedožijí podzimu, kdy se vytírají
a plůdek likvidují v zimě v kapilárách volavky. Ty
vyžraly i rybí drobotinu sloužící jako potrava
větších chovných pstruhů a stávají se z nich už
kanibalové. Brzo už rybáře přestane bavit krmit
predátory a ponechají pstruhové toky v "péči"
ochranářů, kteří předvedou jak se to má dělat.
Zatím melou na puse ty své nesmysly, ale NIC
pro zachování potočáků, lipanů, střevlí, raků
atd. nedělají. Prostě NEUŽITEČNÍ DARMOJEDI
sosající dotace na záškodnictví.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 16:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Ekologisti jako "Slovan" pod vedením Grety jsou jen nenávistné zlo. Bohužel nebylo nikdy dovoleno likvidovat nacisty nebo bolševiky, tudíž není ani dovoleno vystupovat proti tomuto zlu.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2026 18:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Přečtěte si hlavně ten začátek, který je dost výstižný. Absolutně nechápu, pokud tohle někdo omlouvá. Oba svazy mají bezplatně “pronajaté” vodní plochy a za to je jejich úkolem to, aby se mj. dařilo našim původním druhům. Tohle fungovalo desítky let. Pak se to z ničeho nic úplně postavilo na hlavu a místo, aby se třeba ten náš původní pstruh začal více podporovat, tak se mu naopak spíš ubližuje. Tím, že se ve velkém vypouští duháci (asi proto, že jsou agresivnější a lépe se chytají… to náš pstruh se víc schovává… nebo nevim) a jeho průmyslově odchovaná verze, které zcela evidentně dokáže způsobit vážné škody na zbývající divoké populaci a dokonce ji zlikvidovat (ví se to, stejně se to dělá - nechápu).

“Pstruh duhový je v současné době jasným králem českých i moravských pstruhovek, kam se vysazuje ku ukojení našich choutek loveckých i masařských. Jak moc to revírům prospívá je ale velký otazník. Každopádně se počet zapsaných duháků od roku 1990 do loňska zvýšil cca 2,5 násobně. Ze zhruba 17 tisíc na 42 tisíc v roce 2021. Tato statistika navíc nebere v potaz pstruhy na MP vodách.”

https://aktivni-rybolov.cz/statistiky-ulovku-za-leta-1990-2021-rybari-berou-stale-mene-ryb/

Zkrátka a jednoduše je to o dost složitější než ukázat prstem na vydru a kormorána. Je to ale samozřejmě mnohem snažší. Možná je na čase, aby se zavedl nějaký skutečný záchranný program, který by se zaměřil na naše vzácné druhy ryb. Rybářské svazy tohle evidentně řešit nechtějí a jejich hlavním zájmem je, aby tam něco bylo. Já jsem ale přesvědčen, že drtivá většina rybářů by pochopila, pokud by se svaz zaměřil na skutečné a dlouhodobé řešení. Jenže když není vůle z nejvyšších míst…
Ještě k tomu dřevu… asi nikdo nemyslí nějaké klády. Ono by plně dostačilo a hlavně pomohlo.. aspoň něco. Bohužel se odstraňuje i to, co by nebyl problém ani při povodni.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 19:49 Reaguje na Slovan
Už jsem psal co nechcete slyšet. Záchranné programy nefungují, nefungují protože násady, vypěstované násady původních druhů za peníze rybářů sežerou predátoři. Jinak si pletete zodpovědnost za průtok nemá RS, ale povodí.
Vysazování duháků je jen záplata na nefunkci ochrany před predátory. Nikoli opakuji nikoli příčina. Ale vy jen kecáte, zajděte si na rozumy do pstruhařství, co dělá lipany a autochtonní pstruhy. Třeba : Bystřici v Domašově nedaleko Olomouce. Rybáři zde líhnou právě původní lososovité ryby, jako je pstruh obecný a lipan podhorní. Klimatické změny, regulace toků i vydry a kormoráni. Pstruzi zůstávají v našich řekách jen díky líhním
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 09:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kolik % v násadách je skutečně z divokých pstruhů a kolik % je duháků nebo průmyslového pstruha o jehož vlivu jsem psal? Proč rybářské svazy nezareagovali včas, když bylo zřejmé, že se náš losos stává stále vzácnějším? Logicky se to nestalo z roku na rok, ale byl to postupný a dlouhodobý proces, který vygradoval do stavu v jakém jsme. A nejenom u pstruha.
Záchranný program by měl vzniknout státní, který by podporovali ochranářské a rybářské organizace, kterým jde o dobro našich původních druhů. Jsem přesvědčen, že výsledky by to na vybraných místech přineslo.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 09:43 Reaguje na Slovan
*oprava, samozřejmě ne losos ale pstruh
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 12:59 Reaguje na Slovan
Myslite si , že vám budou rybáři do nekonečna krmit ty vaše chráněné predátory všech možných druhů? Ono se ještě někomu kromě vás a vám podobným zdá, že by měli přidat a krmit ještě více? Ano, proces ochrany všemožných predátorů vygradoval do stavu v jakém nyní jsme. Proč ochranáři nereagovali dřív v případě kormorána? jak dlouho házeli klacky pod mohy řešení jeho otázky? No a predátorů plundrujících řeky a potoky je podstatně víc. Mají ochranáři nějaké řešení? Nemají, jen klacky pod nohy všem co mají jiný pohled na přírodu a její ochranu.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 16:24 Reaguje na Jarek Schindler
Jedna jednoduchá otázka zní: dělá vodní predátor při lovu rozdíl mezi pstruhem naším a pstruhem duhovým (případně tím průmyslovým potočňákem)? Protože pokud ne, což já předpokládám, tak ta myšlenka byla zcela jednoduchá a jasná: neměl se, se stejným elánem, vysazovat spíš náš původní pstruh? Nemělo se reagovat prostě dřív?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 19:19 Reaguje na Slovan
Jestli to nechápete tak je celkem jedno co za ryby to zrovna žere. Pořád se po rybářích chce aby vysazovali drahé a pracné krmení pro vydru a kormorána. No a samozřejmě. Mohu vysazovat pouze to co se mi podaří dostatečně namnožit. Pokud nemám potočáka nenamnožím ho.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.3.2026 09:05 Reaguje na Slovan
Základem je totiž generační ryba. A ta v toku není, páni kormorán a vydra ji sežral. No je tedy nutno používat chovná hejna z chráněných rybníků. A autochtonní ryba je v p(kde?).
No jaký je pak rozdíl mezi duhákem, kolovratem a jinou takto chovanou rybou?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 16:08 Reaguje na Slovan
Lži! Ochranářské organizace chrání pouze to, co škodí přírodě a biodiverzitě. Třeba predátory.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 13:40 Reaguje na Slovan
Ano, Tohle fungovalo desítky let. Pak se to z ničeho nic úplně postavilo na hlavu a místo, aby se třeba ten náš původní pstruh začal více podporovat, tak se naopak začali podporovat jeho predátoři a to bez ohledu na jejich počet a dopad na přírodu. Akorát to tedy nebylo zničeho nic ale právě důsledkem nárůstu moci různách ekopomatenců.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 16:08 Reaguje na Jarek Schindler
1*.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.3.2026 17:41 Reaguje na Slovan
Jinak MRS a ČRS si mohou tak akorát lámat prst nějde. Ne omezit predaci házením stromů do toku. Mrtvé dřevo v toku je o stržených mostech při povodni.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 13:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
S tím mrtvým dřevem samozřejmě souhlasím, Viděl jsem to již dvakrát v praxi. Jak je vidět někteří jsou a asi budou navždy nepoučitelní.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.3.2026 18:13 Reaguje na Slovan
Zkuste si zjistit kdo je nájemcem honiteb s přemnoženým sikou a proč
to dělá. Jde mu o to aby vydělal co nejvíc za odstřely trofejních
kusů a na rozdíl od mysliveckých spolků s nimi nikdo nehne. A černá?
To jste spadl z višně, že nevíte, že černá putuje za potravou a je
jednou tam a zítra zase jinde? To dělá i srnčí, když se místně mění
skladba polních plodin a po výživné kukuřici přijde podzim s holou
pooranou půdou kvůli zaorání a zetlení zbytků z kukuřice před
jarním osevem. Pak ta stáda srnčí a tlupy černé putují za řepkou,
ozimy, do lesů a na louky s hraboši a ponravami. V mém okolí
loví myslivci i černou z Polska, kde ji nestíhají lovit a co
jeden měsíc odloví, to za potravou zase do měsíce přijde. Je to
nekonečný příběh, pokud bude mít černá dostatek potravy po většinu
roku a hlavně bezpečný úkryt v kukuřici pro bioplynky až někde
jako loni do Vánoc. Teprve pak z ní vyleze ven do lesa a okolí.
Jinak duhák je chabá náhrada potočáků, pro alespoň nějaký lov.
Potočák se vysazuje většinou jako roček a do míry roste další
dva roky, pokud se jich alespoň 1% míry dožije. Aby bylo co lovit,
tak se dva dny před koncem hájení vysadí uměle odchovaní míroví
duháci a buď se do měsíce odloví a nebo je sežerou hladové vydry
a jiní predátoři. Zkuste někdy zajít mezi rybáře, myslivce a
taky zemědělce, kteří jsou třeba i myslivci a ti vám poví zcela
něco jiného, než zemědělci, kteří neloví a přitom lovit mohou.
Ať předvedou lov černé v jejich kukuřici a nebo až v zimě na
posedu v 15 stupňovém mrazu a plískanici po šichtě jako mnozí
myslivci. A lovit lišky? Proboha jak bez masové újedi, bez
vykuřování nor a norování? Víte jak před léty dopadly sklopce
v bažantnici? Ochranáři je rozmlátili, aby do nich nešlo ty
lišky lovit. Já pamatuji ještě dobu želez, plynování nor a
otrávené návnady. Lišky byly vzácností, ale drobné zvěře bylo
tolik, že po honě bylo na výřadu 300 zajíců a 300 bažantů!
Dnes je na výřadu jeden zajíc a jeden bažant do tomboly na
ples a 5 lišek!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.3.2026 20:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháček. Obdivuji váš elán a snahu vysvětlit něco ekologistům. A. Nepochopí to, B. Neocení to. Prostě se ŕídí Leninským: Čím hůře, tím lépe!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2026 09:26 Reaguje na Michal Ukropec
Víte dnes už nemám sílu jim to předvádět v praxi
a tak se snažím alespoň slovy a na příkladech vysvětlit, že dělají chybu za chybou pouhým POPÍRÁNÍM staletých zkušeností předků. Ti si vše vyzkoušeli na vlastní kůži bez papouškování názorů
teoretiků a vědátorů, kteří by nemohli prezentovat
zkušenosti předků jako výsledech jejich vědátorství.
Musí tak vše předchozí popřít a počkat, který osel
to vyzkouší v praxi. Pak se potichu stáhnou a zase
vymyslí něco jiného a nebo recyklují s úpravami
i ty zkušenosti předků. Po revoluci nastal trend
VŠE NAOPAK je správný trend a kdo to chce dělat
POSTARU, tak je STARÁ STRUKTŮRA. Funkcionáři
bojící se o koryta se báli oponovat a nebo sami
konali pravý opak, než kdysi. Podle toho to dnes
vypadá a nejhorší jsou ti převlékači kabátů, co
zapřou přísahu i sebe sama, jen aby byli nahoře.
Těm nadšeným "hlupákům" to nemám za zlé, ale těm,
co jim to tlučou do hlav, ač ví, že je to blbost.
U piva vám přiznají, že to MUSÍ UČIT, aby nebyli
odejíti a dožili se ve funkci penze.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.3.2026 14:07 Reaguje na Břetislav Machaček
I v práci toho mám dost. Do penze ještě 5 let, pokud budu čekat na manželku tak 8. Jenže ve výrobním sektoru se semnou mazlit nikdo nebude. Jsem stavbyvedoucí.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 09:53 Reaguje na Michal Ukropec
Soudruhu Machačkovi bohužel stále nedoteklo, že nemám absolutně žádný zájem diskutovat a ztrácet čas s někým, kdo časy “plných želez, plynování nor a otrávených návnad” považuje za příkladnou a pro přírodu úžasnou dobu.
Takže i vy jste buď za A nebo za B, ale protože by ani jedna odpověď nebyla příliš slušná, tak si je nechám pro sebe.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.3.2026 11:08 Reaguje na Slovan
Jistě, nemáte čas a chuť diskutovat. Ač není třeba zavádět železa, tak je velice vhodné omezovat predátory. Vrány, sojky, straky..., kuny, lišky, vydry, mývaly, psíci mývalovití, norci... prasata...
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 11:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ještě si do té první věty něco doplňte, máte ji neúplnou. Já si můžu reagovat na co chci a ignorovat koho chci. Vy mi určitě nebuduete určovat, na koho budu nebo nebudu reagovat. A zrovna pánové Machaček s Ukropcem jsou pro mě tak ztracené případy, že reaguji jen velice vyjímečně a zbytek ignoruju. Ani to už nečtu, stejně je to furt stejná pohádka. A že někdo má i jiné starosti a tudíž omezený čas je divné jen těm, kteří jsou v důchodu, nemají do čeho píchnout a tak tu nudu zabíjí aspoň tady svýma “moudrama”.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.3.2026 22:35 Reaguje na Slovan
Přesně tak!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 12:49 Reaguje na Slovan
No a nyní tu máme časy kdy šelmy do "ok" ( oko na došlap ) loví sami ochranáři. Jeden tímto odchytem usmrcený rys v NP Šumava. Vlk co byl nalezen mrtvý s pravděpodobně ukousaným během a jehož úhyn se snařili ochranáři všemožně hodit na myslivce byl druhý. O kolika případech nevíme?
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 14:45 Reaguje na Jarek Schindler
Jenže ochranáři můžou vše a když vloudí chybička tak si ji zdůvodní dobrým úmyslem a je po problému .
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 16:27 Reaguje na Jarek Schindler
No vidíte, aby se z vás zachvilku nestal taky ten ochranář :) Moc nechápu, co tím chcete dokázat. Ten případ (tuším rok 2008?) rysa je momentálně jediný a byla to nešťastná událost. K tomu však máme desítky případů, kdy se zvířeti nic nestalo a ochrana přírody má díky tomu neocenitelné údaje o migračních koridorech i o tom, kde se ta zvířata reálně pohybují všeobecně.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 19:28 Reaguje na Slovan
Tak já se za ochranáře považuji. Akorát se na to dívám pohledem člověka pohybujícího se celý život v lesích. Momentálně jediný? Tak možná jen proto, že se to nejprve zatloukalo a udělal se z toho medialní humbuk jak myslivci loví rysy. Nechcete snad tvrdit že se ví o všem. Na tu vlčici někde z Náchodska si snad také pamatujete. Asi stejný případ. Jak na Slovensku chytali rysy ? Nebylo to náhodou do velkých sklopců?
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 20:12 Reaguje na Slovan
Tak nešťastná událost která ovšem posloužila dobé věci že , naprostá klasika . Však říkám soudruzi ochranáří můžou , oni přece můžou vše . Tak kolik myslíte že jich bylo o kterých se nemluví ?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.3.2026 13:10 Reaguje na Slovan
Právě! Nejsem totiž soudruh, který se řídí bolševickým heslem: kdo nejde s námi, jde proti nám! Proto jsou ekologisti minimálně stejná pakáž jako ti bolševici.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.3.2026 00:11 Reaguje na Slovan
Souhlasím. Diskuse s Machačkem jsou ztráta času.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.3.2026 09:47 Reaguje na Majka Kletečková
Už víte jak má chovatel 10 ovcí ochránit před vlky? Ptám se vás už 3 roky a odpověď žádná!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 05:52 Reaguje na Slovan
Vážený pane. Lidem jako vy vděčím za to že jsem prokouknul a ze spolupracovníka Brontosaura a ČSOP se ze mě stal člověk. Tosw u vás zcela zjevně očekávat nedá.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 16:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Nejsem v žádném MS, takže jen poplatkově a u kamarádů na naháňkách. Vloni 2 lišky a nic jiného.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 12:37 Reaguje na Slovan
Když se dívám na to co jste tu zase vytvořil za nesmysly , tak musím konstatovat, že mezi ty tři spolky svoji nevědomostí krásně zapadnete. ČSOP jako příslovečná pijavice a žába na prameni, zemědělci co dotáhli pěstování biopaliv I generace na absolutní vrchol a nyní neví na koho ty lány řepky a kukuřice svést a lesní zahradníci co pro stromy již dávno nevidí les. Se sikou máte pravdu ale jde o jednu oblast kde mají ve velké míře zastoupení honitby LČR a VLS. Více méně je to věcí majitelů a státní správy, že si neumí udělat v otázce siky už konečně pořádek. Prasata se drží dlouhodobě v JKS na výši 50-60 tisíc. Jen naprostí tydídi mohou kecat něco o milionu divokých prasat. Proboha to si to opravdu ti pokrokoví lesní zahradníci, co by o tom snad něco vědět měli, nejsou schopni spočítat? Vám se snad zdá 85 tisíc lišek, 5 tisíc jezevců a 11 tisíc kun jako málo? Přičtěte si k tomu 3tisíce nepůvodních mývalů a 5 tisíc nepůvodních psíků jejich lov se ochranáři v minulosti snažili nesmyslně ztěžovat. Můžeme přičíst i 13 tisíc kormoránů kteří byli ještě nedávno díky eko přísně chráněni. Ta počty se vám snad zdají malé a myslíte si , že obnášejí málo hodin práce pro naši přírodu? Vy nikde nemrznete, že? O normovaných stavech a o tom kdo je vlastně přemnožen je s vámi zbytečné se bavit, protože tomu nerozumíte. Co ale potom vlastně zbyde z těch ekomouder z článku. Nic.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 16:28 Reaguje na Jarek Schindler
Vaše hodnocení ČSOP o mnohém vypovídá. Ale budiž, nemá smysl vás přesvědčovat o opaku. Že si však pletete malé zemědělce a velké agropodniky mě překvapuje. Agrární komora stojí na vaší straně.
Nehodnotím, zda je počet ulovených lišek, kun apod. málo nebo ne, ale to, že si myslivci stěžují, že jich je moc, ale jsou to přece oni, kdo má jejich početnost reálně ve svých rukou. A vzhledem k tomu, že je i kormorán loven v relativně velkých počtech, pak je by mě zajímalo o kolik % se zvedla rybí osádka v daných oblastech.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.3.2026 18:03 Reaguje na Slovan
Myslivci mají tak ztížený lov, že nemohou stavy významě ovlivnit.
WIKI: Přestože se jen u nás ročně uloví téměř 100 000 lišek, jejich počty se nijak nesnižují. liška má obvykle asi 4-6 mladých tj. by se muselo lovit asi 300 tisíc.
Kormoránů doletí asi 200 tisíc. Podle Vermouzka se každý rok v Česku zastřelí asi čtyři až šest tisíc kormoránů. Ať už zastřelí jakékoliv množství kormoránů, počet těch, kteří v zimě přiletí do Česka, se nezmění. "Z výzkumných projektů jasně vyšlo, že kormoránů je tolik, (udává se asi 400 tisíc párů) že nedokážeme zredukovat jejich počet. Zkrátka nejsme schopni zařídit tak obrovský masakr, aby jich opravdu ubylo," říká.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 19:44 Reaguje na Slovan
Tak po tom co pánové a nyní myslím všechny tři ( Šebek,Ambrozek, Pospíšil) předvedli se asi jinak hodnotit nedají. Vždy jsem si myslel že ASZ ČR je profesní organizací soukromých zemědělců a na velikosti u nich nezáleží. Opravdu si myslíte že sdružují jen ty úplně malé? No hodnotil jste, že je myslivci neloví. Dokázal jsem vám že loví dost. A ano, ochrana lišek jejich stav pronikavě zvedne. Ale to již lišky a vlky bude regulovat vzteklina a pseudovzteklina. No a problém kormorán nevyřešíme u nás. Ten se musí řešit na hnízdištích. Navíc těch současných 13 tisíc je u nás jen kapkou v moři. O kolik se asi tak zvedne hladina oceanu po dešti?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.3.2026 16:13 Reaguje na Slovan
Pane Slovan. Pan Petr Stýblo zde přispívá. Takže víme co je ČSOP zač.
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 14:42 Reaguje na Slovan
Tak se pořádně podívejte kde je problém z jelenem sika a nekopejte do myslivců o kterých toho pramálo víte . Prasata vykrmují dotovaní zemědělci na dotovaných energetických plodinách a ochranáři vašeho tipu chtějí po myslivcích řešení , ten kdo tady pláče na špatném hrobě jste vy , městský ochranář
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2026 16:31 Reaguje na Radek
Bohužel vás zklamu, jsem hrdý celoživotní vesničan. Na rozdíl od mnoha jiných na opačném názorovém spektru zde. Tak se s tím smiřte.
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 20:07 Reaguje na Slovan
Takže kolega který se nechal zblbnout městskou ochranářskou mantrou , neztrácejte hlavu není nic ztraceno cesta ke skutečné ochraně přírody je pro vás pořád otevřena .
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.3.2026 13:42
1. Spárkatá zvěř zcela zjevně není příroda. 2. Někdo chce 5 000 000 000 Kč ročně, a druhý z toho " podíl ze zisku". Jinak si to nedovedu vysvětlit. 3. Chybí mi tady vyjádření ČSO Vermouzka, který už roky tvrdí, že zvěř škodí ptactvu. Zejména v korunách stromů a v oblacích...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.3.2026 22:39
Souhlasím se stanoviskem ASZ ČR, ČSOP a Pro Silva Bohemica. Svádět mizení řady druhů z přírody na predátory jako je vlk nebo vydra je pro Českomoravskou mysliveckou jednotu a Agrární komoru způsobem vytvořit kouřovou clonu, aby se odvedla pozornost od skutečných příčin poklesu biodiverzity, jako je hospodářské využívání krajiny, neschopnost nebo neochota zredukovat přemnožené siky, divočáky apod. Razantní regulace vlků a vyder by problém jen prohloubila a pokus o nápravu oddálila.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.3.2026 06:45 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, přemnožení siky a divočáků,... je stejně devastující jako liška, kuna, kormorán, vydra, krkavec, ,..... a začíná i vlk, nedajbože úvahy o medvědovi. Sundejte si brýle na segregaci problému a zrůžovění polopravdy..
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2026 09:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ta paní je papoušek opakující poučky z příruček a potřebuje
osobní zkušenost s predací. Ona se ale tomu úspěšně vyhýbá
a nechová deset ovcí, slepice ve volném venkovním chovu a
nechová v rybníce ryby. Vše koupí v obchodě a problémy těch
chovatelů ji nezajímají stejně, jako většinu národa, která
je ochotna stejně jako ona uvěřit těm názorům ekologistů.
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 11:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Snad jen dodám psíka mývalovitého najednou je to invazní druh , z velkou slávou povolili lov . Početní stavy jsou tak velké že to na situaci v podstatě nic nemění . Takto pojatá ochrana přírody je vlastně proti ní .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.3.2026 15:34 Reaguje na Radek
Np já to nejmenoval vše. Vrána, straka, sojka, psík, kočka domácí, mýval, norek, nutrie,....
Odpovědět
Ra

Radek

18.3.2026 16:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
já také ne ....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2026 09:33 Reaguje na Majka Kletečková
Už víte jak chránit 10 ovcí před vlky?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2026 13:50 Reaguje na Břetislav Machaček
To už dnes snad ví i malé děti. Jediná funfující ochrana domácích zvířat před vlky je nemít ta domácí zvířata. To se potom u vás již vlk nenažere.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.3.2026 17:51 Reaguje na Jarek Schindler
A to je taky cílem novodobých ochranářů, aby se nepáslo, aby v lesích nebyla zvěř a pouze vlci i
v městských parcích, kde se na ně těším i já. To
bude mazec a konečně dojde na přehodnocení vlků
jako něčeho nezbytného. Dokud města nezažijí to,
co vesnice, tak ke změně nedojde.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.3.2026 23:03
Nestíhají střílet divočáky, ale budou střílet vlky! Někdy mám pocit, že kdyby myslivci měli tu možnost, tak kromě vysoké a prasat vše vystřílí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

22.3.2026 07:55 Reaguje na Majka Kletečková
Zajímavé, že u druhů kde tu možnost měli zatím nic nevystříleli. Takže, jak je u paní zvykem, pouze blbé kecy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist