Dan Priban: Proč si myslím, že by ve městech mělo být méně aut?
Nepomohlo to a byla stejně plná aut.
Viděl jsem obrovské mnohaproudové "dálnice" vedoucí hluboko do center měst.
Nepomohlo to a byla stejně plná aut.
Viděl jsem auta parkující kdekoliv to šlo a tím myslím, opravdu kdekoliv včetně mělké říčky.
Nepomohlo to a stejně se prostor plnil dalšími a dalšími auty.
Projel jsem autem velkou část světa a nikde, kde se prostor přizpůsobil autům, aut neubylo.
Jen se tam hůře žilo.
Jenže dostat se někam bez auta, šlo opravdu těžko. Jakmile postavíte města pro auta, budete potřebovat auta, více a více aut.
A pak jsem viděl města, kde upřednostnili takové věci, jako je chůze a kola.
A chodil jsem tam pěšky, úplně samozřejmě, úplně v pohodě, protože to najednou šlo, aniž by měl člověk pocit, že je jakousi podivnou nežádoucí anomálií.
Jenže dokud takové město nemáte, neuvědomíte si to, protože to ani ve městě podřízeném autům nejde.
Auta jsou úžasný vynález, mám je opravdu rád, ale do měst se nehodí.
Jsou činnosti, kde jsou nezbytná, ale není jich zdaleka tolik, jak to vypadá.
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (67)
Dorian Černý
23.11.2025 05:19smějící se bestie
23.11.2025 10:56 Reaguje na Dorian Černýdnes se na vesnici bez auta neobejdeš -
doby, kdy fungovalo ČSAD ve spolupráci s ČSD, jsou dávno pryč !
Viktor Šedivý
23.11.2025 16:47 Reaguje na smějící se bestieBřetislav Machaček
23.11.2025 18:41 Reaguje na Viktor ŠedivýJZD nebyla jako většina dnešních zemědělců zaměřena
pouze na pěstování plodin a živočišná výroba byla
velkým zaměstnavatelem stejně, jako různá přidružená
výroba. Lidé nejezdili za prací, ale práce za nimi
jako různá výrobní družstva a nemálo pracovních
pozic bylo i ve službách. Dnes zavřená hospoda
zaměstnávala výčepní, číšnici a kuchařku. Sámoška
5 a více prodavaček, družstevní jídelna pár kuchařek
a taky poštmistr a pošťák byl místní, totéž hajný
mající revír kopírující katastr pár obcí a ne jako
nyní půl okresu. Fungovaly tam i nějaké ty školy,
školky a učitelé byli taky místní. To vše skončilo
a občané MUSÍ dojíždět za prací, službami a taky
zábavou. Nastala přeměna vesnic na noclehárny bez
možnosti najít práci v místě bydliště. Chápu ty
ekonomické důvody rušení těchto pracovních pozic,
ale pak se nelze divit nutnosti i několika aut v
rodinách, když pracují v různých místech a nebo
různých denních dobách. Navíc takzvaná konkurence
mezi železnicí a autobusy není o návaznosti spojů
a mnohdy to jsou doslova naschvály, když autobus
odjíždí minutu před příjezdem vlaku a nezbyde
než jet autobusem cestu celou. Z ekonomických
důvodů ale autobus objede několik obcí a najezdí
mnoho kilometrů, které ale cestující musí platit
a přitom nechce ztrácet čas zajížďkami a platit
za ty kilometry navíc. Použije tedy auto a ten
nevyužitý autobus se zruší. Je to začarovaný kruh
směřující ke konzumu ve formě spotřeby aut, paliv
a služeb na ně navázaných. Je to promyšlený systém
individualizace dopravy likvidující tu hromadnou.
Je to záměr ohánějící se ekonomickými důvody.
smějící se bestie
23.11.2025 21:08 Reaguje na Břetislav Machačekta pracující a téměř soběstačná vesnice, byla trnem v oku měšťákům z králíkáren,
no !
Lukas B.
24.11.2025 10:29 Reaguje na smějící se bestieViktor Šedivý
24.11.2025 13:19 Reaguje na Lukas B.s v
29.11.2025 13:46 Reaguje na smějící se bestievaber
24.11.2025 09:39 Reaguje na Dorian ČernýLukas B.
24.11.2025 10:31 Reaguje na vaberDalibor Motl
24.11.2025 11:56 Reaguje na Dorian ČernýČlánek je pravda o autech ve městech, to je jiná písnička.
Společné mají města a vesnice to, že pokud chci být v něčem na lidi přísný, musím jim dát i možnost jak realizovat své potřeby lepší alternativou. Pokud se bavíme o dopravě, ve městech je tou alternativou MHD/senior taxi/záchytná parkoviště pro dojíždějící. Na vesnici by tou alternativou mohla být levná, ekologická elektroauta s nízkým dojezdem (v mém vesmíru to znamená 250k, 100 km dojezd, optimální na cesty do 40 km plus návrat s mezipřistáním v supermarketu), aby je bylo možné alespoň po část roku dobíjet z fotovoltaiky na domě. Zakazovat en bloc individuální dopravu na venkově je blbost, která nemůže fungovat.
Lukas B.
24.11.2025 14:52 Reaguje napromiňte že to řadím pod Vás, myslím, že si v zásadě notujeme, ale:
to jste nepochopili, že toho ty modré límečky mají zrovna tak akorát a míra jejich trpělivosti je dovršená? že mají (dost často oprávněný) pocit, že pracují čím dál víc, a čím dál se mají hůř, věci, na které měli, na ty už nedosáhnou, a tak ze zoufalství volí všechny ty mekty, vokamůrky a přiblblé majitele "zvláštního smyslu pro humor" (k nerozeznání od hospodského nácka).
Jinak já taky myslím že jsme na jedné lodi, a popravdě v posledních volbách bych nemohla kohokoliv odsuzovat za to, že to hodil Babišovi, Okamůrovi nebo kýho výru. Chápu ty lidi a myslím že nekonečným moralizováním, ponižováním a výsměchem se to fakt nezlepší. Ve své městské bublině na sociálních sítích se dlouhobě snažím lobovat za potřebu levné a dostupné a - ano - INDIVIDUÁLNÍ - mobility na venkově, ale je to marný, je to marný, je to marný. Lidi nechtěj slyšet, vidět, rozumět.
Richard Vacek
23.11.2025 05:32Slavomil Vinkler
23.11.2025 08:20 Reaguje na Richard VacekViktor Šedivý
23.11.2025 16:59 Reaguje na Slavomil VinklerTakže housku, chleba by si tam vesničan koupit mohl, ale pro všechno ostatní, co tam nenajde, stejně pojede do města.
Návrat k sortimentu za našich babiček, natožpak rovnou zpátky na stromy, se myslím neprosadí.
Jaroslav Řezáč
23.11.2025 08:20 Reaguje na Richard VacekSlavomil Vinkler
23.11.2025 08:27 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
24.11.2025 01:30 Reaguje na Slavomil VinklerRichard Vacek
23.11.2025 14:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
24.11.2025 01:33 Reaguje na Richard Vaceksmějící se bestie
23.11.2025 10:58 Reaguje na Richard Vacekstavěna tak, aby nebyly mnohé kanceláře úřadů všelijakých i firem,
stavěna v centru měst, ve staré zástavbě,.
no !
Vojtěch Maruška
23.11.2025 12:04Dnes lidi auto mají, protože musí, to pouze privilegovaní jedinci ve velkých městech mají ten luxus auto odmítnout.
Jan Šimůnek
23.11.2025 16:01Až na pár excentriků nasedají lidé do auta z nějakého plezíru, ale prostě proto, že musí, protože alternativy pro individuální dopravu autem buď neexistují vůbec, nebo jsou silně nevýhodné. Jestliže jsem autem z domu v práci za 15 - 20 minut a MHD za hodinu, nezbývá než použít to auto, se všemi nevýhodami s ním spojenými.
Karel Ploranský
25.11.2025 11:03 Reaguje na Jan Šimůnek"Až na pár excentriků nesedají lidé do auta z nějakého plezíru, ale prostě proto, že musí, protože alternativy pro individuální dopravu autem buď neexistují vůbec, nebo jsou silně nevýhodné."
Autor článku nabízí jako alternativu kolo a pěší chůzi, ty by měly auta zcela nahradit.
Asi by se hodně divil, kdyby byl na tyto dva prostředky zcela odkázán, až mu bude osmdesát. Skoro bych mu to přál.
Dokud jsem mohl, chodil jsem rád a s chutí.
Jan Šimůnek
23.11.2025 16:11Je mi jasné, že představa člověka, který dojíždí do práce, pracuje a svou prací vytváří hodnoty, je pro ekologa silně exotická (asi jako lovec lebek nebo kanibal). Nicméně právě tito lidé živí celou společnost, a do práce se prostě na vesnici jinak než autem nemají šanci dostat (vyjma několika málo šťastlivců, kteří jsou zaměstnáni v místě). A tizase často potřebují dělat nákupy mimo tu ves, kde není nic, nebo jen velmi chudě zásobený krámek s cenami výrazně vyššími než v nejbližším městě.
Tohle v podstatě změnit nejde. Proto zde je voličská základna "ropáků", kteří nechtějí bezcenný elektrošrot, ani jiné "alternativy", nabízené ekology, prostě proto, že jsou pro praktický a plodný život zcela bezcenné.
Reálný svět pracujících lidí vyhlíží jinak než mamahotel a nějaké sociální peníze.
Viktor Šedivý
23.11.2025 18:23 Reaguje na Jan ŠimůnekDorian Černý
23.11.2025 19:21 Reaguje na Jan ŠimůnekJarek Schindler
24.11.2025 03:15 Reaguje na Dorian ČernýRichard Vacek
24.11.2025 09:03 Reaguje na Dorian ČernýSpolečnost by na ně měla brát ohled, ale ne se jim přizpůsobovat. Jsou to oni, kteří vybočují z normálu.
Karel Ploranský
25.11.2025 11:11 Reaguje na Dorian ČernýNepochybně rychle změníte názor.
Nebo nám tady předvedete, jak to uděláte, abyste nebyl dalším hovadem. Už se na to těšíme.
Jan Šimůnek
23.11.2025 19:53Je mi líto. Teď žili na vesnici, kde máme chalupu. Práce tu opravdu prakticcky není. Kdo chce pracovat, musí do města nebo do jiné vsi. A opravdu tam nepůjde na základě blekotání ekoodpadu pár hodin pěšky, nebo s nasazením života na kole.
Ekologové jsou prostě zcela odtržení od života.
Dorian Černý
23.11.2025 22:29 Reaguje na Jan ŠimůnekKarel Ploranský
25.11.2025 11:14 Reaguje na Dorian ČernýZ vašeho příspěvku čiší povýšenost a neschopnost vidět za hranice katastru vaší šťastné obce.
Martin Králík
23.11.2025 21:17Emil Bernardy
24.11.2025 09:28 Reaguje na Dorian ČernýViktor Šedivý
24.11.2025 14:09 Reaguje na Dorian Černý---
Samozřejmě "právo vždy a všude" je nesmysl, ale aspoň s tím házením klacků by to chtělo přestat.
Nemohu se zbavit dojmu, že kdyby nevznikalo poslední dobou tolik přiblblých "cykloopatření" a zákazů jen pro zákaz, nedívali bychom se teď na MOTORISTY vstupující do vlády.
Jan Šimůnek
24.11.2025 14:59Bohužel, naprostá většina vesnic je na tom špatně. Jak s nabídkou práce, vysoce (většinou o řád a víc) převýšenou počtem práceschopného obyvatelstva, tak i občanské vybavenosti, vč. možností nákupu.. I za lékařem se zpravidla musí autem (a s dětmi často dost daleko). Prostě, nemůžete brár poměry v Praze jako standard a pak se divit, že Praha volí naprosto jinak než zbytek republiky.
Jistě, někam zajíždí jednou za měsíc pojízdná Masna, nicméně pak musíte nakoupit zásobu na ten měsíc a nemít blackouty z OZE, které vám ji znehodnotí.
Martin Králík
24.11.2025 20:01Břetislav Machaček
25.11.2025 11:45 Reaguje na Martin Králíkkteré by náš stát měl HDP v mínusu. Konkrétně letos ho zachránila
zvýšená spotřeba vyjádřena nikoliv hmotně, ale finančně, což však znamená, že totéž kupujeme za víc a "spotřeba" stoupá. Ale teď k tomu konzumu. Regulace množství vozidel není z hlediska současné
ekonomiky žádoucí. Je totiž postavena na DPH z prodeje aut a
spolu s SPD i z paliv. Jejich výroba a následné služby přináší
zaměstnanost a z ní vyplývající příjmy státu. Totéž platí pro
výstavbu vše potřebného pro automobilismus. Představte si výpadek
těchto příjmů pouhý rok a stát se zhroutí. Stali jsme se zajatci
novodobého fenoménu zvaného doprava a to i ta zbytná pro zábavu.
V minulosti byla doprava pro zábavu a rekreaci výsadou šlechty,
ale zbytek ji užíval pouze k hospodářským účelům. Dnes je auto
podle jeho stavu dostupným prostředkem i pro chudé a dokonce taky
nutností se dopravit do práce, škol, za nákupy atd. No a pak je
tu ten fenomén plýtvání, kdy je auto nástrojem zbytečného vydání
lehce nabytých příjmů. Někteří si pořizují několikáté auto nikoliv
z nutnosti, ale pouze pro zábavu a nebo udání zbytečných peněz.
Někdo si kupuje investiční mazaninu nějakého malíře a někdo auto
pro jednu jízdu měsíčně. Města si mohou vydělat na potřebné stavby
parkovacími poplatky, které mohou být u 1. vozidla v rodině nulové.
U 2. například 100 000 za rok a u třetího 200 000. Za ty peníze
pak lze postavit doslova druhé město pod povrchem k parkování.
Ona ta centra měst pro chudé stejně nejsou, ale bohatí na to mají.
Proč města budují Metro a MHD, když je ti bohatí ignorují a jezdí
auty? Asi jim stále nevadí ty náklady na parkování a to stání
v koloně. Asi spěchají pouze proto, aby mohli déle sedět u kafe
a ne aby za tu dobu něco vytvářeli, jako někdo v továrně u pásu,
kde opravdu fyzicky schází a bez něho nic nevznikne. Znám pána,
který doslova neví za co příjmy utrácet. Pořídil si SUV na jednu
cestu měsíčně na chatu užívanou pouze v létě. Chata má parametry
velkého rodinného domku s garáží na to SUV a u jeho vilky veliké
jako penzion s patnácti pokoji stojí to SUV, jeho služební auto,
auto do "lepší společnosti", auto jeho manželky a auto syna. Už
dospívá dcera a přibude asi i auto její. Přitom mají MHD pár
metrů od domu s celkem častými spoji. To je už rozežranost
a na ni asi metr současná společnost nenajde a ani ho nehledá.
Jan Šimůnek
25.11.2025 12:47Po celou dobu existence ČR ekologové blokují výstavbu pražského okruhu. A začali s tím ještě za Československa. Blokují i výstavbu další kritické dopravní struktury. Proto také nemůžeme dát lidi na hromadnou dopravu, ekologové blokují výstavbu a zprovoznění dopravních cest. Auto přece jen uhne blokádám snadněji než autobus, o vlaku ani nemluvě. A minulé vlády v podstatě vytvořily situaci, že naprostá většina obyvatel se bez auta neobejde.
Jan Šimůnek
26.11.2025 17:44Bohužel, pokud stát zlikvidoval veřejnou dopravu, a podílela se na tom velmi silně i Fialova ODS (byť před Fialou), tak má povinnost zajistit, aby lidé mohli jezdit do zaměstnání, vytvářet daně, pojistné a další položky, které stát živí. Pokud to stát neudělá, tak prostě zkolabuje.
A rozhodně je vratnější (z hlediska státu jako celku) investice do parkovišť a další podobné infrastruktury než do nesmyslů typu cyklostezek, které slouží akorát pár neužitečným excentrikům.
to Viktor Šedivý24.11.2025 14:09
"...si lidé přejí jezdit auty..." Tohle bych přeformuloval na "Pokud jsou lidé nucení jezdit auty, protože jiný způsob dopravy není k dispozici."
Souhlasím s vámi, že aktivity zelených a dalších ekologů mohly být tou poslední kapkou, která pošťouchla Motoristy přes onen 5% práh obdržených hlasů. Takže ekologové mohou odkráčet za pění budovatelské písně: "Teď už máme, co jsme chtěli ..."
A rozhodně neberu úspěch Motristů jako něco špatného, protože o politiky se zdravým rozumem, které oni mají, je v politice dost nouze. A u ekologů jsou naopak tito zvlášť nedostatkovým zbožím.
Emil Bernardy
29.11.2025 09:25 Reaguje na Jan Šimůneks v
29.11.2025 13:51 Reaguje na Jan ŠimůnekMartin Králík
26.11.2025 19:20Jarek Schindler
27.11.2025 15:09 Reaguje na Martin KrálíkJan Šimůnek
30.11.2025 10:17Tady je spíš problém v totálně zmatečné legislativě, kdy každý soud stejnou kauzu podle těch samých zákonů hodnotí odlišně od jiných soudců. Předvídatelnost práva je u nás velice nízká.
Jan Šimůnek
4.12.2025 12:42Pan profesor Fiala mě, a nejen mě, těžce zklamal už proto, že na předchozích postech byl skvělý. Jinak doprava moc nefunguje, alespoň na základě mých zkušeností. A hlavně je obrovský problém dostat se přes hranice okresu, potažmo kraje.



