https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/dan-priban-proc-si-myslim-ze-by-ve-mestech-melo-byt-mene-aut
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dan Priban: Proč si myslím, že by ve městech mělo být méně aut?

23.11.2025 | Dan Priban |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | KML / pexels
Proč si myslím, že by ve městech mělo být méně aut? Protože jsem viděl města, kde je hodně aut.
 
Viděl jsem města, kde nad ulicí v úrovni třetího patra postavili "nadjezd". Paralelní patro, které vše pod ním zavřelo do stínu.

Nepomohlo to a byla stejně plná aut.

Viděl jsem obrovské mnohaproudové "dálnice" vedoucí hluboko do center měst.

Nepomohlo to a byla stejně plná aut.

Viděl jsem auta parkující kdekoliv to šlo a tím myslím, opravdu kdekoliv včetně mělké říčky.

Nepomohlo to a stejně se prostor plnil dalšími a dalšími auty.

Projel jsem autem velkou část světa a nikde, kde se prostor přizpůsobil autům, aut neubylo.

Jen se tam hůře žilo.

Jenže dostat se někam bez auta, šlo opravdu těžko. Jakmile postavíte města pro auta, budete potřebovat auta, více a více aut.

A pak jsem viděl města, kde upřednostnili takové věci, jako je chůze a kola.

A chodil jsem tam pěšky, úplně samozřejmě, úplně v pohodě, protože to najednou šlo, aniž by měl člověk pocit, že je jakousi podivnou nežádoucí anomálií.

Jenže dokud takové město nemáte, neuvědomíte si to, protože to ani ve městě podřízeném autům nejde.

Auta jsou úžasný vynález, mám je opravdu rád, ale do měst se nehodí.

Jsou činnosti, kde jsou nezbytná, ale není jich zdaleka tolik, jak to vypadá.


reklama

 
foto - Priban Dan
Dan Priban
Autor je publicista, režisér a cestovatel.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (67)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dorian Černý

Dorian Černý

23.11.2025 05:19
Já si myslim, že by jich mělo být méně i u nás na vesnici. Dnešní stav automobilismu už je čirý šílenství. Ulice tu vypadají jako by ty kripl káry pršely z nebe.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 10:56 Reaguje na Dorian Černý
NO,
dnes se na vesnici bez auta neobejdeš -
doby, kdy fungovalo ČSAD ve spolupráci s ČSD, jsou dávno pryč !
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2025 16:47 Reaguje na smějící se bestie
K tomu, aby podobný systém fungoval, potřebujete i specifickou poptávku - aby všichni ze vsi jezdili buď do jedné fabriky ve městě nebo na přípoj co jede na šestou do sousedního města.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.11.2025 18:41 Reaguje na Viktor Šedivý
Minulý režim hledal občanům práci v místě bydliště.
JZD nebyla jako většina dnešních zemědělců zaměřena
pouze na pěstování plodin a živočišná výroba byla
velkým zaměstnavatelem stejně, jako různá přidružená
výroba. Lidé nejezdili za prací, ale práce za nimi
jako různá výrobní družstva a nemálo pracovních
pozic bylo i ve službách. Dnes zavřená hospoda
zaměstnávala výčepní, číšnici a kuchařku. Sámoška
5 a více prodavaček, družstevní jídelna pár kuchařek
a taky poštmistr a pošťák byl místní, totéž hajný
mající revír kopírující katastr pár obcí a ne jako
nyní půl okresu. Fungovaly tam i nějaké ty školy,
školky a učitelé byli taky místní. To vše skončilo
a občané MUSÍ dojíždět za prací, službami a taky
zábavou. Nastala přeměna vesnic na noclehárny bez
možnosti najít práci v místě bydliště. Chápu ty
ekonomické důvody rušení těchto pracovních pozic,
ale pak se nelze divit nutnosti i několika aut v
rodinách, když pracují v různých místech a nebo
různých denních dobách. Navíc takzvaná konkurence
mezi železnicí a autobusy není o návaznosti spojů
a mnohdy to jsou doslova naschvály, když autobus
odjíždí minutu před příjezdem vlaku a nezbyde
než jet autobusem cestu celou. Z ekonomických
důvodů ale autobus objede několik obcí a najezdí
mnoho kilometrů, které ale cestující musí platit
a přitom nechce ztrácet čas zajížďkami a platit
za ty kilometry navíc. Použije tedy auto a ten
nevyužitý autobus se zruší. Je to začarovaný kruh
směřující ke konzumu ve formě spotřeby aut, paliv
a služeb na ně navázaných. Je to promyšlený systém
individualizace dopravy likvidující tu hromadnou.
Je to záměr ohánějící se ekonomickými důvody.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 21:08 Reaguje na Břetislav Machaček
JO,
ta pracující a téměř soběstačná vesnice, byla trnem v oku měšťákům z králíkáren,
no !
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.11.2025 10:29 Reaguje na smějící se bestie
ale vůbec ne. ta Vaše "pracující a soběstačná vesnice" byla přehlídkou neefektivity a umělé přezaměstnanosti (pamatuje ten vtip o sedmi divech socialismu?) a jako taková po zásluze zkrachovala a odebrala se na smetiště dějin. a návrat k "soběstačným zemědělským komunitám" zkoušel jeden chlapík študovanej na Sorboně, a možná si pamatujete, jakou bídou a krveprolitím to skončilo.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.11.2025 13:19 Reaguje na Lukas B.
Však ona ta "patnáctiminutová města" a energetické samozásobitelství také zavánějí čímsi mezi Velkým skokem vpřed a Rudými (nyní tedy Zelenými) Khmery.
Odpovědět
ig

26.11.2025 23:11 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, to bylo šílené. Jako někoho zlobí auta, mě děsily fronty lidí čekajících na autobus, kteří jeli na začátek směny ve třičtvrtě na šest, nemajíce jinou možnost. To je přesně to proč jsem na Václaváku cinkal klíči, aby mi stát přestal "dávat práci", aby mě nechal bejt a já si ji mohl najít jak sám uznám za vhodné. Auto je pro mě proto atribut svobody, díky kterému nemusím pracovat u lokálního vydřiducha nebo v místním nudném a nemotivujícím JDZ :D
Odpovědět
am

24.11.2025 12:45 Reaguje na Viktor Šedivý
přesně tak, jenomže tahle doba je pryč a nevrátí se. lidi dnes jezdí do práce v různou dobu, ne každý 5 dní v týdnu no a děcka taky už nemají jako jediné vyžití čutat na místním vesnickím hřišti. Dopravní potřeby tomu odpovídají a jak píšete, dnes je nelze řešit veřejnou dopravou ve špičkách, protože ta špička fakticky přestala existovat.
Odpovědět
sv

s v

29.11.2025 13:46 Reaguje na smějící se bestie
A kdy to bylo? Dostat se za bolševika hromadnou dopravou za rozumný čas na dané místo bylo nemožné. Jediné co fungovalo byly autobusy ráno do fabriky a odpoledne zpátky.
Odpovědět
va

vaber

24.11.2025 09:39 Reaguje na Dorian Černý
Na vesnicích je to horší než ve městech, jsou rodiny které mají kolem domu tři i čtyři auta ,nikdy si je nedají na vlasní pozemek ,ten si udržují prázdný ,ale na obecní plochy. Navíc jak jezdí do práce přijíždí i se služebními auty a samozřejmě parkují na obecních místech. Starosta a zastupitelé nemají odvahu vybírat za parkování. Lidé na vesnici už jsou tak líní ,že neudělají krok pěšky ,maximálně vylezou na procházku s psem, jinak pěšky nechodí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.11.2025 10:31 Reaguje na vaber
s tím souhlasím. určitá "nipponizace" pravidel pro pořízení si a zdanění automobilu na základě (ne)zajištěnosti parkovacího místa dlouhodobého parkování by byla zcela na místě.
Odpovědět
ig

26.11.2025 23:12 Reaguje na vaber
No a? Tak nechtějí chodit. Má je snad někdo nutit?
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

24.11.2025 11:56 Reaguje na Dorian Černý
Bydlíme na vesnici. Parkujeme na svém pozemku. Starší děti jezdí do školy dvě zastávky autobusem a někdy jedou na kole nebo pěšky. Malé dítě vozím do školky převážně autem. Občas ho bere starší sourozenec autobusem. Dvěma auty dojíždíme do práce. Vozíme auty taky palivové dřevo z 6km vzdáleného lesa, traktůrkovou sekačku na další pozemky, sazenice, pletivo, nářadí, stavební kámen na opravy rybníka... Nákupy v blízkém městě pořizujeme převážně "cestou z práce". Naše středisková obec složená ze sedmi bývalých samostatných vesnic má 2000 obyvatel. Výškově je to mezi 500 a 700m nad mořem. Rozhodně žádná rovina. Dost u nás v zimě sněží. Speciální zboží (místní pečivo, sýry, uzeninu...) nebo malé nákupy nakupujeme v místním obchůdku a i ze dvora (bedýnky se zeleninou). Nejsme žádní "gaučáci". Větší děti jezdí za slušného počasí na kroužky na kole. Výjimečně jsem vyrazil do práce i na běžkách nebo na kole, což je při tom převýšení a vzdálenosti hodně slušný výkon. K ohřevu domu a užitkové vody 19 let nepoužíváme fosil ale vlastnoručně vyrobené palivové dřevo (pravda s pomocí jedné benzínové a jedné aku pily, dovoz vlastním nebo najatým spalovákem). Přesto si život bez individuální dopravy v našich podmínkách dovedu představit jenom za cenu násobně vyšších nákladů a podstatného snížení životního standardu (v podstatě ztrátě slušného zaměstnání a rezignaci na nějaké mimoškolní vzdělávání a aktivity dětí).
Odpovědět
am

24.11.2025 12:52 Reaguje na Dalibor Motl
No, máme dost podobný režim tomu Vašemu. A nemyslím že byste se měl komukoliv za cokoliv omlouvat, Vy ani já. Ono se to ve městech žije bez auta snadno - žila jsem ca 12 let a fakt jsme auto nepotřebovali. Ale 25litrový kanystr vody, balík pletiva ani motorovku si pod pazuchou na zahradu neodnesu.

Článek je pravda o autech ve městech, to je jiná písnička.

Společné mají města a vesnice to, že pokud chci být v něčem na lidi přísný, musím jim dát i možnost jak realizovat své potřeby lepší alternativou. Pokud se bavíme o dopravě, ve městech je tou alternativou MHD/senior taxi/záchytná parkoviště pro dojíždějící. Na vesnici by tou alternativou mohla být levná, ekologická elektroauta s nízkým dojezdem (v mém vesmíru to znamená 250k, 100 km dojezd, optimální na cesty do 40 km plus návrat s mezipřistáním v supermarketu), aby je bylo možné alespoň po část roku dobíjet z fotovoltaiky na domě. Zakazovat en bloc individuální dopravu na venkově je blbost, která nemůže fungovat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.11.2025 14:52 Reaguje na
no, že by někdo dobrovolně dal čtvrt milionu za "levné elektroauto" na poskakování "okolo komína", když si za ty peníze může pětkrát až desetkrát koupit nějakou (například) benzínovou fábii, která nepotřebuje dobíjení a která nemá (skoro) žádnou elektroniku a výbavu (u starého auta jen zdroj potíží), kterou opraví každej garážista, jde natočit pomocí kabelů a když je nárazově potřeba ujet 300 kilometrů, tak je natankováno za půldruhé minuty, v tom velký optimista opravdu nejsem.

promiňte že to řadím pod Vás, myslím, že si v zásadě notujeme, ale:

to jste nepochopili, že toho ty modré límečky mají zrovna tak akorát a míra jejich trpělivosti je dovršená? že mají (dost často oprávněný) pocit, že pracují čím dál víc, a čím dál se mají hůř, věci, na které měli, na ty už nedosáhnou, a tak ze zoufalství volí všechny ty mekty, vokamůrky a přiblblé majitele "zvláštního smyslu pro humor" (k nerozeznání od hospodského nácka).
Odpovědět
am

24.11.2025 15:21 Reaguje na Lukas B.
OK, cenu jsem nejspíš nadsadila, shodou okolností jsme právě kvůli špatnému terénu zvrakovali náš 18 let starý Ignis a hledáme náhradu - a nestačíme koukat na ty ceny ojetin. Bohužel kvůli potřebě 4x4 se ani u ojetin nedostaneme mnoho pod 200k vč. iniciálního servisu (hledáme ojetou Dacii Dustera, Yetiho jsme vyřadili jednak kvůli vyšším cenám, jednak kvůli dieselu který by při našem stylu ježdění trpěl. Není moc z čeho vybírat a ceny odpovídají. Suzuki Ignis bylo skvělé auto, ale v nabídce jich je málo a většinou jsou shnilé.). Asi když stačí předokolka tak se dá s cenou dostat níž, OK, beru námitku.

Jinak já taky myslím že jsme na jedné lodi, a popravdě v posledních volbách bych nemohla kohokoliv odsuzovat za to, že to hodil Babišovi, Okamůrovi nebo kýho výru. Chápu ty lidi a myslím že nekonečným moralizováním, ponižováním a výsměchem se to fakt nezlepší. Ve své městské bublině na sociálních sítích se dlouhobě snažím lobovat za potřebu levné a dostupné a - ano - INDIVIDUÁLNÍ - mobility na venkově, ale je to marný, je to marný, je to marný. Lidi nechtěj slyšet, vidět, rozumět.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.11.2025 05:32
Města musí být stavěna tak, aby v nich byl prostor i pro auta. Člověk totiž po městě nechodí jen tak, ale občas i proto, že potřebuje něco nakoupit, něco odvést. Bohužel developeři se snaží prostor co nejvíc zahustit. Samozřejmě, pokud budeme budovat města pro jednočlenné rodiny, tak takový jedinec si cestou z práce koupí večeři a tu odnese v tašce. Ale jinak se stačí podívat u libovolného supermarketu na parkoviště - jak by takové nákupy lidi dostali domů, když by byli odkázáni na kolo nebo MHD?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.11.2025 08:20 Reaguje na Richard Vacek
Jo, jenže ty supermarkety jsou součást toho města pro auta. A ani ty vesnice nemají hospodu, kšeftík a ani autobus.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 10:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2025 16:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nemají "kšeftík" protože se prostě nemůže uživit.
Odpovědět

26.11.2025 16:15 Reaguje na Viktor Šedivý
Ani na vsi, natožpak ve městě, dnes už nenajdete člověka, který by se spokojil se šíří sortimentu, jakou objektivně může zvládnout nějaký vesnický krámek. Včetně sámošek, které zbyly po Jednotě a Prameni.
Takže housku, chleba by si tam vesničan koupit mohl, ale pro všechno ostatní, co tam nenajde, stejně pojede do města.
Návrat k sortimentu za našich babiček, natožpak rovnou zpátky na stromy, se myslím neprosadí.
Odpovědět
ig

26.11.2025 23:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kšeftíky měly, ale ty většinou zašly na úbytě, protože tam nikdo nechodil. Kdysi jsem chvíli život v obci zásobované místním konzumem zažil a už tehdy jsem z toho dostával osypky. Chleba si objednat den předem a když si ho nevyzvednu do sedmi ráno, už se na mě koukají jako bych je chtěl ošidit :-) To je programovaná nouze, do toho přece dnes už nikdo dobrovolně nepůjde.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.11.2025 08:20 Reaguje na Richard Vacek
tak nějak vše je o lenosti, protože auto je o pohodlí. Ostatně, když v osmdesátkách měl auto každý pátý, tak se nákupy taky tahali v ruce a báglu, stejně jako to dělají ti, co nemají auto. MHD je ve městech na dobré úrovni, takže objektivně na co auto? kvůli tomu, aby byli v práci o dvacet minut dříve? nebo o hodinu později v případě dopravních zácp?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.11.2025 08:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ne jenom o lenosti. Ono je to o globalizaci a cenové politice. Ve Včele byla jedna rýže, jedna mouka hladká a jedny sardinky, dnes má Globus asi 10 mouk hladkých v různých cenách se slevami nebo akcemi, 40 druhů rýže a 60 druhů sardinek. No a k tak velikému obchoďáku jen autem.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

23.11.2025 10:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
👍
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 10:59 Reaguje na Zdeněk Charvát
1**
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.11.2025 01:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
no jo, ale taky ta rýže byla za stejnou cenu všude i v tom nejmenším městě....dneska má Kaufáč cenu pro Liberec a jinou pro Tábor.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.11.2025 14:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Snad by společnost k tomu pohodní měla směřovat. Návrat k nepohodlí není moc optimistický.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.11.2025 01:33 Reaguje na Richard Vacek
je to nutný.... lidi vyhledávající jen dobré situace hnijí za živa fyzicky i duševně....zkrátka realita dnešních dní...
Odpovědět
ig

26.11.2025 23:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A co jiného bych si za své peníze měl koupit, než pohodlí? A ve městě je auto nutné. Možná ne na pojížďky po městě, ale kdo nesedí doma na zadku a jezdí i mimo město, prostě má auto.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 10:58 Reaguje na Richard Vacek
ONO TAKÉ
stavěna tak, aby nebyly mnohé kanceláře úřadů všelijakých i firem,
stavěna v centru měst, ve staré zástavbě,.
no !
Odpovědět
Vojtěch  Maruška

Vojtěch Maruška

23.11.2025 12:04
Proč asi? Protože není zájem , každý druhý trouba musí mít fáro, je to symbol úspěchu. V autobusech jezdí jen důchodci a děti do školy. Vše souvisí se vším, kdysi dávno jsme se smáli, když jsme četli, že například v Los Angeles je člověk který jde pěšky většinou zločinec a má něco za lubem.
Odpovědět
am

24.11.2025 12:54 Reaguje na Vojtěch Maruška
nesmysl, statusový sybol auta je věc devadesátk a nultých let. A Motoristů, ale to je taková reinkarnace devadesátek. Zaspal jste poněkud dobu.

Dnes lidi auto mají, protože musí, to pouze privilegovaní jedinci ve velkých městech mají ten luxus auto odmítnout.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 16:01
Nadávejte na současnou vládu, byla to ODS se svými bývalými partnery, která v podstatě zneprovoznila veřejnou dopravu. Nadávejte na ekology, kteří v mnoha lokalitách bojují proti obchvatům, městským okruhům a podobným dopravním stavbám, které by omezily zbytečný transit přes centra měst. Nadávejte znovu ekologům, kteří pohřbili projekt "zlých komunistů" na vybudování záchytných parkovišť u terminálů městské dopravy (v Praze hlavně metra), aby návštěvníci zaparkovali a dál pokračovali MHD.
Až na pár excentriků nasedají lidé do auta z nějakého plezíru, ale prostě proto, že musí, protože alternativy pro individuální dopravu autem buď neexistují vůbec, nebo jsou silně nevýhodné. Jestliže jsem autem z domu v práci za 15 - 20 minut a MHD za hodinu, nezbývá než použít to auto, se všemi nevýhodami s ním spojenými.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

25.11.2025 11:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Z Vašeho příspěvku bych vypíchl zejména toto:
"Až na pár excentriků nesedají lidé do auta z nějakého plezíru, ale prostě proto, že musí, protože alternativy pro individuální dopravu autem buď neexistují vůbec, nebo jsou silně nevýhodné."
Autor článku nabízí jako alternativu kolo a pěší chůzi, ty by měly auta zcela nahradit.
Asi by se hodně divil, kdyby byl na tyto dva prostředky zcela odkázán, až mu bude osmdesát. Skoro bych mu to přál.
Dokud jsem mohl, chodil jsem rád a s chutí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 16:11
to Dorian Černý 23.11.2025 05:19
Je mi jasné, že představa člověka, který dojíždí do práce, pracuje a svou prací vytváří hodnoty, je pro ekologa silně exotická (asi jako lovec lebek nebo kanibal). Nicméně právě tito lidé živí celou společnost, a do práce se prostě na vesnici jinak než autem nemají šanci dostat (vyjma několika málo šťastlivců, kteří jsou zaměstnáni v místě). A tizase často potřebují dělat nákupy mimo tu ves, kde není nic, nebo jen velmi chudě zásobený krámek s cenami výrazně vyššími než v nejbližším městě.
Tohle v podstatě změnit nejde. Proto zde je voličská základna "ropáků", kteří nechtějí bezcenný elektrošrot, ani jiné "alternativy", nabízené ekology, prostě proto, že jsou pro praktický a plodný život zcela bezcenné.
Reálný svět pracujících lidí vyhlíží jinak než mamahotel a nějaké sociální peníze.
Odpovědět

Viktor Šedivý

23.11.2025 18:23 Reaguje na Jan Šimůnek
Mají se všichni odstěhovat na Letnou a zaměstnání si sehnat v Karlíně!
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

23.11.2025 19:21 Reaguje na Jan Šimůnek
To jsem si mohl myslet, že mi sem každej napíše ten blábol o tom, že na vesnici musíš mít auto i když nechceš. Ne, nemusíš. Většina lidí tu pracuje někde poblíž, je tu rovina, město je hned vedle. Ti lidi jsou prostě jenom hovada, to je celý.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

24.11.2025 03:15 Reaguje na Dorian Černý
Opravdu je to celé?. Kdo na vesnici nechce auto, mít ho nemusí ale bude se mu dost těžko žít. Většina lidí totiž nepracuje " někde poblíž" a k tomu jak se říká, nejen prací živ je člověk ". Rovina tu tedy není ani náhodou. Město je 15 km a převýšení tam a zpět přes 500 metrů. Autobusem na nákup s krosnou jak horský nosič. Supermarkety většinou také nejsou u autobusové zastávka a další 3 km od zastávky domů opět pomalu s převýšním 100 m. Ti lidi nejsou žádná hovada. Hovado je ten co bydlí někde na dohled města a vyřvává nesmysly jak pan Černý. To je celý problém.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.11.2025 07:23 Reaguje na Jarek Schindler
1***
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.11.2025 07:41 Reaguje na Jarek Schindler
👍
Odpovědět
am

24.11.2025 14:41 Reaguje na Jarek Schindler
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.11.2025 09:03 Reaguje na Dorian Černý
Existují podivíni, kteří jsou bez auta. Obdobně jsou podivíni, kteří jsou bez kreditní karty, chytrého telefonu, bez internetu.
Společnost by na ně měla brát ohled, ale ne se jim přizpůsobovat. Jsou to oni, kteří vybočují z normálu.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

25.11.2025 11:11 Reaguje na Dorian Černý
Tak se přestěhujte do vesnice jako je ta naše. Všemi směry je to přes kopec a do města je to 10 km. K nejbližšímu krámu sice jen pět km, ale nabídka zboží je tam velmi, opravdu velmi omezená, takže do města stejně budete muset.
Nepochybně rychle změníte názor.
Nebo nám tady předvedete, jak to uděláte, abyste nebyl dalším hovadem. Už se na to těšíme.
Odpovědět
am

24.11.2025 14:41 Reaguje na Jan Šimůnek
1*
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.11.2025 19:53
to Dorian Černý 23.11.2025 19:21
Je mi líto. Teď žili na vesnici, kde máme chalupu. Práce tu opravdu prakticcky není. Kdo chce pracovat, musí do města nebo do jiné vsi. A opravdu tam nepůjde na základě blekotání ekoodpadu pár hodin pěšky, nebo s nasazením života na kole.
Ekologové jsou prostě zcela odtržení od života.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.11.2025 21:09 Reaguje na Jan Šimůnek
1***
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

23.11.2025 22:29 Reaguje na Jan Šimůnek
Jenže každej nebydlí v díře, proto jsem psal o naší vesnici, ne o všech vesnicích. Chápeš?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

25.11.2025 11:14 Reaguje na Dorian Černý
Ne, to se totiž chápe těžko.
Z vašeho příspěvku čiší povýšenost a neschopnost vidět za hranice katastru vaší šťastné obce.
Odpovědět
MK

Martin Králík

23.11.2025 21:17
Připadám si jak ve státě ofňáganých chudáků, kterým vadí kde co. Když se staví silnice a taky když se nestaví. Řekněte městským radám, že jejich nejhlavnější povinností je zajistit 100% průjezdnost měst a maximální parkovací kapacity. Požaduji proto dát do ústavy (mimo práva placení v hotovosti) i právo na parkování vždy a všude. Přeci, když máme v rodině několik aut, tak je obec povinna investovat do parkovacích ploch, parkovacích domů a pod. - jsou povinování k zajištění parkování pro mne a moji rodinu bez ohledu na cokoli, neboť 100% mobility je nutná. nějaká MHD a cyklisti to nezachrání...
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

23.11.2025 22:31 Reaguje na Martin Králík
To je doufám myšleno jako vtip.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.11.2025 09:28 Reaguje na Dorian Černý
Text,výkřik,nevím jak ho nazvat,je o autech v městech.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

24.11.2025 09:28 Reaguje na Emil Bernardy
ani slovo o venkovu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.11.2025 14:09 Reaguje na Dorian Černý
Do jisté míry by to snad vtip být neměl. Pokud si lidé přejí jezdit auty a pochodová cvičení či cyklistika jsou převážně sezónní záležitostí nevelké menšiny, měli by se "naši zaměstnanci" na úrovni obcí i státu starat, aby lidé auty jezdit mohli a ne je přeškolovat na bicykly.

---
Samozřejmě "právo vždy a všude" je nesmysl, ale aspoň s tím házením klacků by to chtělo přestat.
Nemohu se zbavit dojmu, že kdyby nevznikalo poslední dobou tolik přiblblých "cykloopatření" a zákazů jen pro zákaz, nedívali bychom se teď na MOTORISTY vstupující do vlády.
Odpovědět
PB

Petr Brok

24.11.2025 11:33
Lidé nežijí stejné životy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.11.2025 14:59
to Dorian Černý 23.11.2025 22:29
Bohužel, naprostá většina vesnic je na tom špatně. Jak s nabídkou práce, vysoce (většinou o řád a víc) převýšenou počtem práceschopného obyvatelstva, tak i občanské vybavenosti, vč. možností nákupu.. I za lékařem se zpravidla musí autem (a s dětmi často dost daleko). Prostě, nemůžete brár poměry v Praze jako standard a pak se divit, že Praha volí naprosto jinak než zbytek republiky.
Jistě, někam zajíždí jednou za měsíc pojízdná Masna, nicméně pak musíte nakoupit zásobu na ten měsíc a nemít blackouty z OZE, které vám ji znehodnotí.
Odpovědět
MK

Martin Králík

24.11.2025 20:01
Je to z mé strany vtip - omlouvám se. Jde o to, že mnohé nové silnice májí "indukční" charakter - doprava se začíná navyšovat tam, kde předtím nebyla neboť se lze tudy vyhnou nějakému úzkému hrdlu. A dále naše města nejsou nafukovací - vždyť už i na úrovni "okresních" měst např. Břeclav, Kyjov, Hodonín, vznikají ve špičkách kolony i bez nějakých uzavírek (a to nemají ani p. Hřiba ...). To se pro naše pohodlí a pro rozšíření ulic budou bourat domy, anebo do částí města, kde je již zklidněná doprava a pro rezidenty zpříjemněné bydlení (potlačení hluku, obytné zóny) přivede další doprava? Není vhodnější investovat do kvalitní, pohodlné, přesné a konformní hromadné dopravy i pro venkovské části? Ne rozdají se finance na naprosto zbytečné slevy. Dle mého je aut až moc, a bohužel, současná silniční infrastruktura není natolik robustní, aby narůstající potřeby automobilismu zvládla a pojala. Pak stačí nepříjemný souběh uzavírky, nehody a je zle.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.11.2025 11:45 Reaguje na Martin Králík
Bohužel dnešní konzumní společnost je nastavena na spotřebu, bez
které by náš stát měl HDP v mínusu. Konkrétně letos ho zachránila
zvýšená spotřeba vyjádřena nikoliv hmotně, ale finančně, což však znamená, že totéž kupujeme za víc a "spotřeba" stoupá. Ale teď k tomu konzumu. Regulace množství vozidel není z hlediska současné
ekonomiky žádoucí. Je totiž postavena na DPH z prodeje aut a
spolu s SPD i z paliv. Jejich výroba a následné služby přináší
zaměstnanost a z ní vyplývající příjmy státu. Totéž platí pro
výstavbu vše potřebného pro automobilismus. Představte si výpadek
těchto příjmů pouhý rok a stát se zhroutí. Stali jsme se zajatci
novodobého fenoménu zvaného doprava a to i ta zbytná pro zábavu.
V minulosti byla doprava pro zábavu a rekreaci výsadou šlechty,
ale zbytek ji užíval pouze k hospodářským účelům. Dnes je auto
podle jeho stavu dostupným prostředkem i pro chudé a dokonce taky
nutností se dopravit do práce, škol, za nákupy atd. No a pak je
tu ten fenomén plýtvání, kdy je auto nástrojem zbytečného vydání
lehce nabytých příjmů. Někteří si pořizují několikáté auto nikoliv
z nutnosti, ale pouze pro zábavu a nebo udání zbytečných peněz.
Někdo si kupuje investiční mazaninu nějakého malíře a někdo auto
pro jednu jízdu měsíčně. Města si mohou vydělat na potřebné stavby
parkovacími poplatky, které mohou být u 1. vozidla v rodině nulové.
U 2. například 100 000 za rok a u třetího 200 000. Za ty peníze
pak lze postavit doslova druhé město pod povrchem k parkování.
Ona ta centra měst pro chudé stejně nejsou, ale bohatí na to mají.
Proč města budují Metro a MHD, když je ti bohatí ignorují a jezdí
auty? Asi jim stále nevadí ty náklady na parkování a to stání
v koloně. Asi spěchají pouze proto, aby mohli déle sedět u kafe
a ne aby za tu dobu něco vytvářeli, jako někdo v továrně u pásu,
kde opravdu fyzicky schází a bez něho nic nevznikne. Znám pána,
který doslova neví za co příjmy utrácet. Pořídil si SUV na jednu
cestu měsíčně na chatu užívanou pouze v létě. Chata má parametry
velkého rodinného domku s garáží na to SUV a u jeho vilky veliké
jako penzion s patnácti pokoji stojí to SUV, jeho služební auto,
auto do "lepší společnosti", auto jeho manželky a auto syna. Už
dospívá dcera a přibude asi i auto její. Přitom mají MHD pár
metrů od domu s celkem častými spoji. To je už rozežranost
a na ni asi metr současná společnost nenajde a ani ho nehledá.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.11.2025 12:47
to Martin Králík 24.11.2025 20:01
Po celou dobu existence ČR ekologové blokují výstavbu pražského okruhu. A začali s tím ještě za Československa. Blokují i výstavbu další kritické dopravní struktury. Proto také nemůžeme dát lidi na hromadnou dopravu, ekologové blokují výstavbu a zprovoznění dopravních cest. Auto přece jen uhne blokádám snadněji než autobus, o vlaku ani nemluvě. A minulé vlády v podstatě vytvořily situaci, že naprostá většina obyvatel se bez auta neobejde.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.11.2025 17:44
to Martin Králík 23.11.2025 21:17
Bohužel, pokud stát zlikvidoval veřejnou dopravu, a podílela se na tom velmi silně i Fialova ODS (byť před Fialou), tak má povinnost zajistit, aby lidé mohli jezdit do zaměstnání, vytvářet daně, pojistné a další položky, které stát živí. Pokud to stát neudělá, tak prostě zkolabuje.
A rozhodně je vratnější (z hlediska státu jako celku) investice do parkovišť a další podobné infrastruktury než do nesmyslů typu cyklostezek, které slouží akorát pár neužitečným excentrikům.

to Viktor Šedivý24.11.2025 14:09
"...si lidé přejí jezdit auty..." Tohle bych přeformuloval na "Pokud jsou lidé nucení jezdit auty, protože jiný způsob dopravy není k dispozici."
Souhlasím s vámi, že aktivity zelených a dalších ekologů mohly být tou poslední kapkou, která pošťouchla Motoristy přes onen 5% práh obdržených hlasů. Takže ekologové mohou odkráčet za pění budovatelské písně: "Teď už máme, co jsme chtěli ..."
A rozhodně neberu úspěch Motristů jako něco špatného, protože o politiky se zdravým rozumem, které oni mají, je v politice dost nouze. A u ekologů jsou naopak tito zvlášť nedostatkovým zbožím.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.11.2025 09:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Jste nějak zaujat proti panu prof.Fialovi.Ve středočeském kraji dopravu nepozvedli hejtmani Rath ani Jermanové.Dnes se zdá být vše ok,doprava autobusová do vesniček funguje,silnice se opravují a o hejtmance ani nevíme,a tak to má být.
Odpovědět
sv

s v

29.11.2025 13:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Nikoli stát ale ty a nikoli veřejnou dopravu ale šedou kůru mozkovou.
Odpovědět
MK

Martin Králík

26.11.2025 19:20
Takže občané z obcí kolem Prahy jsou asi všichni ekologové bránící okruhu? Dále část řízení o budování dálnic a ostatních dopravních staveb skončila na tom, že řízení a rozhodnutí byla vydána v rozporu s legislativou - tudíž nezákoně? Takže je dle Vás toto v pořádku?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.11.2025 15:09 Reaguje na Martin Králík
Rozhodnutí byla vydána v rozporu s legislativou - tudíž nezákoně? Můžete být konkrétní a říci v čem byla ta nezákonost. Jinak samozřejmě ta silnice někudy musí vést a nikdo ji nechce za humny. No a protože ji níkdo nechce za humny tak nic stavět nebudeme. Žádný okruh nebude. Tak nějak si to představujete?
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.11.2025 10:17
to Martin Králík 26.11.2025 19:20
Tady je spíš problém v totálně zmatečné legislativě, kdy každý soud stejnou kauzu podle těch samých zákonů hodnotí odlišně od jiných soudců. Předvídatelnost práva je u nás velice nízká.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.12.2025 12:42
to Emil Bernardy 29.11.2025 09:25
Pan profesor Fiala mě, a nejen mě, těžce zklamal už proto, že na předchozích postech byl skvělý. Jinak doprava moc nefunguje, alespoň na základě mých zkušeností. A hlavně je obrovský problém dostat se přes hranice okresu, potažmo kraje.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist