https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/hnuti-duha-poslanecky-navrh-boura-ochranne-stity-narodnich-parku.kolem-nasich-prirodnich-klenotu-hrozi-nekontrolovana
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí DUHA: Poslanecký návrh bourá ochranné štíty národních parků. Kolem našich přírodních klenotů hrozí nekontrolovaná výstavba

13.6.2026 | Hnutí DUHA |
Rozsáhlá novela stavebního zákona a dalších zákonů napsaná pro velké developery likviduje systém ochrany veřejných zájmů, rezignuje na ochranu životního prostředí a občanská práva. Obsahuje i paragrafy ohrožující ochranná pásma národních parků. V zastavitelném území ochranného pásma národních parků nyní nebude potřeba souhlas orgánu ochrany přírody k povolování staveb, používání chemie, změnám vodního režimu či terénním úpravám. Ve druhém čtení se zde navíc objevil pozměňovací návrh poslance Vojtěcha Krňanského (Motoristé sobě), který jde s rušením ochrany národních parků ještě dál. Navrhuje, aby se orgán ochrany přírody a krajiny k uvedeným činnostem nevyjadřoval nejen v zastavitelném území ochranného pásma národních parků, ale nesystémově i v území do vzdálenosti 150 m od hranice zastavitelného území.
 
Poslanecký návrh novely stavebního zákona zasahuje do mnoha složkových zákonů. Mezi jinými i do zákona o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.). Jedním z paragrafů, do kterých vstupuje, se týká ochranných pásem zvláště chráněných území (§ 37). Nově navrhuje, aby souhlas orgánu ochrany přírody nebyl potřeba v ochranném pásmu zastavitelného území v národních parcích. Týkalo by se to například povolování nebo provádění staveb, změn způsobu využití pozemků, terénních úprav, změn vodního režimu pozemků nebo k nakládání s vodami, použití chemických prostředků a změn druhu pozemku.

Poslanec Vojtěch Krňanský (Motoristé sobě) navrhuje tuto výjimku dále rozšířit. Kromě zastavitelného území v ochranném pásmu národních parků by se orgány ochrany přírody a krajiny dle jeho návrhu neměly vyjadřovat ani k území do 150 metrů od hranice zastavitelného území ochranného pásma národního parku. V ochranném pásmu národního parku by souhlas orgánu ochrany přírody byl vyžadován paradoxně jen k méně rušivým činnostem: k táboření mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody a mimo zastavitelná území obcí, intenzivnímu zemědělskému hospodaření, odstraňování odpadů, nebo pořádání hromadných sportovních, turistických a jiných veřejných akcí mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody a mimo zastavitelná území obcí.

Naopak návrh poslanců Veroniky Kovářové, Gabriely Svárovské, Martina Šmídy, Jany Patkové, Ireny Ferčíkové Konečné, Petra Hladíka, Bohuslava Niemiece, Jany Krutákové, Ivana Bartoše a Venduly Svobodové navrhuje zrušit novelizační body měnící § 37 odst. 2 a 3 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Navrhuje ponechat současné znění, kde se orgány ochrany přírody a krajiny vyjadřovaly i k záměrům v ochranných pásmech národních parků. To, že je nějaké území označeno jako zastavitelné, ještě automaticky neznamená, že tamní stavební a jiné činnosti nemohou ochranu národního parku ohrozit.

Poslanec Krňanský navrhuje z tohoto ochranného režimu zcela vyjmout nejen zastavitelná území v ochranném pásmu, ale navíc i pásmo dalších 150 metrů od jejich hranice. Jeho návrh postrádá logiku i jakékoliv věcné zdůvodnění. Ve svém souhrnu to znamená fatální zúžení zákonného standardu ochrany přírody v ochranných pásmech národních parků. Například ochranné pásmo NP Podyjí tvoří převážně zemědělská půda a lesy, kde se přísně reguluje stavební činnost a používání chemických postřiků, aby nedocházelo ke splachům škodlivin do hlubokého říčního údolí. V případě KRNAP pásmo slouží jako plynulý přechod mezi hospodářsky využívanou krajinou a přísně chráněným horským prostředím. Pokud by tedy pozměňovací návrh prošel, znamenalo by to výrazné vlivy i v místech, kde by přímo ovlivňovala a ohrožovala nejhodnotnější místa národních parků například aplikace chemických látek. Jaromír Bláha, expert na ochranu lesů Hnutí DUHA, říká: „Tento návrh dokonale obnažuje filozofii celého nového stavebního zákona: bagr má prostě přednost před přírodou a dalšími veřejnými zájmy. Autoři novely otevřeně označují ochranu našich nejcennějších území za ‚zbytnou agendu‘. Vyjmout stavební parcely v ochranném pásmu národních parků z dohledu ochranářů je nebezpečný hazard, který tam uvolňuje ruce developerům. A přidaná stopadesátimetrová zóna? Proč? Má snad nějaký kamarád Motoristů pozemky v ochranném pásmu některého národního parku a chce tam začít na polích používat nekontrolovaně pesticidy?“


reklama

 
Hnutí DUHA

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.6.2026 05:19
No tak hlavně, že se nebude stavět v NP, aby tam byly lunaparky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.6.2026 07:17 Reaguje na smějící se bestie
když obestaví NP lunaparky, jaký bude rozdíl? Z NP nemá být uzavřené safari, potřebují migrovat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.6.2026 08:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, tak to snad místní papaláši, nebudou už přehánět s tím povolováním.
Odpovědět
II

Imarr Imarr

13.6.2026 08:33
Revoluční úderné hlasy Duhy za " ochranu" naší přírody, zejména ve spolupráci s poslanci jako Jana Patková, nebo Ivan Bartoš neberu vůbec vážně.
Odpovědět
va

vaber

13.6.2026 09:03
Výstavba na zelené louce je prasečina a prosazují to zmetkove ,ať jsou z kterékoliv strany. Záminku mají rozvoj, co to ten rozvoj asi znamená. Vše stále a stále větší? Lepší ano větší ne.
Počet obyvatel v ČR se za posledních sto let moc nezměnil ,ale kolik zelených ploch se zastavělo za těch posledních sto let. Proč, pro nenažranost lidí a touhu vlastnit co nevíc i když to ani nemohou využít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2026 06:56 Reaguje na vaber
Konečně rozumný názor! Nenažranost téhle civilizace bude jejím hrobem, tohle se vybarvuje prakticky pořád a ne jen ve vztahu k přírodě.
Dnešní válečné konflikty jsou války superbohatých proti ostatním lidem, říká Timothy Snyder.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.6.2026 10:14
Jaky stit byl kolem naseho "narodniho klenotu" Krkonos v dobe, kdy Krkonos, vladce hor z Vrchlabi rozhodnul ze Horni Misecky nudou zaplneny satelitnim mestem novych apartementu? V te dobe uz prece fungovalo i hnuti Duha
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2026 06:57 Reaguje na Miloš Zahradník
A Duha jim dávala stavební povolení? To snad ne!!
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

13.6.2026 10:43
U Krkonos k te vete "V případě KRNAP pásmo slouží jako plynulý přechod mezi hospodářsky využívanou krajinou a přísně chráněným horským prostředím" pridam muj oblibeny, sice jiz pomerne davny (30 let) konkretni priklad zatrubneni - za potlesku ekologu - nejvetsi pereje hlavni reky tohoto "narodniho parku" pred 30 lety https://photos.app.goo.gl/i8QYNavfVYB18LWi9

Poznamka. Nejsem apriori proti staveni lanovek a sjezdovek ani nechci rusit jiz existujici silnice a stavby - z dnesniho hlediska nesmyslne megalomanske, ale postavene v narodnich parcichc v uplne jinych rezimech a v uplne jinych spolecenskych situacich. At jiz to byla - priklad - ambiciozni a jen castecne dostaveny komplex Goeringovy Lucni boudy roku 1940 nebo betonova - a mimochodem architektonicky docela kvalitni Labska bouda postavena jeste v dobe 70. leta kdy pouze obstrukce Krnapu branily jejimu plnemu vyuziti a ekonomicke vynosnosti provozu. V dobe, kdy jste nemohli sednout vecer v Praze do auta a za par hodin dorazit do daleko atraktivnejsich a luxusneji vybavenych alpskych hotelu. Doba se mezitim zmenila, lyzaru ochotnych dojit/dojet na lyzich po svych s ruksakem do takovychto lokalit a prenocovat tam uz je podstatne mene nez pred 50 lety.

Ty baraky ale stale stoji a bourat je - i kdyz by to Krnap rad udelal - by nebyl dobry napad. Je treba hledat rozumny zpusob jejich provozu v soucasnych podminkach. Otazkou je samozrejme i nova vystavba a i tam jsou zajmy a nazory ve spolecnosti ruzne a jen jedna vec je jista: Takoveto zalezite se maji transparentne a verejne diskutovat. Nejsem si jist, ze zrovna v tomhle - ve schopnosti iniciovat a rozumne moderovat verejnou debatu na tohle tema - vedeni soucasnych narodnich parku ale i mnohych CHKO v poslednich 35 letech obstaly
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.6.2026 11:02
Za aktivitami DUHY po zkušenostech s jejich dosavadní činností cítím nějakou
kulišárnu. Soucítím s občany, kteří se rozhodnutím z Prahy ocitnou v NP a
nebo v jejich ochranném pásmu a stávají se občany omezenými všemožnými často
i nesmyslnými nařízeními. Z úrodného pole vznikne zákazy chemie pole závislé
na dotacích, z domu skanzen bez možnosti renovace běžné mimo NP a z volného
pohybu ježdění na povolenky. Navíc naroste turismus a z ticha a samoty se
stane "atrakce" s turisty nakukujícími starousedlíkům až do ložnice. Jsem
rád, že jsem zůstal žít na okraji průmyslového města a nevyšel mi záměr
přesídlit do jedné vesnice v CHKO, kde je dnes blázinec s přeplněnými
cestami, s parkovišti místo luk a polí a s hlučícími davy turistů pod
okny. Loni jsem se byl podívat na dům o který jsem měl zájem a jsem rád,
že jsem byl tehdy přeplacen movitějším člověkem. Má za plotem parkoviště
a u domu autobusovou zastávku. Z hospůdky je penzion pouze pro ubytované
a na pivo lze zajít pouze do hotelu za ceny jako na Václaváku. Pro turisty
budiž, když jsou podle slova "dovolit si to" na dovolené, ale místní pijí
lahváče u večerky Vietnamce a nebo doma u TV. To se mi na okraji města
nestane a tak jsem rád, že mě tehdy ten šťastnější přeplatil několika
tisíci, které jsem tehdy neměl. Místní v NP ČŠ navíc poznali jak vypadá
nicnedělání v lesích, když jim od hořících souší oheň přeskočil na domy
v jejich těsné blízkosti. Takže chápu i to pásmo 150 metrů ve kterém by
se mělo hospodařit tak, aby nehrozil přeskok z hořících souší na domy.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

14.6.2026 14:45
Když v územním plánu obce je pozemek v zastavitelné oblasti, dává logiku, že se do toho už nemají ochránci přírody co montovat, vytvářelo to pro ně korupní prostředí. Je vidět, že z toho měli dobrý vývar korupčníci jedni. Nezaplatíš nedostaneš kladné stanovisko. DUHA by opravdu měla začít přestat majitele pozemku omezovat a diktovat jim co mají na svých pozemcích dělat. Obce si samy naplánují kde se bude obec dále rozvíjet. Ty kecy o ochraně přírody Vám už dávno mikdo nežere.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.6.2026 06:59 Reaguje na Alena Lyskova
Jasně, chránit přírodu je pitomost, to žerou jen ti, co žerou seno, my jedeme na naftu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

23.6.2026 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete definovat pojem zastavitelné území? Tedy místo těch sraček o ochraně přírody všude tam, kde se vám to zrovna zlíbí či hodí. Uvažoval jste o některých nesmyslech které Duha v článku píše? Ne ,bagr opravdu nemusí jezdit do přírody. Tomu bude stačit to zastavitelné území. No a až budou ochranáři potřebovat techniku tak si pozvou tank. Jo a ochrané pásmo oddělující normální smrtelníky od ekovykladačů veřejného zajmu? Těch 150 metrů žádný předmět ochrany s velkou pravděpodobností neohrozí a ochranářům ubude pro ně zbytečná agenda.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist