https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-grolich-dopis-poslanci-macinkovi-ve-veci-ruseni-chko-soutok
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Grolich: Dopis poslanci Macinkovi ve věci rušení CHKO Soutok

15.10.2025 | Jan Grolich |
Soutok Moravy a Dyje, ilustrační snímek.
Soutok Moravy a Dyje, ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Jan Miklín / AOPK ČR
Vážený pane poslanče,
obracím se na Vás jako hejtman Jihomoravského kraje ve věci, která má pro náš region mimořádný význam. Sleduji se znepokojením Vaše vyjádření, že byste jako kandidát na ministra životního prostředí chtěl zrušit proces vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Soutok.
 
Dovolte mi upozornit, že CHKO Soutok není projektem namířeným proti lidem, ale naopak má sloužit jako nástroj, jak uchovat unikátní přírodní i kulturní hodnoty oblasti, která je právem nazývána „moravskou Amazonií“. Máme zde největší souvislý komplex lužních lesů v České republice, mimořádně cenné mokřady a bohatství druhů, které jinde mizí. Zároveň jde o krajinu, kde po staletí hospodaří lidé – myslivci, lesníci i zemědělci – a právě díky nim si oblast zachovala svou podobu. Vyhlášení CHKO má umožnit, aby tento vztah člověka a přírody mohl pokračovat udržitelným způsobem a přinesl regionu dlouhodobé benefity, včetně podpory turismu, rozvoje obcí a lepší koordinace hospodaření.

Jihomoravský kraj dlouhodobě podporuje vznik CHKO Soutok, protože v něm vidíme investici do budoucnosti jižní Moravy – do vody, krajiny i identity našeho kraje.

Rád bych Vás proto pozval na osobní setkání přímo na Soutoku, kde bychom mohli na místě projednat otázky a obavy, které kolem záměru vznikají. Jsem přesvědčen, že pohled z terénu a diskuse s místními lidmi i odborníky může být pro další rozhodování velmi přínosná.

S pozdravem

Jan Grolich
hejtman Jihomoravského kraje.


reklama

 
foto - Grolich Jan
Jan Grolich
Autor je hejtmanem Jihomoravského kraje.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RS

Robert Seifried

15.10.2025 16:03
Hezké gesto. Ale lidi, jako Macinka, kteří nechápou, že přírodu je nutné chránit, žádná návštěva chráněného území nepřesvědčí. Proti nim je nutno se postavit, a silou dosáhnout toho, aby nemohli škodit. I kdyby cynik Macinka přijel, Vaše argumenty půjdou jedním uchem tam a druhým ven a v duchu se Vám bude smát. Je hezké věřit, že by taková návštěva a diskuze i přesto měly smysl, ale je to víra bláhová.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:21 Reaguje na Robert Seifried
To máte pravdu, ale co s tím? Čecháčkové si tyhle tutany zvolili do vedení státu, tak čenu se čemu?
Soutok znám nebyl nikdy CHKO, ale stavět se tam nemohlo, ani komerční projekt na Lánech neprošel a pokud to ten trula zastaví, nestane se zase nic. Pokud tam neprosadí nějakou prasárnu, to snad ale neprojde.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.10.2025 18:05 Reaguje na Robert Seifried
koala už kručí předem, ani není dohodnutá nová vláda a priority programu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 10:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Koala drží estébáka pod krkem a estébák jeho. Gauneři ve vedení státy můžou vytvořit pouze vládu národní ostudy, v lepším případě.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.10.2025 16:30
Ať o tom rozhodne místní referendum.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2025 17:16
Soudruh Grulich pochopitelně kecá: Soutok měl i před vyhlášením CHKO postačující ochranu. CHKO je jen buzerace místních obyvatel, která s ochranou přírody nemá naprosto nic společného. Bude-li zrušena, bude to pro lidi plus a přírody se to nijak nedotkne. Jen pár bezcenných gaunerů přijde o prachy, a to jim leda budiž přáno,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2025 17:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Jakých preboga místních obyvatel? Bydlí tam jen jeden hajný a pracuje tam pár lesáků, myslivců a paličů dřevěného uhlí. Hajný sám řekl, že se nezmění na provozu nic, ale území je chráněno před gaunery a developery.
Odpovědět
su

15.10.2025 18:13 Reaguje na Jan Šimůnek
co ty víš o soutoku šimůnku ))))
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 18:58 Reaguje na

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 19:06 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.10.2025 19:45 Reaguje na Petr Elias
Nechcete si ty politický žvásty v Ekolistu odpustit?
Soutok by měl být NP, ovšem se správně definovanou péčí, nikoli bezzásah.
Turka si probírejte zde: https://www.mrk.cz/diskuse.php?id=777784
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 19:52 Reaguje na Slavomil Vinkler

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
su

15.10.2025 20:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
On chce někdo na soutoku bezzásah?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 07:41 Reaguje na
Jistě, Moravská Amazonie.... Kolik tady bylo výkřiků o bezzásahovosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 08:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nesmysl, na Soutoku se normálně hospodaří a je tam ale bezzásahové území, což v tvrdém luhu dlouhodobě nefunguje. Duby v těchto oblastech bez lidské péče nevyrostou a tak vznikl i celý Soutok, panství Lichtensteinské.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 09:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě. Šetrné hospodaření je nutné.
Odpovědět
JH

JH

16.10.2025 09:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ono se mluví o Moravské Amazonii, ale pokud se někde probírají reálné plány na obhospodařování, tak to nevypadá, že by někdo chtěl bezzásahovost.
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.10.2025 19:01
Pokud ten dopis nebyl řádně opatřen svastikou, tak ho Máca nepřijme. ;)
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

15.10.2025 20:11 Reaguje na Petr Elias
Přesně :D
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 06:42
Vážený pane poslanče,
snažně prosíme, pomozte nám zafixovat náš původní (Schwarzenberkem vysázený), bezzásahový, zcela přírodní (jeden strom jako druhý, bez přípravných dřevin) monokulturní smrkový les na Šumavě, adaptovaný na studené vlhké klima (které není), smíšený fukční les odmítáme, není adaptován na dnešní suché teplé klima.
Není to náhodou program V. Klauze, zakladatele tohoto státu, zakladatele moderního liberalizmu, programu ODS? Bez tohoto programu s důrazem na malý stát, co nejméně úředníků, nesmyslných zákonů, příkazů, různých zájmových občanských skupin, ekologů, přírodovědců kteří nás moudře vedou ke světlým zítřkům elektrifikace a Green Dealu (jak chtěl Havel), neuvěřitelné byrokracie, předpisů, stohů papírů nemá tato demokratická liberální konzervativní strana smysl. Nechtějí něco podobného i Motoristé, jako např. staří zakladatelé ODS? Zahradil?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 07:40 Reaguje na Honza Honza
No ono je to trochu jinak. Obora bez přístupu lidí, tedy pro občany horší než NP - Obelisk, je velká a chtěla by se ještě hodně rozšiřovat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 07:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proto velice vadí to, že není NP. Ten se hůře privatizuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 08:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Obelisk je oplocený, zamčený a pro lidi nepřístupný. nechápu to, u nás si les majitel nesmí oplotit. Ale z venku to vypadá jako rezervace, bažiny a jungle.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
To už říkal ten bača. Zvonku to tak naozaj vyzerá. A dovnitř se nesmí.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 09:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Myslím, že není důležité, jestli je něco ohraženo, zahraženo, někde je to nutnost pro správnou funkci přírody. Do jezera na Šumavě nesmíte smočit nohy- vzhledem k tomu, že je tam chudý život, porušil byste chemizmus vody.
Alo to jsou marginální, extrémní, nedůležité případy. Tady jde o celou přírodu: udělat to tak, aby fungovala, rovněž NP nelze ohradit, má i jiné - rekreační, poučné, naučné funkce. Žijí v něm i lidi.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.10.2025 09:14 Reaguje na Honza Honza
Měli bychom se všichni snažit, aby stát fungoval, aby fungoval ne na základě nějakých nesmyslných socialistických principů ale dle principů svobody, volného kapitalizmu, svobody podnikání.
Jedině tak je dána možnost, aby hospodářství prosperovalo.
Chce to Klaus, chtějí to Motoristé, chtějí vyrovnaný rozpočet.
Méně to prosazuje Babiš: bez důchodové reformy se vyrovnaný rozpočet neudělá.
Žádný vyrovnaný rozpočet ale nemá ani současná 4koalice, se započtenými výdaji na dopravu je tento rozpočet úplně stejně rozhrabaný, jako za Babiše (jednoznačně to řekl Kalousek). Akorát, že Babiš by k tomu přidal další sociální výdaje- korektor snad budou Motoristé, lidi by je za to měli chválit, ne obviňovat z rasizmu.
Prostě snažit se o to, aby hospodářství fungovalo, stejně tak je třeba snažit se- dělat vše pro to, aby příroda fungovala, ne si vymýšlet zástupné méně důležité problémy.
Odpovědět
PE

Petr Elias

16.10.2025 11:42 Reaguje na Honza Honza
Jojo, protože slibují zázračnou záchranu ekonomiky, tak zcela opomineme fakt, že jejich přední člen je nácek jak poleno. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 16:11 Reaguje na Honza Honza
Pán bude asi silně naivní, principy fungování ekonomiky jsou dávno nastavené a tihle mašlonci s tím neudělají VŮBEC NIC, zvláště, když nemají žádné ekonomické vzdělání. To nastavení udělal Klaus v 90. letech a to dost dobře, pokud by trvalo o 10 let déle (s nutnými korekcemi) mohli bychom být výrazně dále. Jenže lid si zvolil v roce 98 Zemana.
Dnes se vracet někam 30 let zpátky je chujovina ryzí, dobrý ekonom by měl současnou situaci pochopit a maximálně ji využít. Což se Stanjurovi do značné míry podařilo.
Odpovědět
PC

Pavel Charvát

19.10.2025 00:05 Reaguje na Honza Honza
A chce to strejda Ričrd Chlad!!! Jen škoda, že ministerstvo financí má zajištěný Ája. Strejda Ričrd by hodil do rozpočtu korunu a vypadla by mu tisícovka...Nechápu, proč plejtváme takovejma géniema.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 09:43
to Pavel Hanzl 15.10.2025 17:24
Jenže CHKO zasahuje i na území, kde jsou hospodářsky obdělávané plochy, potenciálně ohrožuje i hospodářské činnosti na řekách, které ho tvoří, apod. A, kupodivu, vydržel celá staletí bez jakékoli ochrany a desítky let jako rezervace.

su 15.10.2025 18:13
Byl jsem tam na exkurzi s Československou vědeckou společností pro mykologii, takže tamní problematiku, včetně výskytu vzácných dřevokazných hub na starých dubech znám, a co jsem (z důvodů sezónnosti) nemohl vidět na vlastní oči, o tom nás průvodce informoval alespoň teoreticky.

to Honza Honza 16.10.2025 06:42
Problém je v tom, že ty pralesy vyrostly v 16. století, před nástupem malé doby ledové, kdy bylo tepleji než dnes, vydržely i to ochlazení. Co nevydržely, byli současní ekologové a jejich "péče o přírodu".
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 09:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Ad a)on byl v majetku Liechtensteinů a to bylo víc než NP. On knížecí hajný je proti stráži NP.. Pralesy nevyrostly v 16 století ale v 18 vysázeny.
Odpovědět
PE

Petr Elias

16.10.2025 11:40 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 15:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Asi vám něco nakecali, celé to bylo panství Lichtenstejnské a ti tam normálně hospodařili, jako v každém jiném lese. Ty nejsatarší duby jsou možná 300 let stré a byly uměle vysazovány, nebyla tam orná plocha, ale honitby pro šlechtu. Tu cenu to má proto, že za komára to bylo hraniční pásmo a boleševik to nestačil zdevastovat.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

16.10.2025 21:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A když se stavěla dráha z Vídně do Olomouce a pak i do Brna, a potřebovala hodně pražců, kníže neváhal a duby nechal smýtit. Pak zase, samozřejmě, nechal vysadit nový les.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.10.2025 10:10 Reaguje na Jaroslav Pokorný
"Trať Vídeň – Brno byla otevřena v roce 1839", později do Olomouce z Brna přes Přerov.
Samozřejmě bylo potřeba hafo pražců a dub je obnovitelný materiál. U nás to zvládli velmi dobře, ale v Británii na tom padly poslední skotské lesy a už z rozhodující míry nevyrostly.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 14:16
to Slavomil Vinkler 16.10.2025 09:55
Trojmezný prales opravdu měl stromy pocházející ze 16. století. Přežil tedy i Klostermannovu pohromu. A některé další staré lesy také. Vysazovalo se spíš níže.

to Petr Elias 16.10.2025 11:40
Až na samém konci 16. století se začalo trochu ochlazovat. To hlavní přišlo v 17. století. To mj. zamrzl Balt natolik, že po něm mohli Švédové přepochodovat i s děly do Polska a do Německa.
Nevím, co ti pánové rekonstruovali, ale faktem je, že jsme tu měli "roky bez zimy", jaké pořád ještě nemáme, že v Polabí se daly pěstovat melouny (bez předpěstování ve fóliovníku, které tehdy nebyly) a dodávaly se na královský dvůr (doklady se z části zachovaly), Takže to nemohly být kyselé hnusy, jaké vyrostly hrdinům seriálu o dvou písařích. A existují i další proxydata o tom, že bylo tepleji než nyní.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 14:28 Reaguje na Jan Šimůnek
No lesy na soutoku byly sázeny zejména v 19.století jako obora, lovecký les, park a zdroj dřeva. Blíže živa : chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/luzni-lesy-na-soutoku-rek-moravy-a-dyje.pdf
Odpovědět
PE

Petr Elias

16.10.2025 15:02 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 17:12
to Petr Elias 16.10.2025 15:02
Nějaké věcné argumenty by nebyly?
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.10.2025 17:48 Reaguje na Jan Šimůnek
Od něj ne. K článku, o CHÚ by se dalo diskutovat.., o klapkovém jezu nebo například o placení zaměstnanců CHÚ (jako bek nepedagogickým zaměstnancům) ..? Článek, co sem dal p. Vinkler, si přečtěte, je hezký.
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.10.2025 08:23 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Elias

17.10.2025 08:23 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.10.2025 17:28 Reaguje na Petr Elias
To je úroveň... :-(
Odpovědět
PE

Petr Elias

17.10.2025 22:37 Reaguje na Emil Bernardy
Na hrubý pytel, hrubá záplata... :D
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.10.2025 08:40 Reaguje na Petr Elias
Pytel je věc užitečná.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.10.2025 14:59 Reaguje na Emil Bernardy
Obzvláště je-li plný zázvoru. Jen Vás nesmí dohnat ježek:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2025 09:48 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2025 11:46
to Petr Elias 17.10.2025 08:23
Wikipedie uvádí začátek malé doby ledové mezi roky 1560 - 1630. U nás bylo ještě v závěru 16. století tepleji než nyní, protože se začalo ochlazovat z mnohem vyšších teplot (to byla ta léta, charakterizovaná proxydaty, jako melouny na pražský hrad a roky bez zimy, jejichž význam nechápete). Ještě 1583 rozhodl Rudolf II o výstavbě štoly, napájející obrovský rybník v místě dnešní Stromovky. Až po jeho smrti se ochladilo tak, že se nedal jako rybník provozovat, byl vypuštěn a přeměněn na pole.
A, MMCH, toho Kalendu nebo Žarkovskou jste schopen exaktně (tedy ne nějakými ideologickými bláboly) vyvrátit?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist