https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martin-martinov-na-trhu-jste-v-jinem-svete
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Martinov: Na trhu jste v jiném světě

25.1.2011
Trhy mají výhodu, že nabízejí něco navíc, něco co nenajdeme v klasickém obchodě – nostalgie po tom mít hrušky ze strejdovy zahrady, čerstvé mléko od tety Blanky, je v tom touha po tom ochutnat jídlo, které nám něco připomíná a vrátit se do dětství. Potraviny jako pohlazení na duši – to je nákup na trhu. Trhy jsou bezesporu dobrá věc, ale nemůžou nahradit nabídku supermarketů nejen co se týče šíře sortimentu, ale i co do bezpečnosti. Vítáme, že trhy tady jsou, absolutně je nevnímáme jako konkurenci, naopak, umožní lidem si uvědomit, že potřebuji dalších “pár“ věci, které seženou pravé v tom leckdy odsuzovaném supermarketu a třeba v neděli večer.
 

Redakce Ekolistu.cz oslovila několik odborníků a zástupců zainteresovaných stran s žádostí o komentář na téma:

„Je nakupování na farmářských tržištích "ekologičtější" než nakupování v supermarketech?"

Kromě Martina Martinova nám své odpovědi poslali:

Je naopak více faktorů, v čem vidím výhody supermarketů. Tyto obchody nabízejí každodenní možnost nákupu, kompletní sortiment, příjemné a hlavně čisté a bezpečné prostředí. Zaručují správnou teplotu čerstvého zboží po celou dobu od prvotního uskladnění až do prodejního pultu. Zaručují hygienické podmínky, které jsou naprosto standardní. Na trhu však nejsou kontrolovatelné a jsou přinejmenším těžko dosažitelné. Informace určené spotřebitelům jsou v supermarketu na každé etiketě, ale co když si koupím výrobek na trhu, jaké jsou zde skladovací podmínky, znám složení nebo alergologické informace? Na trhu jsme trochu v jiném světě, ale samozřejmě i tento „jiný“ svět má svá pravidla vycházející ze zákona. Např. do tržných řádů byly zapracovány veterinární a hygienické podmínky dle legislativních požadavků (§2 odst. 2 veterinárního zákona a třeba v Praze i nařízením č. 16/2005, kterým se vydává tržní řád hl. m. Prahy). Významný faktor zde však hraje i poctivost a slušnost jednotlivých prodejců, kteří by měli dbát nejen na hygienické normy ale i např. umět zákazníkovi odpovědět na otázky o složení výrobku, zda výrobek obsahuje alergeny, doporučení, jak dlouho a za jakých podmínek lze výrobek skladovat tak, aby neztratil svoje vlastnosti.

Pokusím se tedy odpovědět, jestli přes vyjmenovaná rizika vnímám nákupy na farmářských trzích jako „ekologičtější“ než nakupování v supermarketech. Farmářské trhy nabízí regionální produkty, domácí výrobky, mohou se pochlubit úplně čerstvým zbožím, a to nejdůležitější je vztah prodejců k vlastním výrobkům – mohou o všem vypravovat, mají radost když vidí zájem zákazníků a když mluví o produktech, mluví vlastně o sobě, o své rodině a o tom jak žijí. Jsou zajímavé, nabízí zážitek navíc, něco nového a také svým způsobem podporuji moderní trendy zdravého životního stylu. Ale jednoznačně říct, že je farmářský trh ekologičtější, tak to nevidím. Jsou zde výše zmíněná rizika.

Nelze jednoznačně říct, že trhy jsou lepší nebo horší než kamenné obchody. Jednoznačně dát přednost při nakupování trhům nebo klasickým obchodům lze skutečně jen těžko. Trhy jsou „in“, ale samozřejmě ne vždy musejí zákazníkovi vyhovovat. Nejdůležitější je, že zde pro zákazníka existuje volba, kde si nakoupí.


reklama

 
Martin Martinov
Autor je Quality manager společnosti Ahold.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist