Martin Leibl: Farmářské trhy jsou v oblasti přímého prodeje potravin fenomén
„Je nakupování na farmářských tržištích "ekologičtější" než nakupování v supermarketech?"
Kromě Martina Leibla nám své odpovědi poslali:
- Jiří Sedláček, provozovatel některých farmářských tržišť. Jeho komentář najdete zde.
- Martin Martinov, quality manager společnosti Ahold. Jeho komentář najdete zde.
Bez nadsázky lze říci, že se farmářské trhy staly fenoménem v oblasti přímého prodeje potravin v minulém roce. Proč se tak stalo? Protože zde byla velká poptávka, která nebyla vykryta nabídkou. Byla to poptávka spotřebitelů po čerstvých potravinách, po domácích potravinách, po potravinách, které nejsou anonymní, kde může spotřebitel osobně poznat zemědělce, který je vyprodukoval. Tyto možnosti samozřejmě prodej v supermarketu nenabízí. Proto stačilo, aby byly zorganizovány první farmářské trhy v Praze, které reagovaly na neuspokojenou poptávku spotřebitelů a fenomén farmářských trhů se začal rychle šířit; nejdříve po Praze, potom i mimo Prahu do dalších měst.
Čím větší síť farmářských trhů bude vytvořena, tím bude prodej lokálnější. Další výhodou je právě princip přímého prodeje, odpadá marže výrobců a obchodníků, takže i cena je pro spotřebitele příznivější a především je férová pro zemědělce. Může se stát, že prodejci na trzích využijí vysoké poptávky spotřebitelů a ceny nadsadí, ale v průběhu dalšího období dojde zcela jistě ke stabilizaci poptávky a nabídky a cena se tak usadí na optimální výši.
Farmářské trhy jsou tedy jasná cesta, jak nabízet spotřebiteli produkty ekologičtěji než v supermarketech. Pokud se na tento fenomén mám podívat z pohledu státní správy, tak stát nemůže nějak zásadně regulovat mezinárodní trh s potravinami a už vůbec ne mezinárodní obchod v rámci států EU, kde platí volný oběh zboží. Co ale stát může udělat a co dělá, je informovat spotřebitele o přednostech kupovat domácí potraviny, biopotraviny nebo regionální potraviny, viz. aktuální projekt podpory našeho ministerstva pro regionální potraviny. Navíc zde odpadá transport potravin na velké vzdálenosti. Stále více dnešních spotřebitelů chce kupovat potraviny s přidanou hodnotou, ne běžné potraviny ze supermarketů. A tuto přidanou hodnotu poskytuje právě potravina lokální, nebo zpracovaná přímo na farmě, potravina čerstvá, nebo potravina vyprodukována podle zásad ekologického zemědělství. Bioprodejci tvoří na farmářských trzích asi 20% ze všech prodejců.
Samotné farmářské trhy vznikly zespoda, bez přímé podpory státu, jejich vznik nebyl závislý na státní dotaci. Dokonce bych řekl, že ani žádnou dotaci nepotřebovaly, největší dotací byla právě poptávka informovaného spotřebitele.
Nechme tedy farmářským trhům se dále rozvíjet. Pokud bude rozvoj pokračovat i nadále stejným tempem, tak zásadní bude dle mého názoru okamžik, kdy se bude jednat o pravidelný trh na stejném místě. Spotřebitel bude vědět, že si pravidelně bude moci nakoupit na stejném místě čerstvou zeleninu, ovoce, pečivo a další potraviny od místního zemědělce za dobrou cenu a ještě prohodit s pěstitelem pár slov. Pak už se do supermarketu pro potraviny nevrátí, nebude mít důvod.
reklama
Autor je zaměstanancem oddělení ekologického zemědělství na Ministerstvu zemědělství ČR.