https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-cepelka-co-znamena-odlozeni-gigafactory-v-linich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Čepelka: Co znamená odložení gigafactory v Líních?

9.11.2023
Koncern Volkswagen oznámil, že na neurčito odkládá výstavbu čtvrté evropské gigafactory. Původní plány koncernu vybudovat šest evropských továren s celkovou kapacitou 240 GWh ročně (pro cca 6 milionů vozů) do roku 2030 dostávají zásadní trhlinu. Důvodem mají být neuspokojivé prodeje elektrických automobilů v Evropě. CEO Volkswagenu Oliver Blume zároveň dodal, že budované gigafactory v Německu, Španělsku a Kanadě mohou mít kapacitu až 200 GWh ročně.
 
Krok Volkswagenu ukazuje, že nevěří evropským plánům na dramatický nárůst prodeje elektromobilů do roku 2030. Jinak řečeno, Volkswagen věří, že tradiční automobilový průmysl a jeho podpora u politiků i veřejnosti je příliš silná, aby umožnila evropským státům následovat kroky států jako je Čína a rychle nahradit prodeje vozů se spalovacími motory za elektromobily. Česko a jeho politici na evropské i domácí scéně, kteří jsou velmi silnými podporovateli starého automobilového průmyslu, tak přispěli k aktuálnímu rozhodnutí Volkswagenu.

V prohlášení Volkswagenu je skrytá pro Česko znepokojující zpráva. Výrobní kapacita budovaných továren v EU a Severní Americe údajně může být navýšena celkově až na 200 GWh. Celkem zjevná je snaha německého koncernu zkombinovat hodnoty z Evropy a Ameriky a tím zakrýt fakt, že plány na výrobní kapacitu 240 GWh ročně v EU byly osekány cca o třetinu. Severoamerický a evropský trh s elektromobily je přitom prostupný jen velmi omezeně. Navíc by transport velkého množství baterií a elektromobilů z Kanady do Evropy znamenal rizika spojená s již nyní velmi napjatými dodavatelskými řetězci.

Ještě významnější je však informace upozorňující na trend rozšiřovat již vybudované závody na místo výstavby nových továren. Stejně se chovají další významní výrobci baterií v Evropě – např. LG EnergySolution, nebo Northvolt. Pro Česko z této zkušenosti plyne doporučení i hrozba. Je výhodnější vybudovat levnější továrnu s omezenou kapacitou, ale potenciálem pro její rozšíření než se rovnou pokoušet o jeden velký projekt. Pokud takový projekt selže, hrozí, že výrobci budou raději rozšiřovat své závody v okolních zemích, než aby šli do Česka. Takový příběh si prožíváme nyní. Zatímco se společnosti v Polsku, Německu nebo v Maďarsku předhánějí v tom, kdo ohlásí hodnotnější rozšíření továrny, která již stojí, z Česka se pomalu stává bílé místo na bateriové mapě Evropy.

Původní plány Volkwagenu

  • 6 továren gigafactory v EU do roku 2030
  • Výrobní kapacita v EU 240 GWh ročně
  • Investice do gigafactory v Česku do 10 mld. EUR

Aktuální plány Volkswagenu

  • Dokončení továren gigafactory ve výstavbě
  • Možné navýšení výrobní kapacity továren v EU a Kanadě až na 200 GWh ročně
  • Na neurčito odložená investice v Česku

reklama

 
foto - Čepelka Michal
Michal Čepelka
Autor je analytik Asociace pro mezinárodní otázky, zaměřuje se na surovinovou a energetickou bezpečnost.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.11.2023 07:33
No, že tam bude bez problémů fungovat to, co tam funguje a nebude tam všude okolo nadměrné zatížení komunikací, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.11.2023 07:42
Je mnohem levnější a smysluplnějšího se zaměřit na syntetická paliva a vodík než budovat novou infrastrukturu pro elektro.
Pokud se elektro auta nepodporují mohutnou dotací, je v podstatě nesmyslná, to už zjistili v Německu.
V ČR je 6.5 milionů aut a ročně elektro koupi 10 tisíc. Tímto tempem bychom přeměnili autopark za 500 let a to přinejmenším.
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.11.2023 07:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Elektromobil na stávající technologické úrovni je ekologický i ekonomický nesmysl, kde se budou ty miliony vysloužilých baterií skladovat a likvidovat ? Takovou fabriku bude chtít mít za humny kdo ? Dnes je problém umístit někam spalovnu na komunální odpad.
Odpovědět
sv

sv

10.11.2023 07:03 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A jak jste přišel na to, že vodík a syntetická paliva novou infrastrukturu nepotřebují.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.11.2023 12:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nahradit ekonomický nesmysl (elektromobily) ještě větším ekonomickým nesmyslem (vodík, syntetická poliva)? Na to vůbec neupozorňujte, jinak se toho EU chytne.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.11.2023 08:07
Je nesmysl bydovat jakoukoliv energeticky náročnou továrnu v Česku - zemi s téměř nejdražšími energiemi (v Maďarsku 2x, USA 3x v Číně 5x levnější).
A u baterkárny je nesmysl budovat fabriku, když nejsou zajištěny suroviny pro její konečný výrobek.
To všechno mají čínské firmy, proto investují i v Evropě (Německo, Maďarsko). Česku se ze známých důvodů vyhýbají.
Odpovědět
sv

sv

10.11.2023 07:00 Reaguje na Richard Vacek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.11.2023 07:54 Reaguje na sv
V Maďarsku investují do baterkáren nejen Číňané, ale jejich investice je nejvyšší. My nic takového nepotřebujeme, protože taková baterkárna je ideologicky závadná:
https://hipa.hu/news/catl-s-record-volume-hungarian-project-formally-launched-in-debrecen/
Odpovědět
sv

sv

10.11.2023 09:19 Reaguje na Richard Vacek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

sv

10.11.2023 16:40 Reaguje na Richard Vacek
Opakuji, já jsem se, hysterický vacku, neptal na píár článek orbánistánské agentury o smlouvě o smlouvě budoucí o nákupu placu, který bude cvakat maďarský stát a nikoli číňan. Já jsem se ptal jak, ve světle všeobecně známé skutečnosti, že maďarsko za ty "levné" rusácké energie zaplatilo víc než jiné země za dovoz z jiných zdrojů, jsi přišel na to, že maďarsko má levnější energie? Myslíš snad ten benzín na příděl, který softtotalitář orbán byl nucen zavést?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.11.2023 18:08 Reaguje na sv
Já se teda dívám na jiný zdroj, kde jsou uváděny ceny energií, ale protože se zdá, že vy jste velmi nedůvěřivý, podívejte se na údaje Eurostatu, tam snad ti zloduši z Ruska a Číny nezasahují:
(Česko 0,26 EUR/kWh, Maďarsko 0,09 EUR/kWh)
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_204/default/table?lang=en
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 13:56 Reaguje na Richard Vacek
Na zloduchy, kteří slibovali levné energie a pak to dopadlo jako obvykle si stěžuje především orbán.
https://forbes.cz/levny-plyn-pro-madarsko-tohle-jsou-ctyri-myty-o-energiich-kolujici-evropou/
Tak to vypadá, že orbán tomu číňanovi bude bude platit nejen pozemek ale i ty energie.
https://abouthungary.hu/news-in-brief/hungarian-government-to-continue-utility-price-cap-scheme
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.11.2023 14:26 Reaguje na sv
Ale vždyť si v tom odkazu můžete vyhledat i data eurostatu pro zemní plyn - Česko 0,09 EUR/kWh, Maďarsko 0,03 EUR/kWh - tedy 3x méně. Myslíte, že to má eurostat špatně?
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_202/default/table?lang=en
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 19:05 Reaguje na Richard Vacek
Zřejmě jsi nepochopil, že rozdíl dorovná soudruh orbán z erární kapsy.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

12.11.2023 16:08 Reaguje na sv
Ale já nevím, proč je jinde levno a u nás draho. Předpokládám, že v tom je to, že u nás stát nechá řádit energetické monopoly, které díky tomu dosahují nemravných zisků. Na které jim i vy v ceně energií přispějete.
Odpovědět
sv

sv

12.11.2023 17:16 Reaguje na Richard Vacek
Ty toho nevíš víc. Například to, že nejvyšší inflace v EU (zásluhou soudruha orbána) je v maďarsku, což znamená, že tam opravdu ale opravdu není levno. Zkus si přečíst ten článek. Když to nezvládneš sám, tak snad ti někdo přelouská. Státní dotace orbánistánu nejen do energií znamená tisk barevných papírků, které si co nevidět budou maďaři vyměňovat jedna ku jedné s útržky toaletního papíru.
Odpovědět
sv

sv

12.11.2023 17:19 Reaguje na sv
A zkus příště nešířit nesmysly o "energetických monopolech". Je to směšné.
Odpovědět
sv

sv

10.11.2023 16:30 Reaguje na Richard Vacek
Helemese nác... tedy vacek zase dostal hysterický záchvat. Takže znova a pro lopaty. Odkud sis vycucal ty "maďarskou levnější energii".
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.11.2023 18:11 Reaguje na sv
TAdy máte druhý zdroj, ale pozor, aby vám z toho nepraskla žilka:
(Česko 0,356 EUR/kWh, Maďarsko 0,104 EUR/kWh)
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Ale tady je vysoká pravděšpodobnost, že to náš třídní nepřítel zmanipuloval.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

11.11.2023 13:23 Reaguje na Richard Vacek
Nějak sv sklapnul, a takoví jantaři jsou bohužel voliči.
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 13:51 Reaguje na pavel peregrin
Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal, jantare. Na rozdíl od tebe nemůžu celý den čumět do monitoru. Musím něco dělat.
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 13:52 Reaguje na pavel peregrin
Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal, jantare. Na rozdíl od tebe nemůžu celý den čumět do monitoru. Musím něco dělat.
Odpovědět
sv

sv

11.11.2023 13:49 Reaguje na Richard Vacek
NEboj z to, že zkrachovalý orbánistán z té černé díry, která byla dřív maďarským státním rozpočtem dál dotuje elektřinu a plyn je příležitost k přípitku.
https://abouthungary.hu/news-in-brief/hungarian-government-to-continue-utility-price-cap-scheme
Maďaři ovšem mají tu smůlu, že na rozdíl od řeků v roce 2008, nemají euro, takže je nikdo zachraňovat nebude. NEjlevnější toaletní papír už nesežešneš v kauflandu vacku ale ve směnárně.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

10.11.2023 08:00
Neuspokojivé prodeje elektrických automobilů v Evropě jasně ukazují, jak nesmyslnou investicí výstavba další gigafactory je.

V konkrétním případě GF Líně u Plzně je to o to nesmyslnější, že se nevratně a zásadním způsobem naruší stávající poměry v nejbližším okolí. Jsem v běžném pracovním kontaktu se starosty dotčených obcí a omezení, která jsou jim vnucována hraničí se zdravým rozumem. Totální diktát vládních úředníků, kteří arogantně odmítají snahu dotčených obcí na svůj další rozvoj i alespoň částečnou šanci na nějakou budoucnost týkající se rozvoje těchto obcí.

To, že neschopné vedení plzeňského kraje nechápe, že letiště je součástí infrastruktury každého kraje je jedna věc.

Druhá věc jsou státem nabízené varianty, což je jakoby Vám nabízeli výměnu: sebereme vám Váš poslední model Audi a místo toho dostanete starý opotřebovaný žebřiňák, se kterým ale nesmíte vyjet na běžnou silnici (spousta omezení bránící běžnému užívání v původním rozsahu).

A to se nebavíme o omezení letecké záchranné služby, která na vzdálenější okraje svého rajónu nedoletí v limitu.

Skutečný přínos pro kraj i celou ČR je diskutabilní - místní lidé budou omezováni na každém kroku, aby agenturní pracovníci kdoví odkud měli ideální podmínky pro svoji práci.

Výsledkem bude, že si koncern VW vydělá peníze a ty opět vyvede mimo ČR, takže se zase napase někdo jiný a my v ČR z toho budeme mít jenom negativa.

Takže se nedivte, že u Plzně říkají lidé elektromobilitě raději elektrodebilita.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.11.2023 10:54
Mlžení kolem giga factory bylo ostudné. VW a vláda dávno věděli, že nevznikne, a nechápu, proč veřejně trapně lhali. I název článku, odložení stavby, je ... nevím, neznalost, víra, ...? Taky je přeci pravda to o pracovní síle a že místní fabriku nechtějí. Chtějí letiště, záchranku. Je to mnohem horší tunel než studie o DOL. Nechcete radši domácí fabriku na penicilín pro V4 na severní Moravě blízko uhlí a Odry? Baterkárny přeci jsou.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.11.2023 13:06
To je ale pěkný nepořádek v té EU. Komise něco naplánuje a firmy podle jejich plánu nejedou.
Odpovědět

vladimír šmídl

12.11.2023 11:29
Opodál na Borských polích bourá svoji fabriku Panasonic a není to proto, že televizory vyšly z módy. Stěhuje se do jiné země.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist