Michal Čepelka: Co znamená odložení gigafactory v Líních?
V prohlášení Volkswagenu je skrytá pro Česko znepokojující zpráva. Výrobní kapacita budovaných továren v EU a Severní Americe údajně může být navýšena celkově až na 200 GWh. Celkem zjevná je snaha německého koncernu zkombinovat hodnoty z Evropy a Ameriky a tím zakrýt fakt, že plány na výrobní kapacitu 240 GWh ročně v EU byly osekány cca o třetinu. Severoamerický a evropský trh s elektromobily je přitom prostupný jen velmi omezeně. Navíc by transport velkého množství baterií a elektromobilů z Kanady do Evropy znamenal rizika spojená s již nyní velmi napjatými dodavatelskými řetězci.
Ještě významnější je však informace upozorňující na trend rozšiřovat již vybudované závody na místo výstavby nových továren. Stejně se chovají další významní výrobci baterií v Evropě – např. LG EnergySolution, nebo Northvolt. Pro Česko z této zkušenosti plyne doporučení i hrozba. Je výhodnější vybudovat levnější továrnu s omezenou kapacitou, ale potenciálem pro její rozšíření než se rovnou pokoušet o jeden velký projekt. Pokud takový projekt selže, hrozí, že výrobci budou raději rozšiřovat své závody v okolních zemích, než aby šli do Česka. Takový příběh si prožíváme nyní. Zatímco se společnosti v Polsku, Německu nebo v Maďarsku předhánějí v tom, kdo ohlásí hodnotnější rozšíření továrny, která již stojí, z Česka se pomalu stává bílé místo na bateriové mapě Evropy.
Původní plány Volkwagenu
- 6 továren gigafactory v EU do roku 2030
- Výrobní kapacita v EU 240 GWh ročně
- Investice do gigafactory v Česku do 10 mld. EUR
Aktuální plány Volkswagenu
- Dokončení továren gigafactory ve výstavbě
- Možné navýšení výrobní kapacity továren v EU a Kanadě až na 200 GWh ročně
- Na neurčito odložená investice v Česku
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
smějící se bestie
9.11.2023 07:33Jaroslav Řezáč
9.11.2023 07:42Pokud se elektro auta nepodporují mohutnou dotací, je v podstatě nesmyslná, to už zjistili v Německu.
V ČR je 6.5 milionů aut a ročně elektro koupi 10 tisíc. Tímto tempem bychom přeměnili autopark za 500 let a to přinejmenším.
pepa knotek
9.11.2023 07:54 Reaguje na Jaroslav Řezáčsv
10.11.2023 07:03 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJiří Svoboda
10.11.2023 12:26 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRichard Vacek
9.11.2023 08:07A u baterkárny je nesmysl budovat fabriku, když nejsou zajištěny suroviny pro její konečný výrobek.
To všechno mají čínské firmy, proto investují i v Evropě (Německo, Maďarsko). Česku se ze známých důvodů vyhýbají.
sv
10.11.2023 07:00 Reaguje na Richard VacekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Richard Vacek
10.11.2023 07:54 Reaguje na svhttps://hipa.hu/news/catl-s-record-volume-hungarian-project-formally-launched-in-debrecen/
sv
10.11.2023 09:19 Reaguje na Richard VacekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
sv
10.11.2023 16:40 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
10.11.2023 18:08 Reaguje na sv(Česko 0,26 EUR/kWh, Maďarsko 0,09 EUR/kWh)
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_204/default/table?lang=en
sv
11.11.2023 13:56 Reaguje na Richard Vacekhttps://forbes.cz/levny-plyn-pro-madarsko-tohle-jsou-ctyri-myty-o-energiich-kolujici-evropou/
Tak to vypadá, že orbán tomu číňanovi bude bude platit nejen pozemek ale i ty energie.
https://abouthungary.hu/news-in-brief/hungarian-government-to-continue-utility-price-cap-scheme
Richard Vacek
11.11.2023 14:26 Reaguje na svhttps://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_pc_202/default/table?lang=en
sv
11.11.2023 19:05 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
12.11.2023 16:08 Reaguje na svsv
12.11.2023 17:16 Reaguje na Richard Vaceksv
12.11.2023 17:19 Reaguje na svsv
10.11.2023 16:30 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
10.11.2023 18:11 Reaguje na sv(Česko 0,356 EUR/kWh, Maďarsko 0,104 EUR/kWh)
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Ale tady je vysoká pravděšpodobnost, že to náš třídní nepřítel zmanipuloval.
pavel peregrin
11.11.2023 13:23 Reaguje na Richard Vaceksv
11.11.2023 13:51 Reaguje na pavel peregrinsv
11.11.2023 13:52 Reaguje na pavel peregrinsv
11.11.2023 13:49 Reaguje na Richard Vacekhttps://abouthungary.hu/news-in-brief/hungarian-government-to-continue-utility-price-cap-scheme
Maďaři ovšem mají tu smůlu, že na rozdíl od řeků v roce 2008, nemají euro, takže je nikdo zachraňovat nebude. NEjlevnější toaletní papír už nesežešneš v kauflandu vacku ale ve směnárně.
Jiří Kvítek
10.11.2023 08:00V konkrétním případě GF Líně u Plzně je to o to nesmyslnější, že se nevratně a zásadním způsobem naruší stávající poměry v nejbližším okolí. Jsem v běžném pracovním kontaktu se starosty dotčených obcí a omezení, která jsou jim vnucována hraničí se zdravým rozumem. Totální diktát vládních úředníků, kteří arogantně odmítají snahu dotčených obcí na svůj další rozvoj i alespoň částečnou šanci na nějakou budoucnost týkající se rozvoje těchto obcí.
To, že neschopné vedení plzeňského kraje nechápe, že letiště je součástí infrastruktury každého kraje je jedna věc.
Druhá věc jsou státem nabízené varianty, což je jakoby Vám nabízeli výměnu: sebereme vám Váš poslední model Audi a místo toho dostanete starý opotřebovaný žebřiňák, se kterým ale nesmíte vyjet na běžnou silnici (spousta omezení bránící běžnému užívání v původním rozsahu).
A to se nebavíme o omezení letecké záchranné služby, která na vzdálenější okraje svého rajónu nedoletí v limitu.
Skutečný přínos pro kraj i celou ČR je diskutabilní - místní lidé budou omezováni na každém kroku, aby agenturní pracovníci kdoví odkud měli ideální podmínky pro svoji práci.
Výsledkem bude, že si koncern VW vydělá peníze a ty opět vyvede mimo ČR, takže se zase napase někdo jiný a my v ČR z toho budeme mít jenom negativa.
Takže se nedivte, že u Plzně říkají lidé elektromobilitě raději elektrodebilita.