Marian Páleník: Ministr Ambrozek obětí podvodu?
1) jde o novou variantu
2) nová čínská loděnice v Děčíně potřebuje větší plavební hloubku
3) ministerstvo dopravy odstupuje od požadavku na výstavbu jezu v Malém Březně.
Ani jedno však není pravda:
1. Původní jez, který byl zamítnut (nedostal ani jedno povolení MŽP a nesouhlas s ním vyslovila i vláda ČR), byl navrhován na km 99, "nová" varianta má km 98,98 - je tedy posunuta o pouhopouhých 20 metrů! Původní návrh (99. km) nazýval investor "jezem Prostřední Žleb", ve "Společném prohlášení" si dal záležet na formulaci "plavební stupeň Děčín v prostoru města Děčín", ačkoli jde stále o tutéž stavbu. Prostřední Žleb totiž byl a je součástí města Děčín. Vzdutí, prohrábky, plavební komora, těleso jezu a povídání o potřebě pouze tohoto a žádného jiného řešení, zůstalo totožné jako u tzv. varianty 1999. V čem je tedy varianta nová? Její dopady na ŽP se přece nezmění přejmenováním a posunem o 20 metrů. Pan ministr Ambrozek to buď ví a má nás za hlupáky, a nebo se nechal ošálit.
2. Bude-li v Děčíně postavena nová loděnice, pak podle vyjádření generálního ředitele této firmy, NEPOTŘEBUJE výstavbu jezu. Lodě vyráběné v této loděnici totiž nepotřebují vyšší ponor - budou se prázdné spouštět výhradně po proudu Labe. Jejich ponor bude kolem 110 cm. I kdyby bylo právě sucho, dá se ze zdrží výš proti proudu (na Labi, příp. i Vltavě) pustit "vlnka", na níž loď snadno dosáhne úseku s lepšími plavebními podmínkami. (Navíc v období sucha nebude mít problém jen úsek Děčín - státní hranice, ale také mnohem delší úsek Labe státní hranice - Magdeburk, kde jsou některých místech plavební podmínky na německém Labi horší než na českém.)
3. Po podpisu "Spoelčného prohlášení" odmítlo ministerstvo dopravy vypustit zmínku o jezu Malé Březno z Dopravní politiky ČR a také z územního plánu. Největší protagonista výstavby jezů Aster v České televizi odmítl vyloučit výstavbu jez Malé Březno "někdy později", stejně jako ředitel Řediteltsví vodních cest ČR Šefara (ČSSD). Ministr dopravy Šimonovský podle zprávy ČTK z 11. 11. 2005 dokonce uvedl, že by se mělo mnisterstvo ŽP zamyslet nad "přehodnocením" postoje k jezu Malé Březno. Z toho je zcela zřejmé, že resort dopravy se cíle postavit oba jezy nevzdal. Jen změnil taktiku.
Jelikož nejde o závaznou dohodu mezi MŽP a MD, ale jen o prohlášení ministrů, stačí změna vlády (a ministrů) či jen změna názoru ministra dopravy, a "Společné prohlášení" se stane kusem papíru. Je otázkou, zda jím není již nyní, resp. nebylo od samého začátku.
reklama
Online diskuse
Podle mých informací jsou vaše informace mylné. - 3. 1. 2006 - JenikPodle mých informací se ani jedna z vašich informací nezakládá na pravdě. 1) Zamítnut nebyl jez, ale projekt plavnění Labe od Ústí pomocí dvou jezů, přičemž zamítnut byl jako celek právě kvůli Malému Březnu. Proti Prostřednímu Žlebu se žádné pádné argumenty nenašly, a proto byl s drobnými úpravami zahrnut do další varianty, která v ekologicky sporném úseku místo jezu Malé Březno pánuje vlnování ze zdrže Střekov. Přičemž ani Prostřední Žleb ani Děčín včetně zdrží nepřekračují hranice města Děčína a nezasaahují žádná ekologicky cenná území. 2) Větší plavební hloubku nepotřebuje loděnice ale přístav v Děčíně, aby mohl jako první přístav na našem území, ležící bohužel za zlomem sklonu řečiště Labe u Dolního žlebu, vypravovat celoročně do Hamburku a po moři do celého světa naše zboží bez závislosti na Německých dálničních poplatcích nebo železničích tarifech, jak si kdysi na Němcích vybojovali naši předkové když je po válce donutli prohlásit Labe svobodnou mezinárodní vodní cestou. Říká se tomu tuším zahraničně obchodní politika a divil bych se kdyby tohle pan ministr nevěděl. 3) Ministerstvo dopravy skutečně výstavbu Malého Března momentálně neplánuje, ale po 40 letech plánování je už přesně zjištěno, že profil u Malého Března je kvůli složení podloží jediný vhodný pro stavbu jezu. V případě, že by se v budoucnu, po zkušenostech s naplněním ekologiských prognóz týkajících se jezu v Děčíně, našla přírodě vyhovující varianta splavnění, není přece důvod jí nerealizovat. Pokud ovšem jde vám zeleným skutečně o přírodu a její ochranu a ne o zarazení jezů za každou cenu bez ohledu na cokoliv včetně jejich skutečného vlivu na přírodu, tedy spíš o politiku a moc, že. |