Miroslav Hruška: Další experiment ministerstva dopravy s rychlou smrtí?
Do této situace přišlo ministerstvo dopravy s novelou zákona č. 361/2000 Sb. Tato novela měla platit už v srpnu, ale jak je u dopravy zvykem, díky bohu se zpozdila. Největší změny se mají týkat povolené rychlosti na dálnicích, bodového systému a pokut.
Když si vezmeme, jak a po čem se u nás jezdí, dojde v případě schválení novely k takové situaci, že zcela jistě bude přibývat křížků a pomníčků u našich dálnic. Ale především je zcela nesmysl to, že by se tak, jak dnes vypadají naše dálnice dalo po nich jezdit 140 km za hodinu. Nejen D1, ale i další jsou buď opravovány, údajně modernizovány, rekonstruovány atd. Na naše dálnice se nejlépe hodí označení, které jsem slyšel v souvislosti s průjezdem a kolapsem dopravy při průjezdu amerických vojsk přes naši republiku. Tehdy byla dálnice D1 označována jako Ťokův průsmyk.
Zvýšení povolené rychlosti na některých dálnicích na 140 km/h má obdobu pouze v Německu, kde je rychlost neomezená, rychlost 140 km/h testuje Rakousko a údajně platí v Bulharsku. Nevím, jak je to v Bulharsku, ale v Německu i v Rakousku je zcela jiná kvalita jak řidičů, tak dálnic.
Další změnou má být úprava bodového systému, kde se za vážnější přestupky bude odebírat 6 bodů a za méně závažné 4 body. S tím lze jen souhlasit. Pokuty se zvýší a budou v mezích od nejnižší 1 500 Kč až na nejvyšší 25 000 až 75 000 a může být i 100 000 Kč.
Svůj vliv bude patrně mít tato změna i na zvýšení emisí, hluku i prašnosti silnic, a to ve svém důsledku na životní prostředí v okolí dálnic.
Neomezená rychlost, nebo povolená rychlost 140 km/h je odůvodněná v zemích, jako například USA, Austrálie, Rusko, kde vzdálenosti a délky dálnic se počítají na desítky tisíc kilometrů nebo mil. Proč na naši zem, kde se jedná o jednotky stovek km, potřebujeme zvyšovat rychlost a pro koho? I Skandinávské země, kde jsou vzdálenosti např. v Norsku či Švédsku daleko větší než u nás, je rychlost na dálnicích na 110 až 120 km/h. A stačí jim.
Co nám může tato novela přinést? Nic, jen vznik nového průmyslového odvětví, a to výroba křížků, křížů a pomníčků a zvýšení zisků pohřebních služeb.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Petr Vach
6.10.2019 10:59 Reaguje naKarel Ploranský
7.10.2019 15:11 Reaguje na Petr VachNa tisících kilometrů úzkých a křivolakých silniček platí devadesátka, což je rychlost vzhledem ke stavu a povaze těch komunikací naprosto nepřiměřená - a kupodivu, nikdo tam těch 90 nejede a ten vysoký limit tudíž nemá na nehodovost naprosto žádný vliv. Vysvětlíte mi to?
A vysvětlíte mi, proč by tedy zvýšení o pitomých 10 km/h na dálnici nějaký zásadní vliv mít mělo?
Jan Šimůnek
6.10.2019 09:52V tom Německu má prostě to značení smysl a lze se na ně spolehnout, což je IMHO daleko důležitější než kvalita povrchu.
Petr Vach
6.10.2019 11:03Kousek jedu,pak jedu okreskama,pak po rozkopané DÁL nic na které stojí mašiny ,ale lidi né.
První je, že řidiči se při nízké rychlosti nudí, mají málo podnětů a klesá jim pozornost. Při dostatečně vysoké rychlosti musí dávat větší pozor a jsou stále ve střehu.
Druhá praví, že pravděpodobnost nehody zaviněné řidičem neroste s rychlostí a je konstantní v čase. Pak jednoduše řidič projede trasu rychleji, nepoflakuje se na dálnici tak dlouho a způsobí průměrně méně nehod.
Levicovým "dopravním expertům" to ale neříkejte, ti při střetu s těmito daty vždycky začnou kvokat jako slepice a nejsou k zastavení.
Petr Dvořák
6.10.2019 19:08 Reaguje naAle z druhého soudku, při rychlostech nad 120km/h začíná dost neproporcionálně stoupat spotřeba.. resp. kromě aerodynamického odporu se začíná více než lineárně zvyšovat i valivý odpor.
Karel Ploranský
7.10.2019 15:01Kdybych posuzoval podle stejné "logiky" rychlostní limit na běžných silnicích, musel bych volat po jeho snížení, v mnoha (až příliš mnoha) místech nejlépe na 20 km/h. Ale na těch obyčejných silnicích nejedu pokaždé rychlostí 90 km/h, i když to SMÍM, ani na dálnicích nepojedu ani po té změně pokaždé rychlostí 140 km/h.
Bezpečnost není otázkou přísných limitů, nýbrž zdravého rozumu. Kdo nehodlá limit dodržovat, tomu je naprosto šumák, jak je vysoký.
Co se omezení rychlosti týká, mělo by se přísnou sankcí pro odpovědného úředníka (či firmu) postihovat umístění značek nařizujících sníženou rychlost tam, kde to omezení nemá opodstatnění. A že takových míst je... Vtipně na to naráží Jan Šimůnek.