https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-hruska-dalsi-experiment-ministerstva-dopravy-s-rychlou-smrti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Další experiment ministerstva dopravy s rychlou smrtí?

6.10.2019
Denně čteme a vidíme umírat lidi na silnicích a dálnicích. Proč se tak děje, má několik příčin. Je to naprostá nezodpovědnost některých řidičů, kterých je bohužel stále více, nezkušenost, spojená s riskováním, meteorologické podmínky, ohromný nárůst zejména kamionové přepravy, který neodpovídá možnostem malého státu, již nyní přesyceného silničními a železničními komunikacemi. / Ilustrační foto
Denně čteme a vidíme umírat lidi na silnicích a dálnicích. Proč se tak děje, má několik příčin. Je to naprostá nezodpovědnost některých řidičů, kterých je bohužel stále více, nezkušenost, spojená s riskováním, meteorologické podmínky, ohromný nárůst zejména kamionové přepravy, který neodpovídá možnostem malého státu, již nyní přesyceného silničními a železničními komunikacemi. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Denně čteme a vidíme umírat lidi na silnicích a dálnicích. Proč se tak děje, má několik příčin. Je to naprostá nezodpovědnost některých řidičů, kterých je bohužel stále více, nezkušenost, spojená s riskováním, meteorologické podmínky, ohromný nárůst zejména kamionové přepravy, který neodpovídá možnostem malého státu, již nyní přesyceného silničními a železničními komunikacemi. Svůj velký podíl na této situaci má i kvalita těchto komunikací.
 

Do této situace přišlo ministerstvo dopravy s novelou zákona č. 361/2000 Sb. Tato novela měla platit už v srpnu, ale jak je u dopravy zvykem, díky bohu se zpozdila. Největší změny se mají týkat povolené rychlosti na dálnicích, bodového systému a pokut.

Když si vezmeme, jak a po čem se u nás jezdí, dojde v případě schválení novely k takové situaci, že zcela jistě bude přibývat křížků a pomníčků u našich dálnic. Ale především je zcela nesmysl to, že by se tak, jak dnes vypadají naše dálnice dalo po nich jezdit 140 km za hodinu. Nejen D1, ale i další jsou buď opravovány, údajně modernizovány, rekonstruovány atd. Na naše dálnice se nejlépe hodí označení, které jsem slyšel v souvislosti s průjezdem a kolapsem dopravy při průjezdu amerických vojsk přes naši republiku. Tehdy byla dálnice D1 označována jako Ťokův průsmyk.

Zvýšení povolené rychlosti na některých dálnicích na 140 km/h má obdobu pouze v Německu, kde je rychlost neomezená, rychlost 140 km/h testuje Rakousko a údajně platí v Bulharsku. Nevím, jak je to v Bulharsku, ale v Německu i v Rakousku je zcela jiná kvalita jak řidičů, tak dálnic.

Další změnou má být úprava bodového systému, kde se za vážnější přestupky bude odebírat 6 bodů a za méně závažné 4 body. S tím lze jen souhlasit. Pokuty se zvýší a budou v mezích od nejnižší 1 500 Kč až na nejvyšší 25 000 až 75 000 a může být i 100 000 Kč.

Svůj vliv bude patrně mít tato změna i na zvýšení emisí, hluku i prašnosti silnic, a to ve svém důsledku na životní prostředí v okolí dálnic.

Neomezená rychlost, nebo povolená rychlost 140 km/h je odůvodněná v zemích, jako například USA, Austrálie, Rusko, kde vzdálenosti a délky dálnic se počítají na desítky tisíc kilometrů nebo mil. Proč na naši zem, kde se jedná o jednotky stovek km, potřebujeme zvyšovat rychlost a pro koho? I Skandinávské země, kde jsou vzdálenosti např. v Norsku či Švédsku daleko větší než u nás, je rychlost na dálnicích na 110 až 120 km/h. A stačí jim.

Co nám může tato novela přinést? Nic, jen vznik nového průmyslového odvětví, a to výroba křížků, křížů a pomníčků a zvýšení zisků pohřebních služeb.


reklama

Miroslav Hruška
Miroslav Hruška Autor je čtenářem Ekolistu.
tisknout poslat
 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

6.10.2019 09:47
Docela by mě zajímalo, jestli autor není schopen jet bezpečně rychlostí 140, nebo jestli si to myslí jen o těch ostatních :-)
Odpovědět
PV

Petr Vach

6.10.2019 10:59 Reaguje na
Nemám problém jezdit rychle,ale bojím se takovejch,co se s tím vytahujou.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

7.10.2019 15:11 Reaguje na Petr Vach
A myslíte si, pane Vachu, že na tom nová úprava něco zhorší? Ti co se vytahujou budou jezdit pořád stejně. Někteří dobře a bezpečně, někteří jako paka - tak to je a na výši stanovených limitů to v podstatě nezáleží.
Na tisících kilometrů úzkých a křivolakých silniček platí devadesátka, což je rychlost vzhledem ke stavu a povaze těch komunikací naprosto nepřiměřená - a kupodivu, nikdo tam těch 90 nejede a ten vysoký limit tudíž nemá na nehodovost naprosto žádný vliv. Vysvětlíte mi to?
A vysvětlíte mi, proč by tedy zvýšení o pitomých 10 km/h na dálnici nějaký zásadní vliv mít mělo?
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2019 09:52
Je mi líto, sám autor přiznává, že v sousedním Německu mají na dálnicích neomezenou rychlost. Jistě mají i úseky kde se staví a opravuje, ale ty jsou jasně vyznačen začátkem a koncem, nikoli jako u nás kdy se někde objeví na rovné kvalitní silnici značka omezující rychlost na 40 km/h a řidič může po dojezdu na další křižovatku, kdy na projetém úseku nebylo absolutně nic, kvůli čemu by ta značka měla sebemenší smysl, může leda hádat, jestli ji tam zapomenuli předloni soudruzi z ŘSD, kdy se tam opravdu cosi opravovalo, nebo jestli si ji postavilo pár uniformovaných podnikatelů.
V tom Německu má prostě to značení smysl a lze se na ně spolehnout, což je IMHO daleko důležitější než kvalita povrchu.
Odpovědět
PV

Petr Vach

6.10.2019 11:03
Naše ministerstvo by mělo nosit název Dál nic.
Kousek jedu,pak jedu okreskama,pak po rozkopané DÁL nic na které stojí mašiny ,ale lidi né.
Odpovědět
ig

6.10.2019 12:23
Jenom pro zajímavost, už několikrát se stalo, že po zvýšení rychlosti na dálnicích klesl počet nehod, naposledy tahle informace přišla z Austrálie (té opravdové, ne z Rakouska, odtamtud zatím data nejsou). Ono bohužel to zvýšení není moc časté, takže není nasbíráno moc dat :-) ale přesto z toho mají dopravní inženýři (teď myslím ty opravdové, ne zpolitizované tlučhuby) dvě možné hypotézy.

První je, že řidiči se při nízké rychlosti nudí, mají málo podnětů a klesá jim pozornost. Při dostatečně vysoké rychlosti musí dávat větší pozor a jsou stále ve střehu.

Druhá praví, že pravděpodobnost nehody zaviněné řidičem neroste s rychlostí a je konstantní v čase. Pak jednoduše řidič projede trasu rychleji, nepoflakuje se na dálnici tak dlouho a způsobí průměrně méně nehod.

Levicovým "dopravním expertům" to ale neříkejte, ti při střetu s těmito daty vždycky začnou kvokat jako slepice a nejsou k zastavení.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.10.2019 12:55 Reaguje na
Levice se vždy a všude míjela a míjí s realitou.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

6.10.2019 19:08 Reaguje na
Taky mi pomůže to na chvíli trochu "osolit", když na mě leze únava .. trocha adrenalinu náběh na spánek spolehlivě přeruší. V dnešních autech je 130 na prázdné slušné dálnici fakt uspávačka.
Ale z druhého soudku, při rychlostech nad 120km/h začíná dost neproporcionálně stoupat spotřeba.. resp. kromě aerodynamického odporu se začíná více než lineárně zvyšovat i valivý odpor.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

7.10.2019 15:01
Ten článek je školním případem hysterické reakce na správnou a logickou věc. A také bohapusté demagogie.
Kdybych posuzoval podle stejné "logiky" rychlostní limit na běžných silnicích, musel bych volat po jeho snížení, v mnoha (až příliš mnoha) místech nejlépe na 20 km/h. Ale na těch obyčejných silnicích nejedu pokaždé rychlostí 90 km/h, i když to SMÍM, ani na dálnicích nepojedu ani po té změně pokaždé rychlostí 140 km/h.
Bezpečnost není otázkou přísných limitů, nýbrž zdravého rozumu. Kdo nehodlá limit dodržovat, tomu je naprosto šumák, jak je vysoký.
Co se omezení rychlosti týká, mělo by se přísnou sankcí pro odpovědného úředníka (či firmu) postihovat umístění značek nařizujících sníženou rychlost tam, kde to omezení nemá opodstatnění. A že takových míst je... Vtipně na to naráží Jan Šimůnek.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

16.10.2019 20:35
Zvýšení rychlostního limitu se podle MD má týkat těch úseků dálnic, kde to jejich uspořádání a stavebně technický stav dovoluje. Negativní vliv na bezpečnost dopravy by to rozhodně mít nemělo. Resp. rozhodně mnohonásobně víc lidí umírá na silnicích kvůli tomu, že se odkládá výstavba dálnic tam, kde jsou potřeba. Racionálním argumentem proti zvyšování rychlosti na dálnicích ovšem je z hlediska ŽP to, že zvýšením rychlosti dochází k nezanedbatelnému nárůstu spotřeby paliva a tím k růstu škodlivých emisí i uhlíkové stopy a také k poměrně značnému nárůstu hluku z dopravy.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist