Miroslav Hruška: Opravdu to budeme pít?
V popisu ohrožených lokalit (ohrožené vodní zdroje), a vliv na kvalitu/kvantitu dodávané vody se dozvíme, že: „Tyto zdroje jsou ohroženy z dlouhodobého hlediska, kdy se postupně budou dostávat do podzemní vody látky z provozu dálnice. Nejsou uvažovány úniky provozních kapalin a jiných zdraví škodlivých látek, kterým bude předejito v rámci návrhu odvodnění dálnice a okolních komunikací. U individuálních studní je velké riziko, že případné znečištění nebude včas odhaleno a může dojít k dlouhodobému užívání jako pitné“.
Co s tím? Jako náhradu za zničené zdroje vody je obcím nabízeno řešení spočívající v tom, že bude vybudováno rozšíření vodárenské soustavy v koridoru D3. Investiční náklady mají činit celkem 658 milionů Kč bez DPH.
Má to však ne jeden, ale několik háčků:
1. Existuje nějaká záruka, že při tempu projekčních a schvalovacích prací, tedy naší známé byrokracii, a možného sucha bude ještě při dokončení existovat zdroj pitné vody, který má tuto stavbu zásobovat?
2. Kdo bude tuto stavbu financovat a udržovat?
3. Jaká bude cena dodávané vody pro občany?
4. Jaká bude kvalita vody?
5. A další.
Pokud sledujeme zprávy o stavu zdrojů pitné vody, zjistíme, že voda se dostává na hranici upravitelnosti. Největší problémy způsobují produkty ze sinic a také pesticidy. V poslední době se tyto problémy objevují velmi často v nádržích Švihov a Sedlice u Želivky.
Chceme skutečně svoji kvalitní, čistou, pramenitou vodu nahradit za to, co nám je nabízeno? Na venkově má již mnoho nebo většina obcí svůj vlastní vodovod, který si velmi často lidé vybudovali brigádnicky sami. Byly to tisíce hodin práce zadarmo, protože to dělali pro sebe. A o to rozhodně nechtějí přijít. To je i případ naší obce Tisem.
Máme svoji čistou, pramenitou a levnou vodu. Rozhodně nechceme pít jakýsi sinico-pesticidový, zdraví ohrožující a drahý mix všeho možného.
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Fero Metam
21.4.2019 17:43jaroslav hes
22.4.2019 13:20Jiří Svoboda
22.4.2019 15:261. bude přibývat elektromobilů a z nich žádné ropné látky neuniknou.
2. z dálničního tělesa se téměž nic neodpařuje a voda stěčená z dálnice, pokud se zasákne, posílí spodní vody.
3. kdoví, jaké budou za 10-20 let zimy (zda vůbec bude třeba sypat), a je otázka, jak moc je malá koncentrace posypové soli (přírodního minerálu) pro zemní vody škodlivá.
To, že jsou obecně prospěšné stavby na úkor zájmů mnohých lidí nám nevadí do okamžiku, kdy se to začne týkat nás samotných. Těžko s autorem sympatizovat.
Petr Dvořák
22.4.2019 22:24 Reaguje na Jiří Svoboda2, 3 .. posilování spodní vody zastavovaním krajiny a polemika o škodlivosti posypových materiálů v pitné vodě mi připadá trochu zcestná .. navíc Váš bod 3 jsou vlastně jen otázky
Já sympatizuji. Dálnici mi nikdo za humny stavět nechce, ale považuji dálniční síť za obecně škodlivou.
Jiří Svoboda
23.4.2019 12:43 Reaguje na Petr DvořákProblém u takových lidí je pak ideologický. Někde žádají tvrdou nulu, jinde jim, pokud to zapadá do jejich ideologie, ani vysoké číslo nevadí.
Jiří Svoboda
24.4.2019 13:22 Reaguje na Petr DvořákPetr Dvořák
24.4.2019 16:27 Reaguje na Jiří SvobodaTo co jsem psal je, že považuji dálniční síť - a tím i její rozšiřování - za obecně škodlivou (vycházejíc z obratu "obecně prospěšná stavba", je v tom trocha nadsázky, ono zobecnit nelze téměř nic..).
Vy na jednu stranu plédujete za bílé střechy a snižování emisí a pak jedním dechem za stavbu, která anuluje efekt tisíců bílých střech a způsobí jak výstavbou, tak provozem značné množství emisí GHG. Za stavbu, která už jen svojí přítomností a drenážemi naruší hydrologický režim krajiny (kromě řady dalších funkcí) a jako obhajobu použijete skutečnost, že se díky této stavbě zasákne snad trochu větší množství srážek, obohacených jistě o neškodné množství mazacích hmot, mikroplastů a posypové soli. Tak nevím, ale zdá se mi to jako solidní vnitřní rozpor.
Jiří Svoboda
24.4.2019 21:03 Reaguje na Petr DvořákPléduji za ta nejefektivnější opatření ochrany klimatu, která ovlivní náš způsob života relativně málo a jejich značný potenciál by se měl přednostně co nejrychleji vyčerpat. Předpokládám, že tento přístup jste u mne již identifikoval.
Nejsem nepřítel dálnic jako takových, byť po dálnici jedu jen párkrát do roka. Snažím se k problému nadměrné dopravy přistupovat systémově - citelným zadněním těžby fosilních paliv. Pokud se tím stane doprava drahá, vytvoří to ekonomický tlak na jeji redukci.
Myslím, že jsem vás v minulých diskusních příspěvcích docela vystihl. Asi si moc neuvědomujete, jak složitý a komplexní je problém PŘECHODU k udržitelnosti kdy je třeba od základů přeorat naši civilizaci na celé Zemi. Pokud se zasekáte na nepodstatných záležitostech, jak předvádíte, a nepostihnete to podstatné/klíčové, zmocní se toho vlivné zájmové skupiny po svém a budeme se dost brzy všichni moc divit!
Dotaz(y). Německo není pro vás zářný vzor? Pokud ne, jak by se to mělo dělat správně?
Petr Dvořák
25.4.2019 07:29 Reaguje na Jiří SvobodaBavili jsme se tu o tom už mnohokrát a na spoustě věcí se shodneme. Bílé střechy? No proč ne, fajn. Uhlíková daň? Super! Asi jediný realistický nástroj k rozsáhlejší změně.
Ale je možné dělat i před prosazením uhlíkové daně drobná rozhodnutí na úrovni jednotlivců nebo států, která pomohou. No a silniční doprava není zrovna efektivní záležitost a kapacitní silniční spoje samozřejmě indukují velký objem nové dopravy, fragmentují krajinu atd.
Německo - nepovažuji za šťastné odstavení funkčních JE, ale na závěry je ještě brzy. Vloni mělo německo 40% produkci elektřiny z OZE, takže s odsudky na způsob pana Wagnera bych byl opatrný.
Jiří Svoboda
25.4.2019 09:11 Reaguje na Petr DvořákTo je asi ten základní problém vašeho uvažování - vidět jen to, co se vám hodí a v zveličovat relativně "malé" problémy.
Každopádně s vámi diskutuji rád, protože cítím, že diskuse s vámi dává smysl.
Petr Dvořák
26.4.2019 16:09 Reaguje na Jiří SvobodaTohle pojetí OZE s obrovskými dálkovými transporty energie není asi uplně podle mého gusta, ale to neznamená, že to nemůže být realizovatelná cesta. Také se samozřejmě odehrává nějaký vývoj na poli syntetických paliv a LAES. Obojí je již nasaditelné v praxi.
Jinak "confirmation bias", jak se tomu hezky česky říká, je běžný psychologický jev, zřejmě nutný zpětovazební mechanismus, který se projevuje u každého. Problém nastává, když to člověk není schopen reflektovat, zpochybňovat..
V každém případě díky a díky za diskusi.
Katka Pazderů
23.4.2019 05:43Stávající 3 je třeba rozšířit o 2 pruhy, celkem nějakých 10-12 m! A ne stavět novou dálnici s mosty a tunely přes skoro přírodně panenské území.
Petr Dvořák
23.4.2019 07:06 Reaguje na Katka PazderůMůžete ale rozšířit rovné úseky, povolit na nich 110km/h a umožnit tak pohodlné a bezpečné předjetí kamionů.