Štefan Friča: Nechvalný primát města Brna a JMK v Evropě
Napojení této rychlostní komunikace R43 na dálnici D1 v prostoru Troubska a Bosonoh je v této chvíli bez porušení základních Lidských práv nemožné. V lokalitě jsou provozem dálnice D1 překročeny imise hluku a škodlivin v ovzduší nad mez stanovenou zákonem. Obec byla již dvakrát vyjmenována jako oblast se zhoršenou kvalitou ovzduší. Jsou překročeny imisní limity pro ochranu lidského zdraví, meze tolerance i četnost překročení tzv. pevných částic PM10. Krajský úřad je tedy podle zákona o ochraně ovzduší povinen přijmout program ke zlepšení kvality ovzduší. Obdobná situace je z hlediska hluku. Je porušeno hned několik zákonů. Například zákony o ochraně veřejného zdraví, ovzduší, proti hluku, životního prostředí či Listiny základních lidských práv.
Přesto Jihomoravský kraj a Ředitelství silnic a dálnic plánují v obcích Bosonohy a Troubsko výstavbu mamutí křižovatky R43xD1, která ovlivní těžkými negativními účinky zdraví také obyvatel brněnských sídlišť na jihozápadním okraji Brna. Zejména Kamenný vrch, Nový a Starý Lískovec a Bohunice. Město Brno tak bude jediným městem v Evropě, které bude mít více něž třetinu svého území prošpikováno sítí dálnic Evropského významu D1, R52 a R43.
Přitom moderní řešení je tak snadné - vést tranzitní dopravu od města v úctyhodné vzdálenosti a do Brna systémem púřivaděčů přivést pouze cílovou dopravu. Jak je to ostatně i v souladu s předpisy EU. Neměli bychom stavět ihned a bez rozmyslu jen proto, že právě nyní nám EU nabízí peníze, které je třeba rychle utratit.
reklama
Online diskuse
Standardní problémy velké stavby - 2. 9. 2005 - Štefan FričaVážený pane Novotný,za prvé - podíváte-li se na serveru www.rsd.cz na sčítání vozidel v roce 2000, zjistíte, že intenzity dopravy jsou již dnes v Troubsku a Bosonohách 2,5 krát vyšší, než v Lipůvce. Podle Vaší logiky by tedy dávalo spíše smysl přeložit dálnici D1 do Lipůvky, aby se pomohlo občanům Troubska a Bosonoh. za druhé - limity hluku a škodlivin v ovzduší jsou závazné a nepřekročitelné. Ty jsou v Troubsku překročeny, stavba je tedy nerealizovatelná - každý soud to uzná; za třetí - argument, že někomu se zlepší prostředí na úkor jiného je v rozporu s Listinou základních práv a svobod - nikdo nesmí prosazovat svá práva na úkor jiného. Ředitelství silnic a dálnic tedy stojí před velmi nákladným úkolem. Naprojektovat složitou křižovatku tak, aby hluk v obci nepřekračoval v noci 50 dB, viz zákon o ochaně proti hluku), a imise PM10 nepřekračovaly limit stanovený zákonem o ochraně ovzduší. Jedná se o každoročně klesající limit, který je však již dnes překročen. |