Jan Kondziolka: Trabantík nebo hromadná doprava?
Do Ostravy se dá dostat buďto vlakem, nebo autobusem. Cesta vlakem mě vyšla se zpáteční slevou na 72 Kč + 2x 15 Kč za tramvaj, čili dohromady 102 Kč. Samozřejmě, že při měsíčníku by to nebylo tolik, ale jeho cenu neznám, tak nemohu udělat propočet i s nim. Cesta autobusem mě vyšla na 2x 32 Kč za bus a 2x 15 Kč za tramvaj. Dohromady tedy 94 Kč. Samozřejmě, že jsem mohl využít studentskou slevu, kdybych měl kartu, ale počítejme to jako cenu pro běžného pracujícího (samozřejmě krom měsíčníku na tramvaj).
A teď se vraťme k mému zraněnému, smradlavému, neekologickému Trabantíkovi. Když s ním jezdím slušně (což jezdím), tak se jeho průměrná spotřeba většinou drží něco kolem 6l na 100 km. Do Ostravy to mám 26 km, čili řekněme nějaké 3l benzínu tam i zpět, to je něco kolem 90 Kč. A když ještě vezmu v úvahu, že někdo nebude takové prase jako já a bude jezdit s úspornějšími a modernějšími vozy a bude jezdit třeba ve dvou, tak cena ještě více klesne.
Když s ním jezdím do Ostravy, nemusím ráno nikam chodit, vylezu před barák, otočím klíčkem a už se smradím pryč. Nemusím být nervózní, jestli mi to ujede nebo ne, utíkat nebo naopak čekat, když tak prostě trochu přišlápnu na ty moje dva válce a je to. Celou cestu sedím, nemusím stát v narvaném vydýchaném autobuse (zvlášť po ránu to bývá humáč), když mi je teplo, otevřu okno, když zima, přidám topení… Vůbec nemusím nikde čekat třeba 40 minut v mrazu nebo vedru, než dojede další spoj – za tu dobu jsem už doma! Nemusím sebou tahat bágl na zádech, prostě si to hodím do kufru. Když potřebuji zastavit, zastavím, když potřebuji cestou něco zařídit, prostě odbočím...
Tím jsem samozřejmě nechtěl pět nějakou ódu na Trabant, všem musí být jasné, že se tímto chovám jako prase. Naopak jsem chtěl poukázat na to, že asi bude něco špatně nastaveno. Proč dotovaná hromadná doprava vyjde levněji, než moje smradění se, které si platím sám? Navíc o ekologičnosti hromadné dopravy nemůže být sporu – u autobusu to ještě není tak zjevné, ale vždyť přece vlaky i tramvaje jezdí na elektřinu a ta byla je a vždy bude a dá se vyrobit úplně bez emisí CO2 a kapalných uhlovodíků (kterých můj Trabi chrlí kvanta), prakticky bez dopadů na životní prostředí, což se o výrobě a spotřebě benzínu říct nedá.
Jak jsem již říkal – nechci aby to bylo chápáno jako óda na Trabant, ale asi by se měl někdo zamyslet nad tím, proč je už tak dotovaná hromadná doprava dražší, než sprosté smradění a otravování jedovatými uhlovodíky. Asi tady něco bude špatně…
reklama

Další články autora |
Online diskuse
Praha - Turnov - Krkonose - 11. 3. 2008 - M.Z.Cely zivot jezdim timhle smerem, posledni desetileti uz tedy vetsinou autem. Vlaky se posledni roky sice dost zlepsily, maji mene zpozdeni, trasu Turnov Praha zvladaji rychlosti skoro 45 km/hod a Tanvald - Praha rekneme 33 km/hod... :-) prime autobusy Harrachov Praha jsou vicemene OK ale ty ostatni jsou cim dal pomalejsi, jak postupuje stavba dalnic a obchvatu kolem mest.Tyto stavby, jak kazdy vime, jsou delany pro motoristy a ostentativnim zpusobem ignoruji existenci hromadne dopravy. Svym zpusobem delaji z center (jako treba Boleslav a Turnov na tehle trase) "pevnosti" proti jednoduchemu vjezdu treba tech dalkovych autobusu. Ukazkovym prikladem je Mlada Boleslav, tam se desetileti cekalo uprostred mesta na zavorach... Ted maji sice moderni terminal - je to bohate mesto - cimz se ale to nejmene ctvrthodinove zajizdeni kazdeho hromadneho dopravniho prostredku do mesta a jeho projizdeni celym arealem kolem Skodovky a centra jaksi kodifikovalo navzdy. Proc nemohou dalkove autobusy stavet nekde u dalnice u mesta, odkud by fungovala hromadna doprava, to nepochopim. Takhle az 90% osazenstva kazdeho takoveho autobusu ztrati nejmene 20 minut prujezdem mesta, zbytecne se zasvini ovzdusi v nem cekanim u semaforu apod. Kratce receno - tento zpusob organizace treba autobusove dopravy ji cini rozumne pouzitelnou jen na dopravu mezi velkymi mesty primym spojem (treba Praha Liberec) cimz se dale podporuje stehovani lidi do velkych mest a vylidnovani venkova mezi nimi. Nekdo mozna namitne ze to tak ma byt, nevim. Na dane trase by treba situaci zlepsil nejaky terminal pobliz Turnova, odkud by pendloval primy autobus do Prahy po dalnici a lide z okoli by se sem dopravovali bud mistni dopravou (vlak, autobus) auty nebo treba i taxikem, ten by na tu finalni vzdalenost radu 10 km prece nemusel byt extra drahy a uspora radu hodin na ceste by za to stala. |