Jan Kondziolka: Trabantík nebo hromadná doprava?
Do Ostravy se dá dostat buďto vlakem, nebo autobusem. Cesta vlakem mě vyšla se zpáteční slevou na 72 Kč + 2x 15 Kč za tramvaj, čili dohromady 102 Kč. Samozřejmě, že při měsíčníku by to nebylo tolik, ale jeho cenu neznám, tak nemohu udělat propočet i s nim. Cesta autobusem mě vyšla na 2x 32 Kč za bus a 2x 15 Kč za tramvaj. Dohromady tedy 94 Kč. Samozřejmě, že jsem mohl využít studentskou slevu, kdybych měl kartu, ale počítejme to jako cenu pro běžného pracujícího (samozřejmě krom měsíčníku na tramvaj).
A teď se vraťme k mému zraněnému, smradlavému, neekologickému Trabantíkovi. Když s ním jezdím slušně (což jezdím), tak se jeho průměrná spotřeba většinou drží něco kolem 6l na 100 km. Do Ostravy to mám 26 km, čili řekněme nějaké 3l benzínu tam i zpět, to je něco kolem 90 Kč. A když ještě vezmu v úvahu, že někdo nebude takové prase jako já a bude jezdit s úspornějšími a modernějšími vozy a bude jezdit třeba ve dvou, tak cena ještě více klesne.
Když s ním jezdím do Ostravy, nemusím ráno nikam chodit, vylezu před barák, otočím klíčkem a už se smradím pryč. Nemusím být nervózní, jestli mi to ujede nebo ne, utíkat nebo naopak čekat, když tak prostě trochu přišlápnu na ty moje dva válce a je to. Celou cestu sedím, nemusím stát v narvaném vydýchaném autobuse (zvlášť po ránu to bývá humáč), když mi je teplo, otevřu okno, když zima, přidám topení… Vůbec nemusím nikde čekat třeba 40 minut v mrazu nebo vedru, než dojede další spoj – za tu dobu jsem už doma! Nemusím sebou tahat bágl na zádech, prostě si to hodím do kufru. Když potřebuji zastavit, zastavím, když potřebuji cestou něco zařídit, prostě odbočím...
Tím jsem samozřejmě nechtěl pět nějakou ódu na Trabant, všem musí být jasné, že se tímto chovám jako prase. Naopak jsem chtěl poukázat na to, že asi bude něco špatně nastaveno. Proč dotovaná hromadná doprava vyjde levněji, než moje smradění se, které si platím sám? Navíc o ekologičnosti hromadné dopravy nemůže být sporu – u autobusu to ještě není tak zjevné, ale vždyť přece vlaky i tramvaje jezdí na elektřinu a ta byla je a vždy bude a dá se vyrobit úplně bez emisí CO2 a kapalných uhlovodíků (kterých můj Trabi chrlí kvanta), prakticky bez dopadů na životní prostředí, což se o výrobě a spotřebě benzínu říct nedá.
Jak jsem již říkal – nechci aby to bylo chápáno jako óda na Trabant, ale asi by se měl někdo zamyslet nad tím, proč je už tak dotovaná hromadná doprava dražší, než sprosté smradění a otravování jedovatými uhlovodíky. Asi tady něco bude špatně…
reklama

Další články autora |
Online diskuse
Cena přibližně stejná... - 9. 3. 2008 - FrantišekNeviem teraz, či ste ekolog(ista) alebo nie, no na tom až tak nezáleží. Podstatná je (i)racionalita použitého argumentu. Ekológom/istom sa dosť často vyčíta nedostatočná odborná znalosť veci, ekológovia/isti dosť často poukazujú na nezapočítané externality.Externalitu vo vašom prípade predstavujú náklady na kúpu osobného vozidla, z ktorých primeranú časť musíte pripočítať k nákladom na každú jednu jazdu. Pri benevolencii voči takejto "externalitke" je ťažké predpokladať, žeby vaš vzorec uvažovania v danej veci okrem priamej spotreby PHM pamätal aj na iné nevyhnutné náklady - spotrebu oleja a iných prevádzkových kvapalín (napr. fridex), náklady na povinné servisné prehliadky (STK, emisná kontrola), povinné poistenie, havarijné poistenie. Ak by mali všetci pasažieri MHD dôsledne využívať osobnú dopravu, vyžadovalo by to väčšiu spotrebu materiálov a energie pri výrobe toľkých osobných áut. Čo to znamená pre prírodu a životné prostredie "ako také", je zrejme zbytočné hovoriť. Ľudia s podobným spôsobom uvažovania si môžu blahoželať, že sa im dostalo "šťastia" žiť v tejto dobe, keď spoločnosť jednoznačne speje k drastickému koncu v relatívne blízkom časovom horizonte. S myšlienkou, že "chrípku som nemal, odkedy sa rozvážam vo vlastnom aute", som sa stretol už dosť dávno. Čo je zlé na tom, že z času na čas dostanete chrípku? Veď sa hovorí: čo ma nezabije, to ma posilní! Prekonali ste všetky bežné detské choroby ako iní? Osobne si myslím, že áno. A asi nie som ďaleko od pravdy, keď poviem, že voľakedy - teda za čias našej mladosti - nebolo toľko alergií a im podobných problémov ako dnes, keď nimi trpí mnoho ľudí už od útlej mladosti. Jednou z príčin tohto neblahého javu (popri nebývalom rozšírení "chémie" v životnom prostredí) je aj vaše jazdenie osobným autom. Teraz nie je dôležité, že máte na to a že je to pohodlnejšie, ale dôležité je to, že prispievate k utrpeniu a pomalému umieraniu aj svojich vlastných detí a vnúčat. |