https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/smutek-a-plac-nad-madeirou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Smutek a pláč nad Madeirou

28.7.2025 06:09 | PRAHA (Ekolist.cz) | Dalibor Mahel
Požár teplem narušil čedičové skály a odhalil svahy hor erozi, na dotčené turistické stezky i silničky se - především po deštích - řítí balvany, štěrk, bahnotoky...
Požár teplem narušil čedičové skály a odhalil svahy hor erozi, na dotčené turistické stezky i silničky se - především po deštích - řítí balvany, štěrk, bahnotoky...
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel
Na Madeiru jezdím každoročně, již mnoho let, na jednodenní túry i vícedenní přechody. Mohu si tak udělat velmi reprezentativní porovnání vývoje – jakýsi časosběr. A také proniknout hluboko do madeirských souvislostí – do historie, kultury, přírody…
 
Při první návštěvě jsem byl „Ostrovem věčného jara“ zcela uchvácen. Parky se stromy a kytkami ze všech koutů světa, ulice lemované modře kvetoucími žakarandami, červenými flamboyany, bílými magnoliemi… V horách mne okouzlily husté porosty intenzivně vonících eukalyptů, stráně nebetyčných údolí zářící žluté kvetoucím janovcem a v těch nejodlehlejších částech husté pralesy vavřínů a vřesovců, kde zurčí potůčky a z větví kape rosa.

Vavřínové pralesy (tzv. laurisilva) jsou skutečnými přírodními poklady – a na Madeiře představují klimaxové stadium vegetace, tedy nejstabilnější a nejvyvinutější formu přírodního lesa. V přírodě se rostlinná společenstva vyvíjejí od pionýrských porostů (například travin nebo křovin na holé půdě) až po klimaxový les, což je nejvyváženější, ustálená podoba vegetace, která by vznikla bez zásahu člověka. Na Madeiře tímto klimaxem je právě vavřínový les, který roste ve výšce 600–1300 m n. m. ve stálém vlhkém klimatu hor.

To nejcennější, co na Madeiře vlastně je, jsou vavřínové pralesy.
To nejcennější, co na Madeiře vlastně je, jsou vavřínové pralesy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

Vavřínový prales je jako živoucí skanzen subtropické flóry z třetihor. Patří sem např. vavřín azorský (Laurus novocanariensis) – hlavní „tvář“ lesa, stálezelený strom s lesklými listy. Barbusano (Apollonias barbujana) – strom mohutný a vzácný, roste jen zde. Til (Ocotea foetens) – vysoký až 30m, strom s hustou korunou, důležitý pro zadržování vody. Viňátovník (Persea indica) – příbuzný avokáda.

Vřesovec stromovitý (Erica arborea) – vysoký až 5–6 m, připomíná keř nebo malý strom. Erica scoparia – další druh vřesovce, často na suchých svazích, tvoří přechod mezi lesem a křovinatými porosty. Stromovité kapradiny (Culcita macrocarpa) – skoro jako z pravěku! Les doplňuje množství mechů a lišejníků – pokrývají kmeny, větve i skály jako zelený koberec a endemické kytky často rostoucí jen na Madeiře.

Zrovna tento typ lesa se zde vyvinul díky specifickému klimatu ostrovů Atlantiku – stálá vlhkost, mlha, malé výkyvy teplot. I les sám si udržuje mikroklima – zachycuje vodu z mlh a „zalévá se“. Kořeny stromů zpevňují svahy a chrání krajinu před erozí.

Tak unikátní ekosystém – přes 60 % druhů rostlin je endemických – nikde jinde na světě nenajdete. Byl zde zachován obraz lesů Evropy z období třetihor, než zanikly kvůli ledovcům.

Vavřínový les Madeiry je od roku 1999 na seznamu světového dědictví UNESCO. Zabírá asi 15 000 hektarů (20 % ostrova), většina je v přírodní rezervaci Laurisilva da Madeira. Dnes je chráněn před kácením a invazivními druhy (např. eukalyptus, který ho vytlačuje).

Při druhé návštěvě jsem si přivezl odborný článek z časopisu Živa, který Madeiru nazval: „Úžas a zmatení botanika“. Autor komentuje to, že 80% ostrova je porostlých nepůvodními druhy z celého světa. Dalo by se nad úzce profilovaným botanikem mávnout rukou, ale musel jsem si přiznat skutečnost, že Madeira je na seznam UNESCO zapsaná ne kvůli krásné kvetoucím stromům z celého světa, ne kvůli podivuhodným streliciim a půvabným kalokvětům, ale díky původním vavřínovými pralesům. Na druhém přechodu jsem zjistil, že těch na Madeiře mnoho nezbývá... Nahradily je příjemně vonící eukalypty a zářivé žluté janovce. Jako by mi při druhém pobytu částečně spadly klapky z očí.

Odlesněné svahy jsou rychle kolonizovány nepůvodním, invazivním janovcem, který vytěsní původní vavříny a vřesovce. Je to zároveň prostor, kde v Covidu proběhl pokus o  revitalizaci.
Odlesněné svahy jsou rychle kolonizovány nepůvodním, invazivním janovcem, který vytěsní původní vavříny a vřesovce. Je to zároveň prostor, kde v Covidu proběhl pokus o revitalizaci.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

Třetí rok jsem se z opojení probudil zcela a začal přírodu Madeiry vnímat v celém kontextu. Ke kácení původních porostů docházelo už od objevení Madeiry roku 1419. Než začalo vznikat zdejší intenzivní zemědělství, s tolik proslulými levadami, bylo nejdůležitějším přírodním zdrojem ostrova dřevo - odtud i portugalský název Madeira. Od té doby byly odlesněny obrovské plochy - celá údolí. Větší část vykácených ploch nebyla převedena na zemědělství, zůstala ladem a na místo vavřínů a vřesovců nalétly na volné plochy invazivní janovce a úporné hlodáše s ostny jako ocelové hřeby. Napoprvé se mi zlatavé žluté stráně líbily, ale po několika návštěvách bylo čím dál zřetelnější, že je to falešné pozlátko, které nahradilo druhové daleko bohatší, ale i krásnější vrcholové stadium (klimax) vavřínových pralesů. Je to jakoby naše Jizerské bučiny nahradila smrková monokultura, ještě ke všemu zdevastovaná kůrovcem.

Pro běžného milovníka přírody jsou vavřínové pralesy (laurisilva) výjimečné z několika důvodů: Tajemná atmosféra mlžného lesa, kde se větve stromů proplétají a z nich visí mechy a lišejníky, vytváří dojem pohádky nebo dávné historie. Vzduch voní po vlhku, vavřínech a kapradinách – jako by ses ocitl v pravěku.

Je to pravěká paměť planety - živé fosilie – zbytky subtropických lesů třetihor, které zanikly jinde kvůli ledovcům. Uchovávají druhovou rozmanitost z doby, kdy po Zemi ještě běhali pralesní předci savců a ptáků. Tiché útočiště života. Žádné invazivní lidské zvuky, jen zpěv ptáků a kapání vody.

Proč jsou laurisilvy cenné pro přírodu a klima? Zachytávají vodu z mlhy - stromy a mechy „chytají“ vlhkost z větrů přicházejících od oceánu – vytvářejí vlastní vodní cyklus. Zásobují prameny a podzemní vodu – i během sucha! Husté kořenové systémy brání erozi, drží půdu pohromadě, chrání svahy před sesuvy a snižují odtok vody. Vzhledem ke své rozloze a hustotě uchovávají velké množství CO₂, čímž pomáhají zmírnit klimatickou změnu. Jde o klimaxový ekosystém – je v rovnováze, nepotřebuje lidský zásah. Funguje jako uzavřený, soběstačný celek, který se přirozeně regeneruje.

Proč jsou invazivní druhy jako janovec a hlodaš nebezpečné? Janovec metlatý (Cytisus scoparius) a hlodaš evropský (Ulex europaeus) jsou keřovité rostliny z čeledi bobovitých, původně ze západní Evropy. Byly vysazovány kvůli zpevnění svahů nebo jako okrasné keře, ale snadno zplaňují. Obsahují silice a vysychají na dřevnaté keře, které snadno vzplanou – zvyšují riziko požárů, které původní les nezvládá. Zastíní a udusí domácí druhy Rychle se šíří a konkurují domácím druhům o světlo, vodu a živiny. Tvoří monokultury, kde ostatní rostliny nepřežijí. Naruší klimaxový stav - vavřínový les je složitý, stabilní celek. Janovec naruší tuto rovnováhu, protože není přirozenou součástí. Tam, kde jednou převládne, zabrání návratu původního lesa.

V roce 2016 přišel devastující požár, který zachvátil stovky hektarů, od předměstí Funchalu až po Ruivo. Požáry na Madeiře v roce 2016 byly jednou z nejničivějších přírodních katastrof, které tento portugalský ostrov v Atlantiku postihly v novodobé historii. Nejvíce zasažené bylo hlavní město Funchal a jeho okolí. Požáry vznikly během extrémně suchého a horkého počasí. Existuje podezření, že některé z požárů byly založeny úmyslně – portugalské úřady zatkly několik podezřelých. Spáleno bylo více než 1 000 hektarů porostu. Škody vznikly i na vavřínových pralesech chráněných UNESCO. Vláda ostrova byla kritizována za nestatečnou prevenci a pomalost zásahu.

Již po roce se spáleniště zazelenala eukalypty a janovci, většina turistů nic nepoznala, nic nezkoumala a vybělené kostry těch největších vavřínů, trčících ze žluté záplavy kvetoucích janovců, vypadaly dokonce romanticky. Snad nejhorší na celé katastrofě bylo, že vláda ostrova nevyvodila z požáru žádné závěry, neinicializovala žádná protipožární opatření – hydranty, nové hasicí vozy, hasící letadla, průklesty porostu v pásech, bránících šíření požárů… Nechci planě a nepodloženě kritizovat, ale jako velmi úspěšný příklad protipožárních opatření poslouží prozíravý přístup vlády na Korsice, kde v letních měsících hasiči dokonce bivakuji v lesích… Madeira raději investovala obrovské prostředky do výstavby silnic, aby se do hor dostalo co nejvíce, a co nejrychleji, co největší množství turistů.

V tomto údolí je příkladně vidět, jak po požáru v roce 2016 ohořelé vavříny a vřesovce velmi rychle nahradily takřka výhradně janovce.
V tomto údolí je příkladně vidět, jak po požáru v roce 2016 ohořelé vavříny a vřesovce velmi rychle nahradily takřka výhradně janovce.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

V Kovidu mi srdce poskočilo radosti. Na několika místech, aby vláda dala lidem práci, nastoupily čety chlapů s křovinořezy a ti v neuvěřitelně strmých svazích decimovali janovcovou a hlodašovou monokulturu a dokonce sázeli do vysekaných holin sazenice vřesovců a vavřínů (občas borovičky). Něco se změnilo, zaradoval jsem se. Nicméně přírodě milá iniciativa s Kovidem skončila. Naopak liberální přístup ke Kovidu naučil na Madeiru jezdit davy návštěvníků. Budování silnic a parkovišť pokračovalo, protože většina z rekreantů upřednostňuje styl: půjčit si auto a za týden sjezdit co nejvíce míst. Co na tom, že krajinu vidí trochu rozmazané, vybírají si ty nejatraktivnější místa a unikají jim tak souvislosti. Pro ně je to vlastně plus, protože si nevšimnou požářišť a ekologické pouště a když se výletníků někde nahromadí příliš, mohou rychle odjet. Vládní politika budování silnic se tak z ekonomického hlediska ukázala víc než prozíravá.

Asi před třemi roky mne začala strašit myšlenka, že je jen otázkou času, kdy přijde další požár?! Přišel poměrně brzo… V srpnu 2024 proběhly zprávy o požáru i naším tiskem. Nepřekvapilo mne, že trval týden - v podstatě se nechalo vyhořet vše, co si oheň zamanul. Ovšem dokud člověk nevidí následky na vlastní oči má tendenci strašlivé věci bagatelizovat, nepřipustit si je, vytěsnit z mysli. Teprve po příjezdu v říjnu na ostrov mi došel plný rozsah požáru - ohromil mne! Vyhořelo několik údolí, vyhořely i ty nové osazené plochy a vyhořely především hřebeny, po kterých se chodí přechod Madeiry. Velkou část těch nejatraktivnějších tras musela vláda uzavřít. Nebylo to z důvodu, aby turisté neviděli následky požáru, nebo aby snad ještě více nepoškodili zničenou přírodu, ale prostě proto, že vysoké teploty narušily skály, a ty se nyní nevypočitatelné sypou na stezky. Odhaduji, že se budou sypat ještě několik let.

Na sanaci skal, kdesi na hřebenech, nedá vláda prostředky, vlastně to ani není uskutečnitelné. Stezky ve vyhořelých areálech, kde nehrozí řícení skal - např. na Pico Grande - zůstaly otevřené. Pozoruji-li výletníky, snad nikomu nedochází, že prochází spáleništěm, janovce a hlodaše už se zelenají! Je krásný den a tak každý fotografuje panoramata, selfíčka, veselé rozpráví, svačí… Zuhelnatělé zbytky vřesovců a vavřínů, počínající eroze příkrých svahů je pod rozlišovací schopnost většiny výletníků.

Snímek zachycuje úbočí hlavního hřebene, v části Pico Jorge, pár let po požáru 2016. Ohořelé zbytky vavřínů, přeživší vavříny a záplava janovce.
Snímek zachycuje úbočí hlavního hřebene, v části Pico Jorge, pár let po požáru 2016. Ohořelé zbytky vavřínů, přeživší vavříny a záplava janovce.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

Velký požár 14.-26. srpna 2024 řádil zejména v oblasti Serra de Água (Ribeira Brava), dále pak v Curral das Freiras, Câmara de Lobos, Ponta do Sol a Santana. Spáleno bylo cca 5 000–5 700 ha – včetně lesů, křovin, i 1 % zapsaného vavřínového lesa (laurisilvy). Příčinou požáru bylo extrémně horké a suché počasí (teploty až 30 °C, vlhkost pod 30 %) a silné větry (až 70 km/h) – vytvořily ideální podmínky pro šíření ohně. Policie identifikovala příčinu jako částečně zaviněnou vypálením ohňostroje (raketa).

Nasazeno bylo přes 136 hasičů (76 z pevniny + 60 dalších), letouny Canadair z EU, především ze Španělska.

Přijatá opatření (zatím jen na papíře): instalace protipožárních pásů, zajištění bezpečnosti Funchalu – investice 500 000 € do výřezu vegetace, hydrantů (každých 500 m) a nádrží na vodu. Připravuje se nová legislativa, tzv. Integrované projektové zásahy na soukromých i veřejných pozemcích.

Někteří hasiči obviňují vládu z pomalých reakcí a nedostatku letecké podpory. A ještě drobnost - souvislý přechod Madeiry dnes už nejde uskutečnit!

Z třetiny turistických stezek se milovníci výletů museli stáhnout na ty zbývající. Na trasách, kde jsem dříve nikoho nepotkával, najednou chodí samostatní turisté i skupinky. Přesměrováním návštěvníků z uzavřených tras na zbývající otevřené, přírůstek návštěvníků po Covidu a budování silnic co nejblíže nejzajímavějším trasám vede k ošlapu terénu, rozšiřování a erozi stezek, vytváření zkratek. Zřetelným ošlapem, zkratkami a následnou erozi trpí především poloostrov Sao Lourenzo, který, mám neblahý pocit, samospráva snad úplně obětovala.

Bohužel to není ojedinělý případ obětování krásného kusu přírody. Fanal je rovněž jedno z nejnavštěvovanějších míst ostrova, lesopark, tvořený Tily (Ocotea foetens), úctyhodně mohutnými stromy bizarních tvarů, kde vzniká snad nejvíce instagramových fotografií na Madeiře: mlha tu není překážka, ale kouzelný filtr zdarma, stromy jsou tu tak charismatické, že se jich budete chtít zeptat se na jejich životní příběh. Nikde jinde se nefotí selfíčka tak epická, že vás sledující začnou podezřívat z cestování časem do „Středozemě“. V honbě za fotografiemi si ale nikdo nevšimne, že Fanal je odsouzený k zániku… v podstatě už mrtvý les!

Úbočí hlavního hřebene po požáru po požáru 2024, kdy zbyla jen černá neprůchodná poušť. Stezka po hlavním hřebeni je na kdoví kolik let uzavřena.
Úbočí hlavního hřebene po požáru po požáru 2024, kdy zbyla jen černá neprůchodná poušť. Stezka po hlavním hřebeni je na kdoví kolik let uzavřena.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

Kdysi původnímu pralesu vtisklo dnešní podobu – a nutno říci pohádkovou – dlouhodobé hospodaření: vedle kácení i pastva krav. Krávy pochopitelně na rozdíl od dřevorubců vzrostlé stromy neohrozí, ale vypasou všechny semenáčky. Při troše přemýšlení vám dojde, že les se neobnovuje, a přestárlé stromy na konci svého života (některé z těchto dřevěných dědečků mají více než 500 let!) se začínají rozpadat. To dodává místu na přízračné atmosféře, ale za deset let už to bude značně prořídlý lesopark a za padesát už nebude existovat. Stačilo by jen okamžitě přestat ve Fanalu pást…

Velkou bolístkou je také jakási „fekalizace“ tras. Vláda ostrova, ve své nekonečné moudrosti, zpřístupňuje přírodu masám, opomíná však lidské potřeby. Tak se okolí parkovišť, restauraci ale i samotných stezek přeměňuje v jednu velkou žumpu. Všude se válí – přímo svítí – toaletní papíry, hygienické ubrousky… Člověk marně uhýbá očima, aby se mu nedělalo špatně, riskuje tím ovšem, že do něčeho šlápne - stezky jsou na Madeiře mnohde velmi úzké a tak je „trus“ i přímo na cestičkách. Ještě že na ostrově dostatečně prší… Nejhoršími příklady jsou trasa z Achada Teixeira na Ruivo, nebo třeba přetížený chodníček na 25 Fontes.

Jak jsem již poznamenal, většina návštěvníků si podle soudobého trendu vypůjčí auto - nemusí se s ostatními tísnit v „bídě“, je maximálně flexibilní a stihne toho více (krajinu má si trochu rozmazanou, nerozezná janovec od vavřínu, ale co na tom). Jenomže ignorance vlády k požárů povede k dalším katastrofám a zároveň zvýšený tlak na zůstávající trasy si vedle zpoplatnění (od roku 2024) vyžádá i stanovení denní kapacity návštěvnosti. Tím se „nekonečna lehkost bytí“ stane organizačně náročnou nejen pro tradiční turisty, ale i pro mototuristy – nebudou se moci rozhodovat z hodiny na hodinu co navštívit.

Co se týče levné a husté hromadné dopravy i na té se „overturismus“ podepsal. V boji proti dopravním zácpám, které začaly zhruba od roku 2023, zavedla vláda od roku 2024 jednotné a velmi přijatelné jízdné v autobusech po celém ostrově (2,60eur). Část návštěvníků se skutečně do hromadné dopravy přelila, ale řidiči jsou dnes přetížení a nedoceněni – letos se mi poprvé stalo, že nás šofér odmítl do autobusu vzít. Zažil jsem i první stávku řidičů hromadné dopravy. Dříve neexistující stávky nejsou ještě institucionalizované a tak se o nich dopředu ani nedozvíte…

Řidiči taxíků (malých i velkých pro 8 osob) také změnili názor – před Kovidem vděční za každého turistu – dnes nerudně komentují ranní kolony do Funchalu a odpolední z Funchalu. Bez vlastního auta se tak na naplánovanou túru nedostanete, tzn. východiskem je půjčení auta, zvětšení kolon a jsme u začarované spirály… Beztak je otázkou dvou, tři roků, kdy se objeví první nápis: „turisti táhněte!“

Madeira dnes vede aktivní debatu o tzv. „overturismu“ (nadměrném množství turistů) – téma rezonuje mezi obyvateli, touroperátory i úřady.

Regionální vláda popírá situaci overturismu, podpořena daty: 38,3 přenocování na jednoho obyvatele, což je výrazně pod prahy 100–120, které hlásí přeplněné destinace jako Lanzarote nebo Menorca. Realita dle médií a široké veřejnosti je však alarmující: oblíbené trasy jako Levada das 25 Fontes, Pico do Areeiro nebo Queimadas hlásí přetížení turistickým provozem, chaotické parkování, fronty, absenci strážců a hromadění odpadu, chybějící hygienu.

Adrenalinová expozice převážné většiny stezek na Madeiře. Záplava zlatožluté barvy janovců a hlodašů odvádí při první návštěvě ostrova spolehlivě pozornost od ekologického průšvihu.
Adrenalinová expozice převážné většiny stezek na Madeiře. Záplava zlatožluté barvy janovců a hlodašů odvádí při první návštěvě ostrova spolehlivě pozornost od ekologického průšvihu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dalibor Mahel

Přijatá opatření: zavedeny vstupy pro turisty na frekventované stezky: €3 za trasu (platí od října 2024; od ledna 2025 přes 30 treků) – financuje údržbu a snaží se odlákat turisty na méně známé stezky. Plánují se parkovací poplatky u hlavních vstupů (Pico do Areeiro, Queimadas). Studie počítá s definicí kapacity pro různé oblasti: kolik lidí denně vstoupí na určité místo. Zvažuje se povinný doprovod průvodcem ve vybraných přírodních zónách (např. Ponta de São Lourenço). Podpora rurálního cestovního ruchu mimo hlavní turistické oblasti – vnitrozemské trasy, levady, venkovské oblasti. Pomalejší model turismu – klíčové je udržitelné tempo a kvalita zážitků.


reklama

 
foto - Mahel Dalibor
Dalibor Mahel
Autor je průvodce, cestovatel, vystudovaný geograf a učitel zeměpisu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.7.2025 06:12
Výstižný název, úděsné čtení, pro někoho snad poučení. Děkuji!, neb 99,99% je to šumák.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

28.7.2025 07:23 Reaguje na Karel Zvářal
ono jde spíš o to, jestli do toho je nutné dávat emoce... klima se mění pořád ale my jedeme ty svoje "dokonalé" představy... jak by to mělo být, jak to má vypadat, jak se to má chovat, jakou barvu to má mít... jsme úplně ujetý.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.7.2025 07:28 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No já bych řekl, že duháci a vědci musí jásat. Je tam bezzásah, byly tu požáry, turistický ruch špičkový, příroda si s tím už nějak poradí, že...
Odpovědět
va

vaber

28.7.2025 08:35 Reaguje na Karel Zvářal
Příroda si vždy poradila, ale přijde člověk a ničí.Udělá požár a čeká, že za pár let tam narostou původní staré stromy. Samozřejmě za tak krátkou dobu tam narostou jen rychle rostoucí keře nebo tráva. Tak to fungovalo a funguje všude. Na to aby se vytvořil původní les je třeba sto let a víc ,ale pokud se změnilo klima nenaroste možná nikdy .
Každý kdo zná Madeiru, ví jaké jsou tam kopce a jaký je přístup a možnosti pro zásahy a kdo chce zjistí si jaká byla Madeira v dobách když tam byli jen piráti a jak se změnila ,když se tam navalili lidé a turisti.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.7.2025 21:39 Reaguje na vaber
No hlavní omyl a i na Madeiře i všude jinde je, že se vytvoří původní les, původní společenstvo i když klima zůstane. To skoro nikdy.
Odpovědět
va

vaber

29.7.2025 08:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
V jiném článku jsem si přečetl ,že v Kanadě ,minulý rok shořel les ,velký skoro jak celá ČR. Co tam asi naroste? Ty jsi odborník na velké celky lesů.
Odpovědět
va

vaber

29.7.2025 08:45 Reaguje na vaber
Jen tak mimochodem ,nikdo na článek nereagoval, asi je to bezvýznamné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.7.2025 14:23 Reaguje na vaber
Tam shořelo asi 50 tisíc z 20 miliard km2 a ne v kuse. No takové flíčky zarostou ,jako mnohokrát ,tím samým lesem neb koldokol nejsou jiné zdroje semen. V evropě nebo na madeiře je to jinak.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.7.2025 14:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Opravuji 20 milionů.
Odpovědět
va

vaber

29.7.2025 15:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Máš to nějak popletené, celá Kanada má 10mil. km2
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.7.2025 10:08 Reaguje na vaber
Dle wiki boreální prales je 20 milionů. Ale řád problému je stejný. 7, 10 nebo 20. NP šumava asi 670 km2, ČSŠ asi 70 km2. Chcete rajtovat na přesné rozloze? Proč?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.7.2025 09:09 Reaguje na Karel Zvářal
Klidně bych řekl, že autor psal o českém švýcarsku a Šumavě, a zkouší, jestli to poznáme.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.7.2025 09:45 Reaguje na Michal Ukropec
Určité paralely tady jsou. Brouček, sarančata, kozy, pyromani, devastátoři s pilou a sekerou... Posledně jmenovaní jsou na vyšším vývojovém stupni, často se ale od zkraje jmenovaných ničím neliší. Umí jen Brát a škodit. Myšlení bolí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.7.2025 10:30 Reaguje na Karel Zvářal
Myšlení i hodně unavuje.
Odpovědět
MS

Miroslav Skuček

28.7.2025 08:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ujetý jste vy..
Autor povidá o zničení původních lesů a nahrazení nepůvodními invazními rostlinami a overturismu..
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.7.2025 07:25
Byl jsem tam těsně po prvním kovidu, prvním letadlem. No zcela prázdné levády, turisti byli skoro jen češi, Asi je to nyní úplně jinak.
Odpovědět
va

vaber

28.7.2025 08:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Slávo na kopci nad Funchalem v 1000mnm se kdysi, tuším r.2006 ,stavěla spalovna odpadků a turbinu tam dodala PBS.
Padal tam sníh a lidi z Funchalu se nahoru jezdili na něj podívat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.7.2025 09:50 Reaguje na vaber
No tam jsem nebyl. Ale úplně nahoře v kopcích sníh padá normálně.
Odpovědět
va

vaber

28.7.2025 16:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Normálné nepadá, jen naprosto výjimečně.
Odpovědět
va

vaber

28.7.2025 08:14
Požáry nezavinilo suché a horké počasí ,ale člověk ,jako většinu požárů a když člověk požár zapápí ,vymýšlí se milion opatření jak zasahovat a zachraňovat přírodu.
Před člověkem ji nelze zachránit,ten jen ničí.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.7.2025 14:42 Reaguje na vaber
Ono to horké a suché počasí v kombinaci s degradací biotopu způsobilo, že když už oheň nastane, následky jsou vždycky drtivé a vedou ve spirále k další degradaci, vysychání a přípravě dalšího (většího) požáru...
Odpovědět
PZ

Petr Zacharda

28.7.2025 10:39
Kritizujete vedení madeiry,ale podívejte se do krušných hor.Lupina je již celé ovládla a janovec se již nekontrolovatelně šíří podél cest a železnice.Kdo to tady vede ???
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

28.7.2025 15:19 Reaguje na Petr Zacharda
Proč řešit problémy ve své krajině, kde žiji. To se nenosí. Nyní se každý stará o toho druhého a říká mu, co má dělat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.7.2025 14:39 Reaguje na Petr Zacharda
Máte pravdu, že u nás je (také) spousta problémů k řešení. To ale neznamená, že bychom neměli přemýšlet i o potížích jinde na světě, ne? Jednak je celý svět přecejen taky náš :-) a jednak lze hledat a vidět paralely jak v procesu poškozování, tak rozhodování a nakonec přijímání opatření. I z toho se dá poučit.
Navíc Madeira je koncentrát vazeb a vztahů, turisty v to počítaje. A autor vše moc pěkně popsal.
Odpovědět
PZ

Petr Zacharda

28.7.2025 10:41
Kritizujete vedení madeiry,ale podívejte se do krušných hor.Lupina je již celé ovládla a janovec se již nekontrolovatelně šíří podél cest a železnice.Kdo to tady vede ???
Odpovědět

Lovatý Čávo

26.9.2025 09:31 Reaguje na Petr Zacharda
Je to pravda a bohužel nejen v Kruškách. Od našeho setkání motivuji každého zemědělce k zásahu proti lupině na vlastních pozemcích. Zdravím Vás uctivě, pane Zachardo! SK
Odpovědět
Aa

Ad aM

28.7.2025 10:50
Autor si stěžuje na overturismus ostrova, přitom tam sám byl minimálně 3x, tomu moc nerozumím - jste sám součást problému. Zpoplatnění všech levád je dobrý krok, kontrola a zpoplatnění parkování taky, ono vás to turisty pak přejde a příroda se sama trošku uzdraví.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.7.2025 12:13 Reaguje na Ad aM
Dovedete si představit psát o něčem a mít jen zprostředkované zprávy?-) Pan autor je to jedno promile z řad čumilů, kterému na osudu kdysi hezkého ostrova záleží, zbytek si jen udělá čárku (a milion selvíček) "byl jsem tam, to znám". Zástupci konzumerismu.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.7.2025 10:27 Reaguje na Ad aM
Možná bych trochu rozlišil mezi různými typy turistů. Jedni jezdí za poznáváním a přírodou z lásky k ní a druzí prostě prolétají atraktivními místy, selfíčkují a vědí o tom celém kulové. Ničemu tam nerozumí, nic tam nepochopí, nic se tam nenaučí, příroda je pro ně jen prostor k osobnímu vyžití. Nevím, jestli jsem vysvětlil dobře. Mám příklady z hor, moře, z lesů... je to všude podobné schéma.
Odpovědět
va

vaber

30.7.2025 08:29 Reaguje na Jindřich Duras
Jo ,dva druhy tůristů ,ale všichni si myslí ,že oni jsou ti správní. Ti masňáci sedí v hotelu a ti správní co poznávají všude lezou i tam kam se nesmí a hrozně se zlobí když je někam nepustí,protože oni poznávají,ti ostatní jen čumí.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

30.7.2025 13:09 Reaguje na vaber
:-) myslel jsem to spíš tak, že ti "nesprávní" lezou všude bez respektu a porozumění (Přírodě, se myslí)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.7.2025 11:49
Ono ta propagace něčeho hezkého a zajímavého je kontraproduktivní. A
nemusí to být zrovna Madeira, ale i Sněžka, okolí Lipna, v Beskydech
Lysá hora a nebo Karlštejn a Český Krumlov, či vodácká Vltava. Hloupí
lidé navštěvují s oblibou to, co navštěvují i jejich známí a sousedé,
aby se jim vyrovnali. Mapku plní odznáčky z cest a turistickými
známkami a přitom těch ikon zvládnou za den i několik, aby splnili
úkol je NAVŠTÍVIT . Ano píši navštívit a nikoliv důkladně poznat
a v klidu si užít té návštěvy. Vyběhnout a nebo se nechat lanovkou
vyvézt na vrchol, koupit turistickou známku, udělat selfí po kterém
za rok ani pes neštěkne a hajdy honem zase jinam. Nezapomenu na dobu
mládí, kdy jsme vyrazili na tu Lysou horu s usárnami a kytarami.
Šli jsme pomalu, cestou sbírali borůvky a popíjeli rum. Nechali jsme
ty lovce kilometrů nás předběhnout tam a taky opustit vrchol. Pak
jsme si tam v klidu sedli do prázdné staré Bezručovky a později po
jejím vyhoření do Šantánu a zahráli, zazpívali a pomalu šli dolů
k Veličkům a nebo přespali u mohyly na Ivančené, či na Chladné.
Dnes to všichni doslova proletí a i hospody se už přizpůsobily.
Když opadne hlavní vlna zavírají a nezbude než vzít láhev rumu
a zalézt někam tiše do lesa, aby nás nebylo vidět a slyšet. Je
mi líto dnešních turistů, kteří se připravují spěchem o to hezké,
co jsme zažívali my, když jsme bývali posledními hosty hospod
a po chladné noci zase prvými. Žádné hromadné výstupy a fronty
na pivo, ale klídek a pohoda. Nechápu ten spěch, který se stal
trendem turistiky a ten "lov" pochybných zážitků a důkazů o tom,
kde kdo byl. Toto ničí přírodu více, než když jsme přespali
kdysi u té mohyly a večer zazpívali u ohně. V té době byla na
vrchol Lysé hory stezka porostlá trávou a dnes je to kamenitá
stezka místy už i bez hlíny mezi kameny. Všichni spěchají i
na dovolené a na výletě a nechápu proč. To je nějaký závod ?
Nejlepší dovolenou býval velký vandr, kdy jsme doma nechávali
i hodinky a pouze dělali zářezy který den musíme odjet domů.
Bezstarostnost bez mobilů, bez večerních zpráv, bez strachu
z pokut za táboření, kdy nás maximálně hajný seřval a bez
hord ostatních návštěvníků přírody. Jsem za tu dobu vděčen,
že jsem to mohl všechno zažít a tak nezávidím nikomu to, že
dnes stojí frontu na lanovku a na vstup do přírody, kde musí
zaplatit majlant za to, co kdysi bylo za symbolický poplatek
a nebo dokonce zdarma. Bývalo to na zregenerování organismu
po práci a nikoliv k výdělečné činnosti provozovatelů a nebo
jiných příživníků na přírodních a kulturních krásách. Ona i ta
Madeira už nebude nikdy jako kdysi, kdy se na ni plulo dlouho
lodí a nelétalo pár hodin jako nyní. Tehdy si každý vyčlenil
na dovolenou i pár týdnů a nyní to mnozí zvládají za pár dnů,
ale vícekrát za rok. Četnost návštěv tak narůstá a devastace
s množstvím turistů taky. Proto tvrdím, že lépe je tajit svá
hezká oblíbená místa, aby jimi zůstaly i nadále a vyhýbat se
už těm přelidněným a bohužel už i často zdevastovaným. Mne už
na těch ikonách turistiky nikdo nikdy nepotká, protože není
má parketa užívat si přírody a památek v davu lovců zážitků!
Odpovědět
MJ

Martin Juchin

28.7.2025 13:24
Lidí je na světě už přes 8 miliard a jejich hemžení se prostě nedá zastavit..... Druhá věc je, že máme tendenci všechno "konzervovat", protože naše paměť je prostě krátká.... To, že na Madeiře jsou chráněné porosty vavřínů a ty nyní pomalu mizí neznamená, že za dalších 1000 let tam nebude chráněné něco úplně jiného - třeba ty janovce :-) Přijměme vývoj všeho kolem nás a přestaňme konzervovat to, o čem si myslíme, že je to "staré a dobré". Vývoj stejně nezastavíme.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.7.2025 10:31 Reaguje na Martin Juchin
Jasně, vývoj je třeba přijmout. Jenže tohle je drtivá degradace celého ekosystému ostrova. A to mně přijde jako rozdíl. Ničení a vývoj je každé něco jiného, ne?
Dovolím si jednoduchý příměr. Když vám chátrá dům a sype se auto, tak prostě můžete přijmout tento vývoj, a nebo se snažit udržet vše ve funkčním stavu.
Jasně, každý příměr kulhá, ale zde snad splní účel.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.7.2025 10:04 Reaguje na Jindřich Duras
Budu oponovat vašemu názoru s potřebnou údržbou. Ono dnes než natírat starý drátěný plot ho je lépe nechat dožít nejen z ekonomických, ale i ekologických důvodů
a jeho náhrada novým je moudřejší. K témuž spěje taky
údržba domu, který nevyhovuje bez obrovských investic novým normám a je lépe ho nechat dožít a zbourat. U
aut je to stejné, kdy vám udržované auto zákon zakáže provozovat, tak proč ho udržovat na věky věků? On ten
trh s veterány není nafukovací a jednou se nasytí.
Navíc na údržbu čehokoliv musíte mít prostředky, ať
jde o dům, auto, krásu ženy a nebo původní přírodu.
Nic není zadarmo a v malém to možné je do okamžiku,
až už to je neúnosné. Požárům lze předcházet pouze
tehdy, když je k tomu vůle a nikoliv jen přihlížet
dané situaci. I v NP ČŠ mohly být souše odstraněny
alespoň z okolí cest, obydlí a chráněných skalních
útvarů, které poškodil žár silně výhřevné hmoty. I
tak by ve zbytku NP zůstalo těch souší dostatek na
prosazovaný bezzásah. Nedělat ale NIC nic neřeší a
dopadá to tak, jak dopadá. Globalizace bohužel nese
nejen pozitiva, ale hlavně negativa a položme si tak
otázku, co má přednost pro většinu a co pro zbytek.
Trendem je dnes užívat si a klidně i zneužívat darů
přírody a bohužel s nimi i plýtvat mnohdy zcela
ušlechtilými myšlenkami. Necháme například zetlít
v lesích souše, ale v pralese jich bývá třeba 1%,
ale v kůrovcem sežraném bývalém hospodářském lese
to už je % 90 a to už je vydatné sousto pro oheň.
Středoevropský prales shoří málokdy stejně, jako ten
deštný bez iniciace a pomocí lidí právě proto, že
tam je pouze to 1% suchého dřeva, ale ten bezzásah
vytvářený z monokultury je se svými 90 % něco jiného.
Obávám se, že Madeiru čeká kompletní změna stejná,
jaká v jiné formě postihla i NP ČŠ, kdy došlo ohněm
po předchozím bezzásahu k přeměně z hospodářského
lesa na téměř březovou monokulturu jako z Mrazíka.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

29.7.2025 10:33
Děkuji autorovi za výborný článek.
Odpovědět
JM

Jan Matěna

30.7.2025 09:08
Planeta asi uživí i 10 mld lidí, když budou sedět na zadku v rodné vsi a pečovat u to "své", nejlépe když je to i lokálně uživí.
Ale varianta, kdy 10 mld lidí usoudí, že musí nutně cestovat a všechno vidět, mně připadá nemožná. Zatím lidstvo bohatne a zkouší to....
BTW, za žhářství byl vždy trest smrti. Možná by mohl být i za prodej "zábavné" pyrotechniky. Kuřáky pak izolovat v rezervacích.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.7.2025 10:13 Reaguje na Jan Matěna
Víte, to vypálení Madeiry bylůo nejhorší po objevení, kdy shořelo asi 80% původních lesů. No a pak nastala éra dovozu a zdivočení invazních druhů. Navíc, na Madeiře se strašně obtížně hasí kvůli rozeklanému nepřístupnému terénu. A všechny poškozené plochy obsadí ihned invaze.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.8.2025 22:44
Koukam na mapu https://mapy.com/cs/letecka?x=-17.1041275&y=32.7434806&z=16 je tam na muj vkus hlavne prilis prevetrnikovano a presolarpanelovano. Kolik vetrniku a solaru na hektar je "klimaxovy" stav? Jeste by to chtelo - tohle tema uz podotkli ctenari prede mnou - pro kontrast clanek nejakeho Portugalce, co nekolikrat rocne leta do Prahy a stezuje si na overturismus v tomto meste :)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.9.2025 00:00
Janovec metlatý (Cytisus scoparius) ............
Je skutečně na Madeiře? Pokud mám zkušenosti ze Středomoří, tak tam není janovec, ale vítečník sítinovitý (Spartinum junceum), ve Středomoří původní. I když v konečném důsledku je to asi jedno.
A vzpomínám, že v r. 1968 se propagovalo, že je třeba řádně ekonomicky využít Tatry. Na Madeiře se to zřejmě daří.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist