Průzkum: Řidiči aut se start-stop systémem motoru jezdí levněji
Start-stop systém jednoduše vypne zahřátý motor při zastavení na křižovatce. Jakmile poté řidič sešlápne spojkový pedál, pohonná jednotka sama od sebe naskočí. Start-stop systém se stává stále častěji standardní výbavou dražších vozů, ty levnější jej mívají za příplatek. Samozřejmostí bývá start-stop u tak zvaných ekologických modelů, jako jsou například škodovky s dodatkem GreenLine.
Německý autoklub ADAC přinesl výsledky průzkumu mezi řidiči jezdícími s takto vybavenými auty. Anketa ukázala, že tato pro mnohé řidiče převratná novinka funguje ke spokojenosti uživatelů. 85 procent šoférů používá tento systém pravidelně.
95 procent dotázaných uvedlo, že motor jejich vozu bryskně po krátkém vypnutí naskočí. Jen 2,5 procenta z účastníků ankety mělo s nastartováním na křižovatce problémy. Baterie jejich vozu byla vybitá, akumulátory čelí kvůli častějšímu startování většímu vytížení.
Po vypnutí start-stop systému se na přístrojovém panelu rozsvítí kontrolka informující řidiče o jeho nečinnosti. 37 procent řidičů v anketě odpovědělo, že by uvítali ještě zřetelnější upozornění na skutečnost, že je systém vypnutý.
K zablokování start-stop systému řidiči přistupují například v situaci, kdy s vozem manévrují na malém prostoru a neustálé zapínání a vypínání motoru by bylo na obtíž.
Jakmile však řidič vyrazí především do hustého městského provozu, je přínos této technické novinky znatelný.
Asi jen čtvrtina z dotázaných šoférů v anketě autoklubu uvedla, že si spotřebu se zapnutým systémem a bez něj porovnala. 22 procent řidičů zjistilo úsporu paliva. V polovině případů činila necelých půl litru na sto kilometrů.
Některé testy však ukazují na mnohem větší možnosti vypínání a zapínání motoru na křižovatkách. Rakouský časopis Auto touring naměřil v hustém vídeňském provozu úsporu ve výši dvou litrů. Dvě testovací auta přitom absolvovala několik hodin takřka bok po boku ve vídeňských ulicích.
Zpráva vyšla na serveru AutemBezpečně.cz
reklama