https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/greenwashing-zelene-lzi-polopravdy-i-odborne-nedolozena-tvrzeni?ids%5Bx495cf1ca29397925c5b4b406e7512069%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Greenwashing - zelené lži, polopravdy i odborně nedoložená tvrzení

13.4.2010 14:52 | PRAHA (Ekolist.cz)
V březnu letošního roku vydala Česká informační agentura životního prostředí (CENIA) publikaci Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi. Firmám poradí, jak vytvořit a používat opravdu srozumitelnou a věrohodnou zelenou reklamu na své produkty, a spotřebitelům pomůže rozeznat spolehlivé značení výrobků od těch nesrozumitelných či dokonce falešných. Ze zprávy organizace Terrachoice totiž vyplývá, že se zavádějící slogany a vlastní "ekoznačení" stalo celosvětovým marketingovým trikem.
 

Symbol recyklace
Möbiova smyčka - podle manuálu nejčastější environmentální symbol. Pokud se tvrzení týká obsahu recyklovaného materiálu, musí být doplněna informací o jeho procentuálním zastoupení ve výrobku. Pokud je smyčka použita samostatně (viz příklad), potom se vztahuje pouze k tvrzení o recyklovatelnosti.
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Krdan/Wikimedia Commons

S poptávkou po ekologicky šetrných a přírodních výrobcích roste i snaha výrobců takové zboží nabízet. Kromě ekoznaček s certifikátem od třetí strany tak firmy často uvádí i vlastní environmentální tvrzení (VET). Ale aby takový slogan nebo značka byla důvěryhodná, musí splňovat několik požadavků.

Manuál Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi vychází z mezinárodní normy ČSN ISO 14021, která stanovuje pravidla pro nejčastěji používaná vlastní environmentální tvrzení. Příkladem může být například přívlastek recyklovatelný, kompostovatelný, degradovatelný apod.

I ostatní tvrzení by však měly splňovat několik základních požadavků. Obchodníci by se měli vyvarovat příliš obecných, neúplných a nepodložených prohlášení, nespoléhat na neznalost tradičního výrobního postupu, běžně používaných surovin a platných zákonů. Z tvrzení by mělo jasně vyplývat, zda se vztahuje k výrobku, jeho součástce, nebo obalu. Mělo by být také co nejpřesnější. Například má být uveden procentuální podíl recyklované složky, zlepšení oproti předchozímu modelu nebo mají být popsány podmínky používání, které vedou k uváděné vlastnosti produktu. Všechna tvrzení by měla být podložená a ověřitelná a tyto informace by měly být veřejně dostupné.

Environmentální tvrzení by podle manuálu nemělo být použito ani v případě, kdy výrobek sice má jednu z vlastností příznivou k životnímu prostředí, ale jeho základní funkce tuto schopnost v zásadě vylučuje. Příkladem může být recyklovatelnost plastikového sáčku na směsný odpad.

Pokud výrobce splní všechny požadované podmínky a prokáže jejich pravdivost odbornou metodou hodnocení, může si vlastní environmentální tvrzení u CENIA bezplatně registrovat. Registrované VET platí tři roky a v současné době ho využívají dvě společnosti.

Sedm greenwashingových hříchů

Nejasnými až zavádějících vlastními environmentálními tvrzeními, nevědomou nebo záměrnou zelenou reklamou, pro který se vžil termín greenwashing, se zabývá i kanadská organizace Terrachoice. Ta v posledních letech provedla již dva výzkumy trhu, které se zaměřily na etiku environmentální reklamy.

Nejnovější zpráva z roku 2009 uvádí, že se až 98 % veškeré zelené reklamy v Kanadě a Spojených státech dopouští alespoň jednoho z prohřešků greenwashingu. Zelená reklama je přitom nejběžnější u výrobků pro děti, kosmetiky a čisticích prostředků. Mezi nejčastější chyby patří zdůrazňování jedné pozitivní environmentální stránky a současně zatajování těch negativních, nebo tvrzení bez důkazů či vágní prohlášení.

Takovým nejčastějším nejednoznačným heslem bývá podle průzkumu slovo "natural - přírodní", které je velmi zavádějící. "Spotřebitelé předpokládají, že znamená 'bezpečný', 'dobrý', nebo 'zelený'. Ale přírodní je i arzen, kyanid, rtuť a formaldehyd, přitom všechny tyto látky jsou nebezpečné," píše se ve zprávě.

Není bez zajímavosti, že loni musela organizace Terrachoice počet tzv. hříchů greenwaschingu oproti roku 2007 zvýšit z šesti na sedm. Novým a zároveň dosti rozšířeným prohřeškem se stalo používání takových hesel a grafických obrázků, které vyvolávají dojem, že se jedná o oficiální značku. Český překlad a definici všech sedmi hříchů greenwaschingu naleznete na webových stránkách CENIA.

Další informace

Manuál Vlastní environmentální tvrzení aneb férová ekoreklama v praxi.

Zpráva organizace Terrachoice.

Databáze CENIA s příklady VET.

Přečtěte si také zprávu Jak nenaletět ekoreklamě z února 2009.



reklama

Zdeňka Vítková
Tento text vznikl v rámci projektu Environmentální občanské poradenství, který je realizován díky finanční podpoře SFŽP a MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Já myslím , nejekologičtější výrobek - 18. 4. 2010 - Aleš

1) Pane CS voliči zeleních se u nás rekrutují převážně z mladých nezkušených lidí (zelenáčů) , kteří mají úzké vzdělání dobrou životní úroveň a celkově nízký všeobecný přehled. Nemají ani páru o tom , proč se vlastně mají dobře. A myslí si , že to bez těch hnusných fabrik , dálnic , elektráren , díky kterým se jim žije dobře půjde také.

2) není problém udělat prales na 200ha a říct tady budou přirozené procesy , tady turistická cesta a sem nikdo nesmí. V tom nevidím problém , ale snaha zelených přeměnit většinu ze 68 tisíc hektarů na Šumavě v prales. To není snaha o ochranu životního prostředí to je diagnóza.

3) vesnice se vylidňují stále - lidi se stěhují do měst , protože vesnická ekonomika je nekonkurenceschopná a lidé se nemohou plně zapojit do ekonomiky čímž trpí jejich životní úroveň je to silný celosvětový trend ve vyspělých a ještě silnější v rozvojových zemí. Zemědělství a lesnictví živí dnes v ČR minimum lidí. Já si samozřejmě nedělám iluze o tom, že by za tento trend mohla zelená ideologie nebo že by ho celkově mohla nějak výrazně uspíšit. Jde ale o celkovou filozofii , kdy je lidem bráněno hospodaření v krajině pro nějaké vyšší cíle úzké skupiny občanů, které kromě částečného uspokojení jejich převážně patologických vizí takto zasažených jedinců přinesou jen propad prosperity pro všechny ostatní ne jen lidi na vesnici, ale i pro lidi ve městech prostě pro všechy. Veškeré zelené návrhy co znám jdou vždycky proti prosperitě společnosti a velmi často i proti ekologii neboť zelená ideologie nemá s ochranou životního prostředí nic společného. Možná jako komunismus se sociálním cítěním. Není žádný racionální důvod , aby ve střední evropě měly vznikat nějaká rozsáhlá území pralesů, jako zakázané oblasti z planety opic.

4)
A co se týče moderních technologií, pak Česká vesnice to není jako cikánské osady u Vás na Slovensku. V ČR mají připojení k internetu prakticky všechny vesnice s obecním úřadem. Takže lidé pracující třeba v zemědělství nebo lesnictní využívají internet úplně normálně. A ne jen mladí bežně i důchodci do 70ti let. Nemáme problém mezi vyspělostí východu a západu, nad ostatní regiony výrazně vyčnívá jen metropole.

5) děkuji za hodnocení, nemyslím si , že člověk toužící po zeleném ideálu by byl lepší než já. Naopak, já nikomu jeho vlastní zelený ideál neberu. Domy v zapadlých vesnicích jsou levné, ten kdo chce žít po zelenu může si takový dům koupit a zkusit si to. Naopak to zelení se snaží zničit snahu ostatních o prosperitu a uvrhnout je do jejich zeleného ideálu / nebo spíše totality/. Mnoho lidí v ČR například každý rok zemře při nárazu do stromu , který je v zatáčce těsně u silnice a nemuže se porazit, protože na ministerstvu zelených, má lidský život nižší cenu než borová fošna.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist