https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jak-jezdit-ve-meste-na-kole-bezpecne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak jezdit ve městě na kole bezpečně?

28.7.2009 14:36 | PRAHA (Ekolist.cz)
O používání jízdního kola coby dopravního prostředku se zpravidla hovoří jako o ekologickém způsobu dopravy, který je prospěšný i pro zdraví samotného cyklisty. Vedle těchto přínosů městské cyklistiky stojí ale fakt, že při dopravní nehodě je cyklista velice zranitelný. Na webu lze najít rady, jak může cyklista svou bezpečnost zvýšit nebo kritickým situacím předejít.
 

Cyklistův konec
Oficiální statistika dopravních nehod cyklistů za rok 2008 říká, že 36 z celkových 77 úmrtí cyklistů v důsledku nehody se stalo v obci. Drtivá většina cyklistů neměla přilbu.
Foto: Martin Mach/Ekolist.cz
Na cyklistickém webu www.prahounakole.cz zveřejnil Vratislav Filler překlad návodu Floridské cyklistické asociace, který zmiňuje pět vrstev bezpečnosti cyklisty. Překlad je v jednotlivých bodech doplněn o odkazy na příručku Jak do města.

„Myšlenka, že pro snížení rizika jízdy na kole existuje pět vrstev opatření, z nichž je přilba až tou nejposlednější, koresponduje s mojí oblíbenou zásadou, že je rozhodně efektivnější snižovat aktivně pravděpodobnost nehody, než se pečlivě vybavovat pro její případ,“ píše v úvodu Vratislav Filler.

Co je oněch pět vrstev bezpečnosti? První je zvládnutí vlastního kola, tedy umět se rychle rozjet a rychle zastavit, bezpečně se ohlížet, ukazovat směr atd. „Už jenom zvládnutí těchto základních dovedností snižuje riziko toho, že se na kole zraníte, na polovinu,“ stojí v návodu. Další vrstvou je zvládnutí pravidel silničního provozu a jejich dodržování.

Třetí vrstvou je správná pozice v pruhu. „Jen málo cyklistů umí dokonale aplikovat znalost toho, kdy jet při pravém okraji a kdy zabrat celý pruh. Správný odstup od pravého okraje je to, co vás učiní pro řidiče zřetelným a předvídatelným a odradí je od těsných předjížděcích manévrů.“ Čtvrtou vrstvou jsou úhybné manévry, které pomohou vyhnout se krizovým situacím nebo překážkám. “Tyto dovednosti se ovšem nezískávají samy, musíte si je natrénovat.“ Poslední, pátou vrstvou, jsou prvky pasivní bezpečnosti - přilba a rukavice.

Na webu www.prahounakole.cz je i návod jak se vyhnout nejčastějším nehodám doplněný o ilustrační nákresy. Návod je rozšířeným překladem ze stránek bicyclesafe.com. Díky nákresům je snadno patrné, jaké různé nebezpečné situace mohou na cyklistu v městské dopravě čekat. V textu se pak čtenář dozví, jak se takové situaci vyhnout.

Informace, jak bezpečně jezdit na kole, jsou dostupné i na jiných webech. Například na stránkách www.cyklistikakrnov.cz je sekce Bezpečně na kole, kde se lze dočíst o právech a povinnostech cyklistů nebo jak může cyklista zvýšit svou viditelnost.

Na bezpečnost cyklistů upozorňuje i osvětová kampaň ministerstva dopravy Nemyslíš – zaplatíš. Součástí kampaně je i banner, na kterém je vidět rozdíl mezi cyklistou, který v noci jede na kole s odrazkami a reflexní vestou a cyklistou, který nic takového nemá. Spot je doplněn nápisem: „Ten druhý cyklista zemře do dvou vteřin“. Podle ministerstva dopravy jsou reflexní materiály vidět na desetkrát větší vzdálenost. Banner je aktuálně na hlavní stránce ministerstva dopravy. Další informace lze nalézt na webu www.nakolojensprilbou.cz nebo na webu www.ibesip.cz, kde kromě videí lze nalézt i statistiky nehodovosti cyklistů. Ty mimo jiné uvádějí, že v loňském roce zemřelo na českých silnicích 77 cyklistů, 431 cyklistů bylo těžce zraněno a 2 516 zraněno lehce. Více viz http://www.ibesip.cz/Cykliste/Statistiky-analyzy

Pokud se chcete dozvědět něco více o problematice odrazek a reflexivních ploch, přečtěte si článek Pud sebezáchovy - bezpečně na kole, který pro Velo napsal Kamil Hofman a který naleznete na stránkách prodejce kol Štěrba.

Pasivní bezpečnost mohou zvýšit nejenom přilba a reflexní materiály, ale i zpětné zrcátko. Pro cyklisty jich je několik druhů. Některé se přidělávají na kšilt přilby, jiné se zapustí do trubky řídítek u levého gripu nebo se přidělají na levou nohu přední vidlice. Cyklista získá dobrý přehled o situaci za sebou, aniž by se musel za jízdy otáčet.


reklama

 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist