https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/majitel-znacek-tefal-rowenta-a-krups-slibuje-ze-jeho-spotrebice-budou-opravitelne-po-dobu-deseti-let
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Majitel značek Tefal, Rowenta a Krups slibuje, že jeho spotřebiče budou opravitelné po dobu deseti let Aktualizováno

23.2.2018 15:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Podle průzkumu agentury ppm factum z roku 2017 Češi očekávají i pozáruční servis malých domácích spotřebičů až po dobu 9 let. Častým jevem je však skutečnost, že servisy nemají dostupné náhradní díly nebo je oprava natolik nákladná, že se vůbec nevyplácí.
Podle průzkumu agentury ppm factum z roku 2017 Češi očekávají i pozáruční servis malých domácích spotřebičů až po dobu 9 let. Častým jevem je však skutečnost, že servisy nemají dostupné náhradní díly nebo je oprava natolik nákladná, že se vůbec nevyplácí.
Foto | Bart / Flickr
Společnost Groupe SEB, která vlastní značky domácích spotřebičů Tefal, Rowenta či Krups, na konci ledna představila svůj program Opravitelný výrobek po dobu 10 let. Společnost Groube SEB tvrdí, že celých 95 % její produkce je po dobu deseti let opravitelná. Chce tím přispět k omezování vzniku zbytečného elektroodpadu. Podle Jana Charváta z Opravárny to nejsou jen planá slova. K opravitelnosti svých výrobků se hlásí i značky Gorenje, Mora, BOSCH, SIEMENS, GAGGENAU i Constructa.
 

Podle Jana Charváta, jednatele Opravárna.cz, což je komunitní web podporující opravu rozbitých výrobků, vykazují značky Tefal, Rowenta či Krups skutečně nadprůměrnou opravitelnost. "Například kávovary jsou vzhledem k častému používání a kvůli přítomnosti vody a kávy poměrně poruchové zboží, nicméně kávovary Krups naším systémem prošly mnohokrát a vždy šly opravit. U Rowenty máme často na opravy vysavače a opět jsou v drtivé většině opravitelné. Kuchyňské výrobky Tefal taktéž," říká Charvát. Podle něj je to dáno konstrukcí, která je skutečně kvalitní, a slova společnosti Groupe SEB nepovažuje za planá slova či fráze.

Pokud jde o opravitelnost celkově, je problematika podle Charváta trochu složitější. Z dřívější analýzy Opravárny vychází, že nejlépe opravitelné jsou mobilní telefony, u kterých je nejčastější závadou prasklé sklíčko. Jejich výměna dnes kvůli miniaturizaci elektroniky vyžaduje řadu zkušeností a potřebné vybavení, kterými většinou disponují odborné servisy. "Hobby opraváři si poradí lépe se spotřebiči jako jsou vysavače, kuchyňské spotřebiče či remosky," říká Charvát.

Vyměnit prasklé sklíčko není problém, ale doma to asi nezvládnete.
Vyměnit prasklé sklíčko není problém, ale doma to asi nezvládnete.

Problém je podle Charváta spíše s novou elektronikou, zejména tou levnější z Asie. "Výrobci ji často vyrábí nekvalitně zcela záměrně, což dokládá i řada studií. Do výrobků úmyslně vkládají takzvaná kazítka, tedy mechanismy, jak výrobek těsně po uplynutí záruční doby poslat rovnou na skládku a zákazníka donutit koupit nový," tvrdí Charvát. Výrobci například své produkty dělají z jednoho kusu plastu, který nejde rozložit, místo šroubů používají nýty, úmyslně nedodávají náhradní díly, baterky u notebooků pevně spojují s přístrojem apod. "Naši opraváři se setkali například i s tiskárnou, která měla softwarem přesně definovaný počet vytisknutých stránek, a poté se rozbila. Nejméně kvalitní a neopravitelné jsou například levné toustovače či ruční mixéry no name značek (třeba za 250 Kč). Ty jsou prostě neopravitelné," říká Charvát.

Uděláme to opravitelné

Jak Groupe SEB uvádí ve své tiskové zprávě, podle průzkumu agentury ppm factum z roku 2017 Češi očekávají i pozáruční servis malých domácích spotřebičů až po dobu 9 let. Častým jevem je však skutečnost, že servisy nemají dostupné náhradní díly nebo je oprava natolik nákladná, že se vůbec nevyplácí. Lidé tak často nakupují nové výrobky, místo aby je opravovali. Z výzkumu pak vyplynulo, že reálně spotřebiče slouží poloviční dobu, jakou spotřebitelé očekávají.

“S naší iniciativou jsme začali v roce 2008 a to tak, aby výrobky byly jednoduše a levně opravitelné. Od tohoto okamžiku jsou takto navrhovány a vyráběny všechny naše produkty,“ říká iniciátor projektu Alain Pautrot ze společnosti Groupe SEB. A dodává, že společnost chce opravy svých spotřebičů co nejvíc usnadnit. "Zlevnili jsme náhradní díly a vytvořili jsme fungující logistickou síť s ohledem na fakt, že eventuální oprava je levnější než nákup nového produktu," říká Pautrot. Rowenta slibuje držet skladem po dobu 10 let veškeré náhradní díly pro většinu produktů vyrobených od roku 2012.

Podle něho pro opravu domácích spotřebičů hraje významnou roli také sentiment. "Lidé si jednoduše chtějí dělat třeba své oblíbené tousty i po deseti letech užívání svého topinkovače. Mají své tousty rádi přesně takové, jak jsou na ně zvyklí celá léta. Ve Francii je také tradiční předávat si kuchyňské spotřebiče po generace. Stejně tak jako recepty. Náš nejikoničtější produkt – tlakový hrnec - mají někteří lidé v domácnostech od roku 1953. A i na ten se nám podařilo najít náhradní díl,“ říká Alain Patrout.

Logo, kterým Groupe SEB upozorňuje na opravitelnost svých výrobků.
Logo, kterým Groupe SEB upozorňuje na opravitelnost svých výrobků.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Groupe SEB

Groupe SEB při představení svého záměru opravitelnosti výrobků spolupracovala s Institutem cirkulární ekonomiky. "Myslím, že si zatím těžko dokážeme představit, jakou revoluci tento projekt přináší na český trh. Dostupnost náhradních dílů po deset let vlastně kromě omezení zbytečných nákupů a produkce odpadů totiž znamená i novou práci pro šikovné české opraváře. V konečném důsledku se projekt vyplácí firmám i ekonomicky. Lidé považují značky za kvalitní a rádi se k nim vracejí,“ říká jeho šéfka Soňa Jonášová.

Jak jsou na tom s opravitelností svých výrobků jiné značky?

Ekolist.cz oslovil více jak dvacet výrobců domácích spotřebičů, kteří působí na českém trhu. Odpověď poslal jen zástupce Gorenje a Mory (dodatek: svou odpověď nám poslal i zástupce firmy BSH, viz níže). Časový rámec opravitelnosti spotřebičů bílé techniky z distribuce značky Gorenje a Mora máme v rámci koncernových pravidel nastaven na dobu nejméně 10 let po ukončení výroby," říká Marek Totzauer, vedoucí servisního oddělení Gorenje. "V souvislosti s mnohaletou tradicí značky nejen na našem trhu jsme však zvyklí uspokojit požadavky našich zákazníků a udržet tak funkcionalitu našich spotřebičů v daleko delším časovém úseku, než je toto základní kritérium."

Doplněno 1.3.2018:

"Firma BSH domácí spotřebiče garantuje svým zákazníků již více jak 10 let, že na produkty značek BOSCH, SIEMENS, GAGGENAU i Constructa drží skladem potřebné náhradní díly nejméně 10 let i po skončení výroby daného modelu spotřebiče," říká Petr Drahoš, ředitel servisu pro Českou a Slovenskou republiku. "V praxi to znamená, že jsme schopni opravit tyto produkty nejen po celou dobu, kdy jsou v aktuálním výrobním programu, ale i nejméně 10 let po výběhu daného modelu." Jak dodává Drahoš, pro firmu to znamená držet skladem náhradní díly pro více jak 150.000 různých variant spotřebičů, které jsou v současné době mezi našimi zákazníky. "To obnáší velké nároky na skladování více jak 1,4 milionu položek náhradních dílů v centrálním skladu v Německu, ale díky promyšlenému systému distribuce a logistice jsme schopni tyto díly dodat zákazníkovi v České republice i na Slovensku do tří dnů," říká Drahoš. Skladová zásoba a potřeba náhradních dílů je podle něho systematicky plánována a statisticky sledována společně s výrobou spotřebičů. Následně je ještě aktualizována na základě zpětné vazby ze servisní sítě. "Není výjimkou, kdy jsme schopni opravit i spotřebič více jak 20 let starý. Nedávno jsme jednomu zákazníkovi vyměňovali v jeho troubě BOSCH, vyrobené v roce 1984, elektroniku a topné těleso. I tyto díly na spotřebič více jak 34 let starý jsme měli skladem," píše Petr Drahoš.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Blanka Štiková
tisknout poslat
 twitter
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

 

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist