https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/me-auto-muj-vrak
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mé auto, můj vrak

15.2.2005 13:03 | PRAHA (EkoList)
Čtenářka nás požádala o radu, co má dělat s cizím autovrakem, který zabírá parkovací místo před jejím domem a ke kterému se nikdo nehlásí. Tady je odpověď.
 

Vhodným postupem je ohlásit vrak na příslušné městské části či obecním úřadě, v Praze je také možnost obrátit se na Technickou správu komunikací. Jak jsme se dále dozvěděli od Zuzany Havlové, vedoucí oddělení odpadového hospodářství pražského magistrátu, nepojízdné auto bude následně převezeno na vyhrazené parkoviště, kde bude vrak dva měsíce čekat. Pokud není možné dohledat posledního majitele vozu, musí obec o odtažení vraku informovat na své úřední desce. Pokud se nepodaří majitele najít nebo pokud se sám nepřihlásí, je po dvou měsících auto automaticky považováno za vrak, který nechá obec zlikvidovat oprávněnou provozovnou. V případě, že se nepodaří vypátrat majitele, hradí náklady na likvidaci obec.

Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList
Tyto informace nám potvrdila i Eva Rolečková, tisková mluvčí České inspekce životního prostředí, a dodala, že pokud má vrak stále svou SPZ, lze informovat Policii ČR či Městskou policii, která zjistí majitele a přikáže mu odstranění vraku. Neuposlechnutí může vést až k dvacetitisícové pokutě. Jak dodává Ria Froňková z pražské Městské policie, je nutné uvést přesný popis místa, kde vrak stojí – název ulice a č.p. domu, u kterého vůz stojí, dále typ vozidla, barvu a – pokud je na vozidle umístěna – také SPZ.

Ještě auto, nebo už vrak?
Pojem autovrak je podle zákona o odpadech definován jako každé úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí a stalo se odpadem. Dále ho také specifikuje zákon č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích jako silniční vozidlo, které je trvale technicky nezpůsobilé k provozu a není opatřeno státní poznávací značkou nebo které je zjevně trvale technicky nezpůsobilé k provozu. Jak však podotýká Eva Rolečková, není v zákoně řečeno, od- kdy se auto stává vrakem, tedy odpadem, který má být odstraněn, nebo kdy je to třeba zdroj náhradních dílů, které je možno dále prodávat. Pokud by bylo potřeba řešit takový nejasný případ, je podle Zuzany Havlové nutné obrátit se na příslušný krajský úřad, který má pravomoc o věci rozhodnout.

Co s vlastním vrakem?
Pokud sami řešíte, jak se zbavit svého starého plechového miláčka, pak nezapomeňte, že jste ze zákona povinni jej nechat zlikvidovat u firmy, která má patřičné oprávnění a vydá vám také potvrzení o ekologické likvidaci vozidla. Auto obsahuje mnoho nebezpečných odpadů, zejména provozní kapaliny jako zbytky paliv, olejů a chladící media. Starý vůz je samozřejmě také zdrojem mnoha cenných surovin, které lze znovu využít. Potvrzení o ekologické likvidaci budete potřebovat například na dopravním inspektorátu při odhlašování auta z evidence vozidel. Seznam oprávněných zpracovatelů autovraků naleznete na stránkách ministerstva životního prostředí – ve vyhledávacím okénku zadejte heslo autovrak.

Oprávnění zpracovatelé musí před likvidací autovraků vyjmout součásti obsahující olovo, rtuť, kadmium a šestimocný chrom a součásti obsahující provozní náplně, které musí být ekologicky odstraněny. Samotná výsledná hmota z drcení autovraku nesmí vykazovat žádné nebezpečné vlastnosti. Pokud byste si řekli, že své téměř vysloužilé auto prodáte někomu na náhradní díly, nezapomeňte přeregistrovat vůz na nového majitele. Mohlo by se stát, že vám časem přijde výzva k úhradě likvidace vraku, který jste již dávno prodali, nehledě na to, že byste stále nesli odpovědnost za vozidlem způsobené škody.

Praha je vraků ráj
Podle Zprávy o činnosti Městské policie hl. m. Prahy bylo za I. pololetí 2004 zjištěno a zadokumentováno 966 vraků motorových vozidel, ponechaných jejich držiteli na komunikacích či veřejných prostranstvích Prahy. Za stejné období roku 2003 jich bylo ještě o 405 víc.

Tento článek je převzat z tištěného EkoListu leden 2005.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist