Návod pro cyklisty, jak na jízdu zimním městem
Jak jezdit po zimním městě, které na údržbu cyklostezek příliš nedbá? Na to odpoví dnešní opakovaně vydaný návod.
Pro teploty kolem nuly
Jezdit v zimním období bez blatníků je známkou extrémního optimismu. Pořiďte si je. Také lze předpokládat, že už jste přebalili z hadrových tašek do nepromokavých a dovybavili kolo doplňkovou sadou osvětlení pro zimní večery.
Na zimu je žádoucí ověřit si, že blatníky mají dostatečný odstup od kol, aby se nezanesly po průjezdu první prosolenou závějí. Z technického hlediska pomůže, když se odstup blatníku od kola ve směru otáčení zvětšuje. Snižuje se tak riziko, že se naprosto zaseknete. Také nepromokavý kryt na sedlo už by měl být součástí vaší výbavy, pokud tedy nemáte k dispozici takový luxus, že můžete vždycky parkovat pod střechou. V Česku to není běžná výbava cykloobchodů, občas je ale zahlédnete. Ve větších městech je dlouhou dobu nabízela dánská síť obchodů se „zbytečnostmi“ Flying Tiger. Návštěva obchodu ale teď před svátky může být trochu náročnější, jistě si tak lze vystačit i s igelitovou taškou.
Na hnusné počasí je také potřeba pořádně se obléct. Pláštěnky typu pončo pomáhají shora, ale také zpomalují, takže mnoho lidí volí nepromokavou větrovku kombinovanou s návleky přes kalhoty nebo boty. Návleky přes boty doporučuji, nechcete-li jezdit po městě zrovna v zimních holínkách. Můžete mít praktické i luxusní (1, 2, 3).
Oblečení na mráz
Na kratší vzdálenosti není s oblečením třeba mnoho vymýšlet. Stačí to s množstvím vrstev úmyslně nepřehnat a tepelná pohoda vznikne po pár minutách jízdy sama. Zvláštní péči si zaslouží především končetiny a hlava. Překvapivě šikovný je obyčejný kabát, který kryje i kolena a za případného deště vydrží bez problémů půl hodiny, což na řadu cest naprosto stačí.
V tužších mrazech fungují dvoje slabší ponožky, přes něž za horších mrazů natáhneme podkolenky. Zvláštní ochranu před prochladnutím vyžadují kolena. Návlek nebo šátek kryjící exponované části těla rozhodně není na závadu. Můžete také použít kalhoty s podšívkou, punčocháče nebo podvlíkačky. V redakci doporučujeme vlněné sportovní. Je jich široká nabídka. Na ruce funguje kombinace slabších textilních rukavic a speciálních zimních cyklistických mnohem lépe než tlusté lyžařské rukavice.
Pod helmu patří čelenka, tenčí čepice přes uši, nebo šátek. Na krku najde upotřebení šátek dostatečně velký. Kryje hrudník, a když je vzduch příliš studený nebo se hodně zadýcháte, můžete si ho přetáhnout přes ústa. Dýcháním přes šátek si vdechovaný vzduch výrazně zahřejete. Experti na městskou jízdu v Dánsku nebo Nizozemsku používají obrovské šály, které si můžete omotat kolem krku a hlavy podle potřeby. Pro sportovnější jízdu fungují dobře nákrčníky, kolem kterých za krk nikudy nepotáhne.
Při rychlé jízdě v mrazech trpí nejvíce oči, brýle jsou téměř nezbytné. Hodí se mít v kapse dostupný hadřík nebo kapesník na jejich otírání, když se zamlží. Některé zimní rukavice jsou na to přímo uzpůsobené.
Jezdíte-li pravidelně, vyplatí se pro nejhorší počasí mít v cíli cesty převlečení, nebo si ho brát s sebou.
Jak s kolem?
V zimě se vozovky solí, což kolu opravdu nesvědčí. Nejpohodlnějším řešením je „zimák“ – kolo uzpůsobené na zimní období, zpravidla s horším osazením nebo starší. Na zimu jsou lepší silnější pláště s hrubším vzorkem, který pomůže ve sněhu a břečce. Také je vhodné snížit trochu tlak. Máte-li pláště skoro ojeté, vyměňte je. Chodníky, alespoň tedy v Praze, jsou s oblibou sypány nechutně ostrým štěrkem, který má tendenci zalézat do gumy a tenký plášť prořízne jako nic.
Pláště s hřeby vám dají jistotu. Určitě nebudete jezdit jen po sněhu, takže stačí ty s hroty po stranách, nebo s menším počtem hrotů (např. typu Schwalbe winter). Nebude-li ale zima výjimečně tuhá, užijete jejich výhody jen v několika málo dnech a po zbytek zimy budete na kole roztáčet půl kila zbytečného železa. Vyplatí se asi zejména v podhorských oblastech, kde sníh setrvává alespoň několik týdnů v kuse. Více se o pláštích s hřeby dozvíte zde.
Extrémně nízké teploty mohou způsobit zatuhnutí brzd či jiných mechanických součástek, proto je mějte dobře namazané (vazelínou určenou pro zimní období). Takový mráz ale ve většině Česka nejspíš po delší dobu nehrozí, větším nepřítelem je zde namrzající břečka a sůl. O kolo proto musíte v zimě důkladněji pečovat. Minimálně nechte kolo vždy po cestě okapat a oschnout v teple. Podkládejte jej kartony nebo hadry. Spodek kola a pohyblivé díly otírejte od soli, řetěz promazávejte týden co týden. Zanesou-li se převody směsí uschlé slané břečky a silničního mazu, vyčistěte je důkladně, třeba kartáčkem. Na zimu je mnohem vhodnější kolo s řazením v zadním náboji, větší část zimní péče vám díky tomu odpadne.
Jak jezdit
Protože se v českých městech hojně solí, na hlavních ulicích bude vesměs mokro, případně po déletrvajícím mrazu sucho. Pozor si dávejte po odbočení do vedlejších ulic, kde najednou může být velice kluzko! Takzvaný „černý led“, na pohled takřka neodlišitelný od mokré nebo i téměř suché vozovky, nemusíte zaregistrovat, dokud se po něm neprojedete.
Pozor na neviditelné ledové plochy
Při jízdě po kluzkém povrchu zůstaňte v klidu a uvolnění. Pokud budete v křeči strachem, jenom tím zvýšíte riziko pádu. Jezděte o něco pomaleji: brzdná dráha na ujetém sněhu je mnohonásobně delší, než na suché (nebo i mokré) vozovce. Pro zpomalování používejte raději zadní brzdu. Jestliže se dostanete do smyku, pokuste se kolo pod sebou „násilím“ srovnat a znovu získat rovnováhu. Počítejte s tím, že na tu chvíli bude kolo neovladatelné a pořítí se právě tím směrem, kterým jedete. Skok do měkké závěje tak může být nejpříjemnějším řešením problémové situace — rozhodně milejším, než letní rozedření se na asfaltu.
Obzvlášť ošidné jsou zledovatělé chodníky a málo udržované vedlejší ulice. Jezděte raději na lehčí převod a hlouběji v jízdním pruhu, cyklopruhy buď zabere vyplužený sníh, nebo se na nich po celou zimu bude hromadit odporný odpad odlétávající autům od kol.
Asi nejnáročnějším zimním terénem jsou na ulici vyjeté koleje se zmrazky: mohou vás rozhodit, případně navést někam, kam rozhodně nechcete. Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu.
Samozřejmě stále platí, že když město pokryje neschůdná ledovka, není od věci kolo na pár dnů vynechat.
Zimní zážitky
Co bude vaší odměnou, když všechny zimní obtíže překonáte?
- Jízda v čerstvém sněhu, napadne-li ho najednou méně než 10 cm, je naprosto super.
- Když zapadne sněhem, stávají se ulice překvapivě tichými. Dokonce i tramvaje jen tak tichounce šustí.
- Každý další cyklista, kterého potkáte, vás bude zdravit.
- Čím horší počasí, tím se k vám řidiči budou chovat opatrněji.
- Zimní zkušenosti vám zajistí, že nějaké deštivé jaro nebo podzim už pro vás budou nudným čajíčkem.
- A mezi kolegy (či kolegyněmi), kteří to zatím na kole zkoušejí jen v létě, budete za nepřekonatelného hrdinu/hrdinku.
Na závěr
A pro ty z nás, které kolo ve městě neomrzí ani v zimě, poslední dobrá rada: není nad to, dát si v cíli své vymrzlé cesty (zatímco z kola i z vás opadává sníh a led) horký čaj, kávu nebo jiný nápoj podle vašeho gusta.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
smějící se bestie
16.12.2022 07:51Vilém N
16.12.2022 07:53Lukas B.
16.12.2022 09:21potvrzuji z vlastní zkušenosti, že jezdit na kole na bruslích nasunutých zboku na šlapky (abych se pohodlně obul doma a nemusel mrznout někde u rybníka) je opravdu pitomost. při jízdě na kole běžkovat/lyžovat tyto vážeme k rámu, nepřiděláváme je na batoh (bo si pak třeba neuvědomíme, jak proklatě nízko jsou větve)
souboj mezi ráfkovými a kotoučovými brzdami skončil plichtou (ráfkovky se dají při zamrznutí odpojit, kotoučovky leckdy stačí počůrat), vyhrávají bubnovky a planetová převodovka a pořádně zakapotovaný řetěz (nehodí se to ovšem do pořádných kopců a do terénu).
za úvahu stojí používat jako městské kolo po sněhu, ale i celoročně do hospody, na nákup, na koupaliště a na houby nějakou letitou mrchu v nálezovém stavu z půdy s torpédem a jediným převodem - nemá se na tom co rozbít a nikdo to neukradne, a když už ukradne, tak to tolik nemrzí.
někdy bývá problém s namrzáním boků plášťů (a pak se to nevejde do rámu), trochu pomůže preventivně stříknout/natřít boky něčím mastným co chvíli vydrží a nevytráví celé povodí vltavy.
a nakonec - koho přistihnu, že na kole rozprasuje běžkařskou stopu, přetáhnu hůlkou.
Jiří Kvítek
17.12.2022 11:53"Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu."
Co na tom, že § 57 odst.2 (Jízda na jízdním kole) zákona č. 361/2000 Sb. (o provozu na pozemních komunikacích) to stanoví jasně:
"(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka."
Z logiky věci vyplývá, že pokud není možná jízda při pravém okraji vozovky, tak na vozovce nejezděte vůbec!
Alespoň nebudete překážet ostatním účastníkům silničního provozu svoji pomalou jízdou a ohrožovat je svoji letní výbavou, se kterou nemáte v zimě na silnici co pohledávat (vaše kolo není způsobilé k bezpečné jízdě v zimních podmínkách). A jenom pro pořádek: cyklistů se zimní výbavou je naprosté minimum a bavíme se spíše o výjimkách.
Opravdu redakce Ekolistu dává prostor lidem, kteří veřejně vyzývají k porušování zákona? Možná by Vaši finanční partneři měli příště něco zvážit...