https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/navod-pro-cyklisty-jak-na-jizdu-zimnim-mestem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Návod pro cyklisty, jak na jízdu zimním městem

16.12.2022 06:09 | PRAHA (Městem na kole)
Na kraji vozovky mohou být nepříjemné závěje se zmrazky. V takovém případě je lepší jet ve vyjetém pruhu a auta za sebou na vhodném místě čas od času pustit.
Na kraji vozovky mohou být nepříjemné závěje se zmrazky. V takovém případě je lepší jet ve vyjetém pruhu a auta za sebou na vhodném místě čas od času pustit.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Většinu českých měst zasypává občasně nebo setrvaleji sníh. Někde průběžně taje, jinde zůstává. Ve větších městech to zpravidla znamená slanou břečku na hlavních ulicích, ujetý sníh a ledovku v ulicích vedlejších. Cyklostezky jsou v lepším případě posypané štěrkem s hranami ostrosti diamantového skla, v horším případě naprosto bez údržby. Výhled nám sice ukazuje, že především v nížinách sníh zatím delší dobu nevydrží, přeci jen je ale vhodné období na zopakování základů jízdy zimním městem.
 

Jak jezdit po zimním městě, které na údržbu cyklostezek příliš nedbá? Na to odpoví dnešní opakovaně vydaný návod.

Pro teploty kolem nuly

Jezdit v zimním období bez blatníků je známkou extrémního optimismu. Pořiďte si je. Také lze předpokládat, že už jste přebalili z hadrových tašek do nepromokavých a dovybavili kolo doplňkovou sadou osvětlení pro zimní večery.

Na zimu je žádoucí ověřit si, že blatníky mají dostatečný odstup od kol, aby se nezanesly po průjezdu první prosolenou závějí. Z technického hlediska pomůže, když se odstup blatníku od kola ve směru otáčení zvětšuje. Snižuje se tak riziko, že se naprosto zaseknete. Také nepromokavý kryt na sedlo už by měl být součástí vaší výbavy, pokud tedy nemáte k dispozici takový luxus, že můžete vždycky parkovat pod střechou. V Česku to není běžná výbava cykloobchodů, občas je ale zahlédnete. Ve větších městech je dlouhou dobu nabízela dánská síť obchodů se „zbytečnostmi“ Flying Tiger. Návštěva obchodu ale teď před svátky může být trochu náročnější, jistě si tak lze vystačit i s igelitovou taškou.

Kryt na sedlo se může vyplatit.
Kryt na sedlo se může vyplatit.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Na hnusné počasí je také potřeba pořádně se obléct. Pláštěnky typu pončo pomáhají shora, ale také zpomalují, takže mnoho lidí volí nepromokavou větrovku kombinovanou s návleky přes kalhoty nebo boty. Návleky přes boty doporučuji, nechcete-li jezdit po městě zrovna v zimních holínkách. Můžete mít praktické i luxusní (1, 2, 3).

Oblečení na mráz

Na kratší vzdálenosti není s oblečením třeba mnoho vymýšlet. Stačí to s množstvím vrstev úmyslně nepřehnat a tepelná pohoda vznikne po pár minutách jízdy sama. Zvláštní péči si zaslouží především končetiny a hlava. Překvapivě šikovný je obyčejný kabát, který kryje i kolena a za případného deště vydrží bez problémů půl hodiny, což na řadu cest naprosto stačí.

V tužších mrazech fungují dvoje slabší ponožky, přes něž za horších mrazů natáhneme podkolenky. Zvláštní ochranu před prochladnutím vyžadují kolena. Návlek nebo šátek kryjící exponované části těla rozhodně není na závadu. Můžete také použít kalhoty s podšívkou, punčocháče nebo podvlíkačky. V redakci doporučujeme vlněné sportovní. Je jich široká nabídka. Na ruce funguje kombinace slabších textilních rukavic a speciálních zimních cyklistických mnohem lépe než tlusté lyžařské rukavice.

Pod helmu patří čelenka, tenčí čepice přes uši, nebo šátek. Na krku najde upotřebení šátek dostatečně velký. Kryje hrudník, a když je vzduch příliš studený nebo se hodně zadýcháte, můžete si ho přetáhnout přes ústa. Dýcháním přes šátek si vdechovaný vzduch výrazně zahřejete. Experti na městskou jízdu v Dánsku nebo Nizozemsku používají obrovské šály, které si můžete omotat kolem krku a hlavy podle potřeby. Pro sportovnější jízdu fungují dobře nákrčníky, kolem kterých za krk nikudy nepotáhne.

Při rychlé jízdě v mrazech trpí nejvíce oči, brýle jsou téměř nezbytné. Hodí se mít v kapse dostupný hadřík nebo kapesník na jejich otírání, když se zamlží. Některé zimní rukavice jsou na to přímo uzpůsobené.

Jezdíte-li pravidelně, vyplatí se pro nejhorší počasí mít v cíli cesty převlečení, nebo si ho brát s sebou.

Jak s kolem?

V zimě se vozovky solí, což kolu opravdu nesvědčí. Nejpohodlnějším řešením je „zimák“ – kolo uzpůsobené na zimní období, zpravidla s horším osazením nebo starší. Na zimu jsou lepší silnější pláště s hrubším vzorkem, který pomůže ve sněhu a břečce. Také je vhodné snížit trochu tlak. Máte-li pláště skoro ojeté, vyměňte je. Chodníky, alespoň tedy v Praze, jsou s oblibou sypány nechutně ostrým štěrkem, který má tendenci zalézat do gumy a tenký plášť prořízne jako nic.

Pláště s hřeby vám dají jistotu. Určitě nebudete jezdit jen po sněhu, takže stačí ty s hroty po stranách, nebo s menším počtem hrotů (např. typu Schwalbe winter). Nebude-li ale zima výjimečně tuhá, užijete jejich výhody jen v několika málo dnech a po zbytek zimy budete na kole roztáčet půl kila zbytečného železa. Vyplatí se asi zejména v podhorských oblastech, kde sníh setrvává alespoň několik týdnů v kuse. Více se o pláštích s hřeby dozvíte zde.

Extrémně nízké teploty mohou způsobit zatuhnutí brzd či jiných mechanických součástek, proto je mějte dobře namazané (vazelínou určenou pro zimní období). Takový mráz ale ve většině Česka nejspíš po delší dobu nehrozí, větším nepřítelem je zde namrzající břečka a sůl. O kolo proto musíte v zimě důkladněji pečovat. Minimálně nechte kolo vždy po cestě okapat a oschnout v teple. Podkládejte jej kartony nebo hadry. Spodek kola a pohyblivé díly otírejte od soli, řetěz promazávejte týden co týden. Zanesou-li se převody směsí uschlé slané břečky a silničního mazu, vyčistěte je důkladně, třeba kartáčkem. Na zimu je mnohem vhodnější kolo s řazením v zadním náboji, větší část zimní péče vám díky tomu odpadne.

V zimě funguje v některých českých městech nadále i bikesharing.
V zimě funguje v některých českých městech nadále i bikesharing.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Jak jezdit

Protože se v českých městech hojně solí, na hlavních ulicích bude vesměs mokro, případně po déletrvajícím mrazu sucho. Pozor si dávejte po odbočení do vedlejších ulic, kde najednou může být velice kluzko! Takzvaný „černý led“, na pohled takřka neodlišitelný od mokré nebo i téměř suché vozovky, nemusíte zaregistrovat, dokud se po něm neprojedete.

Pozor na neviditelné ledové plochy

Při jízdě po kluzkém povrchu zůstaňte v klidu a uvolnění. Pokud budete v křeči strachem, jenom tím zvýšíte riziko pádu. Jezděte o něco pomaleji: brzdná dráha na ujetém sněhu je mnohonásobně delší, než na suché (nebo i mokré) vozovce. Pro zpomalování používejte raději zadní brzdu. Jestliže se dostanete do smyku, pokuste se kolo pod sebou „násilím“ srovnat a znovu získat rovnováhu. Počítejte s tím, že na tu chvíli bude kolo neovladatelné a pořítí se právě tím směrem, kterým jedete. Skok do měkké závěje tak může být nejpříjemnějším řešením problémové situace — rozhodně milejším, než letní rozedření se na asfaltu.

Obzvlášť ošidné jsou zledovatělé chodníky a málo udržované vedlejší ulice. Jezděte raději na lehčí převod a hlouběji v jízdním pruhu, cyklopruhy buď zabere vyplužený sníh, nebo se na nich po celou zimu bude hromadit odporný odpad odlétávající autům od kol.

Asi nejnáročnějším zimním terénem jsou na ulici vyjeté koleje se zmrazky: mohou vás rozhodit, případně navést někam, kam rozhodně nechcete. Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu.

Samozřejmě stále platí, že když město pokryje neschůdná ledovka, není od věci kolo na pár dnů vynechat.

Zimní zážitky

Co bude vaší odměnou, když všechny zimní obtíže překonáte?

  • Jízda v čerstvém sněhu, napadne-li ho najednou méně než 10 cm, je naprosto super.
  • Když zapadne sněhem, stávají se ulice překvapivě tichými. Dokonce i tramvaje jen tak tichounce šustí.
  • Každý další cyklista, kterého potkáte, vás bude zdravit.
  • Čím horší počasí, tím se k vám řidiči budou chovat opatrněji.
  • Zimní zkušenosti vám zajistí, že nějaké deštivé jaro nebo podzim už pro vás budou nudným čajíčkem.
  • A mezi kolegy (či kolegyněmi), kteří to zatím na kole zkoušejí jen v létě, budete za nepřekonatelného hrdinu/hrdinku.

Na závěr

A pro ty z nás, které kolo ve městě neomrzí ani v zimě, poslední dobrá rada: není nad to, dát si v cíli své vymrzlé cesty (zatímco z kola i z vás opadává sníh a led) horký čaj, kávu nebo jiný nápoj podle vašeho gusta.


reklama

 
foto - Motýl Jiří
Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci serveru Městem na kole je od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.12.2022 07:51
Návod je jednoduchý - pověsit kolo do kůlny/garáže, na háky !
Odpovědět
VN

Vilém N

16.12.2022 07:53
Do batohu si přibalte zateplovací vrstvu. Když píchnete, nezmrznete :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2022 09:21
i u sportovního kola to chce na zimu sundat nášlapy a nasadit šlapky s piny, a nazout nějaké starší pohorky nebo si koupit zateplené pracovní boty (necelá tisícovka) - mrznutí chodidel v tretrách je opruz a veškeré ty neoprenové návleky jsou v porovnání s pohorkou jen placebo. jako bonus bude snadnější seskakování při smyku.

potvrzuji z vlastní zkušenosti, že jezdit na kole na bruslích nasunutých zboku na šlapky (abych se pohodlně obul doma a nemusel mrznout někde u rybníka) je opravdu pitomost. při jízdě na kole běžkovat/lyžovat tyto vážeme k rámu, nepřiděláváme je na batoh (bo si pak třeba neuvědomíme, jak proklatě nízko jsou větve)

souboj mezi ráfkovými a kotoučovými brzdami skončil plichtou (ráfkovky se dají při zamrznutí odpojit, kotoučovky leckdy stačí počůrat), vyhrávají bubnovky a planetová převodovka a pořádně zakapotovaný řetěz (nehodí se to ovšem do pořádných kopců a do terénu).

za úvahu stojí používat jako městské kolo po sněhu, ale i celoročně do hospody, na nákup, na koupaliště a na houby nějakou letitou mrchu v nálezovém stavu z půdy s torpédem a jediným převodem - nemá se na tom co rozbít a nikdo to neukradne, a když už ukradne, tak to tolik nemrzí.

někdy bývá problém s namrzáním boků plášťů (a pak se to nevejde do rámu), trochu pomůže preventivně stříknout/natřít boky něčím mastným co chvíli vydrží a nevytráví celé povodí vltavy.

a nakonec - koho přistihnu, že na kole rozprasuje běžkařskou stopu, přetáhnu hůlkou.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

17.12.2022 11:53
Skvělé! Autor veřejně nábádá ostatní čtenáře k porušování předpisů:

"Raději se vyjetým kolejím vyhněte a jeďte v méně rozježděném sněhu uprostřed jízdního pruhu."

Co na tom, že § 57 odst.2 (Jízda na jízdním kole) zákona č. 361/2000 Sb. (o provozu na pozemních komunikacích) to stanoví jasně:

"(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka."

Z logiky věci vyplývá, že pokud není možná jízda při pravém okraji vozovky, tak na vozovce nejezděte vůbec!

Alespoň nebudete překážet ostatním účastníkům silničního provozu svoji pomalou jízdou a ohrožovat je svoji letní výbavou, se kterou nemáte v zimě na silnici co pohledávat (vaše kolo není způsobilé k bezpečné jízdě v zimních podmínkách). A jenom pro pořádek: cyklistů se zimní výbavou je naprosté minimum a bavíme se spíše o výjimkách.

Opravdu redakce Ekolistu dává prostor lidem, kteří veřejně vyzývají k porušování zákona? Možná by Vaši finanční partneři měli příště něco zvážit...
Odpovědět
JJ

Jaromír Janouch

18.12.2022 18:32
Mám ty pumpičkáře hrozně rád. V zimě se motají prostředkem, za nimi kolona aut a každý se jej bojí předjet, protože nevíte kdy v té břečce spadnou pod kola. To by mě zajímalo, když jezdí v zimě na kole, jestli také budou jezdit v létě na lyžích.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist