Recyklované PET lahve na pultech nehledejte. Nejsou tam
Greenpeace se zaměřili přímo na významný zdroj plastových odpadů, velké výrobce osvěžujících nápojů. Oslovili šest takových gigantů, aby zjistili, jak velký podíl produkce PET lahví připadá na zpětně recyklované nápojové obaly. A dozvěděli se, že recyklace u nich funguje spíš na papíře, než v praxi. Pět ze šesti oslovených společností ročně spotřebuje na výrobu PET lahví přes dva miliony tun plastů (a spolu s přidruženými obaly, potisky, balením palet naroste toto množství na 3,6 milionu tun). A recyklace?
Od Nestlé Waters North America po Pepsi co. se čísla příliš neliší. Recyklují jen zhruba 6-7 % celého objemu plastů. A šestá společnost, Coca-Cola? Ta hraje mezi uvedenými výrobci osvěžujících nápojů prim, a s prodejem 1,9 miliardy lahví denně se řadí na absolutní špici a největšího hybatele trhu. Jenže její zástupci se odmítli s tazateli Greenpeace na dané téma bavit. Teprve reportéři ze žurnálu BuzzFeed News tiskové mluvčí Coca-Coly trochu rozmluvili, a dozvěděli se, že ani tady nepřesahuje recyklace 6,6 %. Co se tedy s nápojovými obaly a sesbíranými PET lahvemi vlastně děje?
Drtivá většina z nich je odprodána externím zpracovatelům, kteří je zužitkují na výrobu syntetických vláken. Z PET lahví tedy v drtivé většině případů nevznikají znovu PET láhve, ale koberce, předložky, rohože, tašky, přepravní bedny a balíkové výplně. A důvod? Příčinou jsou kolísavé ceny ropy, která slouží jako základní výrobní surovina pro průmyslovou výrobu plastů. Momentálně vyjde velké výrobce levněji vyrábět nebo nakupovat nové PET láhve, než recyklovat staré. Představa o fungující cirkulární ekonomice tím dostává trhliny.
Z koberců a předložek se totiž už znovu plasty většinou nerecyklují a zůstanou po dožití na skládce odpadů nebo se spálí ve spalovně. To, co nechává výrobce osvěžujících nápojů netečné, však dráždí řadu lidí. Včetně inovativního podnikatele Leona Farahnika. Ten už například nabídl společnostem Pepsi Co. a Nestlé vlastní obalový produkt, vyrobený z recyklovaných PET lahví. To, že si dnes můžete ve Státech dopřát minerálku Arrowhead v láhvi s padesátiprocentním podílem recyklátu, je jeho práce. Na změnu trendu to ale zatím nestačí.
„Za takových padesát let, až už tady nebudu, si budou lidé klepat na čelo, jak jsme mohli být tak hloupí a nerecyklovat,“ říká Farahnik. Bilance, při které je ročně vyrobeno přes tři miliardy kilogramů nejrůznějších nápojových plastových obalů, a jen třetina z nich je recyklována (a i z té třetiny je jen jedna pětina znovu přetvořena zpět na obaly) je totiž skutečně neradostná.
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (6)
Martin Jasan
1.6.2017 17:07 Reaguje na Karel PadevetMartin Jasan
8.6.2017 14:46 Reaguje naTo je celkem snadná logická úvaha jasná i malým dětem. Pouze pro všeználky, kteří si vybíjejí svoji každodení frustraci na diskuzi to je nad jejich chápání.