https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/s-kolem-do-tramvaje-zatim-jen-na-zkousku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

S kolem do tramvaje? Zatím jen na zkoušku

4.4.2008 14:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pražský dopravní podnik zavedl zkušební přepravu jízdních kol v tramvajích. Od dubna do konce roku lze na vybraných trasách v uvedený čas nastoupit do tramvaje s bicyklem.
 

Veřejná doprava v Praze
Příště může tramvají.
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList
„Cyklisté musí při přepravě dodržovat vyhlášená pravidla. Majitel kola musí před nástupem i výstupem dát znamení řidiči, že hodlá nastupovat nebo vystupovat. Dále je nutné dbát na opatrnost vůči ostatním cestujícím, zejména při nastupování a vystupování. Na rozdíl od metra je nutné při jízdě tramvají očekávat náhlejší změny rychlosti či směru, proto musí cyklista jistit po celou dobu přepravy své kolo proti pohybu,“ upozorňuje na některé odlišnosti Tomáš Prousek, odborník ROPIDu na cyklistickou dopravu.

Zkušební přeprava kol je v pracovní den povolena od 20:00 do 5 hodin ráno. V sobotu, neděli a o svátcích pak celý den. "Čas od osmé večerní do páté ranní byl vybrán z kapacitních důvodů, aby nedocházelo k tomu, že do plné tramvaje bude chtít nastoupit cyklista s kolem," vysvětluje Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPIDu. Přeprava kol není možná všude, ale jen na vybraných směrech:

  • Dejvická - Divoká Šárka
  • Nádraží Holešovice – Trojská – Sídliště Ďáblice/Vozovna Kobylisy
  • Nádraží Modřany – Sídliště Modřany
  • Palmovka – Bulovka – Sídliště Ďáblice / Vozovna Kobylisy
  • Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov

Kola lze převážet zdarma v prostoru pro přepravu kočárků a vozíků pro invalidy ve všech tramvajových vozech, kromě garantovaných nízkopodlažních spojů pro přepravu osob se sníženou schopností pohybu a orientace vyznačených v jízdních řádech.

"Přepravu kol v autobusech zatím neplánujeme, je to z důvodů velikosti plošin," říká Filip Drápal. Použít pro autobusy či tramvaje nosiče pro kola, upevněné na předku autobusu či tramvaje, není podle Drápala zatím možné. "Je zde problém s legislativou, takové konstrukce na dopravních prostředcích nejsou z bezpečnostních důvodů povolené," říká Drápal.

ROPID bude průběžně vyhodnocovat reakce cyklistů i obyčejných cestujících. "Je možné, že pak přibudou nové směry, v kterých bude možné kola přepravovat," říká Drápal.

Přeprava jízdních kol v městské hromadné dopravě funguje například v Ostravě nebo částečně v Olomouci.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist