Šrotovné: více dostanete na nákup auta s alternativním pohonem
Při nákupu automobilu s pohonem na benzín či naftu bude šrotovné ve výši 30.000 korun s tím, že cena vozu musí být do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let.
Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn (CNG).
|
|
Foto: Martin Mach/Ekolist.cz |
Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn (CNG). V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun.
Lze u nás sehnat vůz na alternativní pohon, který se vejde do ceny 700 tisíc Kč? "Automobily šetrné k životnímu prostředí je možno pořídit i v případě limitní ceny 700 000 Kč. Kompletní nabídku nemáme k dispozici, ale jako příklady mohu uvést hybridní automobil Toyota PRIUS Hatchback nebo Honda Civic Hybrid," říká Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
"Taktéž jsou k dispozici cenově dostupná vozidla s pohonem CNG. V roce 2008 nejvíce vozidel v tomto provedení bylo zaregistrováno u značek Fiat, Mercedes a Opel," říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. Smůlu má ten, kdo by si chtěl pořídit sériově vyráběný elektromobil. Podle informací Pavla Tunkla v současné době na český trh dodávány nejsou. Několik kusů elektromobilů nabízí společnost Ekolo. Jde o individuálně dovezené vozy a není jisté, zda by při jejich nákupu zájemce šrotovné dostal.
Státní příspěvek má být podle podle pozměňovacího návrhu poslance Martina Bursíka záměru ministerstva průmyslu a obchodu (opraveno 29. 5. 2009) určen hlavně na nákup malých ekologických aut, která splňují emisní limit euro 4 a v technickém průkazu mají uvedeny průměrné emise CO2 do 160 g na jeden kilometr. Do těchto limitů se vejde například Škoda Fabia 1,2, některé verze modelu Hyundai i30 z nošovické továrny nebo trojice Peugeot 107, Toyota Aygo a Citroen C1 vyráběná v Kolíně. Konkurovat tuzemských autům mohou třeba VW Golf 1,4, Fiat Panda nebo Chevrolet Spark. Nejlevnější vůz na českém trhu lze pořídit pod 160.000 Kč.
Objem financí na šrotovné bude podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Tomáše Bartovského záležet na dohodě vlády a politických stran. Datum, od kdy bude šrotovné zavedeno, návrh neobsahuje a je připraven tak, aby ho mohla spustit vláda svým nařízením. "Podle posledních dohod i jednání expertní skupiny pro automobilový průmysl se zavedení příspěvku předpokládá na podzim tohoto roku. Konečný termín však zřejmě určí až nová vláda vzniklá z předčasných parlamentních voleb," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. O peníze se bude žádat u Státního fondu životního prostředí. Peníze na šrotovné bude fondu poskytovat vláda ze státního rozpočtu.
Podle Sdružení automobilového průmyslu je šrotovné přínosem, protože povede k obměně zastaralého vozového parku moderními ekologickými a bezpečnými automobily. "Kromě přínosu ke zlepšení životního prostředí bude přínos i pro spotřebitele. Například u zmiňovaného modelu hybridní Toyoty v ceně cca 630 000 Kč by měl činit příspěvek 60 000 Kč. To je téměř 10 % ceny a taková nabídka je podle mého názoru už silně motivační," říká Antonín Šípek.
Proti návrhu jsou podle průzkumu hospodářské komory například zástupci malých a středních firem, kteří jej vnímají jako podporu několika velkých společností, zatímco drtivá většina podniků na něm bude tratit. Podle manažera tuzemské pobočky PricewaterhouseCoopers Ladislava Juzy jde o opatření, které zvýhodní jen určité výrobce, prodejce a spotřebitele.
"Protože trh nových automobilů v ČR není příliš velký, zavedení šrotovného u nás patrně nebude významným přínosem pro nastartování ekonomiky jako celku, byť prodej konkrétních automobilů to určitě podpoří. Rozhodně dojde ke zvýšení obratu prodejců a návazně i výrobců automobilů, komponentů i náhradních dílů, což povede k vyššímu výběru přímých i nepřímých daní," dodal Juza.
Odborníci rovněž upozorňují na to, že prostředky vyčleněné na šrotovné v okolních zemích, jako je Německo či Slovensko, nedokázaly pokrýt zájem tamního obyvatelstva. "Prodeje určitých vozů vylétly raketovou rychlostí, některá malá vozidla byla vyprodána a bylo nutno doplnit zásoby z okolních zemí. Domnívám se, že nejinak by tomu bylo, pokud by šrotovné bylo zavedeno i v České republice," uvedla Petra Šafková z PwC.
Poslanci nepřistoupili na rozšíření šrotovného na vlaky. Zákon o šrotovném musí ještě schválit Senát a prezident.
Přečtěte si zprávu Auta na CNG na trhu jsou, infrastruktura zatím v plenkách z 24. října 2007.
Přečtěte si také článek Elektrovůz v ČR - hobby pro nadšence z 12. ledna 2007.
reklama