https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/auta-na-cng-na-trhu-jsou-infrastruktura-zatim-v-plenkach
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auta na CNG na trhu jsou, infrastruktura zatím v plenkách

24.10.2007 21:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Zemní plyn nemusí sloužit jen pro vytápění či vaření, ale lze jej použít i jako palivo pro automobily. Jeho ekologické i ekonomické parametry jsou rozhodně zajímavé: zemní plyn má oproti benzínu či naftě nižší emise CO2 a dalších spalin, provoz je o třetinu až polovinu levnější a podle plynařů je zemní plyn i nejbezpečnější palivo vůbec. „Situace u nás je však stále neveselá,“ říká Jan Žákovec z Pražské plynárenské.
 

Opel Zafira CNG firmy DHL
Opel Zafira CNG firmy DHL.
Foto: Martin Mach/Ekolist
Žákovec vysvětluje, že problémem je stávající infrastruktura: „Zatímco v Berlíně je například šestnáct čerpacích stanic pro CNG, v Praze jsou zatím jen dvě.“ Jedna čerpací stanice je v areálu Pražské plynárenské v Michli a druhá je součástí benzínové stanice Shell ve Švehlově ulici. Obě čerpací stanice jsou ale téměř na jednom místě, vzdálené jsou jen necelých šest kilometrů. Po republice je pak dalších 18 čerpacích stanic (jejich umístění lze nalézt na webu www.cng.cz).

Situace by se ale do budoucna měla zlepšovat. Plynárenské firmy se v dobrovolné dohodě s vládou zavázaly do roku 2020 vybudovat síť 100 veřejných čerpacích stanic. Lubomír Kolman z plynárenské společnosti RWE odhaduje, že díky zapojení dalších soukromých firem se v roce 2020 počet stanic dostane ke dvou třem stovkám. Pražská plynárenská plánuje v Praze každý rok postavit dvě čerpací stanice na plyn tak, aby bylo pokryto celé město. „Kdo si dnes koupí CNG auto, může se spolehnout, že síť čerpacích stanice se bude zlepšovat,“ slibuje Žákovec. Pražská plynárenská chce v Praze vybudovat CNG centrum s půjčovnou a prodejnou osobních aut na stlačený zemní plyn. Hovoří se i o spolupráci s pražským Dopravním podnikem a Pražskými službami, v jejichž areálech by bylo možné vybudovat čerpací stanice. Pražské služby od roku 2006 používají jeden svozový vůz na CNG. Pražští zastupitelé letos v říjnu schválili dotaci, která má Pražským službám pomoci uhradit nákup dalších pěti nových svozových vozů na CNG.

Plyn z odpadků

Plynaři uživatelům zaručují po celé České republice stejnou kvalitu zemního plynu. Plynové rozvody jednotlivých společností jsou totiž propojeny. „U nás se prodává především plyn z Ruska, který má obsah metanu vyšší než 90 %. Takový plyn se označuje jako H plyn. V západní Evropě, v oblasti Belgie, můžete natankovat plyn, který má metanu okolo 70 %. Ten se označuje jako L plyn. Rozdíl je jen v tom, že na plnou nádrž H plynu máte větší dojezd,“ vysvětluje Lubomír Kolman. Pohon na zemní plyn ale není omezen jen na čerpání zemního plynu z podzemních nalezišť, ale lze jej vyrábět při zpracovávání biomasy a organických odpadů. „Ve Švédsku jezdí více jak 50 % aut na plyn na biometan, který se vyrábí z organického odpadu. Takové palivo nemá žádné dodatečné emise CO2,“ říká Zbyněk Janeček ze společnosti General Motors (GM). Podle údajů plynařů bylo v roce 2006 v provozu přes 5 milionů CNG vozidel v 60 zemích světa.

Zemní plyn se do plynových zásobníků tankuje podobným postupem jako benzín nebo nafta. Kromě veřejných rychlo plnících stanic, kde natankování plného zásobníku trvá stejně rychle jako u tekutých paliv, lze využívat i firemní či soukromé rychlo plnící stanice (jako je například ta v areálu Pražské plynárenské), nebo firemní či soukromé stanice s pomalým plněním. Tyto stanice lze napojit na běžný domovní rozvod plynu. Naplnění zásobníků pak zabere okolo šesti hodin. Výhodou je, že máte možnost si pohonnou hmotu doplnit doma, nevýhodou je cena těchto domovních čerpacích stanic. Ta se pohybuje nad dvěma sty tisíci korunami.

Automobily na plný plyn

CNG
CNG
Foto: Martin Mach/EkoList
Podle zástupců plynárenských společností již odzvonilo dodatečným přestavbám aut z klasických paliv na plyn. Potvrzuje to i Martin Hejral ze společnosti GM. „Dnes je již osm továrních výrobců s 25 modely aut na zemní plyn, která jsou vyráběna sériově,“ říká Hejral. Na evropském trhu by měly být dostupné modely Opel Combo a Opel Zafira, Fiat Multipla, Fiat Deblo Cargo či Fiat Punto, Citroën Berlingo, Citroën C3, Volkswagen Caddy nebo Renault Kango. U nás nejznámější a nejběžnější značka aut, Škoda, vozy na zemní plyn zatím nenabízí. Jak se ale pro server Auto.cz vyjádřil Eckhard Scholz z představenstva Škody Auto, uvažuje se o výrobě automobilů Škoda Octavia, Roomster a Superb na CNG. Prototyp Škody Octavia na CNG byl představen letos v dubnu.

U sériově vyrobeného auta plynové zásobníky nezabírají místo v zavazadlovém prostoru, jak tomu bývá u přestaveb, ale jsou zakomponovány pod podlahou vozu. „Kromě homologace a značkového servisu má uživatel sériově vyráběných aut záruku dalšího vývoje CNG pohonu,“ říká Hejral.

„Opel nabízí dva vozy na CNG, Opel Zafira a Opel Combo. Jde o auta, jejichž motory jsou vyvinuty primárně pro zemní plyn a malá benzínová nádrž slouží jen jako dojezdová záloha pro případ, že v dosahu není žádná čerpací stanice na plyn,“ říká Hejral. Vozy Opel mají plynový zásobník, který pojme cca 21 kg (120 l) zemního plynu, záložní benzínová nádrž má 14 litrů. Na plyn ujede Zafira 350 – 380 km, na benzín 150 km. „Vyvíjí se větší zásobníky plynu, aby se dojezd zvedl na 450 – 560 km a snahou je také snížit spotřebu o 7 %,“ mluví o budoucnosti Martin Hejral. Emise CO2 jsou u Zafiry 138 g/km, což splňuje normu Euro 4. Výhledově však bude zřejmě nutné emise ještě snížit. Evropská unie totiž navrhuje zavést normu, podle které by v roce 2012 musely auta splnit průměrné emise CO2 130 g/km. Automobilky se brání, že jde o šibeniční hodnotu, přesto některá auta tuto hranici splňují již dnes. Jak uvedl server Auto.cz, Škoda Auto nedávno představila Škodu Fabia GreenLine a Škodu Fabia Combi GreenLine (1,4 TDI 59 kW), jejichž emise nepřesahují 110 g/km.

„Pokud bychom vzali náklady na ujetí 100 km, pak zemní plyn vyjde oproti benzínu o 100 a oproti naftě o 80 Kč lépe,“ hodnotí ekonomickou výhodnost Martin Hejral. Cena zemního plynu je 21,70 Kč/kg. Plynová Zafira s motorem o výkonu 69 kW/94 koní dosáhne cestovní rychlosti 170 km/h. Oproti podobně výkonnému vozu na benzín je verze na zemní plyn zhruba o sto tisíc dražší.

Podle Hejrala se při vývoji sériového auta na plyn myslelo dostatečně i na bezpečnost. Plyn je v ocelových zásobnících, vybavených speciálními ventilem, který v případě nehody uzavře přívod plynu. Ani když je zásobník vystaven ohni prý nehrozí výbuch. Při překročení určitého tlaku v zásobníku „ufoukne“ bezpečnostní ventil přebytečný plyn, který odhoří, ale k explozi nedojde. „Auta na zemní plyn nepředstavují žádné riziko ani v garážích, protože na rozdíl od propan butanu (LPG) je zemní plyn lehčí než vzduch a nehromadí se u země,“ říká Hejral. Při klasických „crash testech“ prý vůz obstál na výbornou.

Vjezd zakázán

Přestože auta na zemní plyn jsou podle tvrzení výrobců bezpečná, ne vždy mají povoleno parkovat v garážích. Na některých vjezdech do garáží je vjezd aut na LPG či CNG zákaz. Plynárenské společnosti ve spolupráci s hasiči připravují legislativní úpravu, která by to v případě CNG změnila. „Dnes je to tak, že záleží na majiteli garáží, zda vjezd povolí,“ říká Žákovec a odkazuje na znění předpisu: „je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen“. Plynaři chtějí znění upravit tak, aby byl vjezd obecně povolen, pokud majitel vjezd takových aut výslovně nezakáže. „Zemní plyn je nejbezpečnější pohonná hmota a pokud se spojí s moderními technologií, pak není důvod se něčeho obávat,“ říká Kolman.

Opel Zafira CNG jako taxík
Opel Zafira CNG jako taxík.
Foto: Martin Mach/Ekolist

Kurýři i taxíky

Jak říká Lubomír Kolman, je v současnosti u nás asi 800 osobních vozů na CNG a asi 200 autobusů a nákladních aut. „RWE nakoupila 107 aut Opel Combo na CNG, Pražská plynárenská do konce roku nakoupí 25 aut na plyn,“ říká Kolman. O auta na plyn ale nemají zájem jen plynárenské firmy, které tak podporují svou obchodní činnost. Česká pobočka zasilatelské společnosti DHL si na zkoušku pořídila také jeden vůz Opel Combo na CNG. „Jsme první zasilatelskou firmou, která v ČR používá auto na CNG. Můžeme tak uspokojit zákazníky, kteří chtějí ekologicky příznivé služby,“ říká Jorge Vacca z DHL a dodává: „Máme zatím jen jedno CNG auto, protože v Praze je nedostatek plnících stanic, což je pro nás omezující. Ale chceme podporovat CNG, protože to je dobrá věc.“ Jak dále říká Jorge Vacca, DHL se snaží profilovat jako ekologicky uvědomělá společnost. „Pozice jedničky mezi zasilatelskými firmami pro nás znamená také závazek být vzorem i pro naši konkurenci co se týče ochrany životního prostředí. Pořídili jsme CNG auto, rozjíždíme program GoGreen, máme ISO 140001, kupujeme Zelenou energii, třídíme odpady a používáme recyklovaný papír,“ vyjmenovává Jorge Vacca.

Auta na zemní plyn dokonce okouzlila vedení firmy 1Cheap taxi. Pořídili pět vozů Opel Zafira na CNG, upravených pro potřeby taxi a založili 1Eco taxi. „Máme rádi Prahu a chceme dělat něco pro její čistotu. Proto pořizujeme vozy na CNG, které méně znečišťují vzduch. Využijeme je jak pro taxislužbu, tak pro kurýrní služby a přepravu kusových zásilek po ČR i Evropě,“ vysvětluje plány jednatel společnosti Miloš Plašil. „Začínáme s pěti auty. Jeden vůz už jezdí asi 20 dnů a zákazníci si ho už všimli,“ tvrdí Plašil. Rozhovor o zkušenostech Miloše Plašila s vozy na CNG viz box.

O tom, jak se jezdí v autě na stlačený zemní plyn, jsme hovořili s Milošem Plašilem, jednatele firmy 1. cheap taxi. Tato společnost založila 1. eco taxi, pro které jezdí po Praze pět vozů Opel Zafira s pohonem na CNG.

Ekolist.cz: V čem se liší jízdní vlastnosti auta na benzín či naftu a Opelu Zafira na stlačený zemní plyn? Pozná to řidič nějak?

Miloš Plašil: U auta, které je už z továrny postavené na zemní plyn, to není k poznání. Mě se zdá, že tohle auto jede na plyn dokonce líp, než auto na benzín.

Je třeba rozdíl v hlučnosti?

Motor je na plyn tišší. Když sedíte uvnitř a auto je natočené, vůbec motor neslyšíte a že běží poznáte jen podle otáčkoměru.

Je to tak, že si řidič volí, zda pojede na plyn nebo na benzín, nebo je to nějak přednastavené?

U tohoto auta je zemní plyn nastaven jako výchozí palivo. Pokud plyn dojde, pak se během jízdy a bez zastavení přepne na benzín, který je tu jako rezerva pro dojetí. Je i možnost zvolit tlačítkem rovnou benzín, ale přednostně a automaticky jede auto na plyn.

Jak je to s čerpacími stanicemi z pohledu taxislužby?

V Praze to samozřejmě máme zmapované, jsou zde dvě stanice. A pro cesty po republice si stanice můžeme najít na stránkách RWE. Čerpací stanice jsou rozmístěny tak, že jsou v reálném dojezdu auta.

Co vás vedlo k založení první ekologické taxislužby? Jsou klienti taxislužeb ekologicky citlivý natolik, aby využívali taxi na plyn?

Já se domnívám, že dnes už jsou lidé na toto citlivější. Naše taxislužba poskytovala své služby i RWE. Jejich pracovníci mě přivedli k těmto autům, ukázali mi, jak jezdí, a mě napadlo udělat taxi s flotilou aut na plyn. Prostudoval jsem si vlastnosti vozů i ekologické výhody pohonu na plyn. Také jsem se nechal inspirovat Berlínem, kde podobná služba už jede. Je to tak dvacet dnů, co jedno auto jezdí po Praze a už si ho lidé všimli a objednávají si taxík na plyn.

Jak je na tom auto na plyn ve srovnání s klasikou provozně?

Zatím to vypadá, že provoz je tak o třetinu levnější. Vychází nám to na korunu dvacet na kilometr. Naše taxislužba pak vozí zákazníky za 19 Kč za kilometr, pro srovnání magistrát stanovil jako maximální cenu 28 Kč za kilometr.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist