Silničáři provedli první etapu obnovy starobylé aleje z Bohdanče do Neratova
17.11.2024 19:06 | LÁZNĚ BOHDANEČ
( ČTK)
Opatovický kanál ze silnice do Neratova.
Silničáři letos udělali první etapu obnovy staré lipové aleje z Lázní Bohdaneč do Neratova na Pardubicku. ČTK to řekl Michele Vojáček ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Podařilo se to po více než deseti letech jednání a hledání kompromisů, jak rozsáhlé může být kácení a prořezy.
Starobylé stromořadí s desítkami lip vede kolem Opatovického kanálu dokončeného v 16. století, který je technikou památkou. Některé stromy podle odborníků pamatují ještě Pernštejny. Staré lípy dožívají a ohrožují na úzké komunikaci provoz. Obnova aleje je rozdělená na dvě části, navíc chtějí silničáři komunikaci opravit.
Podle Vojáčka se letos povedlo pokácet stromy, které byly v nejhorším stavu, dřeviny ošetřit a vysázet nové, to vše v úseku od areálu Rybničního hospodářství k odbočce k restauraci u Čochtana. Část měří 381 metrů. Obnova aleje, kde žijí i vzácní živočichové, zajímá ekologické aktivisty. Spolek Chráníme stromy se jí věnuje od roku 2013.
"V té době se objevil ze strany správy silnic první návrh, který tehdy znamenal téměř plošné vykácení aleje. Do řízení jsme se tehdy zapojili a s pomocí řady odborníků na ochranu přírody i s pomocí veřejnosti se podařilo tento brutální návrh zarazit," řekl ČTK Miroslav Seiner ze spolku.
Spolek se opakovaně odvolával, ale podle Seinera se postupně podařilo dojít ke kompromisům. Aktuálně městský úřad v Bohdanči opakuje správní řízení kvůli poslednímu odvolání, které spolek podal. "V něm už ale aktuálně řešíme jen detaily, to podstatné je už rozhodnuto," řekl Seiner.
Aktivisté v minulosti žádali o to, aby spojka mezi Neratovem a Bohdančí vedla jinudy, aby silničáři zhruba 600 metrů komunikace vybudovali jinde. "Navrhli jsme konkrétní trasu a stále si myslíme, že by byla nejlepším řešením. Současná cesta by měla ideálně zůstat jen pro cyklisty a pěší. Bylo by to řešení vhodné pro lidi z Neratova i pro ochranu technické památky i pro přírodu v cenné aleji," řekl Seiner.
Podle starosty Josefa Štěpanovského (ODS) je jízda po silnici nebezpečná. Hodně času se promarnilo odvoláváním. "Je to tam nebezpečné. Aby se silničáři nedivili, až to tam někoho zabije. Jel jsem tam autem a spadla na mě větev. Kdybych jel na kole, mohlo se mi něco stát. Ekologické spolky si asi tohle neuvědomují," řekl ČTK starosta.
Silničáři mají na opravu komunikace udělanou projektovou dokumentaci a čekají, jak dopadne odvolání. Silnice je úzká a dvě protijedoucí auta se na ni nevejdou. To by měly vyřešit výhybny. Druhá plánovaná část obnovy aleje je v části od odbočky u restaurace u Čochtana po centrum obce Neratov, délka je 780 metrů.
"Celková oprava komunikace může začít až s časově dostatečným odstupem od provedené revitalizace, a to po odsouhlasení příslušných odborů životního prostředí," řekl Vojáček. Termíny silničáři zatím nedovedou odhadnout, dodal.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Ta dlouhá větev-"závora" (třetí zprava) měla být už dávno ufiknutá. Jinak palec hore!-)
Odpovědět
No jo odéesákovi spadla větvička na autíčko, tak je třeba vše živý vyhubit a zalít roundupem. Odporní lidi.
Odpovědět
"Staré lípy dožívají a ohrožují na úzké komunikaci provoz" není to spíš obráceně?
Odpovědět
Proč musíme furt někde něco kácet? Jako bychom měli ze stromů nějakou fóbii.
Neměli bychom si naopak vážit té starodávné aleje s úžasnými stromy?
Odpovědět
Každý strom má nějakou životnost, takže když dožívá/dosluhuje, je lepší ho odstranit dřív, než na někoho spadne
a údržba stromů kolem silnic, je stále zanedbávána - větve nad vozovkou i nad škarpama, nemají co dělat !
Odpovědět
Toto je ale historická alej a silnice pod nimi je jen uzoučká místní. V podstatě také historická. Typický příklad historického krajinného prvku, jehož historická, kulturní a místní hodnota je vysoko, hodně vysoko nad momentální potřebou tam jezdit rychleji (chápu to, auta jsou dnes stále větší a dražší, takže i majitelé jsou choulostivější a mají pocit větší důležitosti a vlastní hodnoty).
A stromy jsou sice staré, ale nejsou tak špatné, aby na někoho padaly. Takto je to desítky let a nikomu to nevadilo.
Ostatně, sedíte u internetu, mapy s náhledy k dispozici, račte se přesvědčit.
Odpovědět
Co je to za blábol. Vy budete hradit škodu či dokonce budete sedět, až to někoho zabije?
Odpovědět
Tak to radši vůbec nevycházejte ven z domu, protože venku jsou tisíce věcí, které vás mohou zabít. Svět je velice nebezpečný a nelidský.
Odpovědět
Až byste dostal náhradu ve statisících, tak byste tady přestal plácat nesmysly. To by bylo jiný kafe, co?
Odpovědět
No to ano, to musíme hned vše vykácet.
Odpovědět
A nejhorší je život. Z něj ještě nikdo nevyváznul živý.
Odpovědět
Ořezávat stromy v historické aleji je něco jako na zámku zateplovat fasádu a dávat tam plastová okna. A vlastně je to horší, protože ty stromy jsou živé. Fasáda ne.
Odpovědět
Přesně. Lidi jsou posedlí pižláním a velmi je znervózňuje všechno, co roste jen tak z vlastní vůle.
Odpovědět
Nejen pan starosta, ale většina politiků- a úředníků, se kterými jsme se za ty roky bojů o alej setkali, si neustále vedou svou - silnice, silnice, auta se nemohou vyhýbat. Přitom tam nejde jen o ty stromy a v nich žijící netopýry a další vzácné tvory, ale jde i o technickou památku Opatovický kanál, který se vede po celé délce té trasy a těžkou silniční dopravou trpí. Obec Neratov samozřejmě potřebuje silnici a dostupnost, ale věc by se dala vyřešit podle našeho názoru lépe silniční spojkou, která by měřila pouhých 600 metrů a nebyla by v kolizi s alejí. Z této aleje by byla nádherná cyklostezka a rybářství, které tam sídlí, by svou dostupnost neztratilo. Ale takového koncepční řešení nikdo nechtěl a politické zastání jsme nedokázali získat. A tak se opět recyklují klišé o nebezpečných stromech a zapomíná se na to, že ty původní radikální návrhy tzv. "obnovy" prostě standardním posuzováním na odborech životního prostředí neprošly, protože byly v rozporu se zákonem a byly navrženy neodborně a bez ohledu na ochranu přírody. V naší malé lokální činnosti smutný příklad, co se děje pořád ... politik se obouvá do aktivních občanů, kteří nedělají nic jiného, než že se dožadují, aby byly dodržovány zákony. A dokonce mají ti občané tolik drzosti, že si dovolí podat odvolání proti špatnému rozhodnutí. Naší neústupností jsme ale dosáhli toho, že stromy se nebudou najednou kácet, ale bude se obnovovat v opravdu dlouhém časovém období se současnou výsadbou nových stromů - což by se muselo vzhledem ke stáří stromů dělat stejně, i kdyby tam nebyla silnice. Nikdo ale celé ty roky nebránil správě silnic, aby se o alej starala tak, jak má, nebo aby kácela stromy havarijní. POkud se chcete podívat na fotodokumentaci, abyste pochopili, proč tahle alej stojí za ten dlouholetý boj, najdete ji tady: https://photos.app.goo.gl/32syFQwwoxxvrKQ97 M. Seiner Chráníme stromy z.s.
Odpovědět
|
|