https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/dansko-chce-mit-do-roku-2030-vnitrostatni-leteckou-dopravu-bez-emisi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí

3.1.2022 10:47 | KODAŇ (ČTK)
Dosáhnout takzvaného zeleného létání bude podle ní těžké, ale vědci a podniky na tom pracují.
Dosáhnout takzvaného zeleného létání bude podle ní těžké, ale vědci a podniky na tom pracují.
Licence | Volné dílo (public domain)
Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí, oznámila v novoročním projevu premiérka Mette Frederiksenová. Připustila ale zároveň, že řešení k dosažení tohoto cíle její vláda teprve musí připravit. Dánsko má v úmyslu do roku 2030 snížit celkový objem uhlíkových emisí o 70 procent ve srovnání s rokem 1990, uvedla BBC.
 

"Cestovat znamená žít, a proto létáme," řekla Frederiksenová, když oznamovala svůj plán. "Když jiné země ve světě jsou příliš pomalé, tak Dánsko musí převzít vůdčí roli a zvednout laťku ještě víc," dodala. Dosáhnout takzvaného zeleného létání bude podle ní těžké, ale vědci a podniky na tom pracují.

Evropský výrobce letecké techniky Airbus už oznámil plány na vývoj letadel na vodík, v provozu by mohla být do roku 2035. Pokud se bude vodík nutný k pohonu letadel vyrábět z obnovitelných zdrojů, mohla by to být pro Dánsko cesta, jak svého cíle dosáhnout. Zatím ale není jasné, zda bude potřebná technologie včas k dispozici a hlavně zda budou náklady na její pořízení přijatelné, pokud má Kodaň svého cíle dosáhnout do roku 2030.

Švédsko už také oznámilo plány učinit svou vnitrostátní leteckou dopravu zcela bez uhlíkových emisí do roku 2030, u mezistátních letů chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2045. Vláda už také oznámila, že počítá se zavedením vyšších letištních poplatků pro ta letadla, která více znečišťují ovzduší.

Francie se mezitím chystá zakázat vnitrostátní lety, které je možné nahradit železniční dopravou s dojezdovou vzdáleností do dvou a půl hodiny. Takové opatření by mohlo ovlivnit cestování mezi Paříží a městy jako Nantes, Lyon či Bordeaux.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Joska Malý

3.1.2022 17:45
Chachacha, tak to aby si pořídili Tleskačům patent. Proč má taková zemička vůbec zapotřebí vnitrostátní leteckou dopravu?
Odpovědět
AR

Andrej Repiský

4.1.2022 08:09 Reaguje na Joska Malý
Taky by mě zajímalo.

Mimochodem Dánsko je další příklad země, která se prezentuje jako veliký ochránce klimatu, i když opak je pravdou. Ze svých slavných větrníků má pouze 10 % energie, zbytek je hlavně fosil.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.1.2022 10:34 Reaguje na Andrej Repiský
20%
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.1.2022 15:09 Reaguje na Joska Malý
Na krátkých vzdálenostech prý vodík bude fungovat a dobře se odzkouší, říkají jejich inženýři. Já bych tím neletěla :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.1.2022 16:03
Mně by zrovna v případě Dánska zajímalo, jak na tom ta vnitrostátní letecká doprava je. Šak je to země jak prd. Hezká, pohodová, příjemná, jezdím tam rád, moc, ale malá.

BTW .. jsem si zkusmo dal do map Aalborg-Kodaň a ... to by mne s letadlem (a vším tím oserem na letištích) mohli milovat. To je tak na letadélko Káně.-).
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.1.2022 19:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak snad tam jezdíte jen v létě, abyste si nezkazil dojem;-)
Ale taky je ta zemicka rozstrkaná na různých ostrovech, což dopravu zpomaluje, letiště mají už vybudovaná, tak investují do vodíku a umělých paliv do letadélek Káně. Trochu času jim to ušetří. Frantíci vymysleli, že vnitrostátní lety nahradí tgv, ale ti mají zas postavené rychlodrahy. Dáni rychlodráhy moc nemají, přece jen výroba oceli...., pristávací plocha zabere míň místa než dráhy, mají to asi kvalifikovaně vykoumané. Oni dokonce někde dráhy zrušili, že prý se bude jezdit auty, tak teď vymýšlí zas tohle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 07:42
Tudy vede cesta, jenom není dost vodíku. Proto by se měly v obrovských objemech vyrábět elektrolyzéry, kam se dají velmi dobře umístit přetoky z OZE. Tady by byla příležitost i pro nás.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist