Dopravci dnes budou se Špidlou jednat o silniční dani
Podle jeho slov požadují dopravci po vládě kompenzaci zvýšených nákladů na autodopravu, o což se postará zejména plánovaná vyšší spotřební daň z pohonných hmot a dále právě vyšší silniční daň. Zatímco v otázce výše silniční daně hodlá vláda případně mírně ustoupit, se spotřební daní se prý hýbat nebude.
Špidla by se měl rozhodnout mezi dvěma variantami úpravy silniční daně. Ministerstvo dopravy chce zachovat minimálně současnou úroveň daně, jejíž maximální výše přesahuje 40 tisíc korun a úlevy poskytnout pouze pro tahače a návěsy. Dopady na státní rozpočet při této variantě by se pohybovaly na úrovni 200 milionů korun.
Zástupci ČESMAD Bohemia předložili vlastní návrh, který řeší kompenzace pro všechny kategorie nákladních vozidel a výrazně preferuje vozidla ekologická. Dopad této varianty na rozpočet by byl zhruba 400 až 500 milionů korun. Podle Felixe tento návrh spočívá v tom, že majitelé aut splňujících emisní limity Euro 2 a 3 zaplatili roční daň ve výši 17 tisíc korun, což je minimum požadované Evropskou unií.
Zvýšení spotřební daně u nafty o 1,80 koruny na litr, ke kterému dojde od Nového roku, ohrozí podle ČESMAD existenci zejména malých a středních firem. Aby malá dopravní firma nebyla ztrátová, musela by tržby za dopravu zvýšit o pět procent. Střední firma by musela výkony zvýšit o 1,8 procenta.
reklama