https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lucie-potuckova-nekteri-lide-by-si-z-narodniho-parku-radi-udelali-narodni-parking
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lucie Potůčková: Někteří lidé by si z národního parku rádi udělali národní parking

2.6.2025
Luční bouda v Krkonoších
Luční bouda v Krkonoších
Tento týden má jít do 3. čtení ve sněmovně velká novela zákona o ochraně přírody a krajiny. A máme tu zase klasiku – někteří lidé by si z národního parku rádi udělali národní parking.
 
Na hřebenech Krkonošského národního parku mají své nemovitosti podpůrci a členové ODS. Například pan Břicháček (asistent Marka Bendy) má chatu Obzor v Peci p. Sněžkou, a Klára Sovová (členka ODS a někdejší kandidátka na senátorku) Luční Boudu v Peci p. Sněžkou. A společně se rozhodli si zavzpomínat na devadesátkové praktiky.

A tak páně Bendl, Bureš, Krejza (poslanci ODS) začali podávat pozměňovací návrhy, které by v případě schválení umožnily nejen hromadnou výstavbu, ale také kácení a spoustu jiných kulišáren – prostě destrukci Krkonoš. A k tomu být zticha nemůžu. Tohle není okopávání kotníků koaličnímu partnerovi. Tyto návrhy totiž vůbec nejsou koaličně projednané a chce je pouze ODS. Nechce je STAN, nechce je ministr životního prostředí.

A co se nestalo? Paní Sovová přišla s nápadem monstrózního prohlášení – Zavíráme Luční Boudu, protože nás KRNAP šikanuje a nemůžeme se dostat ke svému majetku autem – chudáci turisté, kteří se zajisté rozutíkají po lese, neboť si nebudou mít ani kam zajít na záchod. A to pak bude pěkný tlak na poslance, aby si hlasování ještě rozmysleli, že?

Jenže ono houby. Z dvanácti ubytovacích zařízení v klidovém území KRNAP pořvává pouze majitelka Luční a Labské boudy, protože všichni poskytovatelé služeb, kteří mají s boudou smlouvu a požádali o výjimku, tak ji také dostali.

Jasně, že to není vždy jednoduché najít shodu mezi business zájmy, zájmy obcí a zájmy na ochranu životního prostředí, ale takhle? Naštvou se úplně všichni.


reklama

 
foto - Potůčková Lucie
Lucie Potůčková
Autorka je starostkou Městyse Mladé Buky a poslankyně.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (86)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.6.2025 06:22
ODS nemusím,
ale že ty horské boudy při té návštěvnosti turisty, tak žádané KRNAPem, potřebují/musí mít zajištěn potřebný servis ke své činnosti, je víc než jasné
a úřednictvo NP, by si toho mělo být vědomo a najít takový kompromis, který bude prospěšný pro obě strany.
!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.6.2025 07:08 Reaguje na smějící se bestie
tolik let byla ta Luční bouda zavřená, tak to žádná velká změna nebude...

Jinak nechápu vaše nařčení, když je psáno, že KRNAP servisu a zásobování nebrání, úplně stejně, jako to dělali doteď.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.6.2025 07:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Rozdáváním pokut - brání.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.6.2025 07:20 Reaguje na smějící se bestie
se domnívám, že to není ani téma pro KRNAP, protože stížnosti vyřizuje pověřená obec či obec na jejímž katastru je. Je to jen fraška...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.6.2025 07:04
člověk nemusí být vědec, aby nechápal, proč hrají tuhle teatrální komedii..
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.6.2025 08:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*****
Odpovědět
PK

Pavel Karel

4.6.2025 07:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.6.2025 08:23
No, tak to bude. Bohužel ochrana přírody moc pěkně nahrála na smeč. Brouk, požár, ...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.6.2025 08:42
Krkonoše, park pro pražáky. Potřebují silnice a auta, tak jim to dejte a KRNAP zrušte. Přiroda si to za pár let stejně všechno vezme zpět.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.6.2025 13:10 Reaguje na Michal Uhrovič
Vezme, ale vždy je to jiné než před tím.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

2.6.2025 11:08
držím KRNAPu palce, aby se nenechala šikanovat jistou paní Sovovou
Jinak mě Luční bouda nijak chybět nebude, klidně ať se zavře, šaškárna pro vepřo-knedlo turisty
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.6.2025 12:23 Reaguje na Robert Jirman
Paní starostka je v trochu viditelných důvodů zaujatá.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.6.2025 06:51 Reaguje na Emil Bernardy
jakým způsobem? to, že je starostka, kterých je několik tisíc?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.6.2025 07:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
v minulosti nenaplněné ambice na senátora a přestup v polit.stranách,o tom se nepsalo ale jistě neshody.
Odpovědět

3.6.2025 17:43 Reaguje na Emil Bernardy
počkejte počkejte, nenaplněné ambice do senátu má především jistá majitelka nemovitosti. nebo se snad pletu?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.6.2025 18:35 Reaguje na
nevím,potom obě.
Odpovědět

3.6.2025 18:41 Reaguje na Emil Bernardy
ještě mi, prosím, objasněte tu myšlenku s přestupy. paní starostka je téměř učebnicový příklad političky z místního spolku, kterými se stan (za které kandidovala a za které sedí ve sněmovně) marketingově chlubí. nějakého přemetu typu Ratha jsem si nevšiml.
Odpovědět
su

2.6.2025 16:10
Když tak koukám na ten obrázek nahoře... to by byl krásný letecký snímek Krkonoš, kdyby tam ta zas**ná bouda nebyla ...:).
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.6.2025 07:16 Reaguje na

Jó, to by byla krásná holina. Škoda, že tam dřív nerostly smrky, abyste z nich vyrobil telegrafní sloupy, že. Ovšem letecké snímkování, VY, a v 1.z.NP? Nouvej, takový bizár vám neschválí ani poslanci ani SNPK;)
Odpovědět
su

3.6.2025 08:00 Reaguje na Jarka O.
Vy ste opravdu blbá, dyt to místa kde stojí ta bouda je horská tundra, tam žádný stromy nerostly posledních 10 tis. let. Proboha, opravdu, ja Vy se vůbec můžete k něčemu vyjadřovat??????
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.6.2025 08:40 Reaguje na
No tundra to je, ale všiměte si, že i na ůvodním snímku jsou i vyšší polohy zastromené. Ono se tam dlouhodobě hospodařilo, a tím se tundra udržovala. Bez stabilní a historicky odzkoučené péče se téměř žádný biotop v česku neudrží proti sukcesi. Nicméně to neznamená podporu lunaparku, volného ježdění atd.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.6.2025 16:19 Reaguje na
Se omluvte. P. Vinkler vám to napsal, jen dodám, že jste si spletl strom s lesem. Jste holt otborník.
PS:Bouda do NP patří.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.6.2025 18:11 Reaguje na Jarka O.
No teda já bych spíše dal přednost volské stáji před welnes pro vip, pokud tam nevylezou po svých.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.6.2025 19:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já taky. Klasické boudě pro všechny, co tam vylezou po svých, že z toho ODS udělala nóbl hotel, neobhajuju. Ale zbourání by byla taky hloupost. Odbočím, na Jeleních loukách se má stavět místo tradiční boudy taky nóbl hotel s otevřenou párty terasou směrem k tetřevímu lesu v 1.z.NP, a to s přikývnutím KRNAP. Tak jaké zájmy tam vlastně rozhodují?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.6.2025 20:09 Reaguje na Jarka O.
No a co tak alespoň trochu popřemýšlet čím to tam na tom snímku je asi tak zastromené? Pan Vinkler samozřejmě kecá a vy asi budete odbornice na telegrafní sloupy z kosodřeviny. Já bych se tedy neomlouval.
Odpovědět
MK

Michal Krátký

2.6.2025 17:20
zajímavý pohled a pokud zavře jeden z over/hotelů v KRNAPU, asi to svět přežije
Odpovědět
su

2.6.2025 17:27 Reaguje na Michal Krátký
Taky si myslím ))).
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.6.2025 22:45
Uzavření Luční boudy mi rozhodně nevadí. Jezdím do Krkonoš coby turistka jednou až dvakrát do roka, ale při výletech do KRNAPu se objektům typu Luční boudy programově vyhýbám, stejně jako moji přátelé a další známí. Držím palce národním parkům a přeji zmar podnikatelským záměrům, které mají za cíl destrukci ochrany přírody.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.6.2025 07:13 Reaguje na Majka Kletečková
Víte,Luční je velká,ale jedna z mála které jsou v původním stavu.Starou Labskou nepamatuji , Výrovku ano.Také Sokolskou,to asi všichni.V Luční jsme jako turisté nacházeli útočiště mnohokrát dole u bufetu.Jsem z těch co nesnášejí dnes neustále "zachráníme,"pomůžeme",ale na druhou stranu dejte...
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:29 Reaguje na Emil Bernardy
Tak Výrovku v původním stavu nepamatuje tady asi nikdo:-) ... bo ta v 47 "klasicky" vyhořela, pak tam bylo až do téhle plechárny jen takové fest provizorium, tomu se snad ani nedalo říkat bouda:-). A Sokolská je dobrý příklad toho, jak v Krkonoších jedna vlaštovička jaro nedělá, bo tu definitivně zavřeli víc jak před čtvrt stoletím a 2019-2020 šla k zemi definitivně.
A Černá bez ní nijak netrpí ... jako jo, byla jí škoda a byla tam fajn, ale byla neopravitelná, tu zachránit nešlo dávno před tou demolicí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.6.2025 11:47 Reaguje na Radek Čuda
Tu boudu pamatuji,dřevěnou a v této turistické chatě bývalo útulno.Zbojnická vypadala dříve hodně podobně.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.6.2025 09:18 Reaguje na Majka Kletečková
Vám nevadí, že lidé nebudou konat osobní potřebu na boudě, ale kolem
cesty? A nebo že si nebudou mít kam pod střechu posadit při špatném
počasí? Asi ne, protože někde v hotelu a jeho blízkém okolí se vás
to netýká. Ta trasa není tak krátká, aby se dala VŽDY překonat bez
vykonání potřeby a odpočinku a proto je Luční potřebná. Chápu, že
novým pojetím vedení NP je vyhnat z přírody turisty a uzurpovat ji
pro VIP, kterým tu povolenku pro jejich SUV bez problémů vystaví a pro vyvolené vědce a ochranáře, kteří mohou bez omezení chodit mimo značené cesty. Není jak privatizace státního bez peněz pouze pomocí zákazů a omezení pro zbytek národa. Proto ten odpor lidí k novým NP, kde k tomu dojde taky. V NP neloví zvěř obyčejní myslivci, ale VIP
a nebo tu netrofejní zaměstnanci. O rybách nemluvě a totéž o lesních plodech. Kdysi jsem zažil jak z NP kráčela manželka strážce NP s dětmi z 1.zóny NP s košíky hub a on nás péroval, že jsme si tam
odskočili vyčurat. Na dotaz, zda bude pokutovat tu paní pouze řekl,
že manželka zabloudila a v 1. zóně se ocitla s nasbíranými houbami
nechtíc. Děti ale mluví pravdu a ty dětem kamarádů vyzvonily, kde
rostou takové hezké houby a byla to ta 1. zóna. Takže NP pro koho?
Pouze pro vyvolené?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.6.2025 09:28 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Břetislave,já to pozoruji roky tak,koncentrovat a vyhnat.
Odpovědět
su

3.6.2025 09:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Za mě boudu zrušit, zbourat, lanovku zrušit a okamžitě tím omezíte počet turistů a taky jejich trusu a moči. A ano, bude to jenom pro "vyvolené", pro ty, kteří se nebudou bát vzít si batůžet a dojít tam pěšky.
Odpovědět

3.6.2025 11:20 Reaguje na
platit za vstup do přírody vlastním sádlem je jeden z mála fér způsobů regulace. další možnosti jsou omezený počet povolenek, a ty buď dva roky dopředu od půlnoci zabukovávat nebo tři dny vystát ve frontě, nebo o ně losovat nebo je vydražit - a jistě nejsem jediný, kdo si myslí, že regulace spalováním sádla je z nabízených možností zdaleka nejlepší.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.6.2025 12:19 Reaguje na
S tím spalováním sádla máte samozřejmě pravdu. Jenže pravda je potvora, ona nikdy není jen jedna.
A tak musím připomenout, že ta zásada platit spalováním sádla předem vylučuje, aby si přírodu užili i lidé s tělesným handicapem. A nemusí to být jen invalida - stačí nějaká ta léta nad -sát.
Příroda jen pro mladé a zdravé? Nebo dražení povolenek?
To je v principu totéž jako ta výše v diskusi kritizovaná "příroda jen pro VIP". Znamená to diskriminaci určitých skupin občanů.
Odpovědět
su

3.6.2025 12:52 Reaguje na Karel Ploranský
Některá místa v přírodě jsou hold těžce dostupná. A pokud má jejich ochrana nejvyšší prioritu (což Krkonořská tundra má, nebo by měla mít), tak jsou hold některým lidem některá místa zapovězena, tak to hold chodí.
Odpovědět

3.6.2025 12:56 Reaguje na Karel Ploranský
například na ještěd, který není v žádném velkoplošném chráněném území, můžou jet autem, lanovkou, na elektrokole nebo i na vozíku (elektrickém nebo je může vnouček vytlačit). do průhonického parku mohou jít nedaleko a po rovině. ergo tento argument považuji za falešný. mimochodem, na tom jediném koncertě na Luční, na kterém jsem byl, nebyl ani jeden invalidní divák a nejstarší z celé společnosti byl frontman hudebního tělesa troubící na trumpetu.

ostatně, ani já nejsem netvor, a moje volání po zákazu elektrokol v krkonoších připouští výjimku pro starobní a invalidní důchodce.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

4.6.2025 11:44 Reaguje na
Děkuji za výčet míst, kam si může senior se svými fyzickými schopnostmi vyrazit, je opravdu velmi povzbudivý.
Mimochodem, vůbec mi nejde o Luční boudu, zrovna tam mne vcelku nic neláká. Natožpak koncert toho druhu, který máte na mysli.
Jde mi o omezování dostupnosti různých míst jako OBECNÝ trend.

Rád bych dodal, že podle mé zkušenosti se starouškové v místech, kam se dokáží nějak dostat, zpravidla chovají přinejmenším přijatelně. Neběhají v porostu, nezkracují si cestu vyšlapáváním nových pěšin atd. Určitě napáchají v ekosystému méně škod než průměrná rodina, tj. mladí zdraví rodiče + mladé zdravé dětičky. A na rozdíl od těch rodin po nich v přírodě nezůstávají láhve od CocaColy či jiných nápojů, ani obaly od různých tuhých dobrot, bez kterých by dětičky podle pečlivých maminek na výletě bídně zhynuly hladem.
Odpovědět

4.6.2025 12:26 Reaguje na Karel Ploranský
navrhujete tedy citlivě do krajiny osadit boudičku, zřídit čekpoint s po kontrole občanky pouštět důchodce autem a ostatní ne? nebo chete pouštět autem všechny, abychom náhodou nevylili s vaničkou i dítě?

hu, jak mě včera jeden starobní důchodce prohnal při večerním basketu...
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2025 14:41 Reaguje na
Jested versus Snezka. Dle meho nazoru instruktivni srovnani! Cim je ten vrchol Snezky vlastne "prirodne hodnotnejsi" (minim srovnani vrcholovych plosin - a nedomnivam se, ze pri i jeste vetsi navstevnosti Snezky hrozi nevyhnutelne zniceni kyticek ve skalnatych travnatych srazech do Obriho dolu, smerem do Polska dle meho nazoru v tom kameni neroste pak uz vubec nic, co by bylo nutne nejak extra chranit) ?
Ja teda zastavam nazor, ze vrchol Snezky by mel byt velkoryse vydlazden - a mel by tam byt jen zachod, zadny prodej napoju ci suvenyru atd.

Ptam se, zajima mne to srovnani. Moji rodice byli blizkymi prateli a spolupracovniky pana Karla Hubacka takze nechci apriorne utocit ani na tu - dle meho nazoru diskutabilni - myslenku, ze vrchol vyznacneho kopce ma byt zdoben nejakou vyznacnou stavbou
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:31 Reaguje na Miloš Zahradník
No, nejsu si jist, jak k uvedené úpravě Sněžky přemluvíte Poláky:-)))
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2025 19:55 Reaguje na Radek Čuda
Predpokladam, ze ty talire jsou uz v tak spatnem technickem stavu, ze je bude nutno casem zbourat :) Mimochodem, pred par lety byl prave v casopise Krkonose zajimavy clanek o polskem architekovi tech taliru. On to bral velmi zodpovedne, velmi si na tom navrhu dal zalezet a dokonce si ty talire
nejakym zpusobem predtim vyzkousel na mensi vlastni stavbe (detaily uz jsem zapomel)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2025 14:52 Reaguje na
Ja jsem sice uz ten starobni s elektrobicyklem ale pamatuji jeste doby, kdy v mem detstvi bylo ostudou jit na vlek a davat tim najevo, ze jsem liny si pokazde tu stran nad nasim domem sam vyslapnout. Casy se meni. Pokud se na Lucni a Labskou bude jezdit na elektrokole a jezdci se budou chovat ohleduplne, nevyhazovat vybitou nefunkcni baterii do pramenist atd. tak - proc by to melo tak vadit v tamni "hercynske pousti"? Ktera je botanicky zajimava vlastne uz jen tou svou rekordni chudosti tamni vegetace. Sice byva kousek pod Vrbatkou v lete k videni i pekny trs lilie zlatohlavek - ale to bude nejspis kontaminaci tamni pudy vapencem pri stavbe Masarykovy silnice. (I kdyz vlastne, zula zacina az u mohyly cili tam klidne i nejaky vychoz horniny bohate vapnikem muze byt.)
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

3.6.2025 12:10 Reaguje na Majka Kletečková
No - ono to určitě není cílem, destruovat přírodu. Cílem jsou PRACHY. Ale když k nim vede cesta jen přes destrukci přírody, tak jsou holt prachy až na 1. místě...
Odpovědět
ig

3.6.2025 13:57
Já je úplně chápu, že nechtějí žádat a být dáni na milost a nemilost nějakému rozhodnutí nezvané vrchnosti. Chtějí to právo ze zákona a já nechápu, proč by ho nemohli dostat. Jejich majetek je starší než celý slavný KRNAP a neustále se někoho doprošovat je nedůstojné. Však už s tím máme zkušenost - po revoluci se z komunistické milosti stalo zákonné právo vycestovat do zahraničí a vesmír z toho také nevybouchl. Tak proč ne zákonný nárok v takovéhle prkotině?
Odpovědět

3.6.2025 14:06 Reaguje na
kupovali to od jakési pochybné firmy v konkurzu přibližně 40 let po vzniku krnapu, za okolností značně zamlžených (paní Sovová je svým stylem něco mezi uherskou grófinkou a kapsářkou na nádraží a její podnikatelský plán a přístup k psaným závazkům lze směle označit za velmi kontroverzní).
Odpovědět
ig

3.6.2025 15:21 Reaguje na
Ty boudy, včetně Luční, jsou tam 100+ let. Že se prodávají a kupují, to není u nemovitostí nic divného.
Odpovědět

3.6.2025 15:28 Reaguje na
ovšem kupovali to dobrovolně a podmínky znali.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:46 Reaguje na
Většinou s vámi souhlasím, ale tady ne ... jednak zrovna ta haluzna (to myslím kupodivu s láskou) tam o tolik déle než KRNAP není, jednak ji Němci postavili s poměrně specifickým záměrem, to fakt není zrovna to, čím si nebožtík Renner přivydělával k hospodaření.

A hlavně ... když Sovová L kupovala, tak kua dobře věděla kde je (I. zóna), jaká tam jsou omezení a nikdo ji do toho nenutil. A jak chápu, že se holt děvče snaží si užívat výjimečné lokality a s tím omezujícím, co k tomu patří postupně vyjebávat, tak by ji KRNAP měl poslat někam.

Tím neříkám, že by KRNAP nemohl být v něčem flexibilnější a pružnější, zejména pokud se nějakých administrativních úkonů týče, to rozhodně ano, ale tyhle požadavky jsou úplně mimo mísu ... resp. jsou ok, ale pak ten KRNAP prostě odpískejme a bude.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2025 18:39 Reaguje na Radek Čuda
Zivot je promenlivy. Lucni bouda v letech 1940 - 45
byla neco zcela jineho, nez Lucni bouda v dobach "komunismu" a nez je Lucni bouda dnes. Zkusme si predstavit, jak bude vypadat Lucni bouda za dalsich 20 let. Nabizim jednu moznou vizi. Tu "boudu" vlastni obrozeny Krnap, do sedla u kaplicky vede z Pece lanovka a dolu ze Studnicne hory vede sjezdovka malem "olympijskych" parametru (s umelym dosnezovanim samozrejme) jakou tam chteli sportovni nadsenci uz v polovine 60. let a ochranari jim to zatrhli. (Pamatuji se na clanky Rudeho Prava z tech dob :)) Na Studne bude na severnim svahu obnoven
"slepr" aby si hoste uzili kvetnoveho lyzovani. Bohati - ti stejne budou jezdit hlavne do rakouskych Alp takze jarni Lucni bouda by klidne zas mohla byt utocistem skol v prirode a lyzarskych kursu pro skolaky, stredo/vysoko/skolaky a v rijnu a listopadu by se zas (kdysi jezdil narodni mancaft trenovat misto na Dachstein v listopadu na Voseckou ci jinou boudu) nedockavi bezkari mohli vyradit na umele zasnezovanych tratich vedenych v tamni hercynske pousti mezi Studnicnou, Lucni a Stribrnym hrbetem. Po setmeni pri inversi a by to byl opravdovy zazitek, nasledovany nezapomenutelnym spolecenskym vecerem na boude s primerenymi cenami a vyhlasenou kuchyni...

Nelibi se to? A proc? Me takovahle vize nijak nepoburuje. Sjezd do karu by samozrejme byl zakazan. Premistovani kamenu na kryoplanacnich terasach by bylo zakazano na sevenim svahu Lucni hory (kde to je nejlepe vyvinuto) jinde by to bylo tolerovano, at si Polaci na te sve strane hrebene postavi muziku, kolik chteji. Vedci zkoumajici mistni klimat a vegetaci by pochopili, ze sledovat - a peclive as pouzitim inovativnich metod merit - narust a ubyvani snehove pokryvky a zmeny tamni vegetace podel asfaltky Vyrovka - Lucni (kde by ovsem pohyb aut byl maximalne omezen na opravarska auta a lanovkou nebo treba pomoci riksi by jezdila i Klara Sovova nebo Bohnisch - at nekazi dojem z hor ostatnim, neprotekcnim navstevnikum ) je - a to pisi bez jakekoliv ironie- vedecky zajimavejsi nez delat smesnou atrakci z nejake snizeniny, kde se snih drzi hodne dlouho a navic si te snizeniny vedci z krnapu poradne vsimli az pred 20 lety prestoze byla turisty trefne pojmenovana jiz pred 100 lety. Takovychto a podobne zajimavych snizenin jsou v Alpach tisice a ve Skandinavii, Skalistych horach, v Patagonii ci Himalajich a na Aljasce - srazkove obecne chudou Sibir nezminuji, tam je to s jarnim tanim snehu trochu jine) desetitisice a sledovat se dnes daji uz klidne i ze satelitu

Uz neco pamatuji, casopis Krkonose si kupuji pres 50 let a vnimal jsem, jak se promenovaly priority ochranaru za tu dobu. Pycha nad nejvetsim krkonosskych unikatem - jerabem krkonosskym, predstava ze souvisla klec na hrebenech chrani podhuri pred povodnemi, zachrana tetreva jeho umelym chovem na Rychorach atd.

Krome budoucnosti mne ale velmi zajima i historie. Treba ty prvni dva roky existence stavajici boudy. Jak tam probihala treba ta prvni euforicka zima roku 1939/40? (predpokladam, ze staveli rekordni rychlosti ale v zime 38/39 to bylo jeste staveniste) a kdy se to pak plne promenilo v rekreacne-vojensky objekt wehrmachtu? Atd. Seznamime li se s promenlivou minulosti te lokality - nebudeme se tolik branit ani ruznym predstavam jeji promenlive budoucnosti :)
Odpovědět

Otakar Šída

3.6.2025 14:21
chápu, že je před volbami, tak se hodí když koaliční STAN bude šít do koaliční ODS, ale jinak melete nesmysly. Těžko můžete obviňovat boudaře provozující služby v klidové zóně NP z toho, že si chtějí dělat z parku parkoviště, když jim jde pouze o to mít k místu svého podnikání normální přístup, mimochodem ze zákona garantovaný. Tvrzení ze strany parku, že se nic nezměnilo a vše funguje tak jako vždycky je ve skutečnosti přesně tím přiznáním neschopnosti, které celou situaci způsobuje. Pochopitelně není problém, pokud jste boudař, si požádat s dostatečným předstihem o povolenku na vjezd svého auta. Samozřejmě ji dostanete, protože na ni máte zákonný nárok. Pan mluvčí už ale nikde neříká, že to bude trvat měsíc. A to je právě to jádro pudla. U řady věcí nemůžete čekat měsíc. Až bude mít národní park zřízenou horkou linku, na kterou oprávněná osoba (tj. boudař provozující boudu v klidové zóně) zavolá a obratem dostane povolení pro vjezd konkrétního auta, které musí na boudě zajistit neodkladnou situaci typu havárie elektriky, vody nebo čehokoli jiného, tak pak ať klidně NP vyhlašuje, že je monitoring vjezdu 24/7 a pokuty za jeho porušení v naprostém pořádku. Takhle je to ale pouze zvůle státního orgánu, která těm lidem skutečně brání v tom, aby provozovali svoji živnost, a vůbec se paní Sovové nedivím, že Luční zavřela. Nechť si správa NP sama odpoví na otázku, jestli je lepší se s boudaři domluvit na normálním fungování, a kupříkladu těžit z toho, že si tam budou mít lidi kam dojít na záchod, anebo s boudaři válčit a dopustit, že každý den těch 5-10 tisíc bobků skončí v přilehlé kleči na přilehlém unikátním arktickém rašeliništi. A je to samozřejmě jako vždycky. Správa NP sice povolí provoz naprosto kapacitně předimenzované lanovky na Sněžku, která udělá z nejvyšší hory Václavák, sice dopustí holosečné lesní hospodaření až na samou hranici I. zóny, která je leckde jenom kousek od horní hranice lesa, ale bude šikanovat těch pár boudařů, kteří holt nemají takovou tlačenku jako lesnická lobby nebo lanovkářská parta z Pece.
Odpovědět

3.6.2025 14:35 Reaguje na Otakar Šída
dovolím si Vás mírně korigovat - krnap na městu Peci vybojoval dramatické seškrcení kapacity lanovky (kapacita je snížená uměle a prakticky ze dne na den by šla znásobit). právem to Pec považuje za příkoří, neboť na polské straně žádné letní omezení provozu lanovek chrlících davy na hřebeny není.
Odpovědět

Otakar Šída

3.6.2025 17:06 Reaguje na
já to vím, a přesto je ta kapacita naprosto neúnosná, i když pravda z větší části z důvodu Vámi zmíněného neomezování provozu z Polska. Ty lanovky by tam neměly být vůbec, nechť tam přijdou jenom ti, kdo tam vylezou po svejch. Jenom jsem chtěl ilustrovat farizejství správy NP bojující proti tak ca pěti autům, které denně mohou vyjet se zásobováním na Luční boudu a jejichž dopad na okolní přírodu je zhruba nula nula nic při tom, že zároveň ale nijak neřeší (nebo není schopna řešit) tisíce lidí vyvezených každodenně do nejcennějších partií celých Krkonoš. Podotýkám, že ohradu na vršku Sněžky za řešení nepovažuji.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

3.6.2025 17:23 Reaguje na Otakar Šída
Pozrel som dnes Rozstřel s p. majiteľkou v hlavnej roli a mám silný dojem, že jej zďaleka nejde len o 5 áut.
Odpovědět

Otakar Šída

3.6.2025 17:44 Reaguje na Peter Sládek
to je možné. Taky záměrně mluvím o zásobování, ale např. na dopravu ubytovaných hostů až nahoru bych v žádném případě nepřistoupil. Jenže tím, jakým způsobem k tomu Správa přistupuje, tak apriori nabíjí střelivo veškerým odpůrcům jakékoli regulace a sama ze sebe dělá veřejného nepřítele. Protože co si budeme povídat, zavřená Luční pro okolojdoucí, to naštve každého a zejména ty, co tam přišli po svých. A když se za viníka označí Správa, což v tomto případě je i minimálně z poloviny pravda... Velmi nepromyšlený postup.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

3.6.2025 18:08 Reaguje na Otakar Šída
Zato zo strany majiteľky premyslený brilantne, tak i načasovaný. Po tom Rozstřelu nepochybujem, že práve dopravou ubytovaných hostí bude chcieť pokračovať. A ním neskončí... Preto jej ide o vyňatie cesty z "klidové zóny", nie o nejaké povolenky. Veď vydieranie so zatvorením hotela pre turistov môže kedykoľvek zopakovať...
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

3.6.2025 22:09 Reaguje na Peter Sládek
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

3.6.2025 22:09 Reaguje na Peter Sládek
Odpovědět
JV

Jaroslav Vinický

3.6.2025 22:09 Reaguje na Peter Sládek
Odpovědět

3.6.2025 17:29 Reaguje na Otakar Šída
nejsme ve sporu. ale bez poláků to nepůjde, nejvíc toho chrlí polské lanovky. jakékoli omezení kapacity na vrchol sněžky je úplně k ničemu bez omezení kapacity kousek pod obřím sedlem, odtamtud na vrchol sněžky to vyjde každá tlustanda v štoklšůhách.
Odpovědět
ig

3.6.2025 19:55 Reaguje na
Vyjde, a co jako? Každý má na "přírodu" stejné právo.
Odpovědět

4.6.2025 09:12 Reaguje na
mnoho psů zajícova smrt. když tam uděláme na vrchol osmisedačku s kapacitou 2000 osob/hodina (to je taková běžná kapacita obyčejné páteřní lyžařské lanovky) tak z přírody nezůstane vůbec nic. něco z té "přírody" (rozuměj předmět ochrany) zůstane, když se nám podaří počet lidí omezit nebo aspoň usměrnit. meritem diskuse je, jak tu regulaci udělat co nejvíce fér.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2025 15:06 Reaguje na
Kdyz ti navstevnici budou jezdit bez zastavky nahore (nebo jen s nejakou minimalni) tak tam ta priroda zustane v podstate neporusena. Kdyz bude zakaz
zavazadel, Pet lahvi atd. a budou nalezite tresty za odhazovani odpadku z lanovky :)
Odpovědět

4.6.2025 16:48 Reaguje na Miloš Zahradník
model lomnický štít. lanovka vyveze turisty nahoru, ti tam mají čas asi čtvrthodinu, a zase jedou dolů. a u dvou bývalých značených řetězových cest stojí zřízenec s pokutovými bločky. brrrrr!
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2025 19:43 Reaguje na
No jo, ale jak jinak. Pokud se to nekomu nelibi tak si ma vybrat jine misto nebo jiny cas. Ja takhle byl na Lomnicaku poprve a naposled v zivote pred vice, nez 60 lety a to tam ten zrizenec jeste nestal. Je fakt ze na Skalnate pleso jsme odzdola taky jeli lanovkou
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:53 Reaguje na
Lomničák je specifický tím, že tam bez toho jejich horského vůdca (nebo jak se to kua píše:-) nebo s nějakou bumážkou typu James/ČHS a podobně nemůžete ani nahoru.

Ale byla by to prdel, povolit výstup Obřákem jen členům ČHS ... Bloudek by byl určo pro:-)))
Odpovědět

5.6.2025 12:18 Reaguje na Radek Čuda
zrovna slovenský horársko-polovnicko-vlastenecko-ochranářský folklor považuji za extrémně špatnou inspiraci.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2025 17:16 Reaguje na
Trochu moc siroce definovana mnozina. Vlastenci a polovnici - tipuju - jsou na Slovensku politicky vetsinou na opacne strane, nez ochranari a bratislavska
kulturne ochranarska kaviaren. Slovensko - konkretne Rohace jsem kdysi povazoval za svuj domov ale v poslednich 30 letech jsem tam skoro nebyl. Je tam - vsude na Slovensku - ale ted na muj vkus ponekud premedvedovano a tak nemam moc co litovat

Pobavilo mne pred casem, jak jedna znama meho syna - doktorka, typicka to prazska kavarna ale Slovenka se vydala v mestskem odevu na hreben Male Fatry kde ji ve slejvaku a vichrici museli pomahat tamni clenove horske sluzby. Byli na ni strasne hodni a ona jim byla moc vdecna ale ukazalo se, ze politicky stoji na zcela opacne strane :)
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:51 Reaguje na Miloš Zahradník
Myslíte to dobře, ale to je nesmysl ... jak jako zajistíte, aby ten kdo vyjel nahoru lanovkou s ní povinně jel zase dolů? To legislativně nelze.

A se státní hranicí která to půlí už vůbec ne.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2025 17:02 Reaguje na Radek Čuda
Ja netvrdim, ze mit lanovku dolu zadarmo by nekomu melo branit jit dolu pesky - ale ten pocet pesaku smerem dolu by se urcite vyrazne zmensil. A platilo by se za pobyt na kopci. Kdo je chudy, pobyl by tam treba jen minutu. Ono ale z lanovky stejne jsou pestrejsi a hezci vyhledy nez z nacpaneho vrcholu :) Obecne, nejsem pritelem ani legislativnich ani administrativne byrokratickych omezeni. To uz radeji ridit to zakony trhu a respektovanim principu demokracie - kdyz
nikdo zatim nevymyslel nic lepsiho. (Plus trochu te korupce - v primerene mire. Prihmourit oci kdyz na Lucni jede soukromym autem nejen Klara Sovova ale i jeji pribuzny. Nebo pribuzny ci kamarad Bohnische ci Bursika ... ;) Taky nekadruju, kdo sedi vedle mne na koncerte (a ze sedaval nedaleko nas pred par lety v Rudolfinu Kalousek)

Mate ale pravdu, ze to co navrhuji nebere "pro jednoduchost" v uvahu spoluexistenci Polska v tom narodnim parku. Tuhle koexistenci je treba vice promyslet, co se s tim da delat
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.6.2025 00:34 Reaguje na Otakar Šída
Ad Vaše „… Jenom jsem chtěl ilustrovat farizejství správy NP bojující proti tak ca pěti autům, které denně mohou vyjet se zásobováním na Luční boudu a jejichž dopad na okolní přírodu je zhruba nula nula nic…“

Na https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-pravidla-pro-boudy-nebyla-nikdy-mirnejsi-reaguji-prehnane-rika-sef-krkonos-278223#source=hp&seq_no=2&dop_ab_variant=1492501&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz se píše „… zaznamenáváme na Výrovce směrem k Luční boudě v posledních letech 900 průjezdů měsíčně.“ Pokud je toto tvrzení pravdivé, tak je to v průměru 45 průjezdů denně.
Odpovědět

4.6.2025 09:41 Reaguje na Majka Kletečková
přesně tak. těch chladicích dodávek a instalatérských dodávek tam jezdí minimum. většinou jsou to buď naplněné minibusy patřící Luční boudě a tlustá esůvéčka patřící bůhvíkomu.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.6.2025 16:46 Reaguje na Majka Kletečková
Umíte počítat? 900:30 je snad pořád ještě 30.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

11.6.2025 22:31 Reaguje na Jarek Schindler
Máte pravdu, sekla jsem se.
Odpovědět

Radek Čuda

5.6.2025 11:49 Reaguje na Otakar Šída
Nerad KRNAP hájím, ale fakt není farizejství to, že prostě musí akceptovat skutečnost, že Sněžka není jen naše, ale je napůl i polská a Poláci si obecně dělají co je napadne a námi si do toho rozhodně nenechají kecat. To se netýká zdaleka jen Sněžky.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.6.2025 15:02 Reaguje na
K tem lanovkam dodam moji obvyklou poznamku. Kdyby jizdenka dolu byla z a d a r m o (unaveni pesaci cestou dolu nici okoli cesty daleko vic, nez cestou nahoru) jizdenka nahoru za takovou cenu, aby to provozovateli dostatecne vynaselo a p l a t i l o se za pobyt na te hore (klidne do pokladny krnapu) treba i nekolik korun za minutu - tak by pri dobrem vydlazeni vrcholu ta hora snesla jeste daleko vetsi navstevnost, nez dnes bez nejakych vetsich ekologickych skod. Jasne, ze sokol a kulik hnedy (pokud by se treba zas objevil) by asi museli vzit zavdek okolnimi kopci, kde je treba zakazan krnapem uz davno pristup
Odpovědět
MK

Martin Králík

3.6.2025 21:02 Reaguje na Otakar Šída
Nejvyšší čas začít regulovat vstup do nejcenějších zbytků unikátní přírody. Ať už počtem vstupů nebo jinak - nebo je nutné v rámci čísi "udržitelnosti" podnikání nechat všechno zničit ... Podívejte se na situaci s oborou Obelisk u Břeclavi. Tam je vstup v podstatě zakázán, a co s tím kdo udělá?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.6.2025 06:51 Reaguje na Martin Králík
Obora je nejcennější zbytek unikátní přírody asi tak jako safari ve Dvoře Králové.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.6.2025 17:25 Reaguje na Emil Bernardy
Neznam Oboru ale 1* :) A abych pravdu rekl ale, me ty pokusy udrzet za kazdou cenu tetreva/tetrivka a reintrodukovat vlky a medvedy v krajinach, kde je nasi pragmaticti a s prirodou tehda daleko vice spojeni predkove vyhubili - pripada stejne diskutabilni jako snit o stadech zeber a lvu u Dvora Kralove. (Pricemz ten druhy sen - pana Vagnera - se podarilo naplnit.) Resp. ta druha idea muze byt aspon komercne uspesna ale predstava, ze se zvysi atraktivita "nejcennejsich partii hor v nasi spolecnosti tim, ze tam snazime zachovat a rozmnozit tetreva/tetrivka kvuli kteremu zaroven ty hory pro lidi (krome jejich financni a ochranarske "elity") zavreme - mi pripada ponekud nerealisticka
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.6.2025 09:41 Reaguje na Miloš Zahradník
Ing.Vágnera jsem v té době sledoval jako mladík a s obdivem.Později jsem poznal,že to byl také tvrdý chlapík a obchodník,také.JIný by toto nedokázal.No a nedávno jsme se dostali k informaci,že SLAK v Tišicích 1975 bylo nejspíše z uhynulých žiraf,co nepřežily transport z Afriky po Labi.Je to již historie a dnes už nedůležitá.A safari ve Dvoře K. se povedlo.Podle mne dobré pro návštěvníky,myslím si,že Afriku tímto nespasíme.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.6.2025 20:22 Reaguje na Martin Králík
Asi si pletete oplocenou oboru s volnou přírodou. Jo všechno je potřeba zavřít ať mohou ti správní ekologové a ochranáři vodit platící turisty do divočiny. Výborně. No a na tom Obelisku příroda rozhodně netrpí a ani se jim nedivím, že nechtějí aby jim tam pobíhali takoví Vlašínové a spol.
Odpovědět
MK

Martin Králík

3.6.2025 20:57
Prosím prosím na Ralsko vybudovat taky lanovku a silnici, páč tam se taky lze dostat za odměnu vlastního potu ....
Odpovědět
PK

Pavel Karel

4.6.2025 07:54
Shrnul bych to, že nezávisle na této konkrétní do očí bijící iniciativě, bylo vše co tato vláda ve svém čtyřletém volebním období prosadila vlastizrádné, loupeživé a trvale poškozující nejen zájmy 70% nevoličů slepence SPOLU, ale dokonce i jejich voličů o mezinárodním postavení a kreditu ČR nemluvě. Myslete na to, až půjdete na podzim k volbám...
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.6.2025 11:19 Reaguje na Pavel Karel
:D :D :D Dobrý vtip. :D :D :D
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.6.2025 20:15
Opravdu ono houby paní poslankyně?. "Z dvanácti ubytovacích zařízení v klidovém území KRNAP pořvává pouze majitelka Luční a Labské boudy, protože všichni poskytovatelé služeb, kteří mají s boudou smlouvu a požádali o výjimku, tak ji také dostali". Dva dni zpět byl článek kde se píše, že "Podle správy parku ale žádná jiná chata kromě Luční problém nemá, což ale popírají oslovení podnikatelé. Problémy totiž mají i oni". tak jak to je?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist