Evropský parlament se postavil proti povinnému ručení na elektrokola či segwaye
Evropská komise původně chtěla, aby povinné ručení platili majitelé všech motorových vozidel určených primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.
Proti tomu se postavili poslanci Evropského parlamentu již v lednu při projednávání ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO). Včera jim za pravdu dala na plenárním zasedání i naprostá většina jejich poslaneckých kolegů.
"Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmysl," řekla česká europoslankyně Dita Charanzová, která je zpravodajkou daného materiálu a bude o něm nadále jednat s členskými státy. "Vyhráli jsme teď bitvu, nevyhráli jsme válku," zdůraznila Charanzová (za ANO) v rozhovoru s ČTK a ČRo. "Pevně věřím, že tak jak jsem přesvědčila tady kolegy, tak se mi to samé podaří se členskými státy," dodala.
Europoslanec Jiří Pospíšil (TOP09) uvítal schválení návrhu směrnice včetně vyjmutí elektrokol, elektrokoloběžek a segwayů. "Nebude tedy bráněno rozvoji stále oblíbenějších alternativních způsobů dopravy v centrech měst, ani nebude ohroženo pořádání nejrůznějších motoristických soutěží," zdůraznil s tím, že by se povinné ručení nemělo vztahovat ani na motorová vozidla, která se účastní motoristických závodů.
"Hlavní výhodou, proč nová pravidla podporuji, je spravedlivé odškodnění poškozených v případě nehody," upozornila v reakci na dotaz ČTK také další členka výboru IMCO Olga Sehnalová z ČSSD. Oběti dopravních nehod by měly totiž na základě směrnice napříště získat plnou kompenzaci i v případě, že je pojistitel insolventní. V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje už od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Nová evropská pravidla mají ale zaručit, aby se stejného zacházení dostalo občanům ve všech státech EU.
"Když se stěhujete v rámci Evropské unie s autem... a chcete si nárokovat nějaké lepší pojistné podmínky, ukazujete to, že jste třeba v Čechách deset let jezdil bez nehodovosti, tak ta pojišťovna nemá žádnou povinnost vám toto uznat," uvedla europoslankyně Charanzová další příklad, v čem by měla nová směrnice lidem pomoci. Pojišťovny by totiž do budoucna v jiné členské zemi měly mít povinnost nabídnout stejné podmínky všem občanům EU.
Jaromír Mrhal hej
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
Jan Šimůnek
14.2.2019 10:40Současný EP je prostě obsazen lidským odpadem, který jen škodí. A je třeba v květnových volbách udělat vše proto, aby se tam dostali jakžtakž slušní lidé.
Lukáš Kašpárek
14.2.2019 12:14 Reaguje na Jan ŠimůnekA ani nemusím říkat, že ničemu co se na ekolistu píše vůbec nerozumíš, protože to většina ostatních čtenářů velice rychle sama zjistí... jsi takový archetyp lidového hospodského žvanila bez špetky inteligence a citu...
Anyr
14.2.2019 17:29 Reaguje na Lukáš KašpárekVšem se jinak omlouvám za text, který nesouvisí s tématem článku :)
PS: Já jsem z hlouby duše proti těmhle moderním "dopravním" nesmyslům, které nejvíc využívá moje líná, sedící generace, a myslím si, že když už tyhle zbytečnosti existují, tak by se na ně nějaké ručení vztahovat mělo :) (A vůbec, na všechna "vozítka", od aut po elektrokola, bych nejraději dal pevnou daň milion a zredukoval je až hanba XD)
Takže za mě nešťastné rozhodnutí, ale jinak fandím EU :))
Lukáš Kašpárek
14.2.2019 19:54 Reaguje na AnyrNejlepší by bylo, kdyby víc lidí jezdilo na kole než na elektro dopravních prostředcích, ale přesto je podle mého obecně prospěšné, aby bylo nějakou formou upřednostněna taková forma přepravy, která provozem nevypouští CO2 a jiné škodliviny.
Je to jako všechno věc osobního názoru, ale jsou texty, které zaslouží třeba i přehnanou reakci..
Jan Šimůnek
15.2.2019 06:40 Reaguje na Lukáš KašpárekA bez postavení většího množství jaderných elektráren pro takové dopravní prostředky (z čehož dostávají zelení červené pupínky už ve stádiu úvah) nebudeme mít dost elektřiny, nespojené s produkcí CO2.
Lukáš Kašpárek
15.2.2019 12:23 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Škrdla
14.2.2019 18:22 Reaguje na Jan ŠimůnekTo už to mohly mít i koloběžky, trojkolky nebo dětská odrážedla.
Jan Šimůnek
15.2.2019 06:35 Reaguje na Jan ŠkrdlaMMCH cyklisté, pokud chtějí jezdit po veřejných silnicích, by měli mít povinnou znalost dopravního zákona (+- na úrovni řidičáku na malé motocykly). Jde mj. o to, že cyklista absolutně nepolíbený znalostmi pravidel provozu na silnicích je nebezpečný sobě i ostatním, protože se chová naprosto nepředvídatelně a z hlediska těch, co ta pravidla znají, nesmyslně (viz kauza Bouchal před pár lety). Druhou možností je dát řidičům "volný lov" a nechat zapracovat pana Darwina.
A je jasné, že by měl někdo garantovat technický stav těch vozítek (čili nějaká forma technické prohlídky pro ně).
Trojkolky, dětská odrážedla atd. nejsou určeny k provozu na veřejných silnicích.
Lukas B.
15.2.2019 08:47 Reaguje napovinné pojištění odpovědnosti má smysl tam, kde lze běžně způsobit škodu výrazně vyšší než lze rozumně po průměrném uživateli vymáhat. jinak bychom museli okamžitě zavést průkaz opravňující chodit venku pěšky.
naopak uvítal bych větší benevolenci zákona k (například) fyzickými osobami vlastněným zemědělským a lesním vozidlům (s nějakým rozumným omezením tonáže a maximální rychlosti), aby nemusely na technickou a neplatily povinné ručení, a mohly by třeba na silnice třetích tříd do vzdálenosti 20 km od místa, kam jsou registrovány, a nemýlím-li se, nějak podobně to uvolnili na slovensku, a že by se v příkopech najednou kupily hory mrtvol, to se mi nedoneslo.
Martin Jasan
15.2.2019 21:23a) I pro cyklisty platí pravidla. Např. nemohou jezdit pod vlivem alkolu.
b) Nebezpečnost cyklisty je ve srovnání s autem, či motorkou výrazně nižší. (i chodec může být důvodem nehody a povinné ručení neplatí). Proto i kdyby jste počítal s povinným ručením, tak přepočtem váhy nebo výkonu, by částka za PR činila pár desetikorun ročně.
c) Při srážce je na tom vždy hůře cyklista. A je v jeho nejlepším zájmu jet bezpečně.
d) Technický stav, jako emise, nebo stav brzdové kapaliny nejsou pro cyklisty relevantní.
I) Elektromobil má výrazně větší účinost, a tak i po načerpání našeho energetického mixu bude efektivnější než spalovací motory
II) Elektrokolo je vzhledem ke své váze daleko účinější (lidský pohon je pochopitelně emisně lepší).
Jan Šimůnek
16.2.2019 09:30 Reaguje na Martin Jasanb) Kolo je daleko více nerovné s mnoha výběžky a trčícími konstrukčními prvky, takže "štrejchnutí" o kolo je pro chodce zpravidla horší než o auto (hlavně tržné rány).
Problém vidím také v tom, že cyklista, pokud není převálcován, může z místa nehody ujet a protože nemá SPZ, nelze ho dohledat a policie pak hodí vinu za nehodu na krk někomu s plnohodnotným dopravním prostředkem. Čili ta nízká nehodovost kol je do určité míry artefakt.
c) Srážka je až to poslední. Řada nehod vznikne tím, že tomu "ekologicky příznivému účastníkovi silničního provozu" někdo uhýbá a dostane smyk nebo do něčeho narazí. A je to dáno i tím, že cyklisté neznají pravidla provozu, a tudíž nevědí, jak se budou chovat ti, kdo je znají (a sami se proto chovají naprosto nepředvídatelně, viz výš zmíněná kauza Bouchal).
d) Účinnost brzd, pevnost a utažení řetězu a další kritické konstrukční prvky by se testovat mohly.
I) Nesmysl, celková účinnost elektromobilu je někde mezi 50 a 60 procenty.
II) Elektrokolo méně uveze, při přepočtu na náklad a počet osob klasické auto tak špatně nevypadá.
Jako "lidský pohon" spalujete glukózu na vodu a CO2, takže nějaké emise vzniknou také. A při celkové účinnosti lidského metabolismu, tj abyste tu glukózu vyrobil z toho, co jste snědl (a započtení externalit při výrobě potravin) to zase tak skvělé (v porovnání s pálením benzinu v motoru) není.
Jan Škrdla
16.2.2019 17:10 Reaguje naCo se týká auta, mohlo by konkurovat vlaku v případě, že by bylo plně obsazené. Vzhledem k tomu, co jsem níže, tomu tak není.
Jan Škrdla
16.2.2019 17:02 Reaguje na Jan ŠimůnekVětšina aut co vidím je obsazena tak, že v nich jedou 1-2 lidi, naopak jsem ještě neviděl elektrokolo, na kterém by jela čtvrt nebo půl člověka. Pak ty přepočty výjdou zase jinak.
K poslednímu odstavci - mám to chápat, že jste odpůrcem sportování? Při něm je také potřeba spalovat glukózu. U toho kola k tomu máte ten benefit, že se můžete přemístit z bodu A do bodu B.