https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/eu-pripravuje-ekologicke-hodnoceni-letadel-a-letu-pise-nemecky-tydenik
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

EU připravuje ekologické hodnocení letadel a letů, píše německý týdeník

22.2.2021 11:36 | FRANKFURT NAD MOHANEM (ČTK)
Než ale první letadlo nebo letecká společnost obdrží ekologické hodnocení, bude to ještě chvíli trvat. Technické podrobnosti k udělování značek mají být stanoveny do konce roku 2022. Termín, od kdy bude hodnocení k dispozici cestujícím, zatím stanoven nebyl.
Než ale první letadlo nebo letecká společnost obdrží ekologické hodnocení, bude to ještě chvíli trvat. Technické podrobnosti k udělování značek mají být stanoveny do konce roku 2022. Termín, od kdy bude hodnocení k dispozici cestujícím, zatím stanoven nebyl.
Licence | Volné dílo (public domain)
Evropská unie plánuje vytvořit nový systém hodnocení letů a letadel podle jejich uhlíkové stopy. Letadla i lety by tak měly mít svou ekoznačku podobnou té, jakou mají třeba televizory nebo pračky. Informuje o tom německý týdeník Welt am Sonntag. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) podle informací týdeníku vypsala výběrové řízení na vypracování klasifikačního systému.
 

Cílem projektu je poskytnout zákazníkům "spolehlivé, srovnatelné a ověřitelné informace", které jim pomohou činit udržitelná rozhodnutí, cituje list dokumenty s informacemi o novém systému, které má k dispozici. Než ale první letadlo nebo letecká společnost obdrží ekologické hodnocení, bude to ještě chvíli trvat. Technické podrobnosti k udělování značek mají být stanoveny do konce roku 2022. Termín, od kdy bude hodnocení k dispozici cestujícím, zatím stanoven nebyl.

Výrobce letadel Airbus má za cíl uvést do roku 2035 letadlo bez emisí, jako palivo bude místo kerosinu používat vodík. Plány EU jdou ale mnohem dál. Ekologická značka by měla zohledňovat řadu dalších věcí, které ohrožují klima, nejen emise oxidu uhličitého z motorů. Hodnocení by tak mělo zahrnovat i životní cyklus letadel, hluk nebo emise oxidů dusíku.

Některá letiště už počítají poplatky za vzlet a přistání podle hluku a množství oxidů dusíku a CO2, které vypouštění motory letadel. Také odborníci už delší dobu říkají, že pro ekologickou rovnováhu nejsou rozhodující pouze emise CO2 z letadel.

Podle mezinárodní studie, na které pracovalo německé centrum pro letectví a kosmonautiku, přispívá letecký provoz ke globálnímu oteplování zhruba 3,5 procenta. Třetina z toho je způsobena emisemi CO2.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RJ

Robert Jirman

22.2.2021 11:42
toto zajímá ve skutečnosti tak cca 5 % pasažérů...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.2.2021 12:05
Tak tímhle měla EU začít, místo tý bu ze ra ce aut.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.2.2021 15:27
Letadlo na vodík a bez emisí? Ona i vodní pára je emise a to jako skleníkový plyn jednou z nejúčinějších.
Odpovědět
JM

Joska Malý

24.2.2021 08:38 Reaguje na Jiří Daneš
Co teprve jak se ten vodik bude vyrábět. Lepší by snad už bylo letadlo šlapací.
Každopádně by se to mělo jmenovat Airbus Eurohindenburg.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.2.2021 18:54
Žádám, aby EU připravila ekologické hodnocení jednotlivých vlád EU , a to podle jejich uhlíkové stopy. Ty by tak měly mít svou ekoznačku podobnou té, jakou mají třeba televizory nebo pračky.

Panebože, za co nás trestáš!
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.2.2021 20:35
Všude se píše jak všichni přecházejí na zelenou energii, tu na zelený biolíh, tu na zelený vodík a všechno je to bez emisí. Nějak mi uniklo kde tu zelenou energii chtějí vzít. Zatím není vůbec jasné jak pokrýt stávající spotřebu elektřiny natož aby navýšily výrobu o další odvětví.
Odpovědět
MG

Milan G

22.2.2021 22:31
Tak jako v autech kde se snaží paraziti z Brusele ukončit výrobu spalovacích motorů, tak to čeká letecký průmysl a letadla. U nich to podle mně nabere daleko rychlejší švunk protože paraziti z Brusele už mají právě zkušenost z aut. Počítám, že tak do dvaceti let, pokud paraziti neztratí moc, skončí lítání definitivně.

Je na čase přemýšlet o czexitu.
Odpovědět
JM

Joska Malý

24.2.2021 08:40
Pro zacatek by stačilo zdanit kerosin jako ostatní paliva.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist