https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/evropska-komise-navrhne-revizi-zdaneni-energii-chce-zdanit-zanecistujici-letecke-palivo
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise navrhne revizi zdanění energií, chce zdanit zanečisťující letecké palivo

9.7.2021 14:30 | BRUSEL (ČTK)
Prosazení návrhu může být politicky nesnadné. Změny unijních daňových sazeb vyžadují jednomyslný souhlas 27 členských zemí EU, což znamená, že je může vetovat kterýkoli stát.
Prosazení návrhu může být politicky nesnadné. Změny unijních daňových sazeb vyžadují jednomyslný souhlas 27 členských zemí EU, což znamená, že je může vetovat kterýkoli stát.
Licence | Volné dílo (public domain)
Evropská komise vypracovala návrh minimálního zdanění znečisťujících leteckých paliv, informovala s odvoláním na dotyčný dokument agentura Reuters. Plán zapadá do klimatické strategie sedmadvacítky. Komise se chystá 14. července předložit revizi zdanění energií. Chce zdanit letecké palivo, které se dosud zdanění vyhýbá. Komise se k návrhu, který se před zveřejněním může ještě změnit, odmítla vyjádřit. Klimatickým cílem EU je snížit skleníkové plyny do roku 2030 ve srovnání se stavem v roce 1990 o 55 procent.
 

Vyjmutí leteckého paliva ze zdanění "není v souladu se současnými výzvami a politikami v oblasti klimatu", uvádí dokument. Dodává, že unijní daňová pravidla podporují fosilní paliva na úkor ekologických zdrojů energie, a je třeba je změnit tak, aby podporovala cíle bloku v oblasti klimatu.

Návrh počítá se zavedením celounijní minimální sazby daně na energetické produkty dodávané jako letecké palivo pro lety v Evropské unii. Od roku 2023 by minimální sazba daně na letecké palivo začínala na nule a postupně by se během deseti let zvyšovala, dokud by nebyla zavedena plná sazba. Návrh neupřesňuje, jaká bude konečná sazba. Udržitelná paliva, včetně obnovitelného vodíku a pokročilých biopaliv, by během tohoto desetiletého období minimální dani nepodléhala.

Prosazení návrhu může být politicky nesnadné. Změny unijních daňových sazeb vyžadují jednomyslný souhlas 27 členských zemí EU, což znamená, že je může vetovat kterýkoli stát. Národní daně si stanovují členské země sami, ale Brusel může určit minimální unijní sazbu. Návrh komise vychází z toho, jak dané palivo znečisťuje životní prostředí.

Cílem je přimět letecké společnosti, aby začaly přecházet na udržitelná paliva, jako je například e-kerosin, a omezily tak emise skleníkových plynů. Zavádění těchto paliv však brání vysoké náklady a jejich podíl na evropské spotřebě leteckého paliva je nižší než jedno procento. Očekává se též, že Brusel příští měsíc navrhne letecké společnosti zavázat k tomu, aby používaly určitý minimální podíl udržitelných paliv, čímž by se po nich zvýšila poptávka.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KS

Krejcar Stanislav

9.7.2021 17:47
Nu zdanění kerosinu leteckého benzinu je jednou z cest a možností. EK EU v dalším kroku jedná o útlumu používání ropných produktů, po skončení těžby a užívání uhlí to bude další krok jenž ovlivní mnohem více obyvatel planety Země. A postihne to všechny at jsou příznivci ekologie nebo běžní uživatelé osobních vozidel nebo motoových pracovních strojů . Pokud by leteckou dopravu používala jen skupina 10 % obyvatel - tak silniční přepravu v podobě ropných medií v dopravě využívá 90% !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.7.2021 19:16 Reaguje na Krejcar Stanislav
A nebylo by lepší snížit zdanění těch ekologičtějších způsobů dopravy a radši šetřit prachy za byrokracii?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.7.2021 19:30 Reaguje na Krejcar Stanislav
revoluce požírá vlastní děti
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

9.7.2021 19:13
Evropské komisi docházejí peníze. Bodejť by ne, když tomu spolku šéfuje soudružka Leyenová. Na nižší úrovni doslova položila německý Bundeswehr a když jí tohle pole působnosti bylo málo, povýšila přímo do Evropské komise. A začíná se zase rozhazovat. Jenže ani evropské trezory nejsou bezedné, tak je třeba se pooohlédnout po dalším zdroji peněz. Takže zase přitvrdíme na zdanění. Trochu mi to připomíná pohádku O pyšné princezně:" Uhlíři, už máš zaplaceny daně? I na příští rok?"
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.7.2021 19:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Brusel je skladištěm nepoužitelných politiků, to není žádná novinka....novinka je, ty blbosti co z jejich hlav lezou
Odpovědět

Jirka Černý

9.7.2021 19:34
Použil bych lepší překladač a nebo si to po sobě alespoň přečetl.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.7.2021 07:17
Nejlepší by bylo - progresívně zdanit nejen tu Evropskou komisi, ale celý ten pojízdný cirkus v Bruseli !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.7.2021 14:49 Reaguje na smějící se bestie
A jak byste si to představoval? Čím větší pitomost, tím větší daně?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.7.2021 16:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Aj tak možno.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.7.2021 06:06 Reaguje na smějící se bestie
Ale tolik peněz EU k dispozici nemá.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist