Expert: Firmy často klamou spotřebitele zavádějícími tvrzeními o udržitelnosti
Dalšími příklady těchto praktik může být například název produktové řady Organic, který o výrobku nic neříká, ale v lidech může vyvolat dojem, že jde o přírodní produkt. Označení recyklovatelné nemá podle Kočího velkou váhu, neboť se recyklovat dá prakticky cokoliv, důležitější je, zda je výrobek z recyklovaného materiálu.
Jednou z metod je také zatajování. "Výrobce například zdůrazní jeden pozitivní environmentální aspekt a jiný negativní zatají," řekl Kočí. Například energeticky úsporná elektronika může obsahovat nebezpečné materiály nebo výrobek může být z ekologického dřeva, ale nikde se už neuvádí náklady na dopravu.
Přečtěte si také |
Co znamená, když se řekne „uhlíkově neutrální“, „climate friendly“ nebo „bio“? A víte, co je greenwashing?Tvrzení, že výrobek je přírodní, je podle Kočího také vágní. "Za přírodní nebo z přírodních materiálů můžeme svým způsobem považovat téměř cokoli," upozornil. Firmy také rády využívají irelevantní tvrzení. Příkladem může být sprej, na kterém je napsáno, že neobsahuje freony. Jenomže ty byly zakázány. Problematická jsou také tvrzení bez důkazu. Pokud výrobek uvádí, že není testovaný na zvířatech, musí existovat důkaz v podobě věrohodného certifikátu. Podobně poté fungují grafické symboly, které budí dojem, že výrobky jsou ověřeny nezávislou institucí, zatímco ve skutečnosti se žádné ověřování neuskutečnilo.
Co je to Greencrowding, greenlabeling a greenhushing?
Dále existuje také greencrowding, kdy se firma stane členem nějaké asociace, která má "zelenou" agendu. "Greenlabeling je asi nejrozšířenější taktikou firem, kdy takzvaně přebarvují své výrobky nazeleno," řekl Kočí. Při greenhushingu firmy některé údaje o sobě cíleně skrývá a mnohdy se tváří, že jde o skromnost. Činí tak, aby se vyhnuly veřejné kontrole a nepříjemným dotazům médií a veřejnosti.
Evropská unie s podobnými praktikami chce bojovat a tento problém uchopit. Pracuje na směrnici, jejíž cílem je zajistit transparentnost a důvěryhodnost ekologických tvrzení výrobců. Mezi její klíčové požadavky patří ověřitelnost ekologických tvrzení, standardizované metody a digitální pas výrobků. Součástí bude také verifikace a certifikace produktů. Důsledky pro průmysl budou změny ve výrobě a zvýšené náklady na certifikaci.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Honza Honza
25.10.2024 05:51vlády mystifikují ve svých volebních programech: říkají: všem dáme peníze = rozkrademe tento stát, všechno všem, nakonec na nikoho nic nezbyde, hospodářství padne.
Ekologové: musíme diverzifikovat, savany, pampy řídké lesy= vysušíme tuto krajinu, nebude voda, nebude úroda, zbyde jen písek a kameny.
Bezzásahový monokulturní smrkový les: těšte se, ža za 100 let celý tento les padne kůrovci, zbydou jen krásné přírodní suché stromy, vyprahlá země, hromada mrtvého dřeva na zemi = to bylo přání přírody, aby to takhle dopadlo. Nic se tím nedá dělat. Ale kupte si TČ a elektroauto za milion, vyprahlý suchý les oteplil přírodu, z mrtvého dřeva se uvolní CO2, musíme jej proto snížit elektrifikací!
pepa knotek
25.10.2024 08:05Tonda Selektoda
25.10.2024 08:31Na klamání, ohlupování, nebo na (kulantně) neobjektivních informacích, přece stojí celý reklamní byznys, jehož úkolem je přimět spotřebitele k nákupu, právě toho správného zboží a služeb. Od výrobce, nebo od obchodníka, který si tu otravnou reklamu ve veřejném prostoru zaplatil.
Kdybychom si léta nehráli na ekologii, nově na klima a grýndýl, nikoho by ani nenapadlo, vytvořit názvy greencowding. greenlabelling, greenhushing, green deal, a podobné nesmysly.
s v
26.10.2024 18:46 Reaguje na Tonda SelektodaJiří Svoboda
25.10.2024 14:36Asi by EU měla začít u sebe, nebagatelizovat problémy zelené transformace a nelhat o lehké dosažitelnosti světlých zelených zítřků pod jejím vedením.
Peter Sládek
25.10.2024 18:02Důsledek toho, že ekologisti klamou zavádějícími tvrzeními o neudržitelnosti.
Pavel Hanzl
25.10.2024 19:37 Reaguje na Peter SládekPeter Sládek
25.10.2024 20:18 Reaguje na Pavel HanzlKoukněte se na tento kartogram: https://brilliantmaps.com/worlds-population-in-1900/
Rok 1900, to není středověk, to už žili mí staří rodiče. Populace našeho Rakouska-Uherska byla porovnatelná s celou Afrikou nebo USA, zjevně větší než Jižní Amerika. Dnes žije jen v Bangladéši o rozloze bývalého Československa více lidí než v obrovském Rusku!