Fashion Revolution Day upozorní na drastické podmínky vzniku šatů
Podle ní je možné se zapojit do kampaně prostřednictvím sociálních sítí. "Stačí vyfotit se v oblečení naruby, snímek umístit na sociální sítě, doplnit značkou výrobku a dotazem se zeptat výrobce na původ oblečení," dodala. Podle ní i přes zmíněnou tragédii a další neštěstí, která se kvůli šetření na nákladech na výrobu v některých zemích dějí, lidé na západě dál toto nekvalitní oblečení nakupují a opomíjejí fakt, za jakých podmínek rychlá móda vzniká.
Celosvětově je do kampaně zapojeno přes 70 zemí, jejichž ambasadoři upozorňují na problematiku módního průmyslu. V loňském roce se například v Berlíně objevil prodejní automat na trička za dvě eura, který vyprávěl příběh lidí, kteří trička vyrobili a popisoval podmínky, ve kterých jsou nuceni pracovat. Lidé pak měli možnost si tričko zakoupit nebo peníze věnovat na revoluci módního průmyslu.
"Trh se dnes soustředí na přání zákazníka. Značky vypracovávají drahé studie, aby zjistily, co si jejich zákazník přeje. Pokud všichni vyjádříme náš zájem o lidi, kteří vyrábí naše oblečení, dáme najevo, že k tomu nejsme lhostejní, značky budou jednat," přibližuje účel kampaně její hlavní iniciátorka pro Česko a Slovensko Kamila Boudová. Cílem kampaně je transparentní módní průmysl.
Neštěstí, které si v roce 2013 v Bangladéši kromě více než tisícovky mrtvých vyžádalo také přes 2000 zraněných, ukázalo, v jak otřesných bezpečnostních a pracovních podmínkách v bangladéšských textilkách lidé pracují, a to ještě za mizerné mzdy.
Bangladéš je po Číně druhým největším světovým vývozcem oděvů. Textilní průmysl představuje 80 procent bangladéšského exportu a zaměstnává více než 40 procent obyvatel v práceschopném věku. Požáry v dílnách jsou v zemi poměrně časté a téměř vždy si vyžádají i oběti. Podle místních odborníků navíc hrozí zřícení téměř dvěma třetinám textilních továren v Bangladéši.
reklama