Jak přimět děti, aby jedly víc ovoce a zeleniny? Studie radí: podplaťte je
Některé školy v USA zavedly pravidlo, že školáci ve školní jídelně vyfasují ovoce či zeleninu bez ohledu na to, jestli jej chtějí nebo ne. Vědci z Brigham Young Univerzity na takových třech školách zkoumali chování dětí a osud vyfasovaného ovoce. Výsledek asi nikoho nepřekvapí: 70 procent ovoce či zeleniny skončilo v koši.
„Jen velmi málo školáků po zavedení povinného ovoce je začalo skutečně jíst,“ říká Joe Price z Brigham Young University. Podle něho jsou ale i způsoby, jak školáky přimět ke zdravější stravě. „Možná to zní divně, ale přímé platby studentům za to, že ovoce či zeleninu snědí, je v konečném důsledku hospodárné a nesou své ovoce.“
Joe Price spolu s Davidem Justem z Cornell University pak provedli malý experiment. Školákům za to, že snědí přidělené ovoce či zeleninu, dali malou finanční odměnu. Dvoutýdenní pokus v patnácti různých školách ukázal, že některým školákům stačí nikl, jiní chtějí čtvrt dolaru a někteří si snědení ovoce či zeleniny cení ještě výš.
„Každopádně se ukázalo, že malý úplatek vedl ke zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny o 80 procent, zároveň o 33 procent pokleslo množství vyhozených potravin,“ říká Price.
„Někteří rodiče mají o takových finančních odměnách své pochybnosti,“ říká dále Price. „I my cítíme, že takové přímé uplácení je sporný prostředek. Ale výsledek může být opravdu přesvědčivý, zejména pokud jde o to u dětí změnit jejich vztah k zelenině a naučit je ji jíst.“
Používání odměny ve výchově dětí je zpochybňováno celou řadou odborníků na výchovu. Argumentuje se tím, že je-li dítě za nějaké chování odměňováno, mizí jeho vnitřní motivace. Panují i obavy z tzv. bumerangového efektu, kdy po vysazení odměn dojde k tomu, že dítě jí méně ovoce než před zahájením odměn.
Price proto zkoumal chování dětí už před zavedením odměn a také po skončení experimentu. Jakmile týdenní odměňování za pojídání ovoce přestalo, vrátili se školáci zpět k původní úrovni konzumace ovoce a zeleniny. Žádné trvalé zlepšení se nekonalo, nedošlo ale ani k žádnému zhoršení oproti původnímu stavu.
reklama