Kožešiny jsou ekologicky příznivé, hlásala reklama. Britové ji zakázali
Reklamní kampaň razila heslo, že nosit kožešinu je ekologicky příznivé, protože kožešina přirozeně vydrží dlouhá léta, je snadno recyklovatelná a biologicky rozložitelná, neprodukuje žádný odpad, protože mrtvá zvířata se používají při výrobě biopaliv, a neprodukuje CO2 z dopravy, protože zvířata se rodí, žijí i umírají na farmě. K jejich výkrmu se navíc zužitkovávají odpadní produkty z masného a rybářského průmyslu.
Podle britské Rady pro reklamu (Advertising Standards Authority), což je samoregulační orgán založený britskými reklamními agenturami, je ale takováto reklama zavádějící. Podle jejího zjišťování se nepotvrdilo, že by chov kožešinových zvířat neměl žádné dopady na životního prostředí. „Máme za to, že slogan může být chápán jako absolutní environmentální tvrzení,“ řekl mluvčí Rady pro reklamu. „Nedostali jsme však dostatečný důkaz, že kožešinové produkty nezpůsobují žádné škody na životním prostředí a dospěli jsme k závěru, že reklama je zavádějící.“
Zástupci chovatelů kožešinových zvířat argumentují, že například kožich z norka vydrží minimálně třicet let, což je déle, než dokáže většina textilních materiálů.
Evropská asociace chovatelů kožešinových zvířat je podle svých údajů největším světovým dodavatelem kožešin, ročně vyprodukuje 30 milionů norčích koží, což je víc než 60 % světové produkce. V Evropě je více než sedm tisíc kožešinových farem, které dávají práci 60 tisícům lidí. Hodnota evropských kožešinových farem činí 1,5 miliardy eur.
Ochránci zvířat chovatelům kožešinových zvířat vytýkají, že nechávají zvířata žít v nepříznivých podmínkách a způsobují jim zbytečné utrpení. Evropská asociace chovatelů deklaruje snahu poskytnout chovaných zvířatům kvalitní stravu, kvalitní zdravotní stav, kvalitní chov. Během let 2004-2009 vypracovali systém hodnocení, jak posuzovat podmínky v jednotlivých chovech.
Zatímco evropští chovatelé se podle svých slov snaží, v jiných regionech je dohled na to, aby zvířata netrpěla, slabší. V roce 2003 dokonce česká Ústřední komise pro ochranu zvířat žádala české spotřebitele, aby nekupovali výrobky z psí a kočičí kůže dovezené z Asie, kvůli necitlivým způsobům při získávání kožešin.
reklama