https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/nejvetsi-flotila-vodikovych-busu-v-cr-vyjede-ve-stc.kraji-koncem-roku-2025
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ve středních Čechách příští rok vyjede největší flotila vodíkových autobusů v ČR Aktualizováno

5.8.2024 11:38 | MNÍŠEK POD BRDY (ČTK)
Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku.
Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Největší flotila vodíkových autobusů v ČR vyjede ve Středočeském kraji koncem roku 2025. Deset vodíkových autobusů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. Mezi kraji jde o první podobný projekt.
 
Bezemisní vozy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích. Technologie pro výrobu a čerpání vodíku poskytne společnost ČEZ ESCO, hodnotu investice neupřesnila. Náklady na pořízení vozů přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace, řekli středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

V Mníšku pod Brdy podle nich vznikne největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku. Elektřinu potřebnou k výrobě vodíku poskytne vodní elektrárna ČEZ Vrané nad Vltavou.

Středočeské hejtmanství se věnuje takzvané dekarbonizaci veřejné dopravy dlouhodobě. Už nyní na linkách krajské veřejné dopravy jezdí elektrobusy, a to v Kutné Hoře, v Kladně a na Benešovsku.

Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku. V železniční dopravě má v regionu pomoci ke snižování emisí mimo jiné chystané využití syntetických paliv. "Myslím si, že do několika málo let bude veřejná doprava ve Středočeském kraji bezemisní," uvedla hejtmanka.

Cenu provozu odhaduje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) u autobusu na vodíkový pohon na 100 až 150 korun za kilometr, u dieslových je to přibližně 45 až 60 korun za kilometr a u elektrobusů kolem 70 korun za kilometr. Ceny ovlivňuje nejen spotřeba paliva, ale též náklady na servis a podobně.

Syntetická paliva se budou v kraji testovat u železničních vozů RegioFox od přelomu srpna a září. Podle Boreckého snižují uhlíkovou stopu až o 90 procent. Z pohledu celkových nákladů na provoz znamená jejich užití nárůst přibližně o 15 až 20 procent.

Autobusy budou jezdit na linkách číslo 446, 517 a 688. Jejich dojezd má činit 300 až 350 kilometrů, jedno plné načerpání vodíku trvá zhruba 15 minut. Konkrétně budou jezdit nízkopodlažní vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) už dříve uzavřela s dopravcem Martin Uher Bus smlouvu spolupráci. Společnost zajistí provozování vodíkových autobusů.

Vodíkový pohon je oproti dieselům výrazně dražší, vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Naopak výhodou je rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.

Podle vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba této komodity v ČR v roce 2050 od 1,1 do 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění má mít vodík především v těžko elektrifikovatelných oblastech, například v chemickém průmyslu, a také v nákladní, dálkové a regionální dopravě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

5.8.2024 13:44
Díky dotacím i voda teče do kopce.
Odpovědět
sv

sv

5.8.2024 16:51 Reaguje na Richard Vacek
Voda teče do kopce díky čerpadlům, vacku.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.8.2024 14:08
Deset autobusů za 154 milionů.
Zázemí pro autobusy za ??? - nenápadně zamlčeno.

A co za to získáme?


Třikrát dražší náklady na vozokilometr!

Hurá, třikrát hurá evropské parodii na ekonomiku.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.8.2024 14:29 Reaguje na Viktor Šedivý
Pár pilotních projektů se může udělat, zkušenosti se budou v budoucnu hodit. Důležité je ale projekt po pár letech objektivně vyhodnotit a dále už nedělat nesmysly. To se ale asi nenastane.
Odpovědět
sv

sv

5.8.2024 16:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Minimálně 25 milionů korun za plnící stanici. Anonističtí soudruzi v MSK před pár lety zadotovali Vítkovice a pořídili sranda verzi o pár melounů levnější. Tankování ovšem díky tomu hodinku zabere. Od té doby zeje prázdnotou. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/otevreni-prvni-verejne-vodikove-plnici-stanice-v-ceske-repub/r~f8fc660efba611eca25a0cc47ab5f122/
Odpovědět

Radek Čuda

5.8.2024 14:50
Už se těším, až bude zase Borecký brečet, jak je kraj chudý a jak proto musí PID cálovat Praha, a když ne, tak se budou rušit spoje.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist