Ochrana bolena dravého může zastavit provoz slalomové dráhy na Pelhřimovsku
Dráha je nejtěžším umělým kanálem v Evropě. Využívají ho i olympionici a další závodníci převážně pro nominační závody. Budovat se začal na začátku 80. let minulého století společně se stavbou vodní nádrže Trnávka.
Podnět k řešení špatného stavu populace bolena dravého na vodním toku Želivka podala Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR). Chce, aby byl kanál mimo provoz v době tření bolena dravého v dubnu a květnu. "A my jako majitelé kanálu jsme o tom ani nevěděli. Byli jsme postaveni před hotovou věc, že poslali podnět a že chtějí zastavit provoz kanálu do konce května," řekl Hájek. V minulosti se podle něj konala jen jediná schůzka na Povodí Vltavy, kterou vnímal jako konzultační. "Byla to hodinová schůzka, od té doby nebyl žádný závěr a nic se nedělo. A po dvou letech rovnou přišel dopis na Kraj Vysočina," řekl Hájek. Proti případnému omezení se hodlá právně bránit.
"AOPK ČR zaslala 15. října studii Akademie věd ČR krajskému úřadu spolu s podnětem k řešení, tedy nikoli zákazu, ale omezení provozování vodáckého kanálu na řece Želivce pod údolní nádrží Trnávkou v době tření," sdělila ČTK za agenturu Karolína Šůlová.
Efektivitu přirozeného výtěru bolena dravého hodnotila naposledy v roce 2023 Akademie věd ČR. Náklady byly asi 400 000 korun bez DPH. "Závěr je velmi dramatický - vlivem provozování vodáckého kanálu v době tření dochází až k stoprocentní mortalitě vývojových stadií bolena dravého," dodala Šůlová.
Ryba je zvláště chráněný druh podle evropského práva a je jedním z předmětů ochrany v evropsky významné lokalitě Želivka. ČTK to sdělila vedoucí krajského odboru životního prostředí a zemědělství Eva Horná. Populace bolena se podle ní v místě dlouhodobě genetiky zhoršuje. Může to být provozem vodáckého kanálu. Při závodech je nutné nakrátko prudce zvýšit průtok vody (tzv. špičkování), což odplavuje jikry a potěr bolena. Bolen není schopný přirozeně se rozmnožovat, musí být vysazovaný uměle.
O podnětu rozhodne krajský úřad zřejmě až na podzim příštího roku. Přihlížet se podle Horné bude k monitorovacím zprávám i k hydrologické situaci. "Ale v potaz budeme brát také údaje týkající se vodáckých kanálů," dodala Horná.
Vedle dubna a května je kanál v provozu také v červnu a září. První měsíce ho využívají především slalomáři. "Protože pak už odjíždějí na mistrovství světa nebo Evropy, která jsou v květnu. Tam se to nijak posunout nemůže. Nominace se samozřejmě musí udělat na začátku, a ne v červnu," řekl ČTK Petr Ptáček, předseda Asociace vodní turistiky a sportu. S omezováním provozu kanálu kvůli ochraně bolena nesouhlasí. "Je to uměle vysazovaná ryba, tře se pod uměle vybudovaným jezem a žije na uměle vytvořené nádrži," zdůraznil Ptáček. Ochraně ryb by podle něj víc pomohla úprava toku, třeba zvýšení kapacity náhonu, který by odvedl vodu ze špičkování mimo místo, kde se ryby třou.
V ČR jsou čtyři kanály s divokou vodou. "Trnávka je nenahraditelná. Nemůžeme všechno dávat do Troji. Závodníci musejí trénovat na různých terénech. A Trnávka je specifická a velmi náročná," dodal Ptáček.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Anyr
19.12.2024 21:29Sport, extra ten "profi", je snad ta nejhorší, nejzbytečnější, nejškodlivější část lidské kultury/"kultury" vůbec, když se propočítá dopad všeho navázaného k tomu.
Daniel Fiala
20.12.2024 18:47 Reaguje na AnyrTakže na zem: tady ta konkrétní lokalita má několik nej, jež činí kauzu mnohem svízelnější.
Délka 500 m a převýšení 9 m ji "řadí k nejobtížnějším ve střední Evropě".
https://www.pvl.cz/files/download/vodohospodarske-informace/vodni-dila-a-nadrze/trnavka.pdf
... už od socialismu a tedy se vším co se s tím škraloupem loupe a táhne, + i -.
Zároveň je to na hraně VN Švihov = pitná voda pro Prahu aj. cestou HUPEPA (= přes 1,5 mil obyv.). Bolen drží planktonofágní ryby => via biomanipulace, pomáhá filtrací hrubého zoopl. proti fyto/planktonu směrem k vyšší kvalitě "surové" vody. A přírodní výtěr je lepší po stránce genetické i finanční (než umělý).
Za další: bolen není kdovíjaká rarita, protože ty rarity zmizely nenávratně, že už ani nejstarší nevzdechnou. Ale reprezentuje reofilní druhy, které jsme zdecimovali celostátně/celoevropsky a skoru už celosvětově (nejdřív nadměrný rybolov, potom znečištění - papírny byly první - potom toxické provozy chemiček a současně přehrady (voda pro chemičky), ale i méně drastické změny jako totální regulace až kanalizace řek, nakonec zelené šílenství alias MVE ... vynechal jsem drogy a farmaka, ohřívání vody a určitě dalších pár faktorů). Dneska se mnohde drží "jen" uměle odchované (geneticky zúžené a behaviorálně dementní populace).
Proto potřebujeme free-flowing-rivers (a tam by mohli vodáci mrskat do alelúja*, jenže není kde brát, protože zadarmo jsme už všechno vyčerpali).
Bolen je tady sevřen ze všech stran velkýma přehradama a elektrárnama.
Tady je vyhlášen jako EVD na EVL Želivka (tím se dostáváme z roviny křížících se zájmů lidských přes rovinu biologickou na legislativní).
A vynechám-li šachy a orientační běh (asi na olympiádě nejsou), tak vodní sporty nepatří (dříve určitě nepatřily) mezi ty vykřičené davové.
A ano, čas oponou trhnul, už těm "profi" ani v tomto sportu nestačí trénovat na Radotínské peřeji,
https://cs.wikipedia.org/wiki/Slalom_na_divok%C3%A9_vod%C4%9B
už to nevytrhne pár fotříků s dětma po práci, lodě už si jezdci po večerech nestaví a pádla v truhlárně nedělají ...
A asi si bohužel čeští závodníci v rostoucím blahobytu za těch několik desetiletí neuvědomili, v jakém blahobytu hydrologickém tam jezdí.
Všichni chceme víc a víc, zejména pokud je to zadarmo. Jakmile jednou přijde účet, křiví se nám ústa.
* pozn.: a největší a pro mě nejsmutnější paradox nakonec: AVTS, která se tady bere tzv. "proti bolenovi", byť tenhle ex-prezidentský schematismus z hloubi duše nesnáším, tak v mnoha dalších a nespočetných konkrétních kauzách dokázala udržet faktickou ochranu přírody (ve smyslu volně tekoucích řek) mnohem pevněji než povolané orgány státní.
A to nemluvím o desítkách více či méně závodně rekreačních oddílů, kde děcka díky tomuto sportu jsou v pravidelném kontaktu s vodou/řekou (no já vím, že kanálem, ale ony jednou budou dospělými lidmy a přestanou honit adrenalin a budou s láskou jezdit "na vodu" (no já vím, že si dojedou 100x autem pod peřejnatý úsek, užijou zábavu a pak do hospody)), ale i to je možný předstupeň toho, že jednou usednou do lodi a vydají se bez serepetiček po řece a zažijí to nejhodnotnější, tu nespoutanou krásu přírodní řeky.